1,051

Re: Nijvel: 17 September

Ah, dat van die reconstructie is ook voor mij nieuws, waar werd daar specifiek over bericht?

Of vind je dat ook een vreemde vraag Ben?

Hetgeen ik het "vreemdste" aan Nijvel vind zijn de talrijke maar verloren vingerafdrukken. Dat stukje was je nog vergeten te vernoemen Spectator. Als je echt geen daders wil vinden moet je natuurlijk ook gevonden vingerafdrukken laten verdwijnen. Voor mij mag dat ook op het lijstje sabotage van het onderzoek.

1,052

Re: Nijvel: 17 September

fenix wrote:

Ah, dat van die reconstructie is ook voor mij nieuws, waar werd daar specifiek over bericht?

Staat gewoon in het evangelie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,053

Re: Nijvel: 17 September

Ik wil dit nog even letterlijk posten uit het interview van Eddy Vos i.v.m. de feiten aan de Colruyt van Nijvel:

"Wat later arriveert een rijkswachtcombi, nadat het stille alarm van de winkel is afgegaan. Die wordt onmiddellijk onder vuur genomen. Rijkswachter Marcel Morue sterft, maar zijn collega overleeft de schietpartij. Hij vertelt achteraf dat één dader, een man in een lange jas, heel langzaam op hen afkwam, al schietend. Bang-bang-bang! De rijkswachter doet alsof hij dood is, en ontspringt de dans. En dat vind ik vreemd: de drie andere slachtoffers worden doorzeefd met kogels, zelfs als ze al dood zijn, behalve die ene rijkswachter. Ze nemen zijn wapen af, maar ze laten de boordradio achter. Ik denk dat ze hem gespaard hebben, goed wetende dat hij versterking zou vragen".

Bron: Humo | 6 Februari 2024

Een bemerking:

Eddy Vos vind het vreemd dat rijkswachter Jean-Marie Lacroix de dans ontspringt. Hij wordt door de gangsters NIET afgemaakt van dichtbij zoals de andere slachtoffers met een genadeschot (zoals we weten zou het schot afgeschampt zijn op het epaulet van zijn uniform...). Mag men uit de bewoordingen van Eddy Vos besluiten dat hij twijfels heeft over rijkswachter Jean-Marie Lacroix? Dat is hier al door iemand op dit forum aan bod gekomen. Jullie mening graag hierover.

Re: Nijvel: 17 September

Hij vindt het vreemd, niet omdat hij Lacroix verdenkt van medewerking te verlenen aan de Bende, maar met de idee dat de daders wel een specifieke reden hadden om hem te sparen. Deze reden bestond uit, althans volgens de visie van Vos, de hoop dat een levende Lacroix nog meer versterking zou vragen zodat de Bende nog meer full on fire kon gaan op de ordediensten. Een overleden Lacroix had geen versterking kunnen vragen en bijgevolg geen aanleiding geven tot de fameuze happening aan de Diable Amoureux. Zeker geen verdachtmaking richting Lacroix, eerder nog maar eens een aanwijzing hoe sluw en goed voorbereid de daders waren.

Als we Vos mogen geloven, kan alle speculatie met betrekking autopech Saab/Mercedes en andere redenen tot vuurgevecht Diable Amoureux dus richting prullenbak. De schietpartij was het grote doel, goed voorbereid en alle voorgaande feiten zijn gepleegd om dwaalsporen te leggen en zich zo goed mogelijk te preparen voor de grote Bende dag, Nijvel 17 september '83.

1,055

Re: Nijvel: 17 September

Ik denk dat Vos hier een verkeerde conclusie trekt i.v.m. de boordradio, want volgens mij was er op dat moment al versterking gevraagd. De tekst van deze oproep zit trouwens in een pv. Vos zegt:

"Ze nemen zijn wapen af, maar ze laten de boordradio achter. Ik denk dat ze hem gespaard hebben, goed wetende dat hij versterking zou vragen."

Staat hier ergens op het forum, zonder bron.

De agenten springen uit de wagen en grijpen naar hun dienstwapen. Maar met hun 9 mm-pistolen zijn ze niet opgewassen tegen het oorlogsgeschut van de gangsters. Volgens experts hebben ze onder meer een 357 Magnum gebruikt. Minstens zeven schoten zijn met een Colt 45 afgevuurd, acht met een riotgun.

Morue wordt geraakt in het been en valt naast de combi in het gras. Ook zijn collega Lacroix wordt geraakt. Hij zoekt dekking en beantwoordt de aanval met een vuursalvo. Terwijl de wachtmeester via de boordradio om versterking schreeuwt (de gesprekken zijn opgenomen en de uitgetypte tekst is bij het pv gevoegd, red.), volgt een nieuwe reeks schoten.

Dus de conclusie van Vos dat ze Lacroix gespaard zouden hebben "goed wetende dat hij versterking zou vragen" blijkt verkeerd. De versterking was al gevraagd en als het goed is zou er op die band dus een tweede reeks schoten te horen zijn.

Ik neem aan dat Vos geen computer is en zich bepaalde details niet meer perfect kan herinneren maar dit kan dus aanleiding geven tot verkeerde conclusies. Mocht ik Vos zijn zou ik de vragen op voorhand vragen zodat ik mij rustig kon voorbereiden. Maar goed, forumleden zijn pezewevers op dat vlak.

Sorry Scaramouche, ik durf dus geen (onjuiste) conclusies trekken op basis van hetgeen Vos daar allemaal zegt. Geen idee trouwens of de inhoud van die tape publiek is.

We hebben hier trouwens al veel te veel over slachtoffers gezegd zonder enig bewijs. Zeker wat Aalst betreft zijn wij (het forum) hier veel te ver in gegaan vind ik. En dan denk ik heel specifiek aan drie vrouwen die er van verdacht werden hun man te willen vermoorden en een ander slachtoffer dat verdacht werd van diamantsmokkel. Ik weet uit zeer goede bron dat nabestaanden van slachtoffers beseffen dat de daders niet meer zullen gestraft worden en dat het enige dat zij nog verwachten eerherstel is voor hun geliefden. Mij daar van zeer goed bewust pas ik dus voor een antwoord ivm Lacroix.

1,056

Re: Nijvel: 17 September

Ik denk dat de conclusie van Vos niet noodzakelijk onjuist is. De gangsters wisten toch niet dat er op dat moment al versterking gevraagd was?

1,057

Re: Nijvel: 17 September

Ah ja, waar waren die dan terwijl er iemand stond te schreeuwen voor versterking? (Tussen schoten in.)

Re: Nijvel: 17 September

In het interview met Vos komt ook Cocu en zijn rol in Nijvel aan bod.

Cocu maakt het onderscheid tussen zijn Borains en een groep die hij 'de echten' noemt. Volgens Cocu zijn hij en zijn Borains weggereden nadat ze schoten hoorden en de lichamen van het koppel zagen. Deze zijn volgens Cocu afgemaakt door 'de echten' en deze 'echten' zijn ter plaatse gebleven alsof ze aan het wachten waren op de komst van de politie. Cocu heeft nooit de namen van deze echten willen geven, men heeft hem in ruil zelfs de premie van Delhaize beloofd, tevergeefs.

Volgende bedenkingen:

Ze zijn dus met minstens twee auto's gekomen, Saab en minstens een ander voertuig (BMW?)

Indien, zoals sommige hypotheses stellen, Fourez en Dewit zijn voorgeleid naar de parking, zaten Cocu en de zijnen niet in dit voertuig. Als je er ook vanuit gaat dat dit een fake Rijkswacht voertuig was, is er al sprake van vier voertuigen teneinde Cocu en co wellicht niet zijn weggereden in een auto met oranje streep

Cocu heeft uit angst nooit namen willen noemen, heeft hij onder druk niet eens verteld dat het een gevaarlijke groep uit Eigenbrakel betrof?

Vos begrijpt niet waarom Cocu en andere Borains bekentenissen hebben afgelegd terwijl er amper bezwarend materiaal was, hij zou toch moeten weten dat Cocu niet echt zachtaardig is aangepakt en men ook de emotionele snaar heeft bespeeld met betrekking tot zijn dochter?

Hoeveel daders waren er wel niet aanwezig in Nijvel? Als hij met zijn Borains zijn weggereden en dus niet betrokken waren bij Diable, kom je al snel aan een flink aantal personen tezelfdertijd aanwezig op het oorspronkelijke plaats delict. 

Balou Becker wordt niet genoemd in het interview, voor mij een belangrijke vraag of deze aanwezig was, en indien positief of Cocu deze had omschreven als één van 'de zijnen' of van 'de echten'.

1,059

Re: Nijvel: 17 September

De enigmatische "Wolf" op "Les Tuéries":

Tout part de Braine et revient à Braine. La boucle est bouclée ...

Over de moordpartij in Nijvel. Tja, wat moeten we daar nu mee ...

Bron: Les Tuéries - Nivelles - 02/01/2009

1,060

Re: Nijvel: 17 September

Welk Braine?