1,241

Re: Nijvel: 17 September

Ik zou graag iets meer willen weten over die rijkswachter Jean-Marie Lacroix, collega van Marcel Morue. De gangsters hebben dus aan hem laten leven, geen genadeschot gegeven zoals ze met het koppel Fourez-Dewit en met rijkswachter Morue gedaan hebben. De gangster schoot op rijkswachter Jean-Marie Lacroix met een pistool 7,65 mm dacht ik. Verbeter mij als ik verkeerd ben aub.

De gangster schoot van dichtbij en heeft dus waarschijnlijk niet op het hoofd gemikt van Lacroix, maar op zijn schouder. Die epaulet van een rijkswachteruniform bevindt zich op de schouder, niet? De epaulet heeft de kogel opgevangen en laten afketsen.

Volgens het interview van Eddy Vos in "De tafel van Gert" hebben de gangsters de vaste boordradio van de rijkswachtcombi kapotgemaakt, maar lieten ze de mobiele radio (een walkie-talkie) op de zetel naast Lacroix liggen, opdat hij versterking zou kunnen oproepen via deze walkie-talkie. Vos ziet daarin een regelrechte provocatie van de rijkswacht.

Die gangsters moeten toch ongelooflijk slim geweest zijn om dat allemaal zo te plannen ... Hier was een ziekelijk meester-brein aan het werk, neen?

Ik heb het al geschreven op dit forum, maar ik herhaal het nog even: na de dood van Marcel Morue is zijn weduwe overgebleven met twee jonge kinderen... Van Jean-Marie Lacroix hebben ze NOOIT MEER iets gehoord. Ik vind dit uiterst onmenselijk, maar ik werd op dit forum met mijn gevoelens weggefloten.

1,242

Morue had daar eigenlijk niet mogen zijn ... en hij was met een al dan niet Bende van Nijvel-gelinkt maar gevoelig dossier bezig. Niemand die over die twee zaken een zinnig woord kan zeggen, blijkbaar. Of wil zeggen, kan ook.

Over Lacroix kunnen we kort zijn; het is bizar dat een Bende die prat gaat op dol schieten en genadeschoten iemand in leven laat, en al zeker een wachtmeester. Het van dichtbij missen is op zich wel mogelijk, volgens mij waren het geen geweldige schutters, dat is meermaals gebleken. Het lijkt me duidelijk dat ook Vos met twijfels zit over Lacroix of op z'n minst niet hoog met hem oploopt. Dat uitgerekend Morue met het Bende dossier zou zijn bezig geweest is nog één van die vage dingen rond Nijvel.

Moeilijk te zeggen of daar een ziekelijk meester-brein aan het werk was dan wel of ze sterk waren in het nemen van impulsieve beslissingen. Zie ook de andere opmerking van Vos. Aan de Diabele rijden ze de Golf van de Rijkswacht klem om vervolgens simultaan uit de Saab en Mercedes te stappen en het vuur te openen. Waren ze dan zo goed op elkaar ingespeeld? Hebben ze in het verleden samen nog dergelijke stunts gedaan? Of was er communicatie onderling, of met een derde partij?

Bovendien, als men stelt dat dit zo was gepland, wisten ze van tevoren dat ze over de Mercedes (of een ander voertuig) zouden beschikken. Zoals steeds meer vragen dan antwoorden over Nijvel en tussen een uit de hand gelopen inbraak en een geplande drievoudige executie ligt nog een hele waaier van (on)verkende mogelijkheden.

1,244

Vos zegt in de uitzending dat hij niet beweert dat Lacroix medeplichtig is. Echter, het is de moeite waard om eens te luisteren naar de manier waarop hij dat zegt. Laat ons zeggen dat het op mij niet als een overtuigde steunbetuiging voor een collega op wie geschoten werd overkomt.

Voor mij is Lacroix onschuldig, point à la ligne. Ik vind het vrij kras dat de eerlijkheid van iemand wiens enig misdrijf was dat hij overleefde, in twijfel wordt getrokken.

Als ze hem doelbewust hadden laten leven om een signaal te geven of als hij medeplichtig was geweest dan waren er andere methoden veel makkelijker geweest. Hij heeft steeds verklaard dat hij zich heeft laten vallen tussen de stoel en de bodemplaat, met zijn benen die buiten de combi hingen. Dat is een mogelijke verklaring voor de schootshoek.

Laat ons ook niet vergeten: dat was niet het enige schot dat in zijn richting werd afgevuurd. En hij heeft zelf ook geschoten.

1,245

Hebt gij toegang tot het dossier xenophon dat u alles zo zeker weet?

1,246

In de aanklacht tegen het Boraine-netwerk staat:

"Lacroix besluit zich dood te houden, zijn bovenlichaam voorovergebogen tussen de passagierstoel en het dashboard, zijn benen bungelend buiten ... Het lichaam van Lacroix wordt uit het voertuig gehaald en op de grond gelegd, waar een van de daders zijn riem omdraait en de schede van zijn pistool verwijdert."

1,247

Scaramouche wrote:

Hebt gij toegang tot het dossier xenophon dat u alles zo zeker weet?

Zoals ik reeds meermalen gezegd heb: ik heb geen enkele toegang tot het dossier buiten de stukken die een paar mensen me zonder dat ik het vroeg doorgezonden hebben sedert ik hier op de site zit (een paar duizend blz). Nooit toegang gehad want ik heb er nooit op gewerkt en ben noch slachtoffer of nabestaande, noch advocaat van een burgerlijke partij.

Er zijn zeer veel zaken die ik helemaal niet weet. Op wat ik lees tracht ik gewoon logica los te laten, da's alles. Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, als ik iets vertel dat niet klopt, schiet er een gat in en ik leer weer iets bij.

1,248

Een paar duizend blz...? Dan hebt u toch kennis van zekere zaken mag ik veronderstellen...

1,249

Ik begrijp niet dat die documenten na al die jaren nog niet vrij toegankelijk zijn, als ze al op zoveel plekken terecht zijn gekomen.

1,250

Inderdaad, als een persoon - die geen partij is in een gerechtelijk onderzoek - in het bezit is van een paar duizend bladzijden uit het strafdossier, dat is beangstigend en tevens strafbaar.