741

Re: Nijvel: 17 September

Er is idd een groter verhaal verbonden aan Van Camp. Inclusief verdachte leningen bij de Brusselse haut-finance. En zijn Porsche was al es gestolen door een bekende gangster, en zijn nummerplaat circuleerde ook rond. Dat is ene waar ik vermoed dat er een groter verhaal zou kunnen blootgelegd worden, bottom-up. Maar als het een huurmoord zou zijn ... dan gaan ze die Golf toch niet blijven gebruiken voor hun volgende overvallen?

In ieder geval, een groot verhaal (zwart geld, wapens, CIA, drugs, strategie van de spanning) mag niet het startpunt worden om alles van de Bende van Nijvel top-down te gaan motiveren. Want dan ga je overal plots zaken denken te zien, die er eigenlijk oorspronkelijk niet waren. Zo denk ik over Finne. En over het koppel in Nijvel.

742

Re: Nijvel: 17 September

Inderdaad, het was waarschijnlijk voor de daders van de inbraak in de Colruyt een godsgeschenk dat er toevallig een koppel bij betrokken raakte dat enige bekendheid had in Brusselse milieu's. Want de mythe van "de bende van Nijvel" was ontstaan, met een pers en politiek die gretig mee op de kar sprong.

En ja, extreem rechts bestond zowel privaat als binnen de rijkswacht, corrupte flikken ook, overvalbendes waren er, verzekeringsfraude van alle tijden, sexfeestjes zijn van alle tijden, pedofilie ook, de oprichting van de militaire veiligheid na WOII is ook niet wat het moet zijn, de bendes uit het rattenkwartier waren ook geen lieverdjes, Gladio een feit, enz. Maar alles op één hoop gooien is nefast voor het onderzoek. En dat er hier en daar een overlapping is, dat zal zeker zo zijn. Ongetwijfeld, soort zoek soort. Crimineel zoekt wapendealer,  politieman zoekt infiltrant of tipgever, dief zoekt een heler of klanten voor zijn gestolen koopwaar, extreem-rechts zoekt gelijkgezinden, enz.

Zie het als een complexe soep. Als er 10 verschillende ingrediënten klaar liggen voor de kok begint te koken, dan ga je ze allemaal herkennen. Maar eens de soep gekookt, gemixt en heet opgediend, wordt het herkennen van de ingrediënten veel moeilijker. En doe er dan nog goed wat zout en peper bij en het wordt onmogelijk.

Hoe groter een organisatie is en hoe meer personen er onrechtstreeks bij betrokken zijn, hoe groter de kans was dat het ondertussen zou zijn uitgekomen. Hoe kleiner het groepje, hoe moeilijker het wordt, want het omerta gevoel heeft dan veel meer invloed.

Re: Nijvel: 17 September

Aubanel wrote:

Vergeet ook niet dat De Staerke himself over deze overval enkele opmerkingen heeft geformuleerd.

Aubanel, kan je nog eens aangeven welke opmerkingen De Staerke gemaakt heeft over Nijvel? Mijn geheugen laat mij in de steek hierover.

744

Re: Nijvel: 17 September

De opmerkingen zijn er dat het koppel van de weg gehaald was door een valse rijkswacht wagen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

745

Re: Nijvel: 17 September

Gaat het hier dan om het voertuig (ik dacht een Ford Taunus) dat probleemloos door die barrage gereden is? De bestuurder ervan werd nooit echt aan de tand gevoeld, tenzij het PV om één of andere reden verschwunden is(t) ... of nooit opgemaakt werd.

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Omstreeks hetzelfde tijdstip [als de overval in Nijvel] kregen de politiekorpsen van Waterloo en Eigenbrakel een anoniem telefoontje over een vechtpartij op de kermis in het nabije Ophain (*). Die oproep bleek achteraf vals te zijn. Wie wilde de politie weglokken? 

(*) Ophain is een dorp nabij Eigenbrakel aan de grote ring rond Brussel » Google Maps

En over de het kruisvuur aan Le Diable Amoureux:

Een tiental meter achter de getroffen politiewagen reed een witte Corolla met een oranje streep op het dak, die leek op de streep van rijkswachtvoertuigen. Het was alsof de schutters gebrieft waren, want de Corolla werd niet onder vuur genomen. De chauffeur was bareigenaar Paul Lambert. Pas een jaar later verplichtte men hem om de oranje streep van zijn voertuig te verwijderen. Er kwam geen uitsluitsel waarom hij precies op dat moment ter plekke was. 

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

Die Toyota Corolla met een oranje streep op het dak, die leek op de streep van rijkswachtvoertuigen ... Dit voertuig werd aan Le Diable Amoureux niet door de moordenaars onder vuur genomen. De chauffeur was bareigenaar Paul Lambert.

Dit bovenste intrigeert mij. Wat deed die "onnozelaar" daar op dat ogenblik met zijn nagebootst politievoertuig op die plaats? De gangsters schoten niet op hem. Was dit nagebootst politievoertuig misschien het voertuig dat het koppel Fourez-Dewit in hun witte Mercedes van de autostrade hebben "geplukt" en verplicht hebben om naar de Colruyt te rijden?

Werd die "Paul Lambert" wel grondig ondervraagd? Weet iemand op dit forum hierover meer?

Re: Nijvel: 17 September

Wat die strepen over/op het dak van een auto betreft kan ik het volgende kwijt: er waren in die tijd heel wat meer mensen (vooral maar niet alleen jongeren) die dit deden! Blijkbaar was het in bij een bepaald type... de johnny's noemde wij die. Na een zekere tijd werd dit echter verboden (althans in de kleuren blauw en oranje/rood) om net verwarring etc te vermijden.

Dit ter info hoor en ik wil daarmee niks anders zeggen dan dat er heus meerdere auto's zo een streep hadden (en ik ben niet zeker meer want de tijd vreet ook aan mijn geheugen: ik dacht dat over het dak mocht maar niet over de gehele wagen (kop dak staart)).

Re: Nijvel: 17 September

Luk Paard, dat vind ik een nonchalante uitleg. De gangsters schoten NIET op dat voertuig! Dus die Lambert was dan toch waarschijnlijk een medeplichtige!

749

Re: Nijvel: 17 September

Zie topic Eigenbrakel: 17 september, vanaf post 6. Ik weet niet hoe ik een link plaats. Wat een pooier bij de Diable deed lijkt me duidelijk..

750

Re: Nijvel: 17 September

De valse nummerplaat van de Saab Turbo werd gemaakt met dezelfde matrijs waarmee Bouhouche andere valse nummerplaten maakte. De nummerplaat werd ook artificiële wijze verouderd. Ook een werkwijze die Bouhouche toepaste. Dit feit zou onomstotelijk bewezen zijn en daarmee een van de weinige echte bewijsstukken tegen een of meerdere daders. Jammer genoeg is de nummerplaat intussen verdwenen.

Bron: Insane killers