Re: Nijvel: 17 September

Is dit een kruisverhoor? Ik moet u teleurstellen, ik heb wel ervaring met hinderlagen. En u?

332

Re: Nijvel: 17 September

Dit is helemaal geen kruisverhoor. Jij begint over uw ervaring van een hinderlaag, maar dat blijkt dan een oefening te zijn en nu begint u over een andere ervaring met hinderlagen? Wat is het nu eigenlijk? Heb je ervaring met hinderlagen, ja of neen? De indianenverhalen van losse flodders niet inbegrepen.

333

Re: Nijvel: 17 September

Een oefening in die jaren » YouTube

Lachwekkend traag en melancholisch, wel volgens het boekje. Zo ook oefening hinderlaag leggen. Wil met mijn bijdrage zeggen, dat er best veel kennis was over tactiek bij het dienstplichtige deel van de bevolking van die jaren.

Re: Nijvel: 17 September

Werner wrote:

Dit is helemaal geen kruisverhoor. Jij begint over uw ervaring van een hinderlaag, maar dat blijkt dan een oefening te zijn en nu begint u over een andere ervaring met hinderlagen? Wat is het nu eigenlijk? Heb je ervaring met hinderlagen, ja of neen? De indianenverhalen van losse flodders niet inbegrepen.

Het antwoord is ja. En ik vroeg u hetzelfde, Werner. Heeft u ervaring met hinderlagen leggen? Ja of nee? Waar blijft je antwoord nou?

PS ik vind het sneu dat Ben alleen speurneus aanspreekt op zijn gedrag, maar het denigrerende toontje van dim en wener al de hele week laat staan en begaan. Zelfs een post waarin Werner een xanax kogel wenst voor speurneus, wordt bestempeld als 'nutteloos' en weggehaald, maar niet bestraft. De schijn van partijdigheid is snel gelegd.

335

Re: Nijvel: 17 September

Voor alle duidelijkheid, ik lig hier niet mijn ervaringen met hinderlagen te etaleren, maar als je het belangrijk vindt, ik heb reële ervaring met hinderlagen. Zowel als uitvoerder en als doelwit.

Neen, er is een groot verschil tussen oefenen met blanke munitie en scherpe munitie. Je moet dat niet alleen aanleren, je moet dat ook onderhouden. Om eens een anekdote te vertellen. Zo was er eens een eenheid van het leger die voor de eerste keer tactiek gingen uitvoeren met scherpe munitie. Ze waren nog maar net begonnen en iemand schoot per ongeluk zijn collega omver.

Re: Nijvel: 17 September

Kom kom, ongelukken gebeuren altijd en overal, ongeacht de ervaring. Zo was er een F16-piloot in Nederland  en die raakte per ongeluk de verkeerstoren in plaats van zijn doel, geen vergelijking dus. Zelfs de meest getrainde eenheden komen wel eens onder friendly fire terwijl er genoeg geoefend word om het te beperken.

337

Re: Nijvel: 17 September

LEO, gebruik van walkie-talkie(s): zie De Bende van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont pagina 177. Daar vind je in de lijst met gestolen voorwerpen 2 x Yaesu FT 203 R en accessoires. Dit is een vrij simpele VHF transceiver, bereik vanuit twee wagens hoogstens 1 à 2 kilometers. De FT 203 R was niet uitbreidbaar naar frequenties voor politie en andere diensten.

Zijn opvolger was de FT23-R, deze wekte frequenties op via PLL-systeem en was heel eenvoudig uit te breiden. Luister en praat met iedereen. Frequenties kennen? Geen probleem, alles over de toegekende frequenties verscheen in het Belgisch Staatsblad. Ik bezit nog de 7e druk van Kluwer Technische Boeken, Frequentietabellen voor scanners. Eerste druk dateert uit 1980. Hier staan werkelijk alle frequenties in!

Hiermee bewijs ik niets maar voor iemand die zocht was het gebruik van walkie-talkies en het beluisteren van politiediensten, rijkswacht,  brandweer, ziekenwagens, e.a. in de jaren '80 praktisch mogelijk, zelfs vrij eenvoudig! Eigenlijk wel grof van Mendez om deze zenders als gestolen op te geven. Deze waren immers vergunningsplichtig en enkel aan te kopen door radioamateurs na examen bij wat men nu het BIPT noemt.

338

Re: Nijvel: 17 September

Jurg&, bedankt voor je technische bijdrage.

339

Re: Nijvel: 17 September

Werner wrote:

In de plaats van de politie af te schudden hebben zij gekozen om hen een hinderlaag te leggen. speurneus, we kunnen de vraag ook omdraaien. Wat is volgens u de perfecte hinderlaag?

Volgens mij is het perfect als de achtervolgens geluiquideerd worden. Want nu riskeerden ze opnieuw achtervolgd te worden terwijl ze een kapotte wagen bestuurden.

340

Re: Nijvel: 17 September

Iedereen die zich infanterist durft te noemen in Nederland weet wat een vertragend gevecht is en ook hoe je met een simpel gebaar een groeps verzamelpunt aangeeft of reeds afgesproken hebt.