471

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

Vooraleer zijn benzinetank te openen zou Jacques Fourez aan een natuurlijke behoefte hebben willen voldoen en zou hij zich enkele stappen verwijderd hebben. Ook denkt men dat de zakenman een of twee individuen moet gezien hebben en dat zij direct het vuur op hem hebben geopend. Hij werd neergekogeld met een projectiel van 7.65 dat zijn hoofd binnendrong. Jacques Fourez werd daarna afgemaakt met twee andere kogels door het hoofd.

Werd er überhaupt wel getankt? Hoeveel liter brandstof bevatte de tank wanneer de auto werd terug gevonden aan de Diable Amoureux?

Of er getankt werd? Bij nadere beschouwing is dat eigenlijk drijfzand. Men kan verschillende versies lezen over de dop die er nog moet opgevezen worden, anderzijds er nog niet afgehaald werd. Ook over de kredietkaart die soms nog in de lezer stak, soms in zijn binnenzak werd teruggevonden. Indien hij getankt had zou men het precieze tijdstip weten en de hoeveelheid.

Het enige tijdstip dat ik tegenkwam zou ongeveer de tijd van zijn dood aangeven doordat zijn uurwerk geraakt werd en stilgevallen was. Een expert had "berekend" dat er nog 7 liter in de tank moet geweest zijn. Indien hij vol getankt had (en dat had men gemakkelijk kunnen vaststellen omdat er nog maar weinig km's gereden waren tot het punt waar de wagen achtergelaten werd) kon men het aantal getankte liters aftrekken van de inhoud van het reservoir - daar zijn geen details over te vinden.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Waarom hebben ze De Wit dan zo toegetakeld?

Misschien om de code van de tankkaart te weten te komen.

De grote Manitou ziet alles

473

Re: Nijvel: 17 September

Ik denk dat nadat een kogel door een kaak en in een oog schiet niet veel meer te weten gaat komen.

Re: Nijvel: 17 September

Trojan wrote:

Afrekening, afrekening, ... Alsof er geen ander motief denkbaar is. Klopt het dat mevrouw De Wit is gemarteld?

Dewit probeerde zich te verweren als ze vastgegrepen werd. Een kam viel uit haar zak, haar bril tuimelde op de grond. Het zou toch kunnen dat ze eerst gemarteld werd om de code van de tankkaart te bemachtigen.

Juul wrote:

Indien hij getankt had zou men het precieze tijdstip weten en de hoeveelheid.

Het enige waar men zeker van is, is het tijdstip van aankomst nl. 1h10. En dit omdat om 1h10 de DATS-tankkaart in de lezer werd gedeponeerd en de bijpassende code werd ingevoerd.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Het is niet voordehandliggend om te denken dat de kaart en de code ineens een hoofdrol gaan spelen op zo'n moment. Het is bovendien ook niet belangrijk, tenzij je er iets mee aan wil tonen, maar die informatie ontbreekt. Of wil je aantonen dat het brute overvallers waren enkel uit op voordeeltjes die nacht? Dan zou ik het nog wel eens met u eens kunnen zijn, ware het niet dat er zoals dim schrijft nog genoeg hoeken en gaten zijn die wellicht niet voldoende zijn onderzocht.

Dat er wellicht aan Fourez of aan de De Wit iets kleefde, wil ik nog wel geloven, maar die missing link, dat concrete gegeven dat er iets in het leven van dit echtpaar een drievoudige moord kan verklaren, die overigens eigenlijk net zo goed een zevenvoudige moord had kunnen zijn. Ik denk dat het niet kan. Als het allemaal om het echtpaar gaat, en vervolgens nog 5 agenten willen vermoorden, waarbij de ene agent en de drie in de achtervolgende Golf heel veel geluk hebben gehad.

De meest logische verklaring dat de 4 agenten het hebben overleefd, is dat het wel om heel gewelddadige types ging, maar niet om getrainde of ingehuurde professionals. De agent die zich dood hield kreeg niet de volle laag voor de zekerheid. Maar vooral de zogenaamde hinderlaag, echte profs, hadden die wagen tot stilstand gekregen. Waarschijnlijk deden ze maar wat, en schoten ze allemaal op het midden van de auto, en bv. niet georganiseerd op de banden en de motor.

Geen van de 3 inzittende agenten werd gedood, zelfs de chauffeur komt er met een schampschot aan het hoofd vanaf, de andere 2 blijven ongedeerd, auto niet gestopt, geen doden, dus het kruisvuur heeft totaal gefaald. De echte verklaring voor het "kruisvuur" staat gewoon bij de feiten op deze site:

Omdat ze, ver voor zich uit, het zwaailicht van de rijkswachtcombi kunnen waarnemen.

Ze konden dus simpelweg niet verder rechtdoor. Ze moesten stoppen, zien in de verte de golf aankomen en wachten deze nu op. Waarmee ik maar wil aantonen dat nog steeds alles wijst op een groep improviserende gestoorden. Misschien had Deprêtre dan toch gelijk.

Re: Nijvel: 17 September

Uit Feiten: De Mercedes was omstreeks 1u10 aan de Colruyt gearriveerd.

Hoe kan men anders het tijdstip bepalen dat de Mercedes van Fourez-Dewit om 1u10 is aangekomen aan de Colruyt van Nijvel. Iemand suggesties? Ik ga er wel vanuit dat de "Feiten" vermeld op deze site juist zijn.

De grote Manitou ziet alles

477

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

Iemand suggesties?

Ponsaers & Dupont.

Niet Simpel wrote:

Ik ga er wel vanuit dat de "Feiten" vermeld op deze site juist zijn.

Tja.

noorderling wrote:

Het is niet voordehandliggend om te denken dat de kaart en de code ineens een hoofdrol gaan spelen op zo'n moment. Het is bovendien ook niet belangrijk, tenzij je er iets mee aan wil tonen, maar die informatie ontbreekt.

Het is belangrijk om een beeld te vormen van wat er zich precies heeft afgespeeld.

Re: Nijvel: 17 September

Op de rijkswachtpost van Nijvel is het 1u34 wanneer Lacroix alarm slaat nadat de overvallers vertrokken waren. Laat ons stellen dat de overvallers vertrokken waren om 1u33. Om 1u44 kruist een patrouille met een VW Golf twee razendsnel rijdende voertuigen, een witte Mercedes 190 en een donkerblauwe Saab 900 turbo.

Tegen een gemiddelde snelheid van 100 km/u (niet overdreven snel) zouden de gangsters op 11 minuten 18,33 km hebben afgelegd te rekenen vanaf de Colruyt van Nijvel. Weet iemand de afstand tussen de Colruyt van Nijvel en de Diable Amoureux en/of het kruispunt "Cosmos" te Eigenbrakel.

De grote Manitou ziet alles

Re: Nijvel: 17 September

Ik hang nog steeds de theorie aan dat het koppel toevallig op de verkeerde plaats was. Het is in een klein land als België zeer goed mogelijk dat er verbanden te leggen zijn tussen personen, daarom moet het nog niet zo zijn dat men overhaaste conclusies trekt over afrekeningen. Mijn inziens kunnen we alle grote complottheorieën best achterwege laten in focussen op de feiten.

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel wrote:

Weet iemand de afstand tussen de Colruyt van Nijvel en de Diable Amoureux en/of het kruispunt "Cosmos" te Eigenbrakel.

Feit: De afstand tussen de Colruyt van Nijvel en de Diable Amoureux waar de gangsters hun wagens tot stilstand hebben gebracht is exact 6,68 km.

De grote Manitou ziet alles