Re: Nijvel: 17 September

Het zal de onderzoekers inderdaad niet opgevallen zijn waarom ze daar stonden te tanken. Immers, ze kwamen net van Parijs, dus tenzij ze ergens een kwartier daarvoor hadden getankt, zal de Mercedes zijn tank wel voldoende leeg geweest zijn, om daar te stoppen en dus te tanken. Ik neem aan dat een clevere speurder dat wel zal hebben nagegaan, hoeveel juce er nog in de tank zat?

Zelf als er maar een kwart uit de bak was, zou het nog logisch zijn om te gaan tanken, hij moest misschien nog ergens naar toe, na het weekend. En er zijn mensen die hun tank vullen voor hij op de helft staat. Als ze al naar de plaats delict zijn gebracht, dan nog zijn ze daar ter plaatse afgemaakt. Maar ze kunnen bv. wel door een "politie" voertuig zijn onderschept en naar het tankstation gebracht.

Of er was inderdaad een afspraak gemaakt, komende van Parijs, was dat misschien een evidente plaats om iets te regelen? Hoe dikwijls reed hij zo van en naar Parijs? Wat was hij daar gaan doen? We weten ook niet of hij of zij eventueel beroofd zijn van iets. Maar het kan evengoed gewoon een afrekening zijn, of domweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Maar aangezien we bij de Bende van Nijvel nogal vaak zien dat iemand toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is, en dan ook nog eens toevallig neergeschoten wordt... Dan twijfel ik toch serieus over toeval.

Niet Simpel wrote:

Er zouden ook DATS-tankstations gelegen zijn bij de Dreamland filialen. Dreamland maakt deel uit van de Colruyt-groep.

Ik twijfel of er in de jaren 80 al Dreamland-filialen waren.

De 7 liter die hij nog in zijn tank had, verklaard uiteraard duidelijk genoeg dat hij dringend moest gaan tanken. Een Mercedes had toen een verbruik van minstens 10 liter, als het om een benzine ging zal dat nog veel hoger geweest zijn. Laat ons zeggen dat hij nog voor 50 km in zijn tank had en dan moest hij niet te zot rijden.

442

Re: Nijvel: 17 September

Juul wrote:

Op pagina 133 van de derde bijlage van de het verslag van de Tweede Bendecommissie staat :

Zij vond het ook niet "abnormaal" dat het koppel had getankt bij de Colruyt te Nijvel; dat had goed uit voorzorg kunnen zijn, bang dat Ukkel niet meer zou worden gehaald.

Ben, je hebt mijn tekst veranderd en dat is niet erg omdat er nu ook een reden vermeld staat waarom de dochter het niet abnormaal vond. De tekst die ik gebruikte kwam echter van pagina 133 en diegene die je er voor in de plaats gezet hebt komt van pagina 132. smile

Re: Nijvel: 17 September

Herr Flick, de Mercedes-190 van Fourez reed op super.

Ben, wat in mijn achterhoofd altijd meespeelt is dat er die avond de massale ontsnapping was van Doornik met o.a. Philippe De Staerke erbij. Twee/drie uur later rijden Fourez en Dewit door het "uitwaaigebied" (richting Charleroi en Brussel) waar op dat moment dus tientallen ontsnapten proberen om in deze steden terecht te komen. Tegelijk wordt door de dochter de secuurheid van Fourez omtrent het brandstofgebruik van zijn wagen genoemd en naar ik aanneem hoeft Fourez niet zo nauw op zijn centen te letten, wellicht is zijn tankvoordeel al opgeheven vanwege dat hij om moest rijden om bij de Colruyt Nijvel terecht te komen.

Dus stel dat het stel werd gekidnapt door ontsnappende gevangene(n) toen zij stopten om in Mons te tanken, tijdens de reis merken de kidnappers dat de tank toch echt leeg begint te raken en besloten wordt om naar de Colruyt te rijden. Probleem blijft dan wel hoe de ontsnapten achter de Colruyt de Bende van Nijvel tegenkwam (afspreken lijkt moeilijk maar niet onmogelijk, echter waarom dan?). Het is maar een werkhypothese om te kijken of er iets zinnigs uit komt...

In 3 uur en 20 minuten zou je van Parijs in Ukkel moeten zijn.
Fourez en Dewit doen er vanaf Parijs 4 uur en 40 minuten over.

Ben wrote:

Er blijft echter nog één detail open en dat is het verhaal van de gecamoufleerde politiewagen die opduikt aan de Diable Amoureux en volgens sommige bronnen het koppel naar het warenhuis gebracht zou hebben. En hier zit een probleem omdat hier blijkbaar nooit onderzoek naar werd gevoerd.

Onderstaande gaat ook over hem:

Het is alleszins zo dat sommige getuigen van de feiten, meer bepaald in verband met de schietpartij in Eigenbrakel, op zijn minst verbluffende verklaringen afleggen. En zulks wordt niet nader onderzocht! Een getuige die verklaart dat hij aanwezig was op de plaats van de feiten en die een politieauto volgde waarop geschoten werd, en die niettemin niets gezien heeft en verklaart dat er geen schutters te bespeuren waren. Tijdens de reconstructie op grond van zijn verklaringen wanneer blijkt dat hij tussen de schutters door heeft moeten rijden en dat hij dus gewond had moeten zijn, of dat althans zijn wagen door de kogels getroffen had moeten worden, verklaart hij dat hij zich eigenlijk aan de overzijde bevond en hij verandert volledig zijn versie van de feiten.

Bron: Eerste Bendecommissie, deel 4a-PDF (pag 87). Moerman, advocaat van Michel Cocu.

Verder heb ik eigenlijk wel het sterke vermoeden dat de kogelvrije vesten met "voorbedachte rade" werden gestolen... Alsof de Bende van Nijvel wist dat zij een week later een confrontatie met rijkswachters moesten ondergaan en bescherming zocht tegen de schoten. De hinderlaag waar de rijkswachters (mn Morue) in terechtkwamen lijkt alles behalve spontaan en geïmproviseerd en er zijn voor mij enorme vraagtekens gerezen over hoe Lacroix er zo ongeschonden uitkwam terwijl Morue letterlijk aan stukken wordt geblazen.

Lacroix was zelfs onzichtbaar want terwijl hij zou hebben teruggeschoten loopt de man met de RG-2 hem gewoon straal voorbij om vanaf de achterkant van het busje Morue dood te schieten... er zit gewoon iets écht hélemáál niet goed! Als we het gebeurde met een paar man zouden naspelen zouden we concluderen dat de verklaringen van Lacroix niet kloppen!

"Verdomme... hij had een Uzi" ... alsof het de bedoeling was dat hij die avond niet bij zich had en 3 tot 5 wapens schieten van alle kanten op Morue, op Lacroix werd maar 1 x geschoten (het allereerste schot) en daarna schiet Lacroix 3 of 4 keer terug maar de daders schieten niet meer op hem en lopen gewoon langs hem, pas enige tijd nadat de schietpartij op Morue dan helemaal voorbij is (waarbij de RG2 op 70cm, en compleet zonder enige dekking, over Morue heen gebogen staat) volgt het wonderschot met een 7,65 op Lacroix, bedoelt om hem te doden maar het verwonde hem niet eens. Go figure!

De verklaring kan misschien simpel zijn voor iemand die toegang tot het dossier of het kan zijn dat Lacroix zich al bij het eerste schot heeft doodgehouden, zich daarvoor schaamde en daarom het verhaal veranderde, hoe het ook zij ... iets klopt er niet. Wat onderzocht Morue? Waarom werd hij op het laatste moment ingezet op deze dienst met iemand die niet zijn vaste partner was? Waarom belde de wachtmeester eerst naar Deprêtre alvorens ambulances en collega's ter plaatse te sturen en waarom staat die Depretre hulzen over de parking te schoppen (een absolute doodzonde die hem direct oneervol ontslag had moeten opleveren)?

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Dus stel dat het stel werd gekidnapt door ontsnappende gevangene(n) toen zij stopten om in Mons te tanken, tijdens de reis merken de kidnappers dat de tank toch echt leeg begint te raken en besloten wordt om naar de Colruyt te rijden.

Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom er zich maar 7 liter benzine meer in de tank bevond.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Gevonden op Feiten » Nijvel

De rijkswachter (Lacroix) bezat desondanks de reflex om op zijn stuur neer te zijgen en zich, met buiten de combi hangende benen, dood te houden. Deze reflex redde hem het leven, ook al naderde een van de doders om hem met een ter hoogte van de nek afgevuurd schot af te maken. De kogel schampte af op een epaulet van de rijkswachter.

Een kogel van kortbij afgevuurd die afschampt op een epaulet? Ben geen expert terzake, maar is zoiets wel mogelijk?

En werden er dan sporen van verwondingen vastgesteld ter hoogte van de schouder van Lacroix waar deze epaulet zich bevond? En met welk wapen werd het schot afgevuurd? Persoonlijk denk ik dat met een beetje wapen de epaulet, schouder en een deel van de nek aan flarden vliegt. Maar nogmaals, ik ben geen expert terzake.

Zowel epaulet als kogel moeten mijn inziens zwaar vervormd/beschadigd zijn geweest. Werden deze teruggevonden en werd er een ballistisch onderzoek op uitgevoerd? En zo ja, wat is de uitslag ervan?

Werden het aangezicht en de kledij van Lacroix onderzocht op kruitsporen? Als er vanop korte afstand geschoten werd, kunnen er namelijk ook kruitresten terechtkomen op de kledij van de personen waarop geschoten werd, of op voorwerpen in de directe omgeving van het wapen.

Dit zijn geen hoogtechnologische standjes maar eenvoudig routineonderzoek.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Werkelijk alles wijst er op dat het echtpaar totaal onschuldig is en kwam aanrijden om te tanken. Dit weerhoudt lieden op dit forum er niet van om te blijven geloven in de meest onwaarschijnlijke scenario's. Fourez had zijn leven goed voor elkaar. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij bij criminele feiten betrokken was. Het is een doodlopend spoor. Maar succes allen die het niet willen aannemen.

447

Re: Nijvel: 17 September

Noorderling, ik ben het eens met wat je schrijft over het paar Fourez-Dewit behalve dan op een puntje: "Fourez had zijn leven goed voor elkaar". Dat zal best wel zo geleken hebben voor de buitenwereld maar in werkelijkheid zou het niet lang meer geduurd hebben of Fourez was in financiële problemen gekomen.

Hier een foto van een proces verbaal gericht aan onderzoeksrechter Lacroix (te vinden op les Tueries du Brabant):

http://i63.servimg.com/u/f63/09/03/15/13/dewit10.jpg

[...] qui paraissait avoir beaucoup d'argent mais qui en réalité connaissait ou allait connaître prochainement des problèmes financiers.

Ik vergat erbij te zeggen dat die opmerking over Fourez gemaakt werd door notaris Berquin.

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:

Werkelijk alles wijst er op dat het echtpaar totaal onschuldig is en kwam aanrijden om te tanken.

Belangrijk is het feit dat Morue wel genadeloos werd afgemaakt en Lacroix niet.

De grote Manitou ziet alles

449

Re: Nijvel: 17 September

Ik hou wel van werkhypotheses, dus gooien we er nog één in de groep smile:

Door de verzamelde informatie over de tocht van Fourez-Dewit van Parijs naar Brussel lijkt het erop dat Fourez in Nijvel is gestopt omdat hij moest tanken. Al blijven er nog wel een aantal vragen, bv. de nep-politiewagen en de veel te lange rit van Parijs tot in Nijvel (maar hiervoor kunnen externe factoren zijn).

Het koppel is rond 1u10 aangekomen aan het tankstation. Rond 1u23 (of 1u26) gaat het alarm van het warenhuis af. Dit is dus na de moord op Fourez en Dewit. Om 1u30 komen twee rijkswachters aan op de parking en om 1u34 meldt Lacroix dat Morue dood is.

De dubbele moord op Fourez en Dewit was voor de gangsters geen reden om zo snel mogelijk te vluchten. Integendeel, ze wachten de politie op. Kan dit er niet op wijzen dat niet Fourez en Dewit een doelwit waren maar de rijkswachters of één van de rijkswachters?

Ik baseer mijn hypothese voor een groot stuk op de post van Boemerang en op het feit dat de gangsters een veel te groot arsenaal aan wapens (en kogelvrije vesten) bij zich hadden voor een banale nachtelijke inbraak.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Er zijn heel wat goede redenen te vinden om het doodschieten van de rijkswachters heel verdacht te vinden. De 34 gaten kogels in het lichaam van de rijkswachter ... Dat is dus pure razernij. Het tijdsverloop is hier inderdaad opvallend, zo lang wachten om op te krassen.

Maar 23 of 26 gaat het alarm af en nauwelijks 4 minuten later is die patrouille er al ... op een avond in 't weekend om half 2. Dat wil dus zeggen dat die patrouille vlak bij moet geweest zijn.