1,071

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Het verschil is dat Morue vermoord werd tijdens het vuurgevecht. Lacroix hield zich voor dood en er werd achteraf nog één schot op hem gevuurd, om hem af te maken. Dat mislukte echter.

Sta me toe om dat op zijn minst raar te vinden. Ook het feit dat hij nooit nog contact opgenomen heeft met de weduwe van zijn collega vind ik heel raar. 

Maar alles kan natuurlijk (niet cynisch bedoeld).

1,072

Re: Nijvel: 17 September

P-51 wrote:

Als je weet hoe Morue afgemaakt werd en Lacroix gespaard gebleven is ... Ik stel me daar wel vragen bij, ja.

Welke vragen? Was Lacroix een medeplichtige? Waarom zou een medeplichtige dan het vuurgevecht aangaan? Waarom wordt hij onmiddellijk beschoten door de daders? Lees het verloop van de feiten en zeg me wat er verdacht aan is:

Concernant le gendarme-chauffeur (Lacroix):

A peine sorti du véhicule, une volée de ballettes (cal 12) atteint la partie supérieure gauche de la porte-conducteur; le tireur est situé face à la camionette et dans le prolongement du flanc gauche du véhicule.

Le gendarme se met à couvert contre le flanc gauche de la camionette. Il dégaine et tire au moins deux fois vers son agresseur (deux douilles dans la camionnette). Il longe le véhicule, arrive à l’arrière et s’y abrite. Il tire une nouvelle fois (pièce à conviction n° 24). Se présentant sur le flanc de droit, il voit sons collègue debout à hauteur de la portière. Celui-ci demande d’appeler du renfort: aussi tôt après, le gendarme Morue tombe sur le dos. Vu la situation, le gendarme Lacroix décide de faire le mort; le tronc sur le plancher avant droit du véhicule, les jambes pendantes à l’extérieur.

Bron: Nota onderzoeksrechter Guy Wezel | Februari 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,073

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Het verschil is dat Morue vermoord werd tijdens het vuurgevecht. Lacroix hield zich voor dood en er werd achteraf nog één schot op hem gevuurd, om hem af te maken. Dat mislukte echter.

Inderdaad. Zodra Morue neerviel, verloor hij de dekking van zijn portier en lag hij in de vuurlijn van de schutter aan de Mercedes en de schutter(s) in de opengesneden deur. Lacroix is steeds in dekking gebleven tot het moment dat hij zich voor dood in de combi liet vallen en de schutters naderbij konden komen. Een perfect logische gang van zaken.

1,074

Re: Nijvel: 17 September

De modus operandi, Ben. Ze hadden Lacroix kunnen doorzeven met kogels maar slechts één schampschot volstond. Ik beweer niet dat Lacroix 'medeplichtig' was; de daders hebben hem wel duidelijk gespaard. Al hou je jezelf voor dood, de moordenaar van Morue zou ongetwijfeld niet één maar meerdere schoten afgevuurd hebben om zeker te zijn.

1,075

Re: Nijvel: 17 September

P-51 wrote:

Al hou je jezelf voor dood, de moordenaar van Morue zou ongetwijfeld niet één maar meerdere schoten afgevuurd hebben om zeker te zijn.

Dat weten wij niet. Ze waren gehaast, er lagen namelijk - volgens hen - al vier doden op de parking van het Colruyt-warenhuis en ze moesten er op dat moment van uit gaan dat er versterkingen onderweg waren. Dit kan de reden zijn waarom het schot mislukt is.

Ik volg die redenering dus niet. Als Lacroix het moest overleven, dan hadden ze niet op hem geschoten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,076

Re: Nijvel: 17 September

P-51 wrote:

De modus operandi, Ben. Ze hadden Lacroix kunnen doorzeven met kogels maar slechts één schampschot volstond. Ik beweer niet dat Lacroix 'medeplichtig' was; de daders hebben hem wel duidelijk gespaard. Al hou je jezelf voor dood, de moordenaar van Morue zou ongetwijfeld niet één maar meerdere schoten afgevuurd hebben om zeker te zijn.

Inderdaad. Dus als hij niet medeplichtig was, dan was er een andere reden om hem te sparen (bekende?) en/of klopt het niet dat de daders uit waren op een confrontatie met een dodelijk vuurgevecht.

Re: Nijvel: 17 September

Gezien de brutaliteit van de Bende van/in Nijvel deel ik de mening dat het vreemd is dat Lacroix op z'n minst niet één zekerheidsschot heeft gekregen. Bovendien; als het hier inderdaad om getrainde ex-huurlingen gaat, zullen ze het survival trucje van zich voor dood laten liggen wel hebben gekend en kan ik me niet inbeelden dat deze Bende zich zo laat foppen. Daarbovenop; als de bewering van Lacroix dat ze onderling iets zeiden in de aard van alweer een flik minder waar is, dan is het vreemd dat die andere 'flik' ook nog niet een paar extra kogels krijgt.

Volgens Vos is geweld tegenover de politie het motief van Nijvel, als je uitgaat van een onschuldige Lacroix vind ik de versterking hypothese van Vos geloofwaardiger dan het per ongeluk niet zien dat hij nog leefde. Het is een dooddoener maar dergelijke dingen zijn voor ons, en zelfs voor speurders, gewoon niet meer te achterhalen omdat het baseren op wat zich kan hebben afgespeeld in het hoofd van de daders nogal mager is als bewijsmateriaal en dit helaas het enige is wat ons rest.

1,078

Re: Nijvel: 17 September

  • Morue: was (blijkbaar) in ziekteverlof - waarom en door wie opgeroepen voor deze interventie?

  • Morue: was (blijkbaar) od hoogte van dossiers die (on)rechtstreeks verband hielden met de Bende van Nijvel ... werd dit ooit geverifieerd?

  • Morue: had een slecht voorgevoel mbt zijn allerlaatste interventie ... had dit te maken met de ontsnapping van criminelen uit de gevangenis van Doornik?

  • Morue: beestachtig afgemaakt, zijn collega Lacroix niet. Toeval?

Vragen maar geen antwoorden ... de rode draad doorheen de hele Bende van Nijvel-saga, zeker?

1,079

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Ik denk niet dat 'Nijvel' een val was, als je wil kan ik in het lang en breed uiteenzetten waarom niet.

Ik ben wel benieuwd naar jouw uitleg ja. Omdat ik denk en hoop dat je je"werk" vrij grondig doet. Ik ben twee keer in Aalst "ter plaatse" geweest. Voor mij zeer moeilijk omdat ik absoluut niet het type "ramptoerist" ben. Aangezien ik totaal geen wapenkennis heb was het voor mij ook moeilijk een soort reconstructie in mijn hoofd te maken. Maar toch zag ik daar een aantal zaken die compleet niet klopten. Zo werd gezegd dat de gangsters als ratten in een val zouden gezeten hebben mocht een auto de vluchtweg afgesloten hebben. Dat klopte totaal niet. Ik zag aan één kant van de parking bomen en struiken én een weg. Achter die bomen en struiken had men tevens de helft van een leger kunnen verstoppen zonder dat iemand het gezien zou hebben (het was donker op het tijdsstip van de overval). Ik ga dan verkeerde conclusies trekken op basis van verkeerde info zoals ook hier boven gebeurde (en zo kan een kleine sneeuwkorrel een lawine worden voor je het weet).

Dus ja, graag in 't lang en in 't breed uitleggen waarom bepaalde dingen materiëel onmogelijk zijn.

1,080

Re: Nijvel: 17 September

P-51 wrote:

Als je weet hoe Morue afgemaakt werd en Lacroix gespaard gebleven is ... Ik stel me daar wel vragen bij, ja.

Een goede reden, degene die Lacroix ontwapende en hem miste, is niet dezelfde als degenen die het Fourez-Dewit-stel en rijkswachter Morue hebben doodgeschoten en vermoord.