Re: Nijvel: 17 September

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TK4_cSATmKI/AAAAAAAAACs/oSiH8Lm1nwk/ColruytNijvel%202.jpg

Wat het TL-licht betreft zullen ze dit wel aan gelaten hebben, op deze foto zien we immers een reclame-lichtbak en verderop een straatlicht. Op de andere hoek hangt ook nog eens een grote lichtreclame. (Deze reclames deden mij aanvankelijk denken dat het de zijkant was.)

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TK4_cYMn4wI/AAAAAAAAACw/eGmgLlDbJGU/ColruytNijvel%201.png

De sticker op de deur is een "niet parkeren" sticker. Er hangt geen bel en er liggen geen pallets of distributie-karren, ook geen vuilcontainer dus dit is waarschijnlijk een nooduitgang. Op het "plaats delict" zijn nu opritten naar een dakparking, alles is veel veranderd. De ligging van het tankstation moet anders zijn geweest. Omdat op de bovenste foto de sleepwagen langs rijd heb ik het vermoeden dat je vanaf het tankstation alleen maar via de achterkant kon wegrijden (tenzij je achteruit reed). Het zou kunnen dat men de moord op het stel vanwege dit feit onvermijdelijk achtte, los van of Fourez ze had gezien.

Wat Fourez betreft zou het kunnen (en dit bedoel ik niet respectloos) dat hij met de broek open/omlaag is gevonden met urinesporen op hem. Het zou kunnen zijn dat hij "tijdens" werd beschoten. Wat mevrouw betreft zou het kunnen dat ze de schoten niet heeft gehoord en plots haar geliefde zag vallen (geluidsdemper of muziek in de auto). Ook als ze wel de daders op hem zag schieten kan het toch zijn dat ze er naar toe is gelopen. Shock, trauma, sommigen verlammen, sommigen vluchten, sommigen gaan er op los, sommigen kan het niets meer schelen als ze hun naaste zien sterven.

De verklaring van Cocu, zou het niet beter zijn die vrachtwagen te gebruiken om dan tenminste nog wat buit mee te kunnen nemen? Ik sluit links naar enkele Borains niet uit maar de overvallen tijdens hun gevangenschap deden dat officieel wel.

122

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang, de bovenste foto is zeer interessant. Ik ben er altijd van uitgegaan dat de rijkswacht voor de Colruyt beschoten werd (langs de chaussee de nivelles). Wat doet de takelwagen met combi dan achteraan de Colruyt? Het lijkt mij dat de achterkant dan ook langs de 2 zijden toegankelijk moet zijn voor voertuigen, aangezien de rijrichting takelwagen tegengesteld is aan die van het tankstation.

Die gaten ter hoogte van het achterlicht en zijraam, ik neem aan dat dit kogelgaten zijn?

123 (edited by Boemerang 12-10-2010 00:34)

Re: Nijvel: 17 September

Hier nog een mooie waardoor we in ieder geval zeker weten dat de daders geen zaklamp bij zich hoefden te hebben. smile 

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TK9SL7S_zHI/AAAAAAAAADI/Goq5hEZPoeE/Colruyt%20Nijvel%203a.jpg

En dan nu nog wat leuke theorietjes over de kogelgaten. Ik zie er 5. Het achterlicht en het achterraam maar ook 1 in de passagiersdeur (achter de wielkast), 1 in de schuifdeur en een bij de wielkast voor het achterwiel. Die bij het achterlicht lijkt afgeschoten vanaf rechts achter het busje. Dan lijkt er nog een 6e in de achterruit te zijn gegaan.

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLOEdus_ZnI/AAAAAAAAAHM/o8LcTb1uyY8/ColruytNijvel%202b.jpg

Het is waarschijnlijk en logisch dat een dader op de uitkijk heeft gestaan verdekt aan de voorkant van de Colruyt (ook tijdens de aankomst van Fourez/DeWit). Het is waarschijnlijk, ook aan de hand van de situatie bij Diable Amoureux dat deze dader over een radioverbinding beschikte. Het is waarschijnlijk dat het rijkswachtbusje het tankstation is opgereden (de val in) en daarna ook vanaf de rechter-achterkant is beschoten door de dader aan de voorkant van de Colruyt.

Het is mogelijk dat het busje en de sleepwagen stilstaan op de plek waar het busje is gestopt. Er lijkt bloed te zitten op de deur van het busje en er lijkt een plas smurrie te liggen op de parkeerplaats ervoor (zie bovenste foto van deze pagina). De schoten in de zijkant zitten allemaal laag! De zijruiten zijn nog heel, alsof het slachtoffer naast het busje geknield zat.

Wat Fourez betreft vermoed ik toch dat hij links van zijn auto is gaan "toiletteren". Op de foto lijkt er een soort hekje te staan dat de hoek van de Colruyt nog verlengd. Daarbij zegt mijn mannelijk instinct: "Struiken is beter als muur" (en in dit geval ook nog dichterbij!).

Re: Nijvel: 17 September

Iets anders dat me nu ineens opvalt. Over welk hek wilde men het lichaam van deWit gooien? Ik kan nergens, ook niet op de foto van Ben op de vorige pagina, een hek ontwaren! Wie geeft er geld uit aan een hek om een open terrein?

125 (edited by Boemerang 10-10-2010 23:28)

Re: Nijvel: 17 September

Beste Raf, na het herlezen van het geval Nijvel hoort het busje hier aan de achterkant thuis. Precies op deze plek werden de rijkswachters onder vuur genomen en stierf rijkswachter Morue. De plas bloed is van hem. Het volgende speculeer ik aan de hand van het verhaal en de foto's.

  • De Rijkswachters zijn uitgestapt waar het busje op de foto's staat. Schijnbaar zagen zij het gat in de deur maar geen lichamen.

  • Zij staan vol in de "schijnwerpers".

  • De Saab blokte ineens de uitgang van de parking en van daaruit volgde geweervuur op de voorkant van het busje. (Er staat Saab op 300 meter maar dit moet veel minder zijn.)

  • De Mercedes duikt op vanaf de achterkant en men opent het vuur (schot achterlamp/achterruit).

  • Vanuit de Colruyt-deur schiet een geknielde/liggende dader op Morue die geknield naast het busje zit. Dit zijn de schoten in de zijkant van het busje, zij kunnen alleen maar vanuit de Colruyt komen.(Dit laatste staat niet in het verhaal maar concludeer ik aan de hand van de foto.)

De perfecte hinderlaag op de ideale plek! Iedereen het ermee eens?

Als dit zo'n perfecte hinderlagen zijn (inclusief Diable Amoureux) dan hadden ze de Mercedes van Fourez ingepland staan. Detail: Morue hield er zijn eigen "bende-file" op na. Detail: Op de foto's die hier ergens op zaterdag zijn gemaakt is men nog "bezig" met het onderzoek. De Colruyt-deur is echter al dichtgelast!

126

Re: Nijvel: 17 September

Interessant. Weet er iemand wat er nadien met de Ford Transit gebeurd is? Evenals de Golf die voor de Diable in de hinderlaag viel? Zelfde lot als de Saab Turbo? Ze verdienen goed geld, de schroothandelaars van Braine.

127 (edited by K& 16-05-2013 13:06)

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang, waar heb je dit opgesnord?

128 (edited by Boemerang 11-10-2010 04:13)

Re: Nijvel: 17 September

Heren, ik voel me enigszins gevleid edoch er is voor mij als forumgroentje nog zoveel te lezen en te leren, zeker in vergelijk met jullie. Foutjes zijn snel gemaakt (zo heb ik vandaag in de "analyse" van gisteren "zondag" toch maar in "zaterdag" veranderd tongue). Wat de diverse commissie rapporten betreft, zou ik deze eigenlijk eens in papiervorm willen vasthouden, en dan ook fatsoenlijk kanttekeningen en bladwijzers erin kunnen kladden en plakken. Van dat gescroll krijg je snel een pijnlijk nekkie en na een paar uur zie je strepen en sterretjes i.p.v. letters. Als iemand dus wegrottende commissieverslagen in een doos op zolder heeft hou ik mij dan ook aanbevolen.

K& wrote:

Boemerang, waar heb je dit opgesnord?

Rijkswachter Marcel Morue, die een eigen dossier heeft aangelegd in verband met Brabantse moordenaars, wordt gedood. Dit komt uit het boek "Bende,een documentaire". De bron des schrijvers is mij een vraagteken. In hetzelfde artikel is sprake van een onderluitenant die, als de noodkreten van de zwaargewonde Lacroix binnenkomen, eerst met Depretre belt aleer hij alarm slaat en een ambulance oproept.

Feiten » Nijvel

De Saab

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLImPn9v8lI/AAAAAAAAAD8/V-oOXJxglgY/Saab%201.jpg
Opvallend:

  • Kogelgaten bij koplamp en hoek bumper/verstraler (waarschijnlijk afkomstig van Lacroix, betekent de Saab stond met zijn koplampen/verstralers richting het busje op de Colruyt parking).

  • Verstralers (lagen die niet in de kofferbak of waren die niet eraf gestolen of zoiets?).

  • Saab logo is van de gril af.

  • Saab staat een endje van de openbare weg (zie auto in de verte op de straat, boven de Saab).

  • De nummerplaat (voorkant althans) komt niet overeen met die genoemd in het artikel over Nijvel. Daar staat geschreven: SX967. Op de foto lijkt het QR676 (?). Ik ga er nog mee Photoshoppen.

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLImP9GZIGI/AAAAAAAAAEA/SaMPS6Al6CI/Saab%202.jpg

Ben, jij plaatste deze foto's eerder bij het forumartikel "Diable Amoreux". De bovenste komt van een YouTubefilmpje (van jou?). Zijn dit bewegende beelden van de Saab?

129 (edited by K& 16-05-2013 13:06)

Re: Nijvel: 17 September

De schietpartij is veel dichter bij de deur van de Colruyt gebeurd dan ik dacht en ik versta dan ook niet dat Lacroix nog tijdens de schietpartij versterking heeft kunnen oproepen. Ik denk dat de eerste oproep nadien is gebeurd tenzij ze reeds bij hun aankomst melding maakten.

130

Re: Nijvel: 17 September

Geen luitenant maar adjudant chef Carreau. De schietpartij is veel dichter bij de deur van de Colruyt gebeurd dan ik dacht en ik versta dan ook niet dat Lacroix nog tijdens de schietpartij versterking heeft kunnen oproepen. Ik denk dat de eerste oproep nadien is gebeurd tenzij ze reeds bij hun aankomst melding maakten.

Gezien alle districten van de omgevende gendarmerien waren opgeroepen naar een vechtpartij ergens (= vals) was er waarschijnlijk geen ander combi meer ter beschikking en het planton mag de radio niet verlaten.