151 (edited by Boemerang 16-10-2010 18:22)

Re: Nijvel: 17 September

Er staat een tekeningetje een paar pagina's terug. Niet helemaal correct maar het geeft je een beetje een idee. Ik maak binnenkort een nieuwe, eerst nog wat meer weten anders blijven we aan het tekenen hè. smile Kijk eventueel ook met G-maps dan zie je hoe het er tegenwoordig uitziet.

PS: Op filmpjes van Aalst zie je een politiebusje waarvan de koplamp op de zelfde manier eruit is geschoten.

152 (edited by Boemerang 26-10-2010 16:34)

Re: Nijvel: 17 September

Wapenkenners :

Decharge ballettes = Hagel?
Decharge plombs = Kogels? Of is dit alles andersom?
Is het mogelijk om deze om en om te laden zodat men uit een Riotgun plombs en ballettes kan vuren? Wordt met pallettes hagel bedoeld? Als ik lees; caliber 12 plombs 0. Wat bedoelt men dan met die nul?

K&, ik puzzel al dagen op een reconstructie van de feiten gepleegd op Morue/Lacroix (volgens de officiële versie, aangevuld met wetenschap uit foto/film). Ik heb hiervoor enkele bladzijdes vertaald van een PdF/link naar "Annees" die jij had getipt. Enkele zinnen snap ik niet, deze moet ik natuurlijk goed begrijpen! Ook lijkt er een vreemde fout in te zitten.

Ik heb ook  een schema,tekening en fotobewerkingen gemaakt die ik pas kan afmaken als ik meer duidelijkheid heb. (Ik kom overigens al een heel eind.) Ik moet de feiten natuurlijk goed hebben. Ik heb dus een beetje hulp en controle nodig van een vriendelijke Franssprekende feitenkenner met Powerpointexpertise. wink Mag ik jou eens mailen? Zo ja, hoe gaat dat hier?

153

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Als ik lees; caliber 12 plombs 0. Wat bedoelt men dan met die nul?

De ziel (kaliber). Het cilindrische gedeelte van de loop wordt de "ziel" genoemd. De binnendiameter van de ziel van de loop bepaalt het kaliber van deze loop. De diameter van de geweerlopen, in het midden gemeten varieert:

kal.12: 18,10 mm tot 18,60 mm
kal.16: 16,70 mm tot 16,90 mm
kal.20: 15,60 mm tot 15,90 mm

De Engelsen vonden de kalibers uit. Maakte men uit 1 pond lood 12 ronde kogels met dezelfde diameter als de ziel dan sprak men van kaliber 12. 16 ronde kogels uit 1 pond werd kaliber 16. 20 werd dan kaliber 20. De geweerlopen kregen de overeenkomstige kaliberaanduiding. Naarmate er meer ronde gelijke kogels uit een pond lood bekomen werden, werd het kalibergetal groter.

De hageldikte en de nummering. De nummering van de korreldiktes van de hagel is jammer genoeg niet gestandaardiseerd en verschilt van land tot land. Hier een tabel in mm. Voor kaliber 12 N° 0 Is dit een cartouche met loden korrels met een diameter van 4,25 mm

1,25 = N° 12
1,50 = N° 11
1,75 = N° 10
2,00 = N° 9
2,10 = N° 8 1/2
2,25 = N° 8
2,37 = N° 7 1/2
2,50 = N° 7
2,75 = N° 6
3,00 = N° 5
3,25 = N° 4
3,50 = N° 3
3,75 = N° 2
4,00 = N° 1
4,25 = N° 0
4,5 = N° 2/0 ou 00
4,75 = N° 3/0 ou 000
5 = N° 4/0 ou 0000

154 (edited by LEO 26-10-2010 19:32)

Re: Nijvel: 17 September

Met dank, geronimo.

155 (edited by Boemerang 26-10-2010 20:54)

Re: Nijvel: 17 September

Inderdaad. Dank je, Gero! Driewerf Ugh voor ons opperhoofd. big_smile

Dit lijstje/uitleg maakt veel duidelijk (en zal wel eens vaker van pas komen). Rest nog de andere 2 vragen: Kan men uit een Riotgun om en om hagel en kogels schieten? Wat zijn Pellets (eerder had ik fout geschreven pallettes)? Is dit gewoon hagel?

156

Re: Nijvel: 17 September

Met een riot gun kunnen verschillende cartouches afgevuurd worden:

Hagelpatronen (pellets)

Brennekes: Riot guns hebben gladde lopen, om een betere stabilisatie van de kogel te krijgen werden de brennekes zodanig gevormd dat ze bij afvuren beginnen te draaien waardoor ze een betere ballistiek krijgen. Deze brennekes komen zeer hard aan en kunnen worden gebruikt om beren uit te schakelen.Vele schietstanden laten de brennekes niet toe wegens te veel schade aan de infrastructuur. Men kan deze ook verkrijgen in plastic (oefenen), en rubber (manifestaties).

Bean bags: Is een zakje waar een materiaal word ingebonden dat men kan afvuren met een riot gun. Traangas-peperpatronen tegen demonstranten kunnen ook afgevuurd worden. Met deze wapens is zeer veel mogelijk. Best is om de munitie aan te passen aan de opdracht. Je kan ook verschillende soorten munitie switchen, maar dan moet je wel weten in welke volgorde je de patronen laad.

Heb hier een filmpje gevonden waar er meerdere cartouches afgevuurd worden » YouTube

157

Re: Nijvel: 17 September

De fameuze bolo rounds. Deze draad houd de loden of stalen bollen bijeen voor een betere groepering, terwijl de draad ook zijn eigen wonde maakt bij impact. Smerige munitie die ook zelfgemaakt kan worden. We moeten de jagers niet slimmer maken dan ze al zijn. In Vietnam werden ook flechettes gebruikt, een kaliber 12 met verschillende pijltjes "beehive "genoemd, naar het geluid van zoemende bijen. Zoals reeds gezegd kan men met een kaliber 12 alle kanten op. Voor ongeveer 250 euro kan je deze wapens reeds kopen.

158

Re: Nijvel: 17 September

Idd zéér smerige wapens die belachelijk goedkoop zijn. Heb er zelf al een paar keer mee geschoten op schietstand, je schiet er niet mee in de roos, maar je schiet er de roos gewoon mee weg. En dan te weten dat deze vroeger vrij te verkrijgen waren, geen vergunning ed nodig. Enorm krachtig op korte afstand. In de VS worden deze nog steeds verkocht onder de noemer "self defence" wapens.

159 (edited by Boemerang 28-10-2010 21:18)

Re: Nijvel: 17 September

In het verleden brak men op deze wijze (2 kanonskogels met een ketting) scheepsmasten als ware het luciferhoutjes.

Jos, ach de VS. Volgens mij bedoelen ze dit met het land der onbegrensde mogelijkheden »YouTube roll

geronimo wrote:

verschillende soorten munitie switchen, maar dan moet je wel weten in welke volgorde je de patronen laad.

Is dit i.v.m. met verschil in terugslag? (Bij verrassing schiet men mis.) Of is er een andere reden?

160

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Is dit i.v.m. met verschil in terugslag? (Bij verrassing schiet men mis.) Of is er een andere reden?

Reden is dat een brenneke 1 kogel is en een hagelpatroon meerdere kogels die zich naargelang de afstand verspreiden. Dus als je niet weet in welke volgorde je de cartouches steekt kan dit nare gevolgen hebben.