1,271

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

hoe zijn ze in Temse terechtgekomen voor die vesten? Wat daar gebeurde was op zich niet bijzonder maar het vereiste kennis die ik in zo'n basaal milieu niet zou verwachten.

Hoe ze die kennis hadden? Gouden Gids open doen en kijken waar ze kogelvrije vesten verkopen en dan naar dat adres rijden. De rest zien ze daar wel.

Ik heb in deze post in het topic over Temse reeds uitgebreid daarover geschreven. Ze wisten dat Wittock kogelvrije vesten had, maar ze wisten niet dat deze niet in Temse werden gemaakt.

Xenophon wrote:

Idem met Dekaise en de links naar andere figuren die op het cruciale moment of net daarna in de buurt waren.

Dekaise was een (bekende) wapenwinkel. Wapenwinkels waren heel vaak het doelwit van overvallen of inbraken. Het feit dat deze wapenwinkel werd overvallen door de Bende van Nijvel betekent helemaal niet dat er iets meer achter gezocht moet worden. Iedereen die door deze straat reed, kon zien dat daar een wapenwinkel was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,272

De echte vraag is volgens mij: waarom vonden ze het nodig om juist op dat moment kogelwerende vesten te dragen? Ze stonden vanaf het begin onder vuur, en toch vonden ze die vesten nodig voor Nijvel.

1,273

Ben, ik zie dat anders. Het type holbewoner waar jij het over hebt, zonder planning, leven van dag tot dag....dat leest geen gouden gidsen (zeker niet in een taal die ze niet kennen) en dat bekommert zich niet over eigen veiligheid. Voor wat het waard is, ik kom dat soort soms professioneel tegen en trust me on this: dat doen die niet. Net zomin als dat ze doubletten van kentekens van wagens van hetzelfde type gaan laten maken etc. En ze lezen zeker al niet 'El Pais', da's de Spaanstalige versie van 'De Morgen', niet van la DH.

Het gaat me niet zozeer over het feit dat Dekaise overvallen werd, wel om de omstandigheden errond, de locatie waar dat voertuig werd achtergelaten, de figuren die rond de zaak naar voor komen etc.

pyrénéen: er bestaan verschillende lezingen over die vesten. Eén ervan is dat ze leerden uit eerdere ervaringen en risico's. Maar ik heb een andere vraag: is er ooit bevestiging gekomen van het feit dat daders effectief zo'n vest droegen?

1,274

Xenophon wrote:

Het type holbewoner waar jij het over hebt, zonder planning, leven van dag tot dag ... dat leest geen gouden gidsen (zeker niet in een taal die ze niet kennen)

Het type dader waar ik het over heb zijn mensen die aan de rand van de samenleving leven en hun eigen waarden, normen en wetten hebben. Maar dat betekent niet dat ze bv. analfabeet zijn. PS: die info van Wittock stond ook gewoon in de Franstalige versie van de Gouden Gids.

En het voorbeeld van de Gouden Gids toont enkel aan dat het geen geheim was dat je bij Wittock kogelvrije vesten kon vinden / kopen.

Xenophon wrote:

En ze lezen zeker al niet 'El Pais', da's de Spaanstalige versie van 'De Morgen', niet van la DH.

Het is niet omdat El Pais in die wagen lag, dat het ook een krant van hen was. En als het wel van hen was, zegt dit niets over het type dader. Als er één Spaanstalige bij was, las die misschien soms El Pais omdat het de meest gemakkelijk te vinden Spaanstalige krant was.

pyrénéen wrote:

waarom vonden ze het nodig om juist op dat moment kogelwerende vesten te dragen?

Wie zegt dat ze in Nijvel die vesten droegen? Het is niet omdat ze die een paar dagen voordien in Temse waren gaan stelen, dat ze die ook droegen in Nijvel. Misschien hadden ze die bewust niet aan omdat het "slechts" een nachtelijke inbraak was en hadden ze die vesten vooral gestolen voor overvallen op warenhuizen.

pyrénéen wrote:

Ze stonden vanaf het begin onder vuur, en toch vonden ze die vesten nodig voor Nijvel.

Je schrijft zelf het antwoord: door hun gedrag geraakten ze vaak in confrontatie met ordediensten. Dit zou voor hen een motivatie kunnen zijn om eens te "investeren" in extra beveiliging. Het feit dat dit vlak voor de feiten in Nijvel gebeurde, zegt niets over de reden van diefstal in Temse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,275

Xenophon: De enige persoon die ik ken die het over kogelwerende vesten heeft, is Michel Cocu op 24/11/1983:

"Bij de garage in Drogenbos, werden de vesten uitgedeeld aan iedereen die de winkel in moest, plus aan de bestuurder van de Saab".

De logische conclusie is dat als ze deze vesten stelen, ze die zelf gaan dragen.

1,276

Dan ga je ervan uit dat Michel Cocu de waarheid zei, en niets anders dan de waarheid. En heeft hij dit letterlijk zelf gezegd of hebben de speurders hem die woorden in de mond gelegd? (Of uit hem geklopt?)

Je moet ook eens aandachtig lezen wat hij zegt: Michel Cocu heeft een aantal keer verklaard dat hij op wacht stond aan de ingang van de parking. Volgens zijn verklaring waaruit je citeert, kregen alleen degene die in de winkel gingen en de bestuurder van de Saab een kogelvrije vest. Hij kreeg dus geen kogelvrije vest, want hij stond op wacht.

Het feit dat geen enkele getuige van die avond spreekt over kogelvrije vesten is voor mij veel belangrijker.

Van foltering is na eeuwen gebleken, en geweten, dat het geen betrouwbaar resultaat oplevert. De Borains werden op een grove manier mishandeld, wat voor mij de waarde van de bekentenissen en eventuele bewijslast enorm naar beneden haalt.

Weinigen onder ons zouden bij urenlange ondervragingen blijven zwijgen indien men bont en blauw geslagen naakt op de vloer van een cel ligt en onafgebroken urenlang wordt ondervraagd. Alles kan men een moegetergde mens laten bekennen. Indien nodig zelfs de moord op Kennedy, met bewijs erbij.

Anders geformuleerd: ik betrouw de Borains uiteraard niet, maar de onderzoekers die hen op bevel van Deprêtre en zijn luitenant moesten, en zouden doen bekennen, ook niet. Toen niet en nu nog niet.

Het verhaal van Cocu die boodschappen deed, kennen we. Wat we nodig hebben is keihard bewijs. En dat heb ik tot nu toe niet gezien. Men is schuldig tot het tegendeel bewezen wordt.

1,278

Iemand kan tot moes geslagen worden, 3 dagen en nachten wakker gehouden worden en om het even wat vertellen en herhalen om van de pijn af te raken en te mogen slapen. (Ik keur dat overigens zeker niet goed.)

Maar hoe kunnen ze zaken correct vertellen die zelfs hun ondervragers niet wisten als ze geen kennis hadden van de feiten?

1,279

Ik denk dat er toch wel een concensus is, zowel bij de speurders als bij de journalisten die ernsig onderzoek hebben verricht dat Cocu bij een paar bendefeiten betrokken was. De man beschikte over daderkennis op een moment dat zijn ondervragers bepaalde zaken nog niet wisten.

1,280

Wat mij zeker lijkt, is dit:

1. Als kogelwerende vesten gestolen worden, worden ze gedragen. Wat de getuigen betreft, zij hadden zeker geen tijd om te controleren of de schutters kogelwerende vesten onder hun kleding droegen.

2. Ik weet niet of Cocu de waarheid spreekt , maar na het lezen van de transcripten ben ik er zeker van dat zijn antwoorden niet door hemzelf zijn ingegeven op 24 november 1983.

3. De vraag blijft: waarom een jaar wachten om zich uit te rusten met kogelwerende vesten? Omdat ze wisten dat ze die nacht nodig zouden hebben?