1,111

Re: Nijvel: 17 September

Het moet voor Lacroix een vreselijke en traumatische ervaring zijn geweest. Ik denk ook niet dat hij in die tijd de psychologische begeleiding heeft gekregen die agenten vandaag zouden krijgen.

Als je oog in oog staat met een bende meedogeloze moordenaars die net je partner hebben afgemaakt en waarvan er vervolgens een al schietend op je afkomt geeft je wellicht een ander perspectief dan wanneer je achter je pc zit.

1,112

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Rijkswachter Morue (passagier) stond aanvankelijk naast de wagen. Hij werd in zijn enkels geraakt en viel op zijn rug. Waarschijnlijk zat hij half overeind toen deze kogels werden afgevuurd van dichtbij (waarschijnlijk in of bij de Colruytdeur door een geknielde (?) schutter).

Het lijkt of hij vervolgens vol is geraakt vanaf de richting van het tankstation (bloedspetters). In het verhaal staat "vanuit de Mercedes met enkele schoten uit een .22 ". In het verhaal staat dat hij in zijn keel werd geraakt. Liggend op de grond is hij nog van dichtbij/bovenaf  in het hoofd geschoten met 3 "geweerkogels" (bloedplas op grond).

En dan is er nog het mysterie van de schutter die vanaf het tankstation schietpositie inneemt. Waar komt die plots vandaan? Die zal daar toch niet onbeschut hebben gestaan. En de Mercedes dan. Als die daar al stond moet de opgeroepen politiecombi die zeker hebben opgemerkt. Stond die Mercedes daar nog niet is deze het terrein opgereden terwijl Morue en Lacroix naast de politiecombi stonden wat al even onwaarschijnlijk lijkt. Maar de schutter was er zeker. Dat bewijzen de bloedspetters alsook de beschadigingen aan de zijkant en achterzijde van de politiecombi. Als de niet-klavierridders hier een verklaring voor hebben, mij niet gelaten. Mij kan het niet schelen wie het kan verklaren.

1,113

Re: Nijvel: 17 September

Er is geen mysterie. De Mercedes stond al aan de achterkant van de Colruyt toe de combi aankwam en de 'spotter' (met de RG) zal vanaan de zijkant achter de Colruyt gezien hebben hoe de combi kwam aangereden, die zal traag verder gereden hebben, ze kwamen immers de melding van het alarm nakijken.

Die spotter had tijd genoeg om naar achter te lopen (30 meter) en zijn kompanen te waarschuwen terwijl hel zelf positie nam achter de Mercedes en beschut stond. Lees de nota Wezel en noteer waar de hulzen gevonden werden. Het m.i. meest logische verloop heb ik hier reeds geschetst » Forum

Bedenk ook welke enorme pech de rijkswachters hadden omdat ze net op uitgerekend die plek gestopt waren. Ze werden onmiddellijk onder vuur genomen door één schutter die ongeveer halverwege de positie van de fotograaf en de eerste kegel stond. Die vuurde met een riot-gun, eerst op de bijrijder, daarna op het centrum van de camionette. Rijkswachter Lacroix heeft 2 keer vanachter zijn deur gevuurd op deze schutter, daarna is hij naar achter gelopen om dekking te zoeken achter de camionette.

Ondertussen werd Morue beschoten met een enorm salvo aan .45 ACP-schoten vanuit het uit de deur uitgezaagde luik. Op het moment dat Lacroix van achter de camionette naar hem toe bewoog en aanstalten maakte erin te klimmen om versterking te vragen werd Lacroix geraakt door 2 projectielen aan zijn scheenbeen en ging hij neer. De dader vooraan heeft toen nog minstens één keer op hem gevuurd. Daarna heeft hij de camionette omcirkeld en langs de achterkant geschoten.

De dader is hem echter gevolgd en heeft de camionette omcirkeld en nog een paar keer gevuurd. Op dat moment werd ook de achtervleugel van de Saab geraakt. Tenslotte volgde een laatste schot met de riotgun van dichtbij in het hoofd van Morue.

De verwonding aan de keel van Morue kwam van een 'ballette' die hem raakte toen hij op de grond lag, afgevuurd door de dader die met de RG die op dat moment dichterbij wandelde en begon aan een omtrekkende beweging van de camionette, om Lacroix te volgen die zich aan het terugtrekken was en naar Morue toe ging. De 'wolk' hagel kwam ongeveer parallel met de grond en raakte hem ook in de buik. Ik vermoed dat op dat moment ook de Saab een lading in de achtervleugel heeft opgevangen. Een beetje lager en hun band was aan flarden geweest.

Zie ook de foto met de kegels die vindplaatsen van hulzen markeren.

Het bovenstaande is compatibel met de ballistiek én de verklaringen van Lacroix. Er zijn één kleine temporele anomalie en één impact achteraan de camionette die moeilijk uitlegbaar zijn maar die laatste kon een afgeketste .45 geweest zijn. De temporele anomalie is dat Lacroix verklaarde dat Morue neerging toen hij ongeveer bij hem aankwam en aanstalten maakte versterking op te roepen en dat hij zich daarna in de combi liet vallen. Dat lijkt me moeilijk, m.i. stond Lacroix achter de combi toen Morue neerging. Hij is naar voren gestoven toen het vuur vanuit de deur stilviel (.45 leeggeschoten, dat staat vast).

Ik geef toe, ik heb me lang vragen gesteld over het aantal daders en ben daar nog niet 100% uit, ook niet gelet op de verklaring van Cocu dat hij in een BMW zat die aan de steenweg stond geparkeerd. Maar er is daar geen hard bewijs voor. Het kan niet uitgesloten worden. Cocu had het ook over 'quatre autres'. Maar er zijn er slechts drie gezien.

Gebaseerd op ballistiek zou je aan vier daders kunnen denken, ik heb daar al eens over gediscussieerd. Maar er bestaat een logische verklaring voor.

1,114

Re: Nijvel: 17 September

Er zijn er slechts 3 gezien maar wie heeft die dan gezien? Lacroix, verwikkeld in een vuurgevecht? Dan moet hij al bij al toch nog bijzonder opmerkzaam gebleven zijn. Ondanks de interessante 'technische' analyses van meerdere forumleden, blijf ik met een vraag zitten: drie mensen werden op beestachtige wijze afgemaakt, een vierde bleef gespaard. Werd(en) de killer(s) aangemaand om te stoppen gezien het bloedvergieten? Geen idee, maar het strookt niet echt met de modus operandi van echte killers: die zouden m.i. het werk volledig afmaken. Hadden ze ook al voordien en later nog gedaan.

1,115

Re: Nijvel: 17 September

Je vergeet de politiemannen aan de 'Diable' die ook over drie man spreken. Als er een vierde was, waar is die heen gegaan? Maar ik moet toegeven dat het ook bij mij wat 'wringt' dat er slechts drie 'hoofddaders' zouden geweest zijn. Lacroix heeft enkel degene aan de Mercedes echt gezien. De anderen heeft hij gehoord.

Ik denk niet dat ze aangemaand werden om te stoppen en al zeker niet dat ze vonden dat het genoeg was met het geweld. Als je 3 mensen koudweg afmaakt ga je ook niet stoppen om de vierde te sparen. Ik denk dat ze vonden dat het hoog tijd was om te schakelen en weg te wezen, vooraleer er een hele kazerne kwam opdagen. Wat ik graag zou weten is hoeveel goederen er nog exact klaarstonden in de winkel om te worden ingeladen. Maar dat heb ik nergens gevonden. Veel tijd hadden ze niet om dat allemaal klaar te zetten en in te laden. Zoals ik het zie: één 'spotter', twee man minstens in de winkel caddies aan het laden waarvan één ook de 'inlading' in de voertuigen deed. Die was toevallig ook 'binnen' toen de combi aankwam. Of een variante daarop (de spotter die ipv buiten te blijven aan de Mercedes de deur indook terwijl een kompaan op dat moment aan het laden was). Dat zullen we nooit weten.

1,116

Re: Nijvel: 17 September

Maggiore wrote:

Gaat U anders maar rustig door met uw lange posten.

Dank U, dat is uitermate vriendelijk van uw persoon. Dat ga ik dus nu eens uitgebreid doen ook.

Maggiore wrote:

Behalve Lacroix kan niemand "getuigen" wat u schrijft.

Dat klopt inderdaad als een bus. Ik veronderstel dat ik dan aan de getuigenis van Linda Van Huffelen ook maar geen waarde moet toekennen? En wat met de getuigenis van David over de dood van zijn vader, moeder en zus? Mij zijn immers geen andere getuigenissen bekend over die moord. (Die zullen er wel zijn, maar die zijn niet publiek bekend, om maar te zeggen.)

Alle gekheid op een stokje, de getuigenis van Lacroix bestaat, en die kan je NIET naast je neerleggen. Of Lacroix vertelde zo goed en zo kwaad als hij kon wat hem was overkomen, en daar kunnen door stress, droefheid, schaamte, etc wel wat kleine foutjes inzitten - het zou verbazend en eigenlijk onmenselijk zijn als het niet zo was - of Lacroix loog dat het kletterde.

Heeft iemand voor dit laatste serieuze onomstotelijk bewezen aanwijzingen? Of gaan we één van de slachtoffers van de Bende dan zomaar verdenken van wat eigenlijk een zware beschuldiging is? Gaan we het woord van gangsters zoals de Borains zwaarder laten doorwegen dan dat van deze Rijkswachter? Zelfs als hun verklaringen bewezen vol fouten, fantasieën en dergelijke zitten en ze deze herhaaldelijk introkken?

Ik heb wel degelijk de mentale oefening gedaan om het gebeuren aan de Colruyt te proberen reconstrueren zonder de getuigenis van Lacroix; dan zit je dus met niets meer. Ook met wat de Borains daarvan vertellen zit je met niets om die schietpartij te reconstrueren. Dan eindigt de analyse en begint het speculeren of bij sommigen zelfs het fantaseren.

Natuurlijk is het zo dat de getuigenis van Lacroix cruciaal en uniek is. Maar het is ook een feit dat er geen enkele, maar dan ook geen enkele aanwijzing is die toelaat om het getuigenis van Lacroix compleet te negeren. Schrijf dan filmscenario’s of een roman of zo.

Maar alle elementen samengelegd, de getuigenissen, forensische sporen en bekende verslagen van het gerecht, en na die te wikken en te wegen wat betreft hun waarde in termen van betrouwbaarheid en zekerheid blijft ik in “mijn schets" geloven als “meest waarschijnlijk”.

En ik ben best bereid mijn mening aan te passen in het licht van nieuwe elementen die na wikken en wegen onomstotelijk, zwaarwichtig en cruciaal blijken te zijn.

Xenophon wrote:

De deuren van die combi gaven geen dekking tegen '0' of '00' hagelpatronen noch tegen munitie zwaarder dan .22. Een voertuigdeur is zowat de slechtst mogelijke dekking aan een wagen.

Klopt als een zweer. Mogelijk is één inslag in het rechterachterportier zelfs een doorgangsschot via het rechtervoorportier, de impact is ovaal ipv rond.

Maar ook met die kennis kan je iets besluiten: er zijn drie impakten op dat voorportier zichtbaar, en waarschijnlijk er los door gegaan gezien het kaliber en de kleine afstand (volgens mij zo’n 6,5 meter). Maar die impakten zijn ter hoogte van het torso van een persoon die achter dat portier stond. Waarom heeft Morue dan enkel impakten .45 in de enkels?

Omdat Morue reeds op de grond lag, en er geschoten werd op Lacroix die achter die deur was verdwenen? Lacroix lag misschien echter al met zijn bovenlichaam in de camionette, dus ook buiten het traject van die kogels?

Xenophon wrote:

De daders hebben geluk gehad.

Voorbeeld 1: Ik vermoed zelfs dat het rare gat in het kofferdeksel van de Mercedes ook ontstaan is tijdens de schietpartij in Nijvel. De dader aan de Mercedes heeft daar vermoedelijk één van zijn eerste schoten los door die openstaande koffer geschoten, vermoedelijk met de Plomb nr0.

Die koffer stond immers open toen de schutter aan de Mercedes op Lacroix en de combi schoot. In een uitvergroting die een forumlid ooit eens publiceerde van dat gat zie je zelfs aan de randen de hagelkorrels afgetekend, klaarblijkelijk kleinere, van het Plomb nr0 type.

Als dat gat afkomstig is van hagel is het onmogelijk dat dat afgevuurd werd met de koffer dicht, gezien de grootte en de exacte lokatie van dat gat in die koffer. En er is maar één moment geweest waarvan we weten dat die koffer openstond. Was het niet Lacroix die getuigde dat hij bij aankomst de reflektie van hun koplampen zag in de gevarendriehoek aan de binnenkant van de openstaande koffer van de Mercedes?

Er hadden maar es een aantal hagelkorreltjes op een stuk staal moeten terugketsen in het gelaat van onze killer. Recht in zijn oog bijvoorbeeld.

Voorbeeld 2: De Mercedes schutter heeft, volgens Wezel, de combi langs de chauffeurszijde omschreden om dan ergens van achter de combi nogmaals op Morue te schieten Als hij dat deed betekent dit dat hij deels door de vuurlijn van de schutter in de deur is gelopen. En zelfs op het ogenblik dat hij passeerde aan de chauffeurszijde van die camionette is hij niet echt “gedekt”; een .45 schot los door de ruit bijvoorbeeld, of afgeketst op het staal van het binnenwerk.

Zelfs als hij deze beweging uitvoerde nadat alles stil was geworden - Lacroix bewegingloos deels in de combi en Morue zieltogend op de beton - dan is het nog enorm gewaagd om es door de vuurlijn van een collega schutter te gaan lopen. Je kan onmogelijk weten of die nog schoten gaat afvuren, en al helemaal niet in welke richting.

Voorbeeld 3: Toen Mercedes man gepositioneerd achter de achterzijde van die combi op de neerzittende of liggende Morue schoot kwam er hoogst waarschijnlijk één schot met 9 baletten terecht boven de tankdop van de geparkeerde Saab.Iets meer naar links en hij had zijn kompaan in het deurgat geraakt.

Spectator Of Life wrote:

Vergeef me de kinderlijke vergelijking maar een half wapenmagazijn mee sleuren voor een simpele inbraak klinkt als met drie zwemzakken naar het water gaan om daar gewoon wat bij de rand te zitten. Je hebt veel moeite gedaan om de feiten te reconstrueren, de dingen die je daar schrijft wil ik ook niet betwisten vermits ik minder tijd heb besteed aan dit aspect, maar het lijkt me gevaarlijk om van daaruit tot vaststaande conclusies te komen.

Natuurlijk is het U vergeven beste Spectator, ook ik was er immers oorspronkelijk vast overtuigd dat ja, Nijvel, de moordpartij van Nijvel was “het bewijs” dat het over een hele ploeg ging. En ik zou dat es rap gaan bewijzen door dat heel gedetailleerd te gaan bekijken zie! Groot echter mijn verbazing toen bleek dat mijn analyse eigenlijk het tegendeel bleek te ondersteunen.

Maar inderdaad, ik was er zelf niet bij, dus is mijn mening dienaangaande te klasseren als “meest waarschijnlijk”. Ik verander dat graag in het licht van elementen die onomstotelijk, niet dubieus, en bewezen zijn. Die zijn er tot op heden niet.

Ik vermoed dat er zeer waarschijnlijk slechts drie daders waren, die inderdaad belachelijk waren overbewapend. De redenen waarom ik dit geloof (en dat is niet noodzakelijk het evangelie voor mij) heb ik in een eerdere post reeds aangehaald » Forum

Dus in “mijn schets” (mooie uitdrukking trouwens die ik graag overneem) is er geen sprake van een hoopje klungels die aan die poort maar wat staan te prutsen.

Merk op; deze schets sluit niet uit dat er mogelijk inderdaad enkele Borains in de nabije omgeving de wacht aan het houden waren, en die onmiddellijk het hazenpad kozen toen ze eindelijk beseften waarin ze waren terecht gekomen en dat die drie “anderen”, de “echten” zoals Fenix zo mooi uitdrukt, echt bereid waren mensen met grof wapengeweld meteen neer te leggen.

Fenix wrote:

In Overijse zei een gangster; "Wij waren het niet die op dat kind geschoten hebben" (ken de juiste bewoording niet meer). Hetgeen ook een tweede groep veronderstelde.

Dat is niet volledig accuraat Fenix, juister zou zijn; in een artikel in de Humo schreef men ooit dat de Onderzoeksrechter zei dat...

Ik onthoud dat deze uitsprak zou kunnen juist zijn, maar in zo een cruciale gegevens zou ik toch wel willen weten of de onderzoeksrechter dat daadwerkelijk zo heeft gezegd, of de journaliste diens woorden niet heeft verdraaid en of er ergens anders bevestiging te vinden is dat (leden van) de bende van Haemers daar inderdaad aanwezig waren. Het is immers een cruciaal informatiestukje in de theorie dat de Bende Haemers aanwezig was in Overijse. Dan zou ik daar graag 200% zeker van zijn. Het zou je maar gebeuren, als advocaat dan, dat je die theorie in de rechtbank met die uitspraak tracht te staven en de tegenpartij haalt je los onderuit door onomstotelijk te bewijzen dat die uitspraak zo nooit is gebeurd.

Maggiore wrote:

De verlichting waar te nemen ter hoogte van de metalen deur met de opening is zeker niet van die aard dat men kon waarnemen wat er zich in die opening bevond. Het is zelfs twijfelachtig of men de opening gemaakt met de snijbrander wel duidelijk kon waarnemen. En als men er de flashlight van het fototoestel bij wegdenkt is het al helemaal niet klaar genoeg. Ook de politiecombi stond niet goed geplaatst om de opening in de deur te verlichten. Zelfs niet gedeeltelijk.

U vergeet het essentiele woordje te vermelden dat ik gebruikte, nl “deels verlicht”. De foto die U erbij post is mij zeker wel bekend, ik heb hem ook wel degelijk bekeken. Deels betekent voor mij “halfduister”. Het was daar niet pikkedonker en dat gat was genoeg verlicht om er alleszins beweging in op te merken. In Lacroix’ getuigenis was dat gat trouwens één van de eerste zaken die hen opviel, en de reden waarom ze beiden beseften dat ze met een betrapping op heterdaad zaten. Bovendien is het zo dat een beweging, zelfs in een eerder duistere opening, heel makkelijk word opgemerkt.

Vlak vooraleer Morue uitstapte kan het bijna niet anders dan dat hij specifiek naar die opening keek, want de dader aan de Mercedes schoot pas toen ze al uitgestapt waren. Ergo: er lag daar niemand te wachten.

Ergens in mijn achterhoofd behoud ik het scenario dat een schutter achter dat gat, uit het zicht zat te wachten tot Mercedes man het vuur opende, om dan, net zoals Mercedes man, uit zijn dekking te komen, een schietpositie in te nemen achter dat gat en het vuur te openen op Morue. Maar dan is het nog nagenoeg onmogelijk dat Morue nog steeds niet was geraakt toen Lacroix verscheen aan de achterzijde van de Combi. Zeker niet als de allereerste schoten degene waren op de deur van de combi. Die zouden hem vol in de borst hebben geraakt.

Ik denk: beide daders binnen in de Colruyt verrast door de schoten van Mercedes man, één neemt zijn .45, legt zich in het deurgat en vuurt op de enkels van Morue die neervalt, en vuurt dan verschillende schoten op de voorbijflistende Lacroix waarvan drie in het portier.

Maar tenzij één van de daders het hier es perfect komt uitleggen wanneer hij op wie geschoten heeft, zullen we dat inderdaad nooit helemaal zeker weten.

1,117

Re: Nijvel: 17 September

Je kan hier alleen logica toepassen wat betreft de wapens, de kogelbanen,de posities , de afstanden etc. .. in de zin van meten is weten, maar daar houdt de logica volgens mij op. Je hebt 100 procent gelijk als je schrijft: "Maar tenzij één van de daders het hier es perfect komt uitleggen wanneer hij op wie geschoten heeft, zullen we dat inderdaad nooit helemaal zeker weten."

Je schreef ook:

"Dat is niet volledig accuraat Fenix, juister zou zijn; in een artikel in de Humo schreef men ooit dat de Onderzoeksrechter zei dat..."

Billy, terwijl jij hier een vrij gedetailleerde beschrijving geeft van de feiten probeer ik, afgaand op mijn niet onfeilbare geheugen het algemene overzicht te houden. Ik vind het voor mezelf al een mirakel dat ik zoveel onthoud maar ook daarin kan ik je geen ongelijk geven, we weten absoluut niet zeker dat hetgeen in de Humo stond correct was. We moeten niet verder gaan dan het proces dat de Bonvoisin won i.v.m. artikels in tijdschriften die in feite gedicteerd werden door de Staatsveiligheid. De enige eindconclusie is, we weten niets zeker. Maar erger nog, we zullen het nooit zeker weten. Met of zonder dossier.

Ik heb al duizend en één keer voor mezelf de conclusie gemaakt ik stop er mee. En uitgerekend dan komt er nieuws binnen. Altijd opnieuw. Gisteren of eergisteren alweer. Foto van "een dader" die overleden is, gestuurd door zijn dochter. Die foto verdween dan met de snelhied van het licht. Heel veel mensen willen de waarheid kennen of uit brengen maar schrikken dan blijkbaar voor de gevolgen. Als je bedenkt wat de broer van Christiaan Bonkoffsky moest meemaken qua gevolgen dan denk ik dat zijn eindconclusie was "Ik had beter gezwegen".

1,118

Re: Nijvel: 17 September

Fenix wrote:

Ik heb al duizend en één keer voor mezelf de conclusie gemaakt ik stop er mee.

Absoluut niet doen Fenix! Ik schaar me 100% achter wat je schrijft over je motivatie, dat houdt iedereen scherp, en laat toe de eigen mening aan een extra kritische blik te onderwerpen, al dan niet opgezweept door een post van jou.

Ik wou helemaal geen zware kritiek uiten op uw persoon, maar ik kon even geen beter voorbeeld bedenken om duidelijk te maken hoe ik omga met informatie. Dus, mijn excuses mocht je die indruk hebben! Je "overzicht" zoals je zelf zegt is de moeite waard.

Zo blijf ik toch wel degelijk een beetje gewrongen met mijn conclusies aangaande Nijvel/Diable Amoureux en hoe dit dan kan rijmen met vele pertinente opmerkingen mbt andere gebeurtenissen die ook uit uw totaal overzicht blijken. Je kan nu éénmaal niet helemaal alleen alle gebeurtenissen mbt de Bende in nauwkeurig detail uitvlooien en in kaart brengen. Ik heb me dan ook enkel op bepaalde deelaspecten toegelegd. In het verleden zijn nog forumleden die deelgebieden ongelooflijk sterk hebben in kaart gebracht.

Zo levert ieder zijn deeltje

En een enorm kritisch forumlid, dat nooit aflaat en inderdaad, steeds weer met een algeheel overzicht afkomt is ook nodig!

Dank U wel, meer kan ik daar dus ook niet op zeggen.

1,119

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Op het moment dat Lacroix van achter de camionette naar hem toe bewoog en aanstalten maakte erin te klimmen om versterking te vragen werd Lacroix geraakt door 2 projectielen aan zijn scheenbeen en ging hij neer.

Ik weet dat kritische vragen hier niet worden geapprecieerd maar toch nog dit; hoe ernstig waren de verwondingen aan het scheenbeen van Lacroix?

Billy& wrote:

In ieder geval, een schampschot zoals beschreven in het geval van Iacroix is mogelijk. Sterker nog, het had zich al voorgedaan: bij de dood van agent Haulotte in Waver werd in diens haardos een sterk vervormd 9mm projectiel gevonden. Hij was erdoor geraakt , maar niet door verwond. De kogel had eerst zijn rechterschouderstuk geraakt en was afgeketst. (Bron : Bendecommissie I, p99)

En omdat het zich al had voorgedaan bij Haulotte in Waver gaat U er dan automatisch van uit dat het zich ook heeft voorgedaan bij Lacroix in Nijvel of wat?

Re: Nijvel: 17 September

De reden van de .22 sporen in de voorarm van Morue hierboven opgetekend door Billy vind ik erg overtuigend, ook al ben je het niet eens met de Nijvel piste van Vos, het valt samen met de theorie van Eddy omtrent het favoriete wapen van The Killer alsook zijn manier van doden bij een aantal andere feiten.

De technische analyse waaruit blijkt dat op één dader na iedereen nog aan het inbreken was en er één toezicht hield; dit zou dan overeen komen met de modus operandi in Maubeuge, een bende feit dat in opzet sterk doet denken aan Nijvel. Deze schets zou er inderdaad toe leiden dat het hoofddoel van de Bende die nacht de goederen waren en dat men niet de bedoeling had om betrapt te worden.

Blijft mijn grootste probleem de uitzonderlijke wapendracht voor een gewone inbraak + (en dit nog het meest van al) dat de Bende een week voorheen een bloederige inbraak pleegt om kogelvrije vesten te bemachtigen. Nu is in het Bende verhaal zelden 1+1 gelijk aan 2, maar kogelvrije vesten stelen om zich bewust voor te bereiden op een serieuze confrontatie klinkt voor één keer zo plausibel dat; ja, mag het ook voor één keer logisch zijn in het Bende verhaal? Je zou ook kunnen stellen dat zelfs bij een kans op confrontatie met de politie in plaats van een 100 procent certitude op dergelijke confrontatie, kogelvrije vesten nog steeds zeer nuttig zijn. Daarvoor valt wat te zeggen.

Zit ik ook nog met de rol van Lekeu in de hypothese van Billy/Xeno. Want deze gaat uit van prédateurs (althans zoals ik het lees), alleen was Lekeu geen typische prédateur en zijn gedrag rond een aantal feiten najaar '83 is zeer merkwaardig te noemen. Wat namen van daders betreft duiken er de laatste jaren steeds meer op (van Sudistes over Slimans) maar de oude piste rond de namen genoemd door Van Binst is voor mij nog steeds de meest geloofwaardige. Ze geeft een verklaring aan de sequentie en motief mbt de laatste vier Bende feiten uit '83 en biedt een verklaring waarom de Bende eind '83 stopt; van dat lijstje sterven er een paar, wordt er iemand opgepakt, vlucht er iemand naar het buitenland ook. Piste Wolf kan ik moeilijk plaatsen voor Nijvel en al helemaal niet voor andere feiten, huurlingen eerlijk gezegd ook niet voor de eerste Bende golf. Ik ben echter nog niet toe aan need for closure voor de Bende van Nijvel, dus wie de komende tijd nog met stevige contra-evidentie komt, zal zeker worden gehoord