211

Re: Nijvel: 17 September

Ben het forum van Nijvel nog is stap voor stap aan het doorlezen en zit momenteel op blz 3. Ben zegt daar dat de Mercedes van de heer Fourez volgetankt moet zijn omdat de kaart van de heer in de automaat stak. Bij mijn weten doe je dit voor je gaat tanken (was dit vroeger anders)?

Als de heer Fourez onmiddellijk werd neergeschoten, hadden de gangsters geen code, en hebben ze Mevrouw Dewit waarschijnlijk gefolterd om een code los te krijgen. Mercedes had een grote waarde maar je bent er niets mee als je een lege tank hebt.

212

Re: Nijvel: 17 September

Het gaat hem dan ook helemaal niet om gecamoufleerde afrekeningen! Er zijn veel simpelere manieren om iemand "gecamoufleerd" te laten sterven. Daar heeft men dergelijke ingewikkelde constructies niet voor nodig. Het moet hier om een statement gaan en om het uittesten van een mechanisme. (Er waren andere manieren om de oorlog met Japan te stoppen, maar men besloot een atoombom te droppen.)

Er zijn nu eenmaal te veel slachtoffers met een "opmerkelijk" verleden. Dit kan geen toeval zijn. Een gladio-structuur, ja. Maar niet noodzakelijk met het oorspronkelijk gladio-doel. wel om de maloten die de gladiostructuur in handen hadden de slagkracht te geven om hun waanzinnige ideeën door te voeren.

213 (edited by Boemerang 24-02-2011 20:28)

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Ik kan alleen herhalen wat ik al eerder zei.

Dat heb je hier in 2 dagen dan ook exact 6 X gedaan! Een teken aan de wand.

LEO wrote:

Was er geen sprake van een videotape die in het bezit van het echtpaar zou geweest zijn?

Volgens ene inspecteur Boucquaux van de cel van Nijvel liep er een klacht van Lefère tegen het koppel Fourez-Dewit wegens afpersing (Lefère is de ex-werkgever Dewit en verbonden met CEPIC'ers). Er is sprake van een geldstroom VandeKerkhove naar Lefère die eindigt 2 dagen naar de moord op Fourez/Dewit. Fourez/Dewit gaven ook schijnbaar veel geld uit de tijd voor hun dood. Bron o.a. » Het dossier Nihoul van Herwig Lerouge.

Fourez tankte normaal nooit bij deze Colruyt, dit was voor het eerst. Het tankstation ligt "off-route" en ik wijs er even op dat het tankstation niet aan de weg lag maar relatief uit het zicht en bereikbaar via een redelijk smalle omlaaglopende oprit.

Laten we ook niet de ontsnapping van Philippe De Staerke uit de gevangenis van Tournai/Doornik vergeten, relatief langs de route Parijs/Brussel en rond/voor een tijdsframe waarin Fourez/Dewit daar rondrijden. Philippe De Staerke die beweerde dat er een valse rijkswachtwagen rondreed, een valse rijkswachtwagen die door getuigen rijdend is gezien bij de Diable en die later wordt geïdentificeerd. Het was ook bij de Diable waar een agent een dader met achterovergekamd zwart haar en kalend voorhoofd zag die hij (hoe ik het wel eens begrepen heb) herkende als Philippe De Staerke. Verdachte omstandigheden te over.

geronimo wrote:

Als de heer Fourez onmiddellijk werd neergeschoten,

De officiële versie (ik zeg dus niet dat dat ook definitief zo is maar het is redelijk plausibel beschreven op wat details na) stelt dat Fourez zijn wagen heeft volgetankt aan de superpomp. Men vermoedt dat hij voor het eerst de daders zag toen hij de vulmond terug had gehangen en zich omdraaide om de dop af te sluiten.

Limboman  wrote:

Ik verneem graag jullie reacties hierop.

Anders dan het "zelfverklaard speurtalent" meent is er niets zwaks aan je vraagstukken/stelling. Au contraire! Je twijfels over L. zijn gezond en ook gegrond. Omdat ik (al lang en niet constant) aan een uitgebreid "artikel" werk waarin een en ander wellicht wat duidelijker wordt ga ik er (met moeite) nog even niet op in net als op de tijdlijn e.a. details. Wat er nu exact achter de opengebroken deur was is (mij) onbekend. Als ik naar foto's kijk lijkt de losplaats voor vrachtwagens aan de voorkant te liggen. Het ontbreekt hier aan de achterkant aan pallets en afvalcontainers etc. en er is ook geen deurbel dus ik vermoed dat het een nooduitgang was. Enige afstand verder zit een identieke deur en er is nog een 3e deur die eruit ziet als een verwarmingshok of stroomhok-deur.

214 (edited by Hestur 24-02-2011 21:01)

Re: Nijvel: 17 September

geronimo wrote:

Ben zegt daar dat de Mercedes van de heer Fourrez volgetankt moet zijn omdat de kaart van de heer in de automaat stak.Bij mijn weten doe je dit voor je gaat tanken ( was dit vroeger anders )?

Gek, maar voor zover ik heb gelezen was de benzinetank net bijna leeg. Meteen een van de redenen waarom men zou kunnen veronderstellen dat ze vrijwillig zijn gaan tanken.

Re: Nijvel: 17 September

Misverstand Boemerang! Ik zou mezelf zeker geen speurtalent willen noemen. Ik denk gewoon mee net als jij en iedereen. Als ik al iets kan, dan is dat mezelf verplaatsen in een misdadiger. Als ik niet zulke nette ouders had gehad, was ik er vast eentje geworden.

Stel ik krijg de opdracht Fourez en DeWit te vermoorden, hoe zou ik dan dan aanpakken? Mijn antwoord hierop is, dat ik niets zou doen van wat er die nacht gebeurd is. Een dubbele moord kan zoveel simpeler, op een betere plek en zonder dat de politie er gelijk aankomt. Geluidsdemper en uiteraard wapens die nog niet eerder gebruikt zijn. En al zeker geen gesleep met lijken. En al zeker geen inbraak met alarm.

Dus linksom of rechtsom, een afrekening kan ik er niet in zien. Stel dat het de bedoeling was om agenten te vermoorden, dan laat je er niet 3 van de 4 in leven. Ook dat vind dus geen verklaring. En we hebben dus ook nog de videoband. Hier geloof ik nog het minst in. De kans dat er allang 20 kopieën van bestonden is levensgroot.

Zie mij dus a.u.b. niet als een zelfbenoemd speurtalent. Het enige wat ik zeg is dat alles die nacht in Nijvel verdomd veel lijkt op improvisatie en overmoedig gedrag. Dat er een opdracht werd uitgevoerd, vind ik tot op heden een ronduit zwakke piste.

216

Re: Nijvel: 17 September

noorderling: Was het niet zo dat er gesproken wordt over het feit dat de Bende de boel wilde destabiliseren in België. Hoe kun je beter het volk angst aanjagen dan dit groots en heftig aan te pakken, terwijl je ondertussen enkele lastposten daarmee uit de wegruimt. Denk jij dat het volk onder de indruk zou zijn als er een berichtje in de krant zou staan in de trant van echtpaar professioneel geliquideerd  en dader(s) onbekend.

Daar leest men even overheen, haalt de neus op en denkt pech gehad. Nu had het impact en kreeg men zelfs de naam Bende van Nijvel toebedeeld. De mensen in de omgeving kregen nu de indruk dat zij  het onschuldige slachtoffer konden worden van deze bende. Dit betekent angst bij de bevolking, precies wat men wilde bereiken.

217

Re: Nijvel: 17 September

Na de tekening van Boemerang gezien te hebben op pag. 20 (goed gedaan trouwens ) ben ik op Google earth is gaan kijken naar deze Colruyt. Baseer mij op deze tekening,en op de luchtfoto.

  • Rijkswachtcombi in het midden in de val.

  • Saab sluit de uitgang (vluchtroute combi rijkswacht) af, en de gangsters in deze wagen vuren naar de combi.

  • Mercedes sluit ingang (rijkswachters zijn er langsgereden) af, en vuren eveneens naar de combi.

Mijn inziens is dit toch geen goede hinderlaag, want beide kampen vuren en naar de combi en naar hun eigen (mercedes naar saab en vice versa ). Daar het donker was op enkele tl-lampen na, maakt het verdomd moeilijk om precies te vuren (met hun uitrusting ). Ik denk dat ze op de parking al geluk hebben dat ze geen van hun eigen neergeschoten hebben.

Ook de hinderlaag aan de diable is geen zuivere. Mercedes zet zich links en de Saab plaatst zich rechts. Golf van de rijkswacht rijd in de hinderlaag en die kiekens van de bende beginnen te vuren. Alles gaat goed tot het punt dat die golf tussen de twee wagens passeert en de kiekens nog steeds vuren naar de golf. Als je als gek staat te vuren riskeer je hier ook van de kompanen aan de andere kant van de baan te raken. De golf slaagt erin om door de versperring te rijden wat erop wijst dat de schutters pas op het laatste moment het vuur openen.

Denk dat sommige patronen in de mercedes en saab er niet bewust zijn ingekomen. Anderen zoals deze in de Saab aan de tankdop (blz. 20) zijn er wel willens ingeschoten. Wie nog naar de gangsterwagens vuurde was die ene onbekende persoon. Ga dit niet ontkennen, maar wat denk je dat zulk een gangsters een week later gaan doen bij deze onbekende persoon. Heeft iemand meer informatie over deze persoon?

Zou het niet kunnen dat de bende werd beschoten op de plaats waar ze de Saab achterlieten, en dat ze daardoor moesten vluchten en niet de tijd kregen om deze in brand te steken?

218 (edited by Merovinger 05-07-2011 09:52)

Re: Nijvel: 17 September

K& wrote:

Bv. wat is er gebeurd de maandag na de drie moorden in Nijvel! Je hebt nu een datum, zoek eens het antwoord!

Ik veronderstel dat je het over dit hebt? » Forum

K& wrote:

En daarna: waarom hebben drie buren niets, nienté, nul, nikske gehoord die zaterdagnacht.

Wil je daarmee zeggen dat je denkt dat de buren in de overval van Nijvel betrokken zouden zijn?

Re: Nijvel: 17 September

K& wrote:

Allez encore un peu de français: lees goed het artikel. kijk op de kaart waar de straten die vermeld worden juist zijn. Ga eens kijken waar rue de la gare vandaan komt en waar rue d'alconval eindigt. Weet dan dat dit artikel eigenlijk de juiste piste bevestigt die een lid van tueries een tweetal jaar geleden heeft ingeleid. Zo je niet weet waar het over gaat dan moet je nog heel wat lezen op "tueries ", zo'n jaar of twee.

OK K&, ik heb de piste op tueuries gelezen. Het houdt inderdaad wel steek met de gepleegde feiten in Nijvel en de feiten van de maandag daarop. Toch wel eigenaardig dat er dan geen schot komt in het officiële onderzoek.

Het is inderdaad heel raar dat de gebeurtenissen in Braine en omgeving in de periode van de overval van de Colruyt in Nijvel, niet ter sprake zijn gekomen tijdens de hoorzittingen in de parlementaire commissies. Andere misschien minder relevante zaken, zoals de overval in een wapenwinkel in 1982 in Parijs worden dan weer wel vermeld. Enig idee hoe Vandendriesse aan de info is gekomen? Leeft deze journalist nog?

Re: Nijvel: 17 September

Is dat op het einde van de rue d'Alconval een zandgroeve? Ik denk nu even aan Angelou » Google Maps