Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Al blijven er nog wel een aantal vragen, bv. de nep-politiewagen en de veel te lange rit van Parijs tot in Nijvel (maar hiervoor kunnen externe factoren zijn).

Externe factoren: WC-bezoek, consumatie(s), rust, ... Maar aangezien men in het algemeen toch snel in zijn vertrouwde omgeving wil vertoeven vind ik de tijd (1h20) die hieraan zou kunnen gespendeerd zijn toch wel veel.

Herr Flick wrote:

Er zijn heel wat goede redenen te vinden om het doodschieten van de rijkswachters heel verdacht te vinden.

Moet rijkswachter zijn (Morue).

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

De dubbele moord op Fourez en Dewit was voor de gangsters geen reden om zo snel mogelijk te vluchten. Integendeel, ze wachten de politie op. Kan dit er niet op wijzen dat niet Fourez en Dewit een doelwit waren maar de rijkswachters of één van de rijkswachters?

Die hypothese is zeker niet uit te sluiten. Als de informatie van Eve correct zou zijn alzou de in Nijvel vermoordde rijkswachter Marcel Morue als versterking heeft gediend in de cel die het onderzoek voerde naar Richard Van Wijck, financierder van de WNP, dan is het inderdaad merkwaardig om vast te stellen dat:

  • Morue gaan werken is terwijl hij eigenlijk in ziekteverlof was (werd hij verplicht om te komen?)

  • er voor de inbraak in de Colruyt een valse oproep is geweest voor een vechtpartij (om welk uur? Om de andere patrouilles een andere kant te laten gaan?);

  • de daders vermoedelijk de kogelwerende vesten droegen en een heel wapenarsenaal bij zich hadden;

  • de daders niet vluchten na de moord op het koppel Fourez-Dewit maar gewoon doordoen met hun inbraak;

  • enkel Morue is afgemaakt en niet Lacroix (of is Lacroix eigenlijk gaan lopen toen de schietpartij begon?);

  • in Nijvel o.a. een Colt 45 zou gebruikt zijn wat het dienstwapen was van WNP-leden;

  • in Temse en Nijvel riotguns gebruikt worden waarmee blijkbaar later ook in Aalst is geschoten, dat in Aalst getuigen een Franchi SPAS-12 zouden herkend hebben als het wapen van de daders en dat WNP-leden een automatische Franchi riotgun (vermoedelijk een SPAS) in hun bezit hadden;

Als de daders de opdracht hadden om Marcel Morue uit te schakelen dan hadden zij dit natuurlijk ook op een andere, meer rechtstreekse manier, kunnen doen. Alleen zou het dan veel meer opgevallen zijn dat Morue het doelwit was. Terwijl het nu eerder lijkt dat hij slachtoffer werd van het betrappen van inbrekers. Fourez-Dewit zouden in dat geval jammerlijke collateral damage zijn, dus op het slechte moment op de slechte plaats.

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Er blijft echter nog één detail open en dat is het verhaal van de gecamoufleerde politiewagen die opduikt aan de Diable Amoureux en volgens sommige bronnen het koppel naar het warenhuis gebracht zou hebben.

Ik veronderstel dat het hier om een burgervoertuig gaat dat er uitzag als een politiewagen en niet andersom.

Eerste hypothese: De Mercedes van het koppel Fourez-Dewit was niet gekidnapt en het koppel was in geen enkel complot betrokken. Dan kan het niet anders of het koppel Fourez-Dewit moet zijn aangemaand om te stoppen ter hoogte van de Diable Amoureux. Voor een gewoon burgervoertuig zouden het koppel - zeker gezien het nachtelijk uur - waarschijnlijk zijn doorgereden.

Deze gecamoufleerde politiewagen zal het koppel Fourez-Dewit zeker niet naar het warenhuis (Colruyt) begeleidt hebben omdat ze de weg niet wisten. Om een tot op heden ongekende reden werd het koppel dus willens-nillens verzocht om de gecamoufleerde politiewagen te volgen naar het warenhuis (Colruyt).

De rest van het verhaal is gekend ...

Niet Simpel wrote:

Externe factoren: WC-bezoek, consumatie(s), rust, ... Maar aangezien men in het algemeen toch snel in zijn vertrouwde omgeving wil vertoeven vind ik de tijd (1h20) die hieraan zou kunnen gespendeerd zijn toch wel veel.

Nog een externe factor: lekke band. Als er een lekke band in de koffer van de Mercedes bevond zou dat het tijdsverschil kunnen verklaren.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

Externe factoren: WC-bezoek, consumatie(s), rust, ... Maar aangezien men in het algemeen toch snel in zijn vertrouwde omgeving wil vertoeven vind ik de tijd (1h20) die hieraan zou kunnen gespendeerd zijn toch wel veel.

Hij kan onderweg van Parijs naar huis ook uitgebreid gaan tafelen zijn, of een romantische tete a tete hebben gehad, ... Het is inderdaad een groot tijdverschil maar niks waar geen logische verklaring voor te vinden is. Hij kan ook iets vergeten zijn, bv. en teruggereden zijn. Dat zijn zaken die we gewoon niet weten of kunnen bewijzen.

455

Re: Nijvel: 17 September

Ik vind de achtergrond van Fourez-Dewit zo opvallend dat ik nog steeds moeite heb in een toeval te geloven. Ook Verdeyen wees expliciet naar het koppel als een belangrijk element. Misschien waren Fourez-Dewit en Morue wel twee (of beter: drie) vliegen in één klap. Dat zou dan wel een bijzonder goede organisatie vereist hebben, dat wel. Tenzij het min of meer vaststond dat Fourez-Dewit op de parking aanwezig zouden zijn omdat ze er een "afspraak" haddden, dat neemt al één variabele weg.

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Er blijft echter nog één detail open en dat is het verhaal van de gecamoufleerde politiewagen die opduikt aan de Diable Amoureux en volgens sommige bronnen het koppel naar het warenhuis gebracht zou hebben. En hier zit een probleem omdat hier blijkbaar nooit onderzoek naar werd gevoerd. Bijlage 3 van het verslag van de Tweede Bendecommissie schrijft hierover:

In samenhang met deze opdracht is het echter van belang om tot slot nog op te merken dat er geen gericht onderzoek werd verricht met betrekking tot de vraag of Fourez-Dewit mogelijk door rijkswachters naar de plaats van het delict waren overgebracht en aldaar dan vermoord. Zulk onderzoek heeft niet plaatsgevonden. Wellicht niet omdat het helemaal niet abnormaal was - volgens de dochter van Dewit - dat zij bij de Colruyt te Nijvel waren gaan tanken.

Een gecamoufleerde politiewagen is volgens mij een politiewagen waarvan men niet mag opmerken dat het een politiewagen is. Ook de tweede bendecommissie spreekt over rijkswachters en niet over "valse" rijkswachters. En dat is - op zijn zachts uitgedrukt - een niet onbelangrijke nuance.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Morue gaan werken is terwijl hij eigenlijk in ziekteverlof was (werd hij verplicht om te komen?)

Als Morue het werk heeft hervat zonder toestemming van de geneesheer kon zijn werkgever (de Rijkswacht) in principe niet instaan voor gebeurlijke ongevallen.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Het is voor mij heel moeilijk te begrijpen waarom zoveel mensen blijven geloven dat er in Nijvel sprake is van moorden in opdracht. Alles wijst er op dat de alle slachtoffers die nacht volledig willekeurig zijn. Je komt al snel bij hele vage verhalen uit als je het toch anders wil zien. Het zal te maken hebben met het feit dat het zo moeilijk te geloven is dat een echtpaar dat komt aanrijden zomaar afgeslacht wordt. Op zo'n moment zou zelfs ik willen dat er een reden voor was, dat het op 1 of andere manier te begrijpen is.

Als er geen hoger doel achter zat, dan kom je uit bij de 'predateurs', en dat is nou net hetgeen wat bijna nog niemand kan geloven, iig hier op het forum. Echter na al die jaren van lezen, heb ik nog steeds geen harde aanwijzingen richting enige vorm van complot die nacht in Nijvel, of wellicht voor de Bende in '82 en '83 in het algemeen. Het zou volgens mij 'niet slim' zijn om de 'predateur-piste' zonder meer af te schrijven.

PS: Net zo min dat ik een complot uitsluit, maar kom dan wel met een goeie. Zou 1 van de agenten nou illegaal drugs smokkelen, of bv. in een ernstig conflict met iemand zijn, of dat er ooit sprake was van bedreiging, of een aanwijzing van agenten met geheime functies of kostbare kennis, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Of als bv. Fourez betrokken bleek bij frauduleuze vastgoed transacties, of dat hij met veel zwartgeld rommelde, wellicht werd afgeperst, of hele foute vrienden had of zelfs connecties bij de maffia, of dat mevrouw De Wit, de week voor de moord met haar beste vriendin een gesprek had gehad en aangegeven dat ze zich bedreigd voelde of dat er problemen waren, verzin het zelf maar, iets geloofwaardigs, iets wat kan leiden tot een drievoudige moord.

Uiteraard moet ik wel toegeven dat Nijvel deel uitmaakt van een bizarre reeks misdaden. Elke week was het raak, Temse, Nijvel, Ohain en Beersel tussen half september en half oktober 1983. Zeldzaam gewelddadig. Als het dezelfde groep was, dan zou je verwachten dat er een rode draad is.

459

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

Dan kan het niet anders of het koppel Fourez-Dewit moet zijn aangemaand om te stoppen ter hoogte van de Diable Amoureux. Voor een gewoon burgervoertuig zouden het koppel - zeker gezien het nachtelijk uur - waarschijnlijk zijn doorgereden.

Sorry, ik vind dat volledig van de pot gerukt. Wat zouden ze in godsnaam komende van Parijs met nog 7 liter in de tank gaan zoeken aan de Chaussée de Nivelles in Braine l'Alleud? En, hoe zouden diegenen met die zogezegd nep-rijkswachtwagen weten dat ze daar gingen passeren (in de verkeerde richting dan nogwel)?

460

Re: Nijvel: 17 September

Juul wrote:

Wat zouden ze in godsnaam komende van Parijs met nog 7 liter in de tank gaan zoeken aan de Chaussée de Nivelles in Braine l'Alleud? En, hoe zouden diegenen met die zogezegd nep-rijkswachtwagen weten dat ze daar gingen passeren (in de verkeerde richting dan nogwel)?

Eerst een kleine nuance: Er bevond zich nog 7 liter in de tank op het ogenblik dat ze aan het tankstation van de Colruyt waren en welke weg ze juist volgden tot daar weten we niet. Het zou misschien kunnen dat ze In Waterloo wilden tanken ('k weet niet of daar een DATS-station was) maar Colruyt-Waterloo ligt wel minsten 15km verder dan die van Nijvel.

Na deze nuance blijf ik het nog steeds Niet Simpel's hypothese van de pot gerukt vinden.