Re: Nijvel: 17 September

Ik lees in het artikel:

"Men vond in de Saab ook bloedsporen en minder opvallende maar even waardevolle indicaties, zoals bijvoorbeeld een blonde haar."

Dan vraag ik me gelijk af, was die haar een daderspoor? Was het van de zelfde persoon afkomstig als de blonde haren in de hand van de conciërge van de kogelvrije vesten fabriek? DNA is nu vaak de sleutel tot vele niet-opgeloste-misdrijven.

Re: Nijvel: 17 September

Waarom overviel de bende maar 1 Colruyt? Waarom deze vreemde eend in de bijt, alle andere supermarkten waren Delhaize. Iemand een idee waarom juist nu een Colruyt: misleiding, vergissing?

103

Re: Nijvel: 17 September

speurneus wrote:

Waarom overviel de bende maar 1 Colruyt?

Op 3 maart 1983 was er ook een overval op de Colruyt van Halle.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Op 3 maart 1983 was er ook een overval op de Colruyt van Halle.

Sorry, dat klopt was me even ontgaan. Maar de vraag blijft waarom maar heel soms Colruyt en meestal Delhaize en verder geen enkele keten?

105

Re: Nijvel: 17 September

Tactiek! Door laten uit te schijnen dat niet alleen Delhaize werd geviseerd, werd iedere supermarkt bewaakt. Het doel ervan is dat je de tegenstander, in dit geval de politiediensten, verdeelt over een groot terrein en gebied. En dat de mankracht van de ordediensten overbelast wordt. Dit houd in dat het effectieve doel dat je wil overvallen op minder plaatselijke beschermingsmiddelen kan rekenen en er voor je aanval minder risico is.

106

Re: Nijvel: 17 September

Een revolver, 357 Magnum

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/revolv10.jpg

Dit wapen werd enkel gebruikt bij de overval in Nijvel. Het merk is niet zeker maar het is waarschijnlijk een Smith & Wesson zoals hierboven afgebeeld. Het is heel opvallend dat dit type wapen enkel hier werd gebruikt.

Blijkbaar is dit een zeer populair wapen in schuttersclubs, de meerderheid schiet er met wapens van dit kaliber. Het voordeel van dit kaliber is dat je er ook kogels van kaliber .38 special en .38 Wadcutter mee kan afvuren, deze zijn minder duur en hebben minder terugslag. Dit is een vrij unieke eigenschap voor een wapen. Het enigste 'nadeel' is dat je er maar 6 kogels mee kan afvuren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

107

Re: Nijvel: 17 September

Frans Reyniers van de GP heeft nog enkele vragen over de tactiek van de Bende in Nijvel:

"Bij de overval op de Colruyt in Nijvel lokte men eerst een lokale rijkswachtpatrouoille naar het warenhuis om ze daar onder vuur te nemen. Er vallen drie doden. De Bende slaat op de vlucht  met een Saab turbo en een Mercedes en ze worden achtervolgd door een inferieure, ordinaire combi van de politie. Elke andere gangster zou gewoon gas geven en verdwijnen maar zij geven gas tot ze uit het zicht verdwenen zijn, stoppen, vatten post aan weerskanten van de weg en nemen de naderende politiewagen onder vuur. Spervuur! Dit is een oorlogsverklaring! Het milieu zou zoiets nooit doen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

108 (edited by Hestur 08-08-2010 15:41)

Re: Nijvel: 17 September

Ik zit met een zeer prangende vraag. Wat deden Fourez-Dewit in Parijs? Ik vind hier nergens iets over terug.

109

Re: Nijvel: 17 September

Hadden ze daar geen eigen appartement?

Re: Nijvel: 17 September

Mincky wrote:

Hadden ze daar geen eigen appartement?

Ik dacht het ook dat ze daar een appartement hadden in Parijs.