Re: Nijvel: 17 September
Timings Nijvel
Wat weet je meer, indien je weet hoe lang het duurt?
Of ze al begonnen waren met het branden van een gat in de deur vooraleer Fourez/Dewit toekwamen in hun witte Mercedes.
01hr26 wordt vooral aangehaald als het tijdstip waarop de permanentie te Nijvel werd verwittigd door de alarmcentrale van de Colruyt. Er is net voordien mogelijk een tweede alarm geweest.
Volgens mij waren ze al binnen omstreeks 01hr22/23. Meerdere bronnen vermelden rond dat tijdstip een eerste alarm, de akte van beschuldiging van het proces Borains vermeldt zelfs dat ze al “peu après 01hr20” een gat gebrand hadden wat een gebukt persoon toeliet het gebouw binnen te dringen, het volumetrisch detectiesysteem zou echter pas om 01hr23 een eerste keer het stil alarm aktiveren.
Als we ervan uitgaan dat het koppel werd vermoord omstreeks 01hr15 (horloge + getuigen eerste schoten) dan blijven er nog 5 of 8 minuten over tot dat eerste alarm. Dat lijkt me zeer weinig om een insnijding te maken van 233 cm, maar ik ken totaal niet van snijbranders, dus graag toch nog de mening van iemand die daar wel iets van weet.
Ondertussen heb ik die eerste mening terzake van een forumist teruggevonden; het bleek over KeesBK te gaan, en die ging uit van een U vormige snede die iets groter was weliswaar, en schreef over 15 minuten voor het branden en 5 minuten voorbereiding van het apparaat.
Als het koppel toegekomen is om 01hr10, zoals staat in de akte van beschuldiging, dan betekent dit dat de daders begonnen zijn met branden omstreeks 01hr03 waarbij ze iets voor 01 hr hun apparaat begonnen voor te bereiden. Ze zijn dan waarschijnlijk pas toegekomen.
Uiteindelijk draagt een antwoord bij tot het opstellen van een iets of wat betrouwbare tijdslijn, zeker nu er voor de eerste keer geschreven wordt over een expertenrapport met daarin de concrete afmetingen van het uitgesneden gat in de deur.