Spectator Of Life wrote:We gaan dan uit van de dingen die we (denken te) weten...
Sorry, maar dit geldt in hoge mate voor iedereen die met het onderwerp is begaan.
Wat je hier zegt, is trouwens een waarheid als een koe, en sluit aan bij wat Eddy Vos zei in een interview:
"Het probleem is dat je in dit dossier, bij gebrek aan harde feiten, voor alle hypotheses aanwijzingen vindt en dat ze allemaal even plausibel zijn. Het dossier is een miljoen pagina’s dik. "Als u graag hoort dat de leden van de Bende van Nijvel allemaal Chinezen zijn, kan ik u daar in geen tijd aanwijzingen voor geven, met pv’s in de hand."
Ik vertrek vanuit dat wat ik over de Bende van Nijvel lees, maar probeer (na jaren van sappige verhalen), een samenhang te zien, op basis van de gedragingen van de daders, en wat geweten is over de misdaden, en probeer me niet te laten leiden door details en veronderstellingen. Ik probeer de overvallen en diefstallen te zien zoals ze zijn, en los te koppelen van andere hieruit voortvloeiende gebeurtenissen zoals manipulaties en mogelijke recuperaties van politieke en andere groeperingen en belangen.
Terwijl men meermaals vertrekt vanuit ideeën en visies die werden gelanceerd door de media. Details worden aan elkaar geregen tot een spannend narratief, van waaruit wordt voortgeborduurd tot in het oneindige.
v.b. Leon Finée, waarbij vanuit een aantal veronderstellingen in de media, een spannende verhaal ontstond, wat hier door het verslag van de lijkschouwer onlangs werd ontkracht.
Ik herhaal: er is geen eigenlijk verschil tussen beide golven van misdaden. Als je de overvallen van 1982’/83 en 1985 naast elkaar legt, en je vergelijkt die met wat bijvoorbeeld de bende De Straerke in die tijd presteerde, kan je alleen maar vaststellen dat de Bende van Nijvel van begin tot einde, grof en hersenloos geweld gebruikte, gepleegd door kerels die er niet voor terugdeinzen om tijdens meerdere confrontaties met de politie zichzelf en anderen in levensgevaar te brengen.
Dus indien je van de Bende van Nijvel een uitgebreide en gestructureerde groep wil maken met tientallen leden, wil dit zeggen dat er meerdere moorddadige idioten rondlopen met een identiek onbezonnen mentaliteit (en een sterke band met de horeca) en is het zeer vreemd dat we deze losbollige manier van handelen steeds opnieuw zien terugkomen.
PS: Het is echt niet zo moeilijk om op een van tevoren gekozen parkeerplaats, snel vier vijzen los te draaien en de nummerplaten te verwisselen. Daarvoor hoef je genie te zijn.