1,231

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Aanvullend op de reconstructie van de feiten aan het Colruyt-warenhuis van Nijvel:

Als je kijkt naar de gevonden munitie en het gebruik van de wapens, dan kan je een vrij goede reconstructie van de feiten maken en wordt het motief ook heel duidelijk.

Tijdens de inbraak waren er hoogstwaarschijnlijk drie gangsters. Wanneer ze aankomen, beginnen ze aan de inbraak door een deur aan de achterkant van het warenhuis open te branden. Op een bepaald moment worden ze echter betrapt door Jacques Fourez. Fourez was samen met Elise Dewit, zijn partner, onderweg naar Brussel. Ze waren naar het Colruyt-warenhuis gereden omdat je er ’s nachts kon tanken.

Een gangster begint met een pistool kaliber 7.65 in de richting van Fourez te schieten. Hij treft Fourez met één kogel ter hoogte van het rechteroor.

Daarna stapt de man richting de Mercedes en vuurt met zijn 7.65mm-pistool één schot af in de richting van Dewit, maar hij mist. Elise Dewit loopt richting haar man en wordt waarschijnlijk door een andere gangster vastgegrepen. Deze maakt Dewit af met twee of drie kogels kaliber .22 LR in het hoofd.

De lichamen van Fourez en Dewit worden versleept. Dewit krijgt nog een schot in het hoofd met de .22. Fourez krijgt drie .22-kogels in het hoofd.

Bij de moord op Fourez en Dewit waren dus twee gangsters betrokken. Eén gangster had een pistool kaliber 7.65 en de andere gangster had een pistool kaliber .22 LR. De derde gangster was waarschijnlijk bezig met het openbranden van de deur van het warenhuis.

Wat hier opvalt, is dat de daders wel twee riotguns bij zich hadden, maar deze niet gebruikt hebben. Deze lagen waarschijnlijk in de Saab tijdens de inbraak.

De dubbele moord was absoluut niet gepland. Het gebruik van de wapens toont duidelijk aan dat de gangsters gestoord werden door de aankomst van Fourez en Dewit.

Hierna gaan de daders verder met de inbraak in het warenhuis. Het lijkt er wel op dat ze voorzichtiger geworden zijn en dat één gangster een riotgun pakt en de wacht houdt. Wanneer de rijkswachtcombi aan de achterkant van het warenhuis aankomt, wordt deze praktisch onmiddellijk onder vuur genomen door de dader met de riotgun. Er wordt in totaal zeven keer gevuurd met de riotgun.

Tijdens het vuurgevecht met de rijkswacht wordt maar één riotgun gebruikt. Dit bewijst dat één dader de wacht houdt terwijl de twee andere gangsters verdergaan met de inbraak. Daarnaast worden er een Colt .45 en een 9mm Ruger of Smith & Wesson gebruikt.

Het gebruik van deze twee handvuurwapens lijkt er ook hier op te wijzen dat de twee gangsters die bezig waren met de inbraak deze wapens bij zich hadden. Vermits ze bezig waren met het verzamelen en inladen van voedingsmiddelen, hadden ze niet de mogelijkheid om de tweede riotgun te gebruiken.

De snelle aankomst van de rijkswacht was dus niet voorzien door de daders. Ze gingen er vermoedelijk van uit dat ze meer tijd zouden hebben.

De conclusie is dat Nijvel geen gecamoufleerde moord is. Noch Fourez, noch Dewit, noch Morue waren doelbewuste slachtoffers. Ze waren jammer genoeg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ze kruisten het pad van beestachtige moordenaars: inbrekers die er niet voor terugdeinsden om extreem zwaar geweld te gebruiken als ze betrapt werden.

Ik vermoed dat het inderdaad op die wijze zal gegaan zijn.

Al moet ik toegeven: er knaagt nog steeds iets bij me over de aantallen. Drie gangsters lijken me te weinig gelet op het aantal wapens. Maar andere argumenten gaan dan weer in de richting van drie en ik heb deze case (die inderdaad zeer goed reconstrueerbaar is aangezien er vrij veel documentatie over te vinden is) al langs alle kanten gedraaid en bekeken zonder echt iets te vinden dat objectief op meer dan drie wijst.

M.i. werden Fourez en Dewit gedood omdat de oriëntatie van hun wagen bij die pomp het waarschijnlijk maakte (want makkelijker) dat er achter het warenhuis door zou gereden worden om te vertrekken na het tanken en dan zouden ze onvermijdelijk de gangsters en de Saab gezien hebben en was onderschepping moeilijk. En dat risico konden ze niet hebben, dus moesten die twee mensen eraan. Toont aan met wat voor crapuul we te doen hebben.

Dat het een gecamoufleerde moord zou zijn en al die onzin over Pinon, daar geloof ik geen snars van. Het is gewoon onmogelijk planbaar.

1,232

Wat me verbaast, is dat de enige die niet in het hoofd werd geschoten, degene was die het vuur op de criminelen opende. Let wel, ik zeg niet dat hij medeplichtig was.

1,233

Xenophon wrote:

Dat het een gecamoufleerde moord zou zijn en al die onzin over Pinon, daar geloof ik geen snars van. Het is gewoon onmogelijk planbaar.

Inderdaad, moesten Fourez en Dewit geliquideerd worden, dan hadden ze niet op voorhand een snijbrander gaan stelen. Dan hadden ze naar hun huis gegaan, aangebeld en hen doodgeschoten. Simpel en weinig kans op problemen. Nu hebben ze twee keer een schietpartij gehad met de ordediensten.

pyrénéen wrote:

Wat me verbaast, is dat de enige die niet in het hoofd werd geschoten, degene was die het vuur op de criminelen opende.

Ik vermoed dat er geen tijd meer was. Na de schietpartij met de rijkswacht was het inpakken en wegwezen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,234

Zeer goede reconstructie, en ik ben het volledig eens met de conclusies!

1,235

Gangsters vermoorden echtpaar en rijkswachter te Nijvel

In de nacht van vrijdag op zaterdag hebben gangsters tijdens een inbraak in een Colruyt-winkel te Nijvel eerst een echtpaar om het leven gebracht en daarna een rijkswachter doodgeschoten. Een tweede rijkswachter werd bij deze actie gewond en toen zij tijdens hun vlucht te Eigenbrakel op een wegversperring stootten, verwondden de bandieten ook nog een politie-agent. Van de gangsters zelf ontbreekt elk spoor. Wel werd later hun vluchtauto teruggevonden. Met daarin de schamele buit: een paar tientallen kilo's koffie en wat flessen sterke drank.

Het was ongeveer 1u30 toen in de nacht van vrijdag op zaterdag in de bewakingscentrale van Colruyt in Halle een alarmsein ontvangen werd, afkomstig uit de discount-winkel aan de Brusselse Steenweg te Nijvel, aan de noordkant van die stad, op de weg die via Waterloo naar Brussel loopt.

Onmiddellijk werd de rijkswacht van Nijvel verwittigd, die een Ford Transit dienstwagen ter plaatse stuurde met adjudant-chef Marcel Morue en wachtmeester Lacroix. Men neemt aan dat de rijkswachters bij het oprijden van het terrein naast de winkel onmiddellijk zagen dat inbrekers de buit in hun auto aan het laden waren bij de achterdeur van de winkel.

Feit is dat adjudant-chef Morue uit de auto sprong en onmiddellijk op een regen van kogels onthaald werd. De gangsters schoten ook de twee koplichten van de auto stuk. Wachtmeester Lacroix werd geraakt aan de hand. Toen de gangsters zijn collega van dichtbij kwamen afmaken, hield hij zich voor dood, een reactie die hem ongetwijfeld het leven heeft gered. Een van de gangsters graaide uit de rijkswachtauto nog de draagbare zender-ontvanger weg en ook het dienstwapen van de vermoorde M. Morue werd meegepikt.

Daarna vluchtten de gangsters - hoeveel het er waren weet men niet precies - weg in een groene Saab en een witte Mercedes 190. Tijdens de kogelregen had wachtmeester Lacroix via de radio geroepen: “Ze hebben Marcel doodgeschoten”.

Getuigen dood

Die melding had voor gevolg dat vanuit de rijkswachtkazerne van Nijvel een ziekenwagen gealarmeerd werd. Het waren dan ook de ambulanciers die even later in het licht van de koplampen een macabere ontdekking deden: verborgen achter enkele winkelwagentjes, tegen de muur van het winkelgebouw en aan het eind van lange bloedsporen, vonden zij een man en een vrouw. Bij nader toezien bleken ook die met schoten in het hoofd van dichtbij vermoord te zijn.

Later zou blijken dat die slachtoffers, het echtpaar Jacques Fournier en Elise Dewit, wonende Mercuriuslaan 13 te Ukkel, maar met een tweede verblijfplaats te Nijvel, met een witte Mercedes naast het winkelgebouw was gestopt bij het automatische tankstation. Gebleken is dat het echtpaar er de tank van de auto heeft gevuld. Pas daarna hebben zij wellicht opgemerkt dat er bij de achterdeur inbrekers aan het werk waren, een ontdekking die hen fataal geworden is.

Uit bloedsporen is gebleken dat de gangsters de lijken van de man en de vrouw van bij de benzinepomp over een hele afstand hebben weggesleurd, tot tegen de muur van de winkel. Daarna hebben zij rond het stoffelijk overschot van het echtpaar winkelwagentjes geplaatst, om de ontdekking van hun misdaad te vertragen.

Bewogen vlucht

Na de dramatische beschieting van de rijkswachtauto hebben de gangsters nog de tijd genomen om hun inbrekersgerief en hun schamele buit in hun auto te laden. Die auto, een groene Saab, was in juni gestolen bij een garagist. De dieven hadden daar een hond gedood om te beletten dat die alarm zou slaan. Sedertdien had de eigenaar niets meer van de auto gehoord.

De gangsters zijn dan met hun auto en die van het vermoorde echtpaar weggevlucht langs de weg naar Waterloo. Intussen was in heel de streek al alarm gegeven en nog voor zij ter hoogte van de Leeuw van Waterloo kwamen, zijn de bandieten op een wegversperring van de politie van Eigenbrakel gestoten.

Zij slaagden er in nog net voor de versperring te stoppen, begonnen ook daar onmiddellijk te schieten, raakten daarbij politieman Jean Ruys, lieten de witte Mercedes achter, doken met zijn allen in de Saab en verdwenen weer in de richting van Nijvel.

Eerst werd aangenomen dat zij de autoweg naar Parijs hadden genomen, maar later op de dag is de Saab teruggevonden in een steeg langs de Alsembergse Steenweg te Nijvel. In de auto vond men de buit: een honderdtal kg koffie en enkele flessen alcoholische dranken.

Onbegrijpelijk

De onderzoekers, geleid door de dynamische procureur des konings Jean Deprêtre van Nijvel, trachten nu niet alleen een spoor te vinden van de gangsters, maar ook een verklaring voor de inbraak die zij pleegden. Enerzijds lijkt het alsof zij wel op de hoogte waren van een aantal details over de aangepakte winkel, maar dan moesten zij anderzijds toch weten dat er nooit een belangrijke geldbuit kan gevonden worden.

Zo moeten de gangsters o.m. geweten hebben dat het openen van een deur automatisch het alarmsysteem in werking zou stellen. Alhoewel het voor hen een koud kunstje moet geweest zijn om de metalen achterdeur open te breken, hebben zij zich blijkbaar daarom de moeite getroost om een paneel uit de deur weg te snijden met een snijbrander. Dat zij toch niet helemaal wisten hoe het alarmsysteem werkt, blijkt dan weer uit het feit dat dit nadien toch nog heeft gewerkt, wanneer zij in de winkel zelf aan het werk waren. Toch blijft al die moeite en al dat koelbloedige doden voor koffie en drank onbegrijpelijk.

Dat zij niet eerder werden opgemerkt en ook echte salvo's konden afvuren zonder direct gestoord te worden, is een gevolg van de plaats waar de winkel is gevestigd: in een lus van wegen en zonder directe geburen.

Over de wapens die door de gangsters gebruikt werden is later gezegd dat het vermoedelijk gaat om “riotguns”, automatische pistolen van groot kaliber die nauw verwant zijn met de stengun.

Op de plaats van het drama zouden naderhand meer dan 40 hulzen gevonden zijn, voor het “nauwkeuriger” werk, bij het stukschieten van de koplichten van de rijkswachtauto, leek een wapen van kleiner kaliber gebruikt waarmee precies kan gemikt worden.

De vermoorde rijkswachter Marcel Morue was 31 jaar. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter, 6 en 3 jaar oud. Zijn stoffelijk overschot werd zaterdag in Nijvel nog gegroet door de vice-premiers Gol en Nothomb.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 September 1983

Is Nijvel vervolg van Temse?

Het parket van Dendermonde heeft tijdens het weekeinde contact genomen met hun collega's van Nijvel, omdat er een zeer sterke gelijkenis bestaat tussen de moordpartijen in deze Waalse stad, en de roofmoord die de week voordien in Temse werd gepleegd. Toen werd de conciërge van een fabriek doodgeschoten, wanneer hij drie inbrekers op heterdaad betrapte. De echtgenote van het slachtoffer werd levensgevaarlijk gewond.

Volgens een woordvoerder van het parket te Dendermonde is in beide gevallen sprake van dezelfde niets ontziende brutaliteit, maar zijn er ook enkele materiële vaststellingen. Alles wijst er immers op dat identieke zware wapens gebruikt zijn, en er werd zowel in Nijvel als in Temse gebruik gemaakt van een auto van het type Saab 900 Turbo.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 September 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,236

I agree about it not being a planned hit there are way too many variables. Is it possible they were after something specific in the store or maybe they hit the wrong place looking for something? Was it simply for the hell of it? Seems like a lot of work for nothing other then multiple murders.

Xenophon wrote:

Ik vermoed dat het inderdaad op die wijze zal gegaan zijn.

Al moet ik toegeven: er knaagt nog steeds iets bij me over de aantallen. Drie gangsters lijken me te weinig gelet op het aantal wapens. Maar andere argumenten gaan dan weer in de richting van drie en ik heb deze case (die inderdaad zeer goed reconstrueerbaar is aangezien er vrij veel documentatie over te vinden is) al langs alle kanten gedraaid en bekeken zonder echt iets te vinden dat objectief op meer dan drie wijst.

M.i. werden Fourez en Dewit gedood omdat de oriëntatie van hun wagen bij die pomp het waarschijnlijk maakte (want makkelijker) dat er achter het warenhuis door zou gereden worden om te vertrekken na het tanken en dan zouden ze onvermijdelijk de gangsters en de Saab gezien hebben en was onderschepping moeilijk. En dat risico konden ze niet hebben, dus moesten die twee mensen eraan. Toont aan met wat voor crapuul we te doen hebben.

Het probleem is dat het aantal wapens dat volgens mij ook niet overeenkomt met het aantal gangsters het enige is wat we echt kunnen vaststellen, en dus nogal ongemakkelijk als het hier wringt. Al de rest kunnen we vrij goed reconstrueren maar die reconstructie kan ook cruciale informatie missen.

Over het motief van Nijvel durf ik niets zeggen en ook niets uitsluiten. Ik zie wel problemen als je louter de Borains (drie/vier man) wil aanduiden als daders. Die problemen hebben we wellicht al eens besproken. Enkel Temse is al een groot probleem, volgens mij konden Cocu en co Temse niet eens aanduiden op de kaart, laat staan dat ze die afgelegen fabriek zouden vinden of weten wat daar werd geproduceerd. Eén van de vele aanwijzingen dat er ook in '83 al sprake was van andere krachten die losstonden van het klassieke Waalse (marginale) gangster milieu.

1,238

Het enige dat ik over Nijvel qua daders categoriek durf te zeggen is dat een aantal borains daderkennis hadden en m.i. ter plaatse waren.  Wat je moet maken van de verklaring van Cocu tijdens één van z'n 37 bekentenissen die telkens ingetrokken werden dat er twee 'teams' waren, dat weet ik niet.

Zuiver gebaseerd op de materiële vaststellingen kan je niet zeggen dat er meer dan drie daders waren.  Als er meer waren dan impliceert dat m.i. noodzakelijkerwijs dat er ook nog een extra voertuig in de buurt was dat nooit werd gezien laat staan onderschept.  De kans dat er nog anderen waren kan niet zomaar weggedacht worden want tenslotte, hoe zijn de daders weggeraakt nadat hun Saab de geest gaf?  Bebloed, verhakkeld en tot de tanden bewapend.

Het is niet dat ik Cocu verdenk van de eerlijkheid zelve te zijn, maar zijn beruchte verklaring over 'de echten' vind ik geloofwaardig als we naar de feiten kijken.

Eigenlijk is het simpel; stel jezelf de vraag of de Borains werkelijk niets te maken hebben met Nijvel en idem voor de Baasrodes en Aalst? Als het antwoord op beide vragen niet volmondig ja luidt, is er wellicht sprake van meerdere teams.

Wat hun auto's betreft; de meest conservatieve schatting voor het aantal voertuigen in Aalst is twee; de Golf en stationwagon gezien door getuigen bij het dumpen van zakken in het water in Ronquières. Als ik zeg drie voertuigen is dat nog steeds een conservatieve schatting, dan voeg ik de Mercedes toe. Zoals je zelf zegt moet er minstens een hulpverlenend voertuig zijn geweest eveneens in Nijvel. Idem in Anderlues. Voor een klein team marginalen hadden ze veel wapens, auto's en hulp ter beschikking sinds het najaar van '83.

Is de terughoudendheid rond een tweede team te verklaren omdat dit mogelijk problematische repercussies heeft voor ons motief? Zoals eerder gezegd durf ik daarover geen uitspraken doen, omdat bij elk motief wel iets niet juist voelt. Of laat ik mezelf dan meteen heel erg tegenspreken; de hypothese die ik misschien wel het minste kan weerleggen is dat ze geen specifiek doelwit hadden behalve het die nacht tot een confrontatie (met de Rijkswacht) laten komen en het onveiligheidsgevoel in de streek door het dak jagen.

Groot arsenaal wapens (louter voor een inbraak?), voertuig met beperkte koffer ruimte (niet zo handig als ze een champagne roof willen plegen), doorgaan met inbraak nadat ze twee mensen hebben vermoord (de meesten zouden vluchten), de tegenwoordigheid van geest om meteen de lichamen te verbergen, het toevallig stelen een week ervoor van kogelvrije vesten.

Al zou ik de hypothese dat ze net als in Temse zijn betrapt en dan maar meteen tot het grove geschut zijn over gegaan ook niet durven uitsluiten. Alleen heeft deze hypothese naar mijn mening meer losse eindjes dan bovenstaande.

1,240

Je weet wat ik denk: m.i. waren ze er om de kluizen open te branden (een gedoemd idee) en hebben ze een fallback gemaakt op de drank en voedingswaren nadat ze inzagen dat het eerste plan hopeloos was. Anders waren het inderdaad totale nitwits om met een al volle wagen spullen te gaan stelen.

Ik denk niet dat het een bewuste valstrik was voor de aankomende rijkswacht. Dan hadden ze zich wel anders gepositioneerd. Je moet eens goed kijken naar het schema van de voertuigen dan realiseer je je pas hoeveel geluk ze gehad hebben dat die combi exact is gestopt waar hij stopte. Twee meter verschil en het was één gangster tegen twee rijkswachters geweest waarvan één een Uzi had, ofwel op handen en voeten uit dat luik in de deur kruipen terwijl er op je geschoten werd. Grenzeloze agressie saved the day.