Re: Nijvel: 17 September
Aanvullend op de reconstructie van de feiten aan het Colruyt-warenhuis van Nijvel:
Als je kijkt naar de gevonden munitie en het gebruik van de wapens, dan kan je een vrij goede reconstructie van de feiten maken en wordt het motief ook heel duidelijk.
Tijdens de inbraak waren er hoogstwaarschijnlijk drie gangsters. Wanneer ze aankomen, beginnen ze aan de inbraak door een deur aan de achterkant van het warenhuis open te branden. Op een bepaald moment worden ze echter betrapt door Jacques Fourez. Fourez was samen met Elise Dewit, zijn partner, onderweg naar Brussel. Ze waren naar het Colruyt-warenhuis gereden omdat je er ’s nachts kon tanken.
Een gangster begint met een pistool kaliber 7.65 in de richting van Fourez te schieten. Hij treft Fourez met één kogel ter hoogte van het rechteroor.
Daarna stapt de man richting de Mercedes en vuurt met zijn 7.65mm-pistool één schot af in de richting van Dewit, maar hij mist. Elise Dewit loopt richting haar man en wordt waarschijnlijk door een andere gangster vastgegrepen. Deze maakt Dewit af met twee of drie kogels kaliber .22 LR in het hoofd.
De lichamen van Fourez en Dewit worden versleept. Dewit krijgt nog een schot in het hoofd met de .22. Fourez krijgt drie .22-kogels in het hoofd.
Bij de moord op Fourez en Dewit waren dus twee gangsters betrokken. Eén gangster had een pistool kaliber 7.65 en de andere gangster had een pistool kaliber .22 LR. De derde gangster was waarschijnlijk bezig met het openbranden van de deur van het warenhuis.
Wat hier opvalt, is dat de daders wel twee riotguns bij zich hadden, maar deze niet gebruikt hebben. Deze lagen waarschijnlijk in de Saab tijdens de inbraak.
De dubbele moord was absoluut niet gepland. Het gebruik van de wapens toont duidelijk aan dat de gangsters gestoord werden door de aankomst van Fourez en Dewit.
Hierna gaan de daders verder met de inbraak in het warenhuis. Het lijkt er wel op dat ze voorzichtiger geworden zijn en dat één gangster een riotgun pakt en de wacht houdt. Wanneer de rijkswachtcombi aan de achterkant van het warenhuis aankomt, wordt deze praktisch onmiddellijk onder vuur genomen door de dader met de riotgun. Er wordt in totaal zeven keer gevuurd met de riotgun.
Tijdens het vuurgevecht met de rijkswacht wordt maar één riotgun gebruikt. Dit bewijst dat één dader de wacht houdt terwijl de twee andere gangsters verdergaan met de inbraak. Daarnaast worden er een Colt .45 en een 9mm Ruger of Smith & Wesson gebruikt.
Het gebruik van deze twee handvuurwapens lijkt er ook hier op te wijzen dat de twee gangsters die bezig waren met de inbraak deze wapens bij zich hadden. Vermits ze bezig waren met het verzamelen en inladen van voedingsmiddelen, hadden ze niet de mogelijkheid om de tweede riotgun te gebruiken.
De snelle aankomst van de rijkswacht was dus niet voorzien door de daders. Ze gingen er vermoedelijk van uit dat ze meer tijd zouden hebben.
De conclusie is dat Nijvel geen gecamoufleerde moord is. Noch Fourez, noch Dewit, noch Morue waren doelbewuste slachtoffers. Ze waren jammer genoeg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ze kruisten het pad van beestachtige moordenaars: inbrekers die er niet voor terugdeinsden om extreem zwaar geweld te gebruiken als ze betrapt werden.
Ik vermoed dat het inderdaad op die wijze zal gegaan zijn.
Al moet ik toegeven: er knaagt nog steeds iets bij me over de aantallen. Drie gangsters lijken me te weinig gelet op het aantal wapens. Maar andere argumenten gaan dan weer in de richting van drie en ik heb deze case (die inderdaad zeer goed reconstrueerbaar is aangezien er vrij veel documentatie over te vinden is) al langs alle kanten gedraaid en bekeken zonder echt iets te vinden dat objectief op meer dan drie wijst.
M.i. werden Fourez en Dewit gedood omdat de oriëntatie van hun wagen bij die pomp het waarschijnlijk maakte (want makkelijker) dat er achter het warenhuis door zou gereden worden om te vertrekken na het tanken en dan zouden ze onvermijdelijk de gangsters en de Saab gezien hebben en was onderschepping moeilijk. En dat risico konden ze niet hebben, dus moesten die twee mensen eraan. Toont aan met wat voor crapuul we te doen hebben.
Dat het een gecamoufleerde moord zou zijn en al die onzin over Pinon, daar geloof ik geen snars van. Het is gewoon onmogelijk planbaar.