Re: Nijvel: 17 September

In het boek van Patricia Finné en Michel Leurquin worden de feiten duidelijk beschreven en worden de onjuistheden (o.a. verplaatsing van de lichamen van Fourez-Dewit) uit de wereld geholpen. Ik kom hier later op terug.

242

Re: Nijvel: 17 September

Ik was daarnet naar een luchtfoto aan het kijken van het Colruyt-warenhuis in Nijvel. Als Fourez zich aan de verkeersregels heeft gehouden, moet je eens goed kijken welke weg hij heeft gevolgd om aan het tankstation te geraken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

243

Re: Nijvel: 17 September

Rond de Colruyt, maar betwijfel dat je dat na sluitingsuur ook gaat doen.

244

Re: Nijvel: 17 September

Kan zijn, maar stel dat Fourez een man was die zich na zonsondergang ook aan de verkeersregels houdt, dan moet er nog eens goed nagedacht worden over wat er die nacht net is gebeurd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

245 (edited by Merovinger 25-10-2012 00:31)

Re: Nijvel: 17 September

In het boek van Finné-Leurquin gaan de auteurs uit van de volgende volgorde van de feiten:

Fourez komt terug van Parijs. Op de snelweg merkt hij dat hij niet veel benzine meer heeft en beslist hij om aan de Colruyt te tanken omdat hij een over een Colruyt-tankkaart beschikte;

Een taxichauffeur herinnert zich dat hij, net vóór de aankomst van Fourez aan de benzinepomp, rechtover de Colruyt een man heeft opgemerkt die een roos hemd met korte mouwen droeg en die zich gehurkt deels in het struikgewas verschool;

Fourez tankt. Op het moment dat hij de benzineslang in de pomp wil steken wordt hij met één schot kaliber 7,65 in zijn rechteroog neergeschoten;

Dewit ziet alles gebeuren, wil ontsnappen en loopt blootsvoets weg uit de auto. Een eerste kogel mist haar. Maar de daders kunnen haar inhalen. Er wordt gevochten, haar bril valt. Dewit wordt naar de achterkant van de supermarkt gesleurd. Meerdere .22LR kogels worden in haar hoofd geschoten. De moordenaar gebruikt haar sjaal om enkele bloedspetters af te geven die hem bespat hebben;

De twee lijken worden nog iets verderop versleurd;

De daders schieten nog enkele post-mortem schoten af op beide lijken die hen onherkenbaar maken;

De Mercedes van het koppel wordt door een dader verplaatst tot net voor de opengebrande deur;

De daders vluchtten niet maar doen voort met hetgeen waarvoor ze gekomen zijn, inbreken in het warenhuis en stelen er pralines, 50 liter olie en 50 pakken koffie;

Rond 1u30 krijgt de veiligheidscentrale van Colruyt een alarm uit de winkel in Nijvel. Het alarmprocedure wordt in gang gezet;

Nog geen vijf minuten later rijdt de verwittigde Rijkswachtpatrouille stilletjes de parking van de Colruyt op;

Rijkswachter Lacroix getuigde als volgt op het proces van de Borains: "Ik had mijn grote lichten opgezet om achter de supermarkt te rijden. Ik heb twee auto's gezien die zich enkele meters van elkaar bevonden alsook de opengebrande deur van de winkel. Ik merkte geen personen op. Ik maakte mij klaar om uit te stappen. Marcel ook. Ik heb een schot gehoord. Ik voelde een lichte knijping in mijn duim. Niet meer. Ik heb mij achter de combideur beschermd. Ik heb mijn pistool getrokken. Ik zag, door de scharnierspleet van het portier,  een individu die in mijn richting schoot. Ik heb geschoten. Twee maal denk ik. Omdat hij naar mij liep heb ik nog tweemaal geschoten. Hij bleef naderen. Ik heb rond de combi gelopen. Marcel stond recht achter het rechterportier, met de mitrailleur. Ik heb de man de combi zien rondlopen. Hij had een baard, een eerder lichte jas tot onder de knieën. Gestalte ... een meter tachtig misschien. Marcel riep naar mij "Vraag versterking". Toen viel hij naar voor alsook de mitrailleur. De man naderde langs achter. er werd nog steeds geschoten. Ik heb mij laten vallen tussen het dashboard en de passagierszetel, de benen op de grond hangende, mijn 7,65 mm in mijn rechterhand op de zetel. Dood spelend ..." Morue heeft de tijd niet gehad om zijn mitrailleur te gebruiken, hij werd onmiddellijk geraakt door een hagelschot vooraleer afgemaakt te zijn met een kogel in het hoofd;

De stilte keert weer;

De daders wisselen enkele woorden. Eén van hen zei: "Oh, de smeerlappen, ze hebben een Uzi." De mannen spraken Frans met een ondefinieerbaar accent, misschien Vlaams.

Een nieuw schot wordt gelost. Eén van de daders is een laatste kogel komen afvuren op Lacroix. De kogel ketst af op de epauletten van het uniform. Lacroix voelt dat ze zijn wapen uit zijn hand nemen. Lacroix kan uiteindelijk toch de versterking oproepen. Het algemeen alarm wordt gegeven. Het is 1u34.

Op de N5 merken twee politieagenten van Braine-l'Alleud de Mercedes en de Saab die met volle snelheid aankomen. De agenten zetten de achtervolging in. Ter hoogte van de 'Diable Amoureux' zien de agenten de twee voertuigen bruusk stoppen, de Mercedes stopt links van de weg terwijl de Saab iets verderop op de rechterkant stopt. De agent vertraagt. Op ongeveer twintig meter van de Mercedes zien de agenten dat de chauffeur uitstapt met een riotgun. De man is licht kalend, heeft een breed voorhoofd, heeft gekrulde haren en droeg een Canadees hemd. De man beschiet meermaals de auto van de agenten door de voorruit. Hij herpompt de riotgun in cadans. De agent versnelt en passeert zigzaggend voor de schutter. De agent is gewond door twee schampschoten aan het hoofd. Zijn collega's gaan liggen om deze maal aan de mitrailleurschoten uit de Saab te ontsnappen. De Mercedes wordt ter plaatse achtergelaten en de daders vluchten allen met Saab richting Nijvel.

De Saab wordt 's anderendaags teruggevonden Steenweg op Alsemberg 406 in Braine-l'Alleud, vlakbij de supermarkt die twee jaar later door dezelfde bende zal overvallen worden.

De daders hadden tevergeefs geprobeerd om de Saab in brand te schieten met een riot-gun. Ze mikten echter boven de stop i.p.v. eronder;

Ze begaven zich vervolgens naar een tankstation om er papier te nemen om bloedsporen af te kuisen en verdwijnen hierna spoorloos;

De Saab droeg de nummerplaat "SX 976", gekopieerd van een identieke Saab van toevallig of niet een buurman van Generaal Beaurir;

In de koffer worden de zuurstofflessen gevonden van de brander. Deze waren enkele tijd voordien gestolen uit een doe-het-zelfketen in de omgeving. Ook de buit werd in de Saab achtergelaten alsook de Uzi van Morue. Wat de daders echter wel mee uit de auto genomen hebben is een stereoinstallatie ter waarde van 2.500 euro, twee mistlampen en een tweetonige klaxon. De Saab had meer dan 700 kilometer gereden sinds zijn diefstal. De achterlichten waren afgeplakt. De bende liet ook enkele lege vuilniszakken achter in de auto. De vuilniszakken verdwijnen later uit de griffie. Men weet niet wat de zakken mogelijks hadden ingehouden. Ook de plakband die de bende gebruikt om een aantal kabels vast te binden verdween later als bewijsstuk.

Wanneer de eerste versterkingsploeg van de Rijkswacht aankomt wordt eerst de geblesseerde rijkswachter geholpen. Morue is dood, hij werd geraakt door 34 projectielen. De Rijkswachters vrezen de komst van journalisten of nieuwsgierigen en proberen onhandig om de lichamen van Fourez-Dewit te verstoppen achter enkele winkelkarren. Het zijn dus niet de moordenaars die de lichamen hebben willen verbergen maar Rijkswachters.

Zeven wapens werden gebruikt in Nijvel: een riot-gun, een pistool .22FN, een revolver 357 magnum, een pistool 9mm, een pistool 7,65FN en een Colt 1911.45

Bron: L'Histoire vraie des tueurs du Brabant | Finné-Leurquin

Re: Nijvel: 17 September

Staat er ook iets over de valse rijkswachtwagen?

247 (edited by noorderling 25-10-2012 19:18)

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

De Mercedes van het koppel wordt door een dader verplaatst tot net voor de opengebrande deur;
- de daders vluchtten niet maar doen voort met hetgeen waarvoor ze gekomen zijn, inbreken in het warenhuis en stelen er pralines, 50 liter olie en 50 pakken koffie;

Als dit de volgorde is, dan lijkt mij de kans op een afrekening heel erg klein. Zoniet verwaarloosbaar.

Merovinger wrote:

De daders wisselen enkele woorden. Eén van hen zei: "Oh, de smeerlappen, ze hebben een Uzi."

Tel daar nog bij op de opmerking die we al eerder hadden gehoord: "alweer een flik minder". Dan kom je toch aardig in de buurt van marginalen. Mensen die een hekel hebben aan de politie.

Merovinger wrote:

In de koffer worden de zuurstofflessen gevonden van de brander. Deze waren enkele tijd voordien gestolen uit een doe-het-zelfketen in de omgeving.

Kijk dit bedoel ik dus. Die gasten pleegden veel vaker dit soort rare inbraken. Het doet ook denken aan de buit uit de Herberg de Chevalier. Praktische zaken. Een bepaalde levensstijl.

Merovinger wrote:

Ook de buit werd in de Saab achtergelaten alsook de Uzi van Morue. Wat de daders echter wel mee uit de auto genomen hebben is een stereoinstallatie ter waarde van 2.500 euro, twee mistlampen en een tweetonige klaxon.

Dit is toch ongelooflijk. Waar leggen die gasten hun prioriteiten? Dat zijn toch geen dwaalsporen meer, maar regelrecht voer voor profilers.

En nog even in het algemeen. Het gedrag deze nacht in Nijvel, komt heel sterk in de buurt van het gedrag bv. in Aalst. Als er sprake is van een Killer, dan vertoont deze persoon een bepaald afwijkend gedrag dat je maar zelden ziet. Hij schijnt er plezier in te hebben onschuldigen af te slachten. De kans dat het al die jaren om de zelfde moordenaar gaat, lijkt mij aanzienlijk. Opvallend blijft dat hij dit doet in een groep. Ik hoop dat ze 1985 ook nog laten uitpluizen door de beste profilers die er zijn.

248

Re: Nijvel: 17 September

Wie benaderd er in alle kalmte een met een uzi bewapend rijkswachter? Beide rijkswachters waren in het voordeel: ze waren verwittigd. Ze hadden communicatie. Ze hadden een automatisch aanvalswapen (de uzi). De fout ligt volgens mij bij de benadering van de plaats delict. Observeren en rapporteren eerst. Daarna, in overleg, actie.

Een duidelijke fout in de CCC+ I strategie. (Command, Communication, Control en Intelligence). Ze liepen domweg in de val.

Re: Nijvel: 17 September

LEO wrote:

Wie benaderd er in alle kalmte een met een uzi bewapend rijkswachter ? Beide rijkswachters waren in het voordeel : Ze waren verwittigd. Ze hadden communicatie. Ze hadden een automatisch aanvalswapen (de uzi).

Toen de wagen benaderd werd, gingen de verdachten ervan uit dat beide agenten waren uitgeschakeld. Ze hadden een uzi bij zich, maar dit was wrs een standaard procedure. Die agenten kwamen aanrijden en waren absoluut in het nadeel (de bende in het voordeel omdat ze hen aan zagen komen rijden) en werden ze volkomen door een kogelregen verrast. En de bende die kregen als het ware waar ze op uit waren. Na het vermoorden van het echtpaar, was het feest voor hen kennelijk pas net begonnen. Die mannen voelden zich onterecht onaantastbaar. Ze lieten heel veel sporen achter, en het had allemaal verkeerd kunnen gaan met de ontsnapping.

In mijn opinie was dit geen getraind eskader (onhandige inbrekers, meenemen van waardeloze spullen, het ondanks de hinderlaag niet kunnen uitschakelen van voorbijrijdende politieauto, het in leven laten van 1 agent), ook geen meedogenloze groep huurlingen (die zouden de agenten niet uitschelden voor flik en smeerlap).

Kijkend naar de feiten zoals nu bekend over Nijvel, zeg ik die avond was een stel mannen bezig uit de marge van de samenleving. 1 ding geef ik wel toe, net als in Maubeuge lijken ze op de politie te wachten dan wel de macht over zich te hebben een confrontatie niet uit de weg te gaan. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er een complot achter zit.

Re: Nijvel: 17 September

Dat is dan ook wat de profilster Danielle Zucker concludeert (voor de feiten van '82-'83).