Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Iemand kan tot moes geslagen worden, 3 dagen en nachten wakker gehouden worden en om het even wat vertellen en herhalen om van de pijn af te raken en te mogen slapen. (Ik keur dat overigens zeker niet goed.)

Maar hoe kunnen ze zaken correct vertellen die zelfs hun ondervragers niet wisten als ze geen kennis hadden van de feiten?

Dit is voor mij waar het om gaat. Ik geloof dit verhaaltje niet. Dit zou betekenen dat Cocu daderkennis had, maar ondanks dat en de dagenlange ontberingen, hij, en niemand van zijn vriendenclubje ooit enig bruikbare verklaring heeft afgelegd die kon leiden tot een vervolging, waaruit een veroordeling kon volgen?

M.a.w. Eddy Vos zou jarenlang gezocht hebben naar leden van deze bende en hard bewijs, terwijl Cocu mogelijk de eerste stap kon zijn naar meer informatie en de oplossing?

Volgens Deprêtre en zijn team, moesten de Borains de Bende van Nijvel zijn. De man zat mogelijk juist in zijn visie over welk soort daders hiervoor aansprakelijk konden zijn. Maar Deprêtre was vooringenomen. En toen was er Anderlues. maar dat waren natuurlijk de overgebleven leden, waaronder de killer.

Sorry, Ik ga hier niet in mee.

1,282

Xenophon wrote:

Maar hoe kunnen ze zaken correct vertellen die zelfs hun ondervragers niet wisten als ze geen kennis hadden van de feiten?

Dat is, naast wat Highonprozac schrijft, eenvoudig te verklaren:

Als je wordt ondervraagd, en je hebt het niet gedaan, en je slaat door na dagen verhoren met foltering dan verklaar je alles wat los en vast zit om het te laten stoppen.

Daar kunnen dan zaken bijzitten die waar zijn zonder dat je dit weet. Zeker als de verhoorders je voeden met feiten die in de goede richting zitten.

Bijvoorbeeld:

Je wordt specifiek doorgevraagd over een autorit die plaats heeft gevonden. De ondervragers stellen hierover vragen: “is er nog iets gebeurd tijdens de rit? Ben je ergens gestopt?” Jij verklaart dan 10 zaken waarvan jij denkt dat ze gebeurd kunnen zijn. Er is getankt, er is gestopt voor een aanrijding, er is gestopt voor een boodschap etc.

Vervolgens gaan de ondervragers weer verder zoeken op basis van deze beweringen en ja hoor, er is er één waar: daderkennis. Vervolgens gaan de ondervragers weer doorvragen op dit feit om aanvullende informatie te krijgen.

Nee, dit is geen daderkennis, van de tien zaken die je hebt verklaard is er toevallig één waar. Zo gek is het niet dat iemand stopt tijdens een autorit om een boodschap te doen, dus de verklaring is niet bijzonder.

Het is zoals Highonprozac zegt: als je het hebt gedaan en je slaat door dan kom je wel met meer verifieerbare feiten dan dit.

1,283

Het is fascinerend hoe personen naar hetzelfde kunnen kijken en tot een totaal verschillende conclusie komen.

Waarom heeft Eddy Vos (en anderen) niet meer geïnvesteerd in de Borains en die pistes? Simpel, omdat toen zij begonnen met dat onderzoek, de Borains al vrijgesproken waren. Einde rit, iedereen uitstappen, de juridische waarheid is bepaald, er is niets meer te zien. M.i. had die vrijspraak meer te maken met de schabouwelijke manier waarop het onderzoek was gevoerd dan met iets anders maar het is wat het is.

Breda: mocht het elementen geweest zijn dat ze ergens gaan tanken zijn onderweg, zonder meer, ok, dan zou ik je nog kunnen volgen in de redenering. Maar het exacte traject kunnen geven en zeggen dat er aan één specifieke winkel gestopt werd voor inkopen onderweg, daarenboven een winkel waar het slachtoffer niet routinematig inkopen deed, die niet in de woonomgeving van de verdachte lag en dat alles zonder dat er specifiek naar gevraagd werd...dat gaat er bij mij niet in.

Het vervelende aan de verklaringen van de Borains is dat je - behalve het voornoemd stukje en een paar kleine andere zaken - niet kan weten wat 'gecontamineerd' was en wat niet. Dat komt voor een groot deel op het conto van de verhoorders. Als je het doorleest - tenminste de stukken die links en rechts te vinden zijn - dan kom althans ik toch tot de conclusie dat sommigen van hen te veel wisten om er niet bij betrokken te zijn geweest of een dader te hebben gekend maar niet genoeg om veroordeeld te raken, zeker niet in combinatie met heel de show rond die revolver, het algemene gebrek aan materieel bewijs en - last but not least - het feit dat er na hun arrestatie nog zeer ostentatief een feit gepleegd werd, als om te zeggen 'zie je wel, ze hebben er niets mee te maken'.

1,284

In het volgens mij goed onderbouwde laatste boek van Hilde Geens is het oa door François Achten dat de zaak tegen de Borains in het water is gevallen. Cocu bekende en trok pas na een jaar toen hij met Achten werd geconfronteerd zijn bekentenissen in. In het boek worden verschillende interventies van hem vermeld in het onderzoek. Hij was goede maatjes met Bouhouche en Beijer en wordt nog steeds verdacht van manipulatie van het onderzoek en is daar ook een tijd voor opgepakt.

1,285

Xenophon wrote:

Breda: mocht het elementen geweest zijn dat ze ergens gaan tanken zijn onderweg, zonder meer, ok, dan zou ik je nog kunnen volgen in de redenering. Maar het exacte traject kunnen geven en zeggen dat er aan één specifieke winkel gestopt werd voor inkopen onderweg, daarenboven een winkel waar het slachtoffer niet routinematig inkopen deed, die niet in de woonomgeving van de verdachte lag en dat alles zonder dat er specifiek naar gevraagd werd...dat gaat er bij mij niet in.

Er kunnen maar twee zaken waar zijn omdat dit zo gedetailleerd is verklaard:

1. Cocu heeft daderkennis omdat hij er bij was.

2. Een van de verhoorders had toch deze kennis en heeft het er bij hem ingeslagen.

Django68 wrote:

In het volgens mij goed onderbouwde laatste boek van Hilde Geens is het oa door François Achten dat de zaak tegen de Borains in het water is gevallen. Cocu bekende en trok pas na een jaar toen hij met Achten werd geconfronteerd zijn bekentenissen in. In het boek worden verschillende interventies van hem vermeld in het onderzoek. Hij was goede maatjes met Bouhouche en Beijer en wordt nog steeds verdacht van manipulatie van het onderzoek en is daar ook een tijd voor opgepakt.

Je kunt je afvragen waar Geens deze informatie vandaan heeft en of het ook waar is. Waarom zou Cocu door François Achten zijn bekentenis intrekken? Dat zou alleen kunnen als Achten hem bedreigd zou hebben en waarom zou hij dat doen?

1,286

highonprozac wrote:

Men is schuldig tot het tegendeel bewezen wordt.

Het is gelukkig andersom. wink

pyrénéen wrote:

Als kogelwerende vesten gestolen worden, worden ze gedragen.

Je weet niet of ze die nacht in Nijvel de kogelvrije vesten droegen. En als je het niet zeker weet, mag je er ook niet vanuit gaan dat ze die droegen.

pyrénéen wrote:

De vraag blijft: waarom een jaar wachten om zich uit te rusten met kogelwerende vesten? Omdat ze wisten dat ze die nacht nodig zouden hebben?

Dat weten wij niet. Dat weten alleen de daders. Misschien is er die zomer iets gebeurd waardoor ze de noodzaak voelden om zich beter te beschermen. Maar de hypothese dat ze die gestolen zouden hebben omdat ze wisten (hoe wisten ze dat dan?) dat ze die de nacht van de inbraak in Nijvel nodig zouden hebben, lijkt me te vergezocht.

Ter info, i.v.m. Michel Cocu of het onderzoek naar de Borains, kunnen jullie hier terecht » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ben wrote:
highonprozac wrote:

Men is schuldig tot het tegendeel bewezen wordt.

Het is gelukkig andersom. wink

Uiteraard, Sorry voor de onoplettendheid.

Ce ne sont pas des prédateurs. Je répète. wink

Hoe zit dat trouwens met het wisselen van de nummerplaten op de Santana tijdens de vlucht na Dekaise? Dat deden ze best handig voor een stel impulsieve roofdieren die amper konden denken of plannen.

In een zaak waar we niets zeker weten en we in cirkels blijven draaien, vind ik het gegeven van onze bergenvriend datgene met de hoogste plausibiliteit. Bende X steelt kogelvrije vesten. Bende X komt een week later in een niet normaal zware schietpartij terecht. Bende X kon vermoeden dat het tot een schietgevecht ging komen en heeft daarom een week eerder de kogelvrije vesten gestolen. In een complexe bizarre zaak kan er ook eens een logisch element schuil gaan.

Ik heb al vaak gelezen dat een confrontatie niet de bedoeling kon zijn, omdat ze zeer veel geluk hebben gehad en het beslist anders had kunnen gaan. We gaan dan uit van de dingen die we (denken te) weten, de positie van de combi, de richting vanwaar de combi is opgedraaid, de positie van de gangsters die hebben geschoten. We weten bijvoorbeeld niet of er een tweede team in wacht stond op een andere plaats, dat enkel zou optreden als de eerste schutters zouden falen en anders niet nodeloos de handen vuil zouden maken.

Spectator Of Life wrote:

We gaan dan uit van de dingen die we (denken te) weten...

Sorry, maar dit geldt in hoge mate voor iedereen die met het onderwerp is begaan.

Wat je hier zegt, is trouwens een waarheid als een koe, en sluit aan bij wat Eddy Vos zei in een interview:

"Het probleem is dat je in dit dossier, bij gebrek aan harde feiten, voor alle hypotheses aanwijzingen vindt en dat ze allemaal even plausibel zijn. Het dossier is een miljoen pagina’s dik. "Als u graag hoort dat de leden van de Bende van Nijvel allemaal Chinezen zijn, kan ik u daar in geen tijd aanwijzingen voor geven, met pv’s in de hand."

Ik vertrek vanuit dat wat ik over de Bende van Nijvel lees, maar probeer (na jaren van sappige verhalen), een samenhang te zien, op basis van de gedragingen van de daders, en wat geweten is over de misdaden, en probeer me niet te laten leiden door details en veronderstellingen. Ik probeer de overvallen en diefstallen te zien zoals ze zijn, en los te koppelen van andere hieruit voortvloeiende gebeurtenissen zoals manipulaties en mogelijke recuperaties van politieke en andere groeperingen en belangen.

Terwijl men meermaals vertrekt vanuit ideeën en visies die werden gelanceerd door de media. Details worden aan elkaar geregen tot een spannend narratief, van waaruit wordt voortgeborduurd tot in het oneindige.

v.b. Leon Finée, waarbij vanuit een aantal veronderstellingen in de media, een spannende verhaal ontstond, wat hier door het verslag van de lijkschouwer onlangs werd ontkracht.

Ik herhaal: er is geen eigenlijk verschil tussen beide golven van misdaden. Als je de overvallen van 1982’/83 en 1985 naast elkaar legt, en je vergelijkt die met wat bijvoorbeeld de bende De Straerke in die tijd presteerde, kan je alleen maar vaststellen dat de Bende van Nijvel van begin tot einde, grof en hersenloos geweld gebruikte, gepleegd door kerels die er niet voor terugdeinzen om tijdens meerdere confrontaties met de politie zichzelf en anderen in levensgevaar te brengen.

Dus indien je van de Bende van Nijvel een uitgebreide en gestructureerde groep wil maken met tientallen leden, wil dit zeggen dat er meerdere moorddadige idioten rondlopen met een identiek onbezonnen mentaliteit (en een sterke band met de horeca) en is het zeer vreemd dat we deze losbollige manier van handelen steeds opnieuw zien terugkomen.

PS: Het is echt niet zo moeilijk om op een van tevoren gekozen parkeerplaats, snel vier vijzen los te draaien en de nummerplaten te verwisselen. Daarvoor hoef je genie te zijn.

1,290

Ik kan me volledig vinden in de post van "highonprozac"; kijk naar de feiten en negeer 40 jaar leugens en speculatieve verhalen van pers en journalisten.

Spectator Of Life wrote:

Hoe zit dat trouwens met het wisselen van de nummerplaten op de Santana tijdens de vlucht na Dekaise? Dat deden ze best handig voor een stel impulsieve roofdieren die amper konden denken of plannen.

Wie zegt dat ze amper konden denken of plannen? Voor het vervangen van een nummerplaat heb je geen speciale opleiding nodig, enkel een schroevendraaier. Daarnaast is het vervangen van een nummerplaat, of het gebruik van valse nummerplaten, een gangbare techniek in criminele milieus.

Spectator Of Life wrote:

We weten bijvoorbeeld niet of er een tweede team in wacht stond op een andere plaats, dat enkel zou optreden als de eerste schutters zouden falen en anders niet nodeloos de handen vuil zouden maken.

Er is geen enkele aanwijzing dat er in Nijvel een tweede team klaar stond om te helpen. Ze zijn met heel veel geluk met hun Saab tot in Braine-l'Alleud geraakt en daar hebben ze die auto gedumpt. Waren ze toen bijna thuis of hebben ze daar vanuit een telefooncel iemand gebeld om hen te komen oppikken? We weten het niet, maar noch rijkswachter Lacroix, noch de agenten in Braine, spreken over een tweede team.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube