131 (edited by Boemerang 13-10-2010 00:53)

Re: Nijvel: 17 September

K& wrote:

De schietpartij is veel dichter bij de deur van de colruyt gebeurd dan ik dacht en ik versta dan ook niet dat Lacroix nog tijdens de schietpartij versterking heeft kunnen oproepen. Ik denk dat de eerste oproep nadien is gebeurd tenzij ze reeds bij hun aankomst melding maakten.

Lacroix heeft opgeroepen na het vertrek van de daders! In verband met de tijdslijn is het interessant om te weten hoe lang de daders nog zijn gebleven. Hebben zij de buit voor of na de schietpartij met de rijkswacht ingeladen. Dit houd dan weer verband met de tijdslijn van de moord op met name Fourez, waar niks van klopt.

Ik geloof dat als de rijkswachters bij aankomst de lichamen van het stel had gezien (verstopt achter winkelwagentje, onzin!) of het vele bloed dat daarbij gevloeid moet hebben, dat ze dan direct melding hadden gedaan en de auto nog niet eens waren uitgekomen tot er versterking was. Zij hadden "slechts" een inbraakalarm en stopten bij het gat in de deur.

Ik geloof dat de Saab en de Mercedes niet op de parking waren toen de RW aankwam. De Mercedes schoot vanaf het tankstation, dat zou betekenen dat de RW de wagen gepasseerd zou zijn zonder even erin te kijken, onmogelijk!

Vergeef me mijn "kindertekening" (good old fashion handwork) maar ik denk dat de hinderlaag op de RW ongeveer zo is uitgevoerd:

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLOEdmhEW9I/AAAAAAAAAHU/4iQx68sEnA0/s576/ReconstructieNijvel%201.jpg

  • Gele lijn is vermoede route auto's.

  • Zwarte X is vermoedelijk vertrekpunt Saab/Mercedes.

  • Rode lijn is vermoede schietrichting.

  • Blauw X is persoon.

Ik maak wellicht nog eens een close up van de achterkant van de Colruyt. De Riotgun is volgens mij afgeschoten vanaf de Saab. Wij hebben geen foto van de voorkant van het RW-busje maar de Riotgun-inslagen lijken niet in de achterkant of zijkanten te zitten. (Let ook op de weg die leid naar een paleis/kasteel. Ik kom er niet achter wat dat voor paleis is. Van kapitein Haddock misschien? Duizend bommen & granaten! mad )

132

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang, bedankt voor de tekening, maar het gebouw dat jij als "kazerne?" aanduid is een hoeve, bijna een kasteel. Dit is nu mooi gerestaureerd. Ik dacht zelfs dat het tegenwoordig een restaurant is. Zal bij het eerstvolgende bezoek even nakijken.

Wat de Saab betreft, er moet inderdaad nog een schutter aan de Diable geweest zijn. Indien de band aan de Colruyt lekgeschoten was waren ze niet tot aan de diable geraakt met deze wagen. Een Saab Turbo was fabrieksmatig d'office met lichtmetalen velgen uitgerust. Deze zaten er dus op tenzij de bende er zelf andere onder gemonteerd heeft.

Lacroix heeft pas versterking kunnen oproepen na de schietpartij, hij heeft zich voor dood gehouden, zelfs ongelooflijk veel geluk gehad toen een kogel die voor hem bestemd was afschampte op een epaulet. De killer wandelde terug naar de Saab, hij kon een gestalte herkennen en heeft toen pas radiocontact kunnen nemen.

Zoals de feiten voorgesteld worden op de tekening  lijkt het mij een bijna militaire hinderlaag. Indien het zo gebeurd is, hebben de daders bij het plannen ervan rekening gehouden dat ze de Mercedes konden gebruiken, is zijn de moorden Fourrez-Dewit dus geen toeval. Boemerang, vergeet niet dat de huidige Colruyt helemaal nietmeer lijkt op de oude. Het oude gebouw is helemaal afgebroken, en op de zelfde plaats een volledig nieuw opgetrokken.

133 (edited by Boemerang 12-10-2010 18:32)

Re: Nijvel: 17 September

Jongens, jongens (en meiden)! Bewegende beelden van Colruyt, Parking, Rw-busje van alle kanten, Bloed, de Saab van alle kanten en last but not least, beelden van de Mercedes. Erg verduidelijkend!

» www.een.be

Als iemand weet hoe dit te downloaden zijn er vast wel foto's uit te halen via bv. de VLC speler. (Belangrijk voor te analyseren is het filmpje op zo'n programma te kijken, zonder zo'n irritante knop midden in je beeld als je op pauze duwt en VLC heeft ook een beeld-voor-beeld functie.) Ben, ik ben zo'n computerkluns. Hoe moet ik dit filmpje "embedden"?

134 (edited by Boemerang 12-10-2010 19:40)

Re: Nijvel: 17 September

Eerste correctie van mijn theorie na het zien van de beelden: Ik dacht dat RW Lacroix had gevuurd op de voorkant van de Saab. Deze kogelgaten had ik nog omcirkeld in een gisteren geplaatste foto. In ieder geval het kogelgat op de motorkap is fout. Dit is een "filmvlek"die verschijnt op 35 sec. en dan weer verdwijnt. Schijnbaar heeft diegene die aanvankelijk die foto van het filmpje maakte net daar het filmpje gepauzeerd. Het nummerbord van de Saab is onduidelijk maar hier en daar lijkt het toch SX te zijn.

  • Detail: Op de achterbank van de Saab staat een doos met wat lijkt de pakken koffie. Dat was daar een krappe toestand in die Saab!

  • Detail: Bebouwing (woning?) aan de Chausee erg dichtbij!

  • Detail: Bloedvlek Dewit en zichtbaar, sleepsporen!

  • Detail: Op 23 sec. Dat is het lichaam van Fourez! Met zijn jas over zijn hoofd getrokken. Wijst die agent naar waarvandaan de schoten kwamen? Deze hoek is bij het tankstation? Fourez heeft dan toch in de berm geplast en dus niet bij de Colruyt-muur! (PS: Tankdop zit rechts op Mercedes. De Mercedes stond dan ook waarschijnlijk aan de linkerkant van de pomp.)

Noot: In plaats van plassen zou het ook kunnen dat hij in deze richting is weggerend, dit zou het achterlaten van zijn tankpas kunnen verklaren. Een man in doodsangst zowel als een stervende man verliest de controle over zijn blaas, dit zou een verklaring voor eventuele urinesporen kunnen zijn. De stelling van het kruisvuur op de RW-combi staat nog steeds, zo niet sterker!

135

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Ben, ik ben zo'n computerkluns. Hoe moet ik dit filmpje "embedden"?

Zit ergens hier verstopt: 2010/01/dgs_bende van nijvel_Website_EEN_4x3_d10.flv, ik vind alleen niet achter welk deel van de URL ik het moet plaatsen.

Boemerang wrote:

Detail: Op 23 sec. Dat is het lichaam van Fourez!

Volgens mij niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

136 (edited by Boemerang 14-10-2010 01:52)

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

Kazerne? Is een restaurant

Dag Raf. Vandaar ook het vraagteken, ik meende ooit ergens op dit forum gelezen te hebben dat het destijds een leegstaande kazerne was.

Raf wrote:

Alles is veranderd, Colruyt is afgebroken en herbouwd.

Ik wist niet dat het zelfs was afgebroken, ik heb inderdaad de huidige Colruyt overgetrokken van G-maps en deze leek me al wat langwerpiger dan die op de foto's maar ik dacht dat dat de vertekening van beeld kon zijn. Desalniettemin verduidelijkt het ongeveer de situatie. Op het filmpje zie je dat er ook aan de Chaussee (ongeveer waar het huidige tankstation is?) gebouwen staan. Het lijkt een kantoor maar misschien waren er toch wel bovenwoningen of zo.

Over de schutter aan de Diable: Ook hier verduidelijkt het filmshot van de kofferklep van de Mercedes de boel alvast een beetje. Het is echter een beperkt shot. Het filmpje is ge-edit op de muziek en er is dus nog veel meer beeldmateriaal, ook van de Mercedes.

Noot: De eigenaar van de Diable doet melding van "mensen in de bosjes op zijn terrein". Op de achterbank van de Saab is geen plaats voor al die daders met kogelvrije vesten en wapens met "hete lopen". Er staat immers een doos koffie op de achterbank. Vanaf de Diable werd geschoten op de Mercedes en wellicht vluchtte enkele daders de struiken in en heeft de Bende van Nijvel zich hier gesplitst!

Raf, als je daar dan in de buurt bent, kijk s.v.p. eens wiens naambordje er bij dat kasteel/paleis staat of hoe het kasteel/paleis/landgoed heet. Ook een idee, loop de Colruyt eens binnen en vraag eens een "oudere" medewerker naar verhalen. Ook leuk om te weten is of het de magazijndeur of een nooduitgang was die de daders uitkozen. Desnoods zeg je dat je een boek schrijft of je zegt: "Inspecteur Raf van de Forumpolitie, ik heb even wat vragen". smile

Dat de brutalen de halve wereld bezitten daar heb ik hier vandaag een mooi voorbeeldje van geplaatst. Forum » Operatie Oesling

Ik ben er van overtuigd dat we rondom het feit Nijvel straks wel wat zekerheden kunnen krijgen. Niet dat we het zullen oplossen maar toch zeker in welke volgorde er wat nu precies is gebeurd. Als Vos de mensen Conspiracy gekte verwijt mag hij dat zichzelf en het apparaat waar hij voor werkt aanrekenen. Zoveel onduidelijkheid over alles. Belachelijk!

Ben wrote:

Volgens mij niet.

Dag Ben. Misschien had ik er inderdaad vraagtekens i.p.v. uitroeptekens achter moeten zetten (waarmee ik het nog niet uitsluit). In ieder geval. Wat daar ook ligt (het is zeker iets van/met kleding, aan het eind waait het omhoog), het ligt niet bij de hoek Colruyt. Ook als het enkel de jas van Fourez of Dewit is plaatst het de 1e daad (moord Fourez/eerste schoten raak op Dewit) ergens anders dan gedacht. Zodra er nog wat extra weetjes zijn, kunnen we ook hun geval beter nagaan en er misschien eens voorzichtig conclusies uit gaan trekken. (Met de nadruk op misschien, wij hebben niets officieels als Crime-scene foto's of autopsierapporten.)

PS: er staat daar bij die website ook zo'n filmpje met CCC-beelden.

137 (edited by Boemerang 13-10-2010 20:53)

Re: Nijvel: 17 September

Oproep aan wapenkenners!

Klik het filmpje eens aan waarvan hierboven sprake is. De Riotgun-schoten op de voorkant van de RW-combi, van welke afstand zouden deze zijn afgevuurd? (Lampen eruit geschoten en geschoten op de openstaande deur waarachter RW Lacroix zich verschool.) Wat denken jullie van de schoten op de zijkant van het busje? Wat denken jullie van het gat in de koffer van de Mercedes?

Als je het filmpje op pauze drukt en je wacht iets van 2 min. voor je weer op play duwt dan blijft het filmpje vast hangen, de irritante pauze knop is dan uit beeld. Ik wil graag foto's uit het filmpje halen maar krijg het niet gedownload. Iemand een tip?

138

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang, het probleem bij de "een" website is dat ze gebruik maken van RTMP-streaming methode voor video's met als gevolg moeilijk te downloaden. Voor pc werkt onderstaande link misschien (kan het zelf niet uittesten ik werk op een mac).

» all-streaming-media.com

Keep you posted!

139 (edited by Boemerang 15-10-2010 01:12)

Re: Nijvel: 17 September

Jongens, hier komen alvast wat foto's (Dank u Basquiat. Ik heb een demo versie. Foto's van de helft van het filmpje, voor de andere helft wou men dat ik het programma kocht.) Wapenkenners opgelet! Van welke afstand zou met welke wapens zijn gevuurd?

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLdZpqFj41I/AAAAAAAAAIc/TGXLfFfD16o/Nijvel%20RW-combi%20voorkant%201.jpg
- 1 van deze 2 schoten is duidelijk op de koplamp gericht.

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLdZqXpTK3I/AAAAAAAAAIg/itBvuQ-cqyE/Nijvel%20RW-combi%20voorkant%203.jpg
Close up.

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLdZofN3kII/AAAAAAAAAIU/i_QANY5DoRA/Nijvel%20RW-combi%20linksvoor.jpg
De deur stond waarschijnlijk open toen er op geschoten werd.

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLdZo2HiccI/AAAAAAAAAIY/CniePLdU9fQ/Nijvel%20RW-combi%20rechtsvoor%202.jpg
Let op het bloedspetterpatroon richting de motorkap. RW Morue werd o.a. geraakt vanaf het tankstation.Verder zie je hier schoten die vanuit de colruyt deur lijken te komen.

Opmerking bij de foto's: Het lijkt dat het busje van 3 zijdes is beschoten (zie ook zw/wit foto's op de vorige pagina). Achterzijde (Colruyt-deur), achterzijde (Mercedes?) en voorzijde (Saab). De afstand waarop de riotgun-schoten op de voorzijde en openstaande linker-deur zijn afgevuurd kunnen ons een idee geven hoe veraf de Saab stond en of ze dus betrapt werden (Saab stond bij de Colruyt-deur) of een hinderlaag legden (Saab stond bij de hoek v/d Colruyt).

K&: ik ben al lid van "Annees" maar Frans vertalen gaat zo langzaam. Extra frustratie want ik ben normaal een heel snelle lezer. Pers. Imp. uit het hoofd? Pfoe, ik zal m'n best eens gaan doen. Morgen stuur ik een mail naar TV Een en vraag gewoon de beschikbare beelden eens op! Ik plaats zo nog wat foto's. Forum  » Foto's Colruyt Nijvel

Re: Nijvel: 17 September

Dat zijn verdomd veel kogelinslagen. Hoe die ene rijkswachter dat overleefde, zeker nadat men hem nog van vlakbij heeft wille afmaken.