Re: Nijvel: 17 September

Volgens een samenvattend rapport van februari 1984 van onderzoeksrechter Guy Wezel, belast met het onderzoek over de feiten in Nijvel, werden na de schietpartij aan de Diable de volgende munitie gevonden:

  • drie cartouchen uit RG1

  • zeven cartouchen uit RG2

Volgens het overzichtsschema van Boemerang werd er ook nog de 7.65-1 aan de Diable gebruikt. In het verslag van Wezel uit februari 1984 wordt die 7.65 voor de schietpartij aan de Diable echter niet vermeld, ook niet in een document van het CBO van 21/3/1984. Anderzijds is die 7.65 dan weer wel opgenomen in een oude infografie van Le Soir.

Met de RG2 werd even voordien op de parking van de Colruyt ook zeven maal geschoten. De RG1 werd niet gebruikt op de parking.

372

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Volgens het overzichtsschema van Boemerang werd er ook nog de 7.65-1 aan de Diable gebruikt. In het verslag van Wezel uit februari 1984 wordt die 7.65 voor de schietpartij aan de Diable echter niet vermeld, ook niet in een document van het CBO van 21/3/1984. Anderzijds is die 7.65 dan weer wel opgenomen in een oude infografie van Le Soir.

Zijn collega's gaan liggen om deze maal aan de mitrailleurschoten uit de Saab te ontsnappen.

Er moet toch blijkbaar met een derde wapen geschoten zijn, een machinegeweer. Dus niet de 7.65 1 uit Waver maar een andere. De RG2 schiet steeds zijn wapen leeg 7 shots. Van de RG's staat er in het document aan welke kant van de weg de hulzen lagen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

373

Re: Nijvel: 17 September

Met de weinige elementen die voorhanden zijn vermoed ik dat de RG2 bij de Mercedes hoort en de Rg1 bij de Saab. Als men rekening houd met de beperkte tijd die ze hadden het schietveld en hun positie. Er word ook gezegd dat de schutter van de Mercedes de straat overstak naar de Saab. Dus de schutter van de Mercedes had het meeste tijd om te schieten, hun doel was ook om daar zo vlug mogelijk weg te zijn.

Een belangrijk gegeven is dat we 2 persoonsbeschrijvingen hebben, 1 een man met een baard en 1 iemand met een kaal voorhoofd. Er is ook nog het veel voorkomend robotfoto nr. 15 die waarschijnlijk ook de nummer 10 en 14 is, die naar ik vermoed de schutter met de RG1 is. Dan hebben we misschien drie gezichten die bij die actie horen.

En misschien kan de dader met de baard de schutter zijn met de 0.22, er is vanuit de mercedes met een 0.22 op de rijkswachters geschoten, daarna komt de man met de baard op een van de rijkswachters afgestapt. Dit is wel met een grote misschien want we weten niet met hoeveel ze zijn, maar het kan.

Er is nog het merkwaardig feit dat ze de witte Mercedes hebben meegenomen naar de Diable, was het voor een vuurgevecht aan te gaan of een vals spoor? Om te vluchten had het geen zin, de wagen was niet geprepareerd en was veel trager dan de Saab. Ook bij het bloedspoor in de binnenkant van de Saab stel ik me nog verschillende vragen. Volgens mij missen we nog een stuk in deze actie, vooral van de moord op het koppel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

374

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Er moet toch blijkbaar met een derde wapen geschoten zijn, een machinegeweer. Dus niet de 7.65 1 uit Waver maar een andere.

Heb hier ook ergens gelezen over een mitraillette met houten handvat. Als dit nu is een skorpion is dan heeft men een wapen dat er voor de meesten uitziet als een pistool. Het vuurt volautomatisch en het kaliber kan zowel 7.65 als 9mm zijn.

375

Re: Nijvel: 17 September

Heb je een voorbeeld/link van een skorpion? Is dat een wapen dat men makkelijke kan ombouwen zodat men de ene keer schiet met 7.65 en een andere keer met 9mm? Andere mogelijke wapens de MAC 10, uzi en van een andere soort de Beretta 70/90, nu er onbreekt een wapen in de lijst of zoals Geronimo schrijft is de 7,65 (1) een ander type wapen dan een klassiek handwapen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

376

Re: Nijvel: 17 September

» world.guns.ru

Re: Nijvel: 17 September

geronimo, ik lees op je bovenstaande link:

This weapon was issued to various units in Czechoslovak army, and also widely exported. Licensed version of the Scorpion was produced in Yugoslavia, where it was widely issued as an military officer's sidearm. At least few Scorpions found its way to the hands of various terrorist groups, which favored it for its small size and ease of silencing. It also can be easily fired singe-handedly, like most pistols.

When Czechoslovak army adopted Soviet 9x18 PM pistol cartridge in 1982, the Scorpion was redesigned to accept this bigger and somewhat more powerful ammunition. Export versions of the new model, known in Czechoslovak service as SA Vz.82, were produced in 9x17 Browning / .380 ACP. The last versions of the Scorpion family were produced during early 1990s, and included "military-type" selective-fired SA 391 and "civilian" SA 91s, which was semi-automatic only. Either gun was chambered for 9x19 Luger / Parabellum ammunition. The SA 391 is still being offered to eligible buyers by famous CZ-UB factory.

Kan er met dat wapen de volgende munitie mee worden afgeschoten: cal 7.65 SBP (Sellier & Bellot Praha) afkomstig van een Tsjechische fabriek (destijds Tsjecho-Slowakije)? Deze munitie werd nl. door de Bende van Nijvel geschoten.

378

Re: Nijvel: 17 September

Als het om 7.65 x 17 mm gaat wat ik veronderstel dan is het antwoord ja. Daar veel mensen er een uzi in zagen, denk ik dat we met dit wapen er redelijk kort bij zitten.

379

Re: Nijvel: 17 September

Uit Beetgenomen: een klant van de Diable Amoureux had die nacht een BMW gezien op de parking die meteen en zonder licht wegstoof! Er is geregeld sprake over een BMW, die naast de Saab gebruikt zou geweest zijn. Ook de Borains stelden dat ze niet alleen in de Saab maar ook in een BMW naar de Colruyt gegaan waren. Interessanter nog is de BMW van "titi" (D.W.), de sudist genoemd door Deprêtre en door "wolf" op het franstalige forum tueries als dader. Wolf stelt daarbij zelfs dat de groene BMW van titi ingezet werd bij de overval. Zie ook het complexe verhaal van de maandag na Nijvel over de BMW van "titi" en alles wat er rond hangt.

380

Re: Nijvel: 17 September

Onderstaande foto is een vlugge reconstructie van de achterkant van de Colruyt te Nijvel. In tegenstelling tot wat ik dacht en waarschijnlijk vele anderen is de inbraak niet aan de rechter achterkant maar aan de linkerkant (rode deur) gebeurd. Er zijn in feite vier deuren aan de achterkant: 2 kleine in de uiterste hoeken (de linkse heb ik niet getekend), plus 2 grote deuren.

Boven de 4 deuren hangt een tl-lamp aan een paal (rode fijn cirkel). Deze kan men ook zien op de luchtfoto's. Tussen de 2 grote deuren hangt een groot reclamepaneel (bruin), links van de inbraakdeur hangt er een kleinere. De ster tussen de 2 deuren is de plaats waar de lichamen van het vermoorde koppel naar toe gesleept zijn.

https://lh6.googleusercontent.com/-dNITMI4BOYM/U0vAwAcVWgI/AAAAAAAAAJE/XrQ2TO-YrZI/w1211-h670-no/nijveldeuren2.png

De afstand van de inbraakdeur (rode) tot aan de buitenhoek van Dats is ongeveer of meer dan 60 meter! De afstand dat de daders met de lichamen is zelfs meer want deze zijn nog eens van het gebouw naar de omheining en terug verplaatst (rode ster), volgens de officiële verklaringen.

Volgens mij is het er heel anders aan toegegaan dan dat men ons wijsmaakt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.