231

Re: Nijvel: 17 September

Tenzij die hoeve een beschermde plaats was? Interessant is dat de hoeve eigendom was van de d'Oultremont-familie (één van de telgen was getrouwd met niemand minder dan Marc Menassa > WNP, Calmette, ...). Een barones die ook staat vermeld op een nota van Libert of Latinus (weet het effe niet meer), maar het was ook de plaats waar één van de sudisten had gewerkt (die de plaats dus goed kende). Toeval? misschien wel, misschien niet.

232

Re: Nijvel: 17 September

Nog een extra gebeurtenis voor de tijdlijn van Nijvel:

6u00: De bestuurder van een BMW vraagt aan een landbouwer ter hoogte van het autocircuit van Nijvel of de politie in de buurt van patrouilleert en verdwijnt.

Bron: De bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

233

Re: Nijvel: 17 September

Is dat om 6u 's morgens, na de aanslag? Cocu beweerde in zijn verklaring (van 24/11/1983) dat hij met de BMW de rest zou hebben opgepikt na het geklungel met de Saab, waarop ze met acht naar het trefpunt aan het station van Eigenbrakel reden waar vier van de daders in een Fiat kropen.

234

Re: Nijvel: 17 September

Het gaat hier wel degelijk om 6u 's morgens na de aanslag.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Vandaag is het net 29 jaar geleden dat de Bende van Nijvel één van haar bloedigste feiten heeft gepleegd in Nijvel.

236 (edited by Kristof DC 17-10-2012 20:34)

Re: Nijvel: 17 September

Wat ik me afvraag: wat is nu juist de link met Deprêtre want dat snap ik niet. Heeft Deprêtre onrechtstreeks Delpierre beschuldigd van bepaalde zaken? De auto van Delpierre wordt gestolen en in 1987 vertrekt hij naar de zon. Daar lijkt me nu op zich niks vreemd aan. Moet daar wel wat geweest zijn. Ik denk dat de (extreem) rechtse partijen toen veel stemmen zullen gehaald hebben. smile

237

Re: Nijvel: 17 September

Dat ze niet op Fourez/Dewit geschoten hebben daar ter plaatse daar kan ik nog inkomen eventueel, maar op de ordediensten is toch wel degelijk geschoten geweest? Eén is dood maar de andere getuigde, dus hoe kunnen de buren dan niets gehoord hebben?

238 (edited by Boemerang 18-10-2012 09:46)

Re: Nijvel: 17 September

Beste dim, ik weet ook niet precies hoe dat kan maar dat is wel wat hij zei. Hij en zijn vrouw werden pas wakker omdat er de volgende (zondag)-ochtend 7 uur agenten aan hun deur stonden om te vragen of zij wat hadden meegekregen van de gebeurtenissen. Zij hadden niets gehoord en dat zou volgens die buurman ook gelden voor de inmiddels overleden directe buurman van de Colruyt (wiens huis later werd gesloopt wegens uitbreiding Colruyt). Na die agenten die om 7uur aan de deur stonden was er nooit meer iemand van de politie bij hun langs geweest.

Ik had niet de indruk dat hij "wegens vrees" niets had gehoord. Vaste slapers? Dubbelglas en rolluiken? Er was weliswaar een beetje hoogteverschil tussen de Colruyt en de buurhuizen en er stonden nog wat struiken en bomen tussen. De schietpartij was echt achter de Colruyt en hun huizen stonden wat meer naar de straat toe maar toch... het knallen van een Riotgun en calibers als .45 veroorzaakt toch een hoop herrie, zeker midden in een stille nacht. Echter zij hebben ook de sirenes van de versterkingen en ambulance niet gehoord.

Voor de moord op Fourez en Dewit is niet uit te sluiten dat geluidsdempers op de betreffende .22 en 7,65 zaten, immers iets later bij de moord op Van Camp hadden zij een demper op minstens één van de 7,65-pistolen zitten (de 7,65-pistolen die zij achter de Colruyt buitmaakten op de gendarmes).

Voor wat betreft of Fourez en Dewit op die plaats zijn vermoord of elders, kan ik duidelijk zijn. Er zijn diverse bloedsporen zichtbaar die zijn veroorzaakt door de impact van de kogels.

https://lh3.googleusercontent.com/-lmQ1r5jx8kA/Tm4KgFdcVCI/AAAAAAAAClA/ii-B14mFbeY/s480/Nijvel%2520bloedspoor%25201.png
Dit is een "high velocity impact spatter pattern".

239

Re: Nijvel: 17 September

Ik kan me niet herinneren dat de overlevende agent in zijn getuigenis (onder meer over de man met de rossige ringbaard: E.L., I.R. of N.R.? Die schoot om te doden.) het heeft gehad over dempers? Dat zou hij normaal gezien toch vermeld moeten hebben als opvallend gegeven?

240

Re: Nijvel: 17 September

Is het mogelijk dat de moorden met stille wapens gebeurd zijn en er hulzen rondgestrooid zijn?