421

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Ik weet niet waarom je dit vraagt Trojan. Van Van Camp weten we niet of hij een autotelefoon had maar van Finné weten we dat wel.

Omdat beweerd wordt soms dat Van Camp het koppel Fourez-Dewit naar daar heeft gelokt. Of onder druk is gezet om ze naar daar te lokken. Op het betreffend tijdstip was Van Camp een jobstudent of een jobstudente naar huis aan het rijden. Maar met telefoon in de auto ... Cruciale vraag is natuurlijk hoe goed Van Camp die twee kende.

422

Re: Nijvel: 17 September

Als je de motieven van de moorden op Vanden Eynde, Fourez-Dewit en Van Camp aan elkaar kan verbinden, dan heb je de doorbraak denk ik, waar men al bijna dertig jaar naar zoekt.

Vanden Eynde wordt gefolterd, wat moet hij vertellen? Fourez-Dewit, mogelijk vermoord wegens te goed op de hoogte van de smeergelden van Eurosystem Hospitalier, en/of andere vuile business van VDB en omgeving. Mogelijk met hulp van Saoudische geheime dienst. Van Camp, nadien opgeruimd wegens meegespeeld die nacht om het koppel naar Colruyt Nijvel te lokken?

423

Re: Nijvel: 17 September

Uit De Bende van Nijvel en de CIA (Guy Bouten pagina 141):

De rok van Dewit was over haar hoofd getrokken en de broek van Fourez lag op zijn enkels, maffiatekens voor verraad.

Weet hij iets dat nergens anders gepubliceerd werd of zuigt hij dat uit zijn duim? Indien die beschrijving van Fourez en Dewit zou kloppen is het ook mogelijk dat de toestand van hun kledij veroorzaakt werd door dat de lichamen over de grond versleept werden, zonder dat de maffia er iets mee te maken had.

Re: Nijvel: 17 September

En aan welke maffia wordt er dan gedacht?

De grote Manitou ziet alles

425

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

En aan welke maffia wordt er dan gedacht?

Ik  vermoed dat Guy Bouten aan de symboliek bij sommige moorden van de Amerikaanse maffia (afstammend van de Cosa Nostra) dacht. Behalve de zin die ik aanhaalde zegt hij daar verder niks over.

Re: Nijvel: 17 September

Het zou dus evengoed "Belgische maffia" kunnen zijn of althans iets wat erop lijkt?

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

the end, ik kom op internet ineens je tekeningen tegen. Helaas klopt er weinig van... Ik zeg maar even dit... Colruyt-Nivelles document lezen. Denk er vooral niet te makkelijk over, als je alles weet wat er bekend is (beginnend met de juiste posities van de voertuigen) en iedere pixel van iedere foto kent, de complete schotenwisseling uit je hoofd weet en alles tot in de kleinste details hebt uitgetekend... dan blijven er nog genoeg raadsels over. Succes!

Juul, het verhaal over de rok en de broek zijn een typisch broodje aap. Van Dewit is zelfs duidelijk aan bloedsporen te zien dat zij aan haar enkels over de parking werd getrokken, van de hoek Colruyt naar verder achter de muur. Met Fourez hetzelfde, versleept van het tankstation via de hoek naar het hek en dan weer naar de Colruyt-muur.

Maffiatekens voor verraad of een teveel aan fantasie... kies maar uit.

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Maffiatekens voor verraad of een teveel aan fantasie... kies maar uit.

Zowel speculatie als fantasie zijn overbodig. Het is niemand gelukt het echtpaar te koppelen aan criminaliteit of maffiapraktijken. Alles wijst op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Ik vind het ronduit sneu dat hun namen zo besmet blijven zonder enige concrete aanwijzing.

Wat betreft het slepen met de lijken. Het past allemaal vrij goed bij de overige rare en onlogische daden die de Bende die nacht pleegde. Het stelen van de witte Mercedes, het meenemen/overladen van de gestolen goederen, het taalgebruik nadat ze dachten 2 agenten vermoord te hebben, enz. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar veel wijst op drugsgebruik, onlogica en improviseren. Eerder tuig dan maffia of welke organisatie dan ook.

429

Re: Nijvel: 17 September

Als je vanuit Parijs naar Brussel rijdt, passeer je ter hoogte van Nijvel een Total-tankstation » Google Maps Dit tankstation bevindt zich voor de eenvoudigste afslag naar het Colruyt-warenhuis (afrit 18). Je mist dit tankstation als je een afslag vroeger neemt (afrit 19). Maar dan moet je door het centrum van Nijvel rijden om het Colruyt-warenhuis en tankstation te bereiken en dat ga je niet doen als je bijna zonder benzine zit.

Weet er iemand of dit (Total-) tankstation er al was in 1983? Ik zou dit willen weten omdat het mij onlogisch lijkt om de autosnelweg te verlaten als je wil tanken. Dit zou logischer zijn als hij een Colruyt-tankkaart had (zie hieronder) of via binnenwegen naar huis wou rijden.

Daarnaast blijft er nog onduidelijkheid over de kaart van Fourez. Volgens het boek van Finné en Leurquin beschikte hij over een Colruyt-tankkaart. Andere spreken dan weer over een (magnetische) kredietkaart. In het boek De Bende: een documentaire komt ook de dochter aan het woord:

Christel, de dochter van Mevr. Dewit, weerlegt de veronderstelling dat haar ouders de gewoonte hadden hun wagen te laten voltanken aan het benzinestation van de Colruyt in Nijvel. Jaqcues Fourez was zeer vertrouwd met zijn wagen en diens verbruik.

Het koppel reed vaak naar Parijs dus kan de dochter wel gelijk hebben als ze verklaart dat haar vader vertrouwd was met het verbruik van zijn wagen. Maar op welke basis de dochter (of de auteurs van het boek) concluderen dat ze niet gewoonte hadden om bij het Colruyt-warenhuis in Nijvel te tanken, is me onbekend.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Weet er iemand of dit (Total-) tankstation er al was in 1983?

Uit onderstaande luchtfoto van 1994 blijkt dat op de plaats van het huidige Total-tankstation toen enkel maar een parking was en geen tankstation. Gezien de talrijke bomen die te zien zijn op de foto van 1994 mag er volgens mij wel vanuit gegaan worden dat daar in 1983 ook geen tankstation was.

Situatie 1994:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/12/14081204454614738712448462.jpg


Situatie 2012:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/12/14081204454714738712448463.jpg