991

Re: Nijvel: 17 September

Volgens het artikel op de RTBF-website van 23 september, zich beroepend op het expertenrapport van Van Der Stock, werd uiteindelijk een snede van in totaal 233 cm gemaakt in de metalen deur van de Colruyt met behulp van de Oxypack snijbrander:

"le panneau a été découpé sur trois cotés, deux en hauteur d'environ 90 cm et un en largeur de 53 cm. La partie inférieure étant restée fixe, la partie découpée a été pliée vers l'intérieur (...) elle permet le passage aisé d'une personne pliée"

Is er iemand die kan inschatten hoelang zulk een karwei duurt? Vroeger was er al een forumist die inschatte dat dit zo'n 15 tot 30 minuten zou duren, maar ik weet niet of toen al geweten was dat het om een U-vormige insnede ging met die specifieke afmetingen.

Of is er iemand die dit proefondervindelijk wil uittesten?

992

Re: Nijvel: 17 September

Wat weet je meer, indien je weet hoe lang het duurt?

Uit IT blijkt dat Fourez-Dewit er zeker aankwamen na 00:30, als ik niet verwar met een andere zaak dacht ik dat zijn horloge was gestopt om 01:16. Getuigen verklaarden rond 01:15 schoten te hebben gehoord. Om 01:26 ging het alarm af dus dan ten laatste waren ze beslist binnen, mogelijk vroeger

993

Re: Nijvel: 17 September

Timings Nijvel

Xenophon wrote:

Wat weet je meer, indien je weet hoe lang het duurt?

Of ze al begonnen waren met het branden van een gat in de deur vooraleer Fourez/Dewit toekwamen in hun witte Mercedes.

01hr26 wordt vooral aangehaald als het tijdstip waarop de permanentie te Nijvel werd verwittigd door de alarmcentrale van de Colruyt. Er is net voordien mogelijk een tweede alarm geweest.

Volgens mij waren ze al binnen omstreeks 01hr22/23. Meerdere bronnen vermelden rond dat tijdstip een eerste alarm, de akte van beschuldiging van het proces Borains vermeldt zelfs dat ze al “peu après 01hr20” een gat gebrand hadden wat een gebukt persoon toeliet het gebouw binnen te dringen, het volumetrisch detectiesysteem zou echter pas om 01hr23 een eerste keer het stil alarm aktiveren.

Als we ervan uitgaan dat het koppel werd vermoord omstreeks 01hr15 (horloge + getuigen eerste schoten) dan blijven er nog 5 of 8 minuten over tot dat eerste alarm. Dat lijkt me zeer weinig om een insnijding te maken van 233 cm, maar ik ken totaal niet van snijbranders, dus graag toch nog de mening van iemand die daar wel iets van weet.

Ondertussen heb ik die eerste mening terzake van een forumist teruggevonden; het bleek over KeesBK te gaan, en die ging uit van een U vormige snede die iets groter was weliswaar, en schreef over 15 minuten voor het branden en 5 minuten voorbereiding van het apparaat.

Als het koppel toegekomen is om 01hr10, zoals staat in de akte van beschuldiging, dan betekent dit dat de daders begonnen zijn met branden omstreeks 01hr03 waarbij ze iets voor 01 hr hun apparaat begonnen voor te bereiden. Ze zijn dan waarschijnlijk pas toegekomen.

Uiteindelijk draagt een antwoord bij tot het opstellen van een iets of wat betrouwbare tijdslijn, zeker nu er voor de eerste keer geschreven wordt over een expertenrapport met daarin de concrete afmetingen van het uitgesneden gat in de deur.

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon: Dat Nijvel een gewoon inbraakje was waarbij men per toeval wordt betrapt, daaraan zou ik zeer hard twijfelen. Als je nadien hun gedrag aanschouwt aan Diable Amoureux, dat is niet de natuurlijke reactie van een paar betrapte bandietjes. Dat lijkt niet op een improvisatie maar op een plan die de daders hebben besproken alvorens feiten te plegen.

995

Re: Nijvel: 17 September

Wat ze gedaan hebben aan de Diable (kruisvuur) dat werkt alleen - enfin, relatief veilig voor de schutters - als je minimaal 2 voertuigen hebt. Die hadden ze: de Saab en de Mercedes. Maar hoe konden ze op voorhand weten dat ze twee voertuigen gingen hebben?

Voortbordurend daarop: er zijn geen ernstige aanwijzingen dat er nóg meer voertuigen waren ter plaatse. We zeggen dus minstens 4 criminelen en een snijbrander in de Saab. Het zal daar cozy geweest zijn. Daarom dat ik denk dat het oorspronkelijke plan was de kluis open branden en met het geld gaan lopen. Zelfs malloten moeten gesnapt hebben dat een paar dozen pralines en wat olie niet de moeite waard was.

De schietpartij ter plaatse: volgens wat ik erover gelezen heb werd eerst gevuurd door een man die aan de achterkant de wacht hield, hij stond bij de verplaatste Mercedes. Kort daarna werd gevuurd vanuit de binnenkant van het uit de deur gesneden luik, nog voor de rijkswachters uitgestapt waren.

Is dat als je een val spant en uit bent op een confrontatie tactisch een slimme positie? Helemaal niet: beeld je in dat de combi toekomt, dat gat in de deur ziet en kalmpjes met z'n rechtervoorwiel ervoor gaat staan: dik probleem voor de professionals die binnen zitten: ze kunnen niet buiten en hun schietveld is naar de knoppen. In plaats van 4 tegen 2 was het 1 tegen 2 geworden.

Was de combi net wat anders gaan staan: de criminelen die binnen zitten hebben weer geen goed schootsveld. Dus enige optie om hun kompaan te helpen: door dat gat kruitpen, één voor één. Terwijl iemand op hen vuurt. Daarom dat ik zeg dat de daders daar gewoon hoerenchance gehad hebben. Ze hadden eigenlijk maar één troef: ongelooflijke brutaliteit en de wil en de middelen om blind geweld te gebruiken. Als ze een val wilden spannen kan ik zonder moeite 5 betere opties bedenken dan wat ze deden.

Schietpartij aan de Diable: de Golf van de politie ziet de 2 voertuigen stoppen en ipv door te racen (instinct maar de slechtste optie) stopt hij op 100 meter met groot licht in de richting van de criminelen en roept versterking op. Game over. Een handvuurwapen haalt weinig uit en hun riotguns al helemaal niet op die afstand. Iets verder stond er al een ploeg.

Helaas, het is allemaal anders gelopen. Maar het punt dat ik wilde maken is: dit waren geen professionals.

996

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Daarom dat ik denk dat het oorspronkelijke plan was de kluis open branden en met het geld gaan lopen.

Als het doel is om de kluis open te branden, waarom doen ze dan zoveel moeite om met zakken koffie en bussen olie te zeulen?

Als het doel was om enkel etenswaren te stelen, waarom komen ze dan enkel met een Saab - met zeer beperkte kofferruimte - naar het warenhuis?

Waarom werden er zoveel wapens gebruikt? Zou dit niet kunnen wijzen op twee groepen? Een groep die kwam om te stelen en een tweede groep die kwamen om te moorden. Waarbij de eerste groep gemanipuleerd werd door de tweede groep.

Wat is de rol van Paul Lambert in heel dit verhaal? Want hoe je het ook draait of keert, zijn verhaal is zo onwaarschijnlijk en verdacht dat je alleen maar kan concluderen dat hij een rol heeft gespeeld in de feiten. Aansluitend daarop blijft het ook uitermate verdacht dat de bende net voor Le Diable Amoureux het kruisvuur heeft gedaan en dat dit ook de laatste plaats is geweest waar ze - voor zover ik weet - gezien zijn.

En hoe zijn ze in hemelsnaam kunnen ontsnappen? Was dat goed geluk? Ik heb die weg proberen te reconstrueren maar hoe meer ik erover nadenk, hoe onzinniger het allemaal wordt.

Ik wil gerust geloven dat het een stel dieven waren die extreem geweld gebruikten. Het probleem is dat die theorie geen stand houdt als je naar de details kijkt. Er blijven te veel openstaande vragen. Maar die vragen blijven ook als je gelooft in "het grote complot". Dus noch het ene, noch het andere kunnen mij momenteel overtuigen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Wat ze gedaan hebben aan de Diable (kruisvuur) dat werkt alleen - enfin, relatief veilig voor de schutters - als je minimaal 2 voertuigen hebt. Die hadden ze: de Saab en de Mercedes. Maar hoe konden ze op voorhand weten dat ze twee voertuigen gingen hebben?

Als het plan op voorhand was om het koppel koud te maken (ik geloof wel dat dit een afrekening was) wisten ze ook dat ze Mercedes en Saab ter beschikking hadden. Dat het een stelletje schietgrage halve wilden was in plaats van professionals is zeker niet ondenkbaar en is een constante sinds de tweede reeks van '83 tot het einde in Aalst.

998

Re: Nijvel: 17 September

Er was ook een witte BMW met oranje band gezien rond de tijd van de inbraak, het staat niet vast dat deze auto iets met de daders te maken heeft. Maar het tegendeel is ook nooit aangetoond, het kan een auto van de rijkswacht geweest zijn of een valse auto van de rijkswacht (niet de eerste keer dat er zo een in het verhaal voorkomt) die het koppel onderschept heeft onderweg en begeleid heeft tot aan de colruyt. Het kan ook een toevallige passant geweest zijn die er niets mee te maken had.

Een Saab is voor zo een inbraak een vreemde keuze; neem 4 man en een snijbrander met 2 gasflessen. Er is geen plaats meer voor gestolen waar.

999

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Als het doel is om de kluis open te branden, waarom doen ze dan zoveel moeite om met zakken koffie en bussen olie te zeulen?

Misschien (ik was er niet bij, voor alle duidelijkheid) omdat ze met twee lijken zaten, geschoten hadden en dus lawaai gemaakt en een kluis openbranden véél tijd vergt, een veelvoud van zo'n deur. Ze zullen vermoed ik toch een béétje stress gehad hebben en rekening hebben gehouden met politie die mogelijk zou worden gewaarschuwd. Je gaat dan zeggen: waarom hebben ze dan gewacht totdat die politie er was en zijn ze niet dadelijk gaan lopen? Kan zijn dat ze al 'binnen' waren (het alarm was om 0123/0126 afhankelijk van welke versie je gelooft, maar die alarmen waren nu ook niet het toppunt van sofisticatie indertijd) en toch nog 'iets' wilden overhouden voor hun moeite. Maar ik geef toe, het is een verre van conclusief argument.

Ben wrote:

Waarom werden er zoveel wapens gebruikt? Zou dit niet kunnen wijzen op twee groepen? Een groep die kwam om te stelen en een tweede groep die kwamen om te moorden. Waarbij de eerste groep gemanipuleerd werd door de tweede groep.

Die wapens (het aantal), ik geef toe dat ik daar ook niet helemaal uit ben. Maar voor zover ik weet is er geen ballistisch of ander bewijs voor twee 'teams'. De overlevende rijkswachter heeft ook niets gemeld over andere voertuigen of personen.

Ben wrote:

Wat is de rol van Paul Lambert in heel dit verhaal? Want hoe je het ook draait of keert, zijn verhaal is zo onwaarschijnlijk en verdacht dat je alleen maar kan concluderen dat hij een rol heeft gespeeld in de feiten. Aansluitend daarop blijft het ook uitermate verdacht dat de bende net voor Le Diable Amoureux het kruisvuur heeft gedaan en dat dit ook de laatste plaats is geweest waar ze - voor zover ik weet - gezien zijn.

Lambert, dat is inderdaad vreemd. Maar waarom werd hij nooit opgepakt? Dat kruisvuur voor de Diable: de achtervolgende politie heeft hen zien stoppen, het was m.a.w. niet zo dat ze er op voorhand een val hadden gespannen. De enige uitleg die ik kan bedenken is: ze hadden de aankomende Golf opgemerkt, wat met blauw zwaailicht niet onoverkomelijk zal geweest zijn en ze stopten nu éénmaal daar omdat ze daar waren. Anders was het eerder of verder geweest.

Die route, ik heb dat ook eens op Google Maps geprobeerd en werd er horendol van. Maar lees op het Franstalig forum eens de reconstructie van Chronos erover, ik vind zijn uitleg logisch.

Disclaimer: het bovenstaande is enkel mijn interpretatie uiteraard, als ik het kon bewijzen had ik allang bij de CWB gestaan met mijn theorie.

Spectator Of Life wrote:

Als het plan op voorhand was om het koppel koud te maken (ik geloof wel dat dit een afrekening was) wisten ze ook dat ze mercedes en saab ter beschikking hadden. Dat het een stelletje schietgrage halve wilden was in plaats van professionals is zeker niet ondenkbaar en is een constante sinds de tweede reeks van '83 tot het einde in Aalst.

Wat je vermeldt is een fundamentele zaak: indien je ervan uitgaat dat Fourez en Dewit een 'hit' waren en geen toevallige slachtoffers, dan verandert alles. Niet enkel hier maar voor heel het bendeverhaal.

In mijn interpretatie waren ze toevallige slachtoffers en werden ze daar aan de Colruyt gedood omdat Fourez na het tanken iets had opgemerkt. Weet ik dat 100% zeker? Nee? Maar de hoeveelheid die ze getankt hadden was verenigbaar met een 'noodzaak' tot tanken ipv doorrijden. Hoe zet je dat in scène? Wil je hen beiden dood? Waarom zo'n enorm ingewikkeld scenario?

1,000

Re: Nijvel: 17 September

robert wrote:

Er was ook een witte BMW met oranje band gezien rond de tijd van de inbraak, het staat niet vast dat deze auto iets met de daders te maken heeft. Maar het tegendeel is ook nooit aangetoond, het kan een auto van de rijkswacht geweest zijn of een valse auto van de rijkswacht (niet de eerste keer dat er zo een in het verhaal voorkomt) die het koppel onderschept heeft onderweg en begeleid heeft tot aan de colruyt. Het kan ook een toevallige passant geweest zijn die er niets mee te maken had.

Een Saab is voor zo een inbraak een vreemde keuze; neem 4 man en een snijbrander met 2 gasflessen. Er is geen plaats meer voor gestolen waar.

Een witte BMW met oranje band? Als mijn geheugen me niet in de steek laat, was het geen BMW maar een witte Toyota met een oranje band.