Re: Nijvel: 17 September

Wie weet er antwoord op het volgende? I.v.m. met Colruyt Nijvel kom ik het volgende tegen:

  • "Batiments du 'Fonds des Routes'."

  • "Vers les batiments du 'Fonds des Routes'."

  • "L'avant dirigè vers les batiments du 'Fonds des Routes'."

  • "Arrète vehicule entre les pompes et les bàtiments du 'Fonds des Routes'."

Het wegenfonds bestaat niet meer sinds '91 (zoals ik het begrijp). Ik heb door honderden oude PdF pags. gescrold op zoek naar hun Nijvel-adres. Niets gevonden. Het zou het bedrijfsterrein aan de andere kant van de afrit kunnen zijn (G-maps), maar de meest waarschijnlijke kandidaat is dit (gesloopte) gebouw:

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TNdQi5vbfqI/AAAAAAAAALk/sMgbXVjhz1Q/Fonds%20des%20Routes%20%28vraagteken%29%20.jpg

Wie kan meer te weten komen?

162

Re: Nijvel: 17 September

Als ik mij niet vergis was er langs de overkant het oude circuit van Nijvel dat er in die tijd verlaten bij lag, inclusief heel wat gebouwen en pitstops die er vervallen bij stonden waar je heel wat ongezien in kwijt kon want het was toegankelijk via een nabij gelegen veldweg waar de omheining stuk was. Het is nu volledig verdwenen. Het is nu een nieuw bedrijventerrein maar je vindt er wat van terug op Google als je circuit van Nijvel intypt.

163 (edited by Boemerang 12-11-2010 03:42)

Re: Nijvel: 17 September

Dag Kenza, ik denk (?) niet dat het circuit hetzelfde is als het "Fonds des Routes". Het zal vlak naast of heel misschien achter de Colruyt hebben gelegen. (Althans volgens de teksten die ik lees en als ik die dan goed begrijp.) Mocht je uit de buurt van Nijvel zijn, een goede vraag voor het volgende familie-feestje.

Omdat dit gebouw als referentiepunt wordt gebruikt is het cruciale info. Het kandidaat-gebouw op de foto was nr 180 - 184 of zoiets (Colruyt=170, Tankstation=178). Dus wie weet waar "Fonds du routes" exact was in 1983? (Raf misschien?)

Vraag aan de wapenmannen: omdat het volgens een officieel rapport (C. Dery) wel, maar volgens mij niet mogelijk is om kogels
in een U-bocht te schieten, heb ik toch nog wel even een vraagje (en later vast nog meer, ben ik bang roll ).

Dit is een der gebruikte wapens: FN .22 LR Semi-automatic pistol (5,6mm). Mogelijk type is dan de; Challenger, Medalist of Nomad (dat is verder niet relevant). Als ik het goed begrijp is dan de kogel kaliber 22 en heeft de loop een doorsnede van 5,6 mm. Geronimo, moet dat niet iets van 15,60 i.p.v. 5,6 zijn als ik jou lijstje op pag.24 volg? Winne stelde dat er met een .22LR ook kogels met hagel erin afgevuurd kunnen worden (toch?).

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TNyWMu9a9vI/AAAAAAAAAMk/aagei6rirzo/F.N._Browning_.2_4b29f8a0cfe22.jpg
- Een voorbeeld van een FN .22 LR Semi-auto.

Het rapport stelt dat de volgende kogelinslagen (foto's onder) zijn veroorzaakt met riot gun-nr.2. Het rapport stelt ook dat tegelijkertijd riot gun-nr.2 vanaf het tankstation op RW-Morue schoot. Ja, en dat ken dus effe niet, opposite directions! (Riot gun-nr.1 zou hier niet zijn gebruikt.) De schutter stond ergens tussen de 4 tot 6 meter verwijdert van de RW-Combi en min of meer tegenover de koplamp/gril inslagen. Wat zeggen jullie: riot gun kal 12 of FN .22 LR semi-auto? (Op filmpje van Geronimo zag Riotgun er veel "wijder verspreid"uit.)

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TNdQi6Ab6wI/AAAAAAAAAL0/DlifhCy_kpM/Nijvel%20RW-combi%20Closup%20koplam%202.jpg
- Hagel koplamp en 3 tot 4 (5?) kogelinslagen.

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TNdQi-7wAWI/AAAAAAAAALw/3kP4hjD5AjY/Nijvel%20RW-combi%20closeup%20gril%201.jpg
- De gril, de pijlen wijzen naar 2 kleine bij-inslagen (oorzaak?).

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TMH507KiPAI/AAAAAAAAAK4/RLmN3JK5Apc/Nijvel%20recon%20foto%20combi%20voorkant%202.jpg
- De deur stond open, de schutter is dezelfde of stond op de zelfde plaats als diegene die op de koplamp/gril schoot. De afstand schutter-inslag zou dus een "motorkap-lengte" verder zijn.

Zie ook eventueel eerder geplaatste foto's op pag. 22. Antwoorden en/of correctie stel ik (wederom) bijzonder op prijs.

164 (edited by geronimo 12-11-2010 04:51)

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Geronimo, moet dat niet iets van 15,60 i.p.v. 5,6 zijn als ik jou lijstje op pag. 24 volg?

Lijst is enkel voor kaliber 12 van toepassing. Er bestaan andere lijsten waardoor je het kaliber van een patroon kan bepalen, .22 is een 5,6x15mmR.

Boemerang wrote:

Winne stelde dat er met een .22LR ook kogels met hagel erin afgevuurd kunnen worden (toch?).

Inderdaad Boemerang, deze bestaan, maar zijn ongeschikt in het gangstermilieu. Ze worden meestal gebruikt om op klein ongedierte te schieten. Even de tekst lezen over klein kaliber randvuurpatroon en de uiterst rechtse foto bekijken.

» www.svdianadenhaag.nl

Boemerang wrote:

Wat zeggen jullie: riot gun kal 12 of FN .22 LR semi-auto?

Zeker en vast kaliber 12, maar voor de 2 inslagen en het kleine groepje links van de koplamp heb ik voorlopig nog geen verklaring ( foto is een beetje onduidelijk ). Wel is het zo hoe korter je komt hoe kleiner het groepje word.

165

Re: Nijvel: 17 September

Een .22 is in de volksmond genaamd "de 6mm" en 5.6 is bijna juist als we niet beginne mierenneuken is het een 5.56 mm. Dit is zelfs een nato caliber! Niet in long rifle natuurlijk maar in diameter, zie M16 e.d.. Ik begrijp geronimo maar al te goed, het was idd geen .22 met hagel daarvoor zijn de inslagen te groot (wel geen perforatie ).

Maar we zien rond de koplamp een mooi groepment en als dit met een riot was, was de koplamp in duigen geblazen en van op zeer korte afstand geschoten! En dan zeker niet met baletten en brennekes maar op korte afstand met gewone hagel. Binnekant lamp is niet in duigen geblazen maar wel hagel rond de lamp? Raar.

En geronimo gaat me bijtreden denk ik. Waarom is dan de binnenkant van de lamp nog goed en niet kapot of weg geblazen? En zijn er alleen bollekes inslagen juist ronde de koplamp? Raar. geronimo?

Het is om een brenneke te maken van een gewone cartouche dan had de binnenkant van de koplamp er anders uitgezien! Gewoon weggeblazen!

166

Re: Nijvel: 17 September

Een brenneke gemaakt van een gewone cartouche insnijden e.d.. Rechts van de lamp wel een groot gat en een paar ontsnapte bollekes maar indien van zeer kort geschoten dan en niet zo kort als men zo een cartouche maakt blijft de hagel als een slug bijeen.

Het is iets raar.

167 (edited by Boemerang 14-11-2010 21:54)

Re: Nijvel: 17 September

Heren, blij met uw antwoorden. Helemaal niet blij met de uitkomst. Dat ligt dan niet aan jullie maar aan de ballistisch expert en de instructierechter die dit flutverslag letterlijk in mekaar gekakt hebben (het is een stuk i.v.m. de Borains).

Optie 1: de schutter kon door de lucht vliegen als in een Chinese film.
Optie 2: de schutter heeft in Supermansnelheid een rondje om de Colruyt gerend.
Optie 3: de schutter kon zichzelf naar andere plekken overstralen.

Want volgens hen heeft riot gun-nr.2 tegelijkertijd (!) van zowel de voorkant als de achterkant op het busje geschoten, knap hè. Die ballistisch expert heeft er behoorlijk van langs gekregen van de Bende-commissie wegens geklungel maar dat het zo belachelijk zou zijn had ik nou ook weer niet verwacht! Tsjongejonge, ik ben best wel erg kwaad. Daar loopt m'n reconstructieplannetje de soep in.

Maar we geven het niet zomaar op. Wie weet waar het "Fond des Routes"was gevestigd in Nijvel '83?

168

Re: Nijvel: 17 September

Op het Franstalige forum vond ik het volgende:

En face du Colruyt se trouvait "La Ferme", une ancienne ferme reconvertie acceuillant les mouvement de jeunesses de la ville (scouts, louveteaux, ...). Les w-e suivants l'attaque en fin d'apres midi lorsque nos parents venaient nous rechercher, on voyait les tireurs d'élite s'installer sur le toit du magasin. Le genre de choses qui impressionne les petits garcons.

Blijkbaar was het oude, nu gerestaureerde gebouw aan de overkant van de Colruyt vroeger een soort heem voor alle jeugdbewegingen van Nijvel.

169

Re: Nijvel: 17 September

Regelmatig word hier het oude circuit van Nijvel aangehaald. Dit lag echter aan de andere kant van Nijvel, en werd in 2003 gesloopt. Heb nog een aantal foto's kunnen terugvinden » www.circuitsofthepast.nl

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Circuit_Nivelles-Baulers.png

Het circuit werd door zijn vorm ook "de revolver" genoemd. Wel toepasselijk. De officiele naam was "circuit de Nivelles-Baulers".

170

Re: Nijvel: 17 September

Dat circuit lag inderdaad heel centraal op de baan van Nijvel naar Halle en was enkel toegankelijk via een veldwegje achter hoge mais waar de omheining was doorgeknipt, en in die tijd gebeurde er veel louche zaakjes en er werd rond het circuit veel op wild gejaagd door jagers en in die oude gebouwen vroegere pitstops vond je af en toe eens een uitgebrande gestolen wagen terug.