851

Uit bovenstaande posts vind ik heel belangrijk dat tenminste een van de daders gevechtservaring had. Dit zag je ook in Waver waar getrainde rijkswachters geen partij zijn voor de bendeleden. Een waar moordcommando. Zoveel figuren kunnen hiervoor toch ook niet in aanmerking komen.

852

the end wrote:

Het is niet alleen die positie van de daderwagens maar ook de deuren van de combi; Morue is beschoten toen hij buiten de combi was, maar zijn deur moet dicht geweest zijn. Er zitten geen bloedvlekken op.

Met die positie van de wagens kan ik U helpen, alleen weet ik niet hoe ik U een schets kan sturen. Met zo een fantastisch model en al die moeite die U daarvoor gedaan hebt zou het de moeite lonen "mijn" oplossing es te proberen.

Morues deur was open. Hij stond erachter, daarom zit er geen bloed op aan de buitenzijde en wel op de rechter voorkant van de motorkap. Dat bloed is afkomstig van het schot in zijn rechterzijde toen hij probeerde rechtkrabbelen. Hij lag dus net voorbij en ietsjes achter die deur. Daarom zit er ook geen bloed op de schuifdeur.

De Mercedes stond ongeveer waar jij hem plaatst, doch anders gedraaid (neus meer naar Colruyt en koffer dus meer naar rechts) en iets meer naar de Colruyt toe. De schutter zat initieel dan gehurkt ongeveer naast het linkerachterportier, alzo onzichtbaar voor de rijkswachters. De Saab stond aan de andere kant van de deur, er iets voorbij! (Zeer duidelijk beschreven in de nota Wezel) neus richting (Fond des Routes) en koffer richting deur, ook ietwat schuin geparkeerd.

Plaats die wagens eens zo, je kan er wat mee schuiven en draaien tot je zal zien dat alle schootshoeken en bloedspatten kloppen, alsook de bloedvlekken gevonden op Saab en zichtbaar op de Combi.

Voor je model: de combi was het type Ford Transt Mk II (Kastenwagen FT80), technische data
(had je misschien al) » www.motomobil.com

Django 68 wrote:

dat tenminste een van de daders gevechtservaring had.

Ik heb alle "gunfights" tussen Bende en politie geanalyseerd. Telkens weer hetzelfde beeld; minstens één van hen had gevechtservaring, en volgens mij nog geen klein beetje. Ik vond voorlopig nog geen overtuigend bewijs dat dat telkens dezelfde kerel, maar mijn analyse is nog niet ten einde, nog ene paar zaken die ik alsnog in kaart moet brengen.

Ik denk dus aan OF iemand met huurlingenverleden (Stijl Schramme, Denard, Tavernier en anderen) OF een Belgisch ex-militair die deelnam aan één van de (weinige) gevechtsoperaties in de Congo. Kan ook een ex-deelnemer aan bijvoorbeeld "vuile " Franse oorlogen geweest zijn (stijl Calmette, Elnikoff).

Over opdrachtgevers of motieven zegt dat voorlopig niets. Ik weet echter wel dat mensen die zo een "avontuurlijk" leven leden, op een bepaald ogenblik in een compleet gat vallen, dat hoeft zelfs niet "pensioen" te zijn. Dus de piste van een klein groepje waarvan minstens één het deed voor de kick valt helemaal niet uit te sluiten.

853

Billy& wrote:

Met die positie van de wagens kan ik U helpen, alleen weet ik niet hoe ik U een schets kan sturen. Met zo een fantastisch model en al die moeite die U daarvoor gedaan hebt zou het de moeite lonen "mijn" oplossing es te proberen.

Je kan een PM bericht sturen via mijn profiel op het forum. Ik kan je zo ook misschien nog wat extra info doorsturen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

854

Billy& wrote:

Ik denk dus aan OF iemand met huurlingenverleden (Stijl Schramme, Denard, Tavernier en anderen) OF een Belgisch ex-militair die deelnam aan één van de (weinige) gevechtsoperaties in de Congo. Kan ook een ex-deelnemer aan bijvoorbeeld "vuile " Franse oorlogen geweest zijn (stijl Calmette, Elnikoff).

Over opdrachtgevers of motieven zegt dat voorlopig niets. Ik weet echter wel dat mensen die zo een "avontuurlijk" leven leden, op een bepaald ogenblik in een compleet gat vallen, dat hoeft zelfs niet "pensioen" te zijn. Dus de piste van een klein groepje waarvan minstens één het deed voor de kick valt helemaal niet uit te sluiten.

Er is een verschil tussen gevechtservaring en gevechtservaring, wat een paar van die daders doen behoort niet tot de standaard opleiding of logica van gewone militairen of huurlingen. Het is daarmee dat er in een heel gesloten milieu gezocht moet worden, deze met veel ervaring weten dan ook heel veel, soms meer dan gezond voor ze is. Zoals je terecht opmerkt pensioen in die wereld is een gat mogelijks 6 voet onder de grond.

Een vraag die eens moet stellen, wat deed die dader(s) met ervaring in Belgie voor de bende feiten? Waarom bestelde Robert Gray geluidsdempers bij Dekaise. En waarom overvalt iemand met ervaring de wapenhandel op het slechtste moment van de dag en de week tijdens de markt.

Over voor Nijvel de uitvoering en de keuze van de wapens in combinatie met de volgorde van gebruik, 0.22 (met geluidsdemper?) en riotgun? Iemand met ervaring valt terug op hetgeen hij gewoon is om te doen bij sommige feiten vooral Nijvel en Aalst om er een paar te noemen laten ze een duidelijke handtekening achter. Nijvel was uniek toen in de Belgische misdaad geschiedenis.

855

Billy& wrote:

Dus de piste van een klein groepje waarvan minstens één het deed voor de kick valt helemaal niet uit te sluiten.

Zoiets doe je niet enkel voor de kick, er is behoorlijk wat voorbereiding geweest in hun acties. Iemand met veel ervaring in geweld situaties die bepaalde technieken of methodes gebruikt laat doorgaans weinig aan het toeval over. Je zou verschieten wat er werd onderwezen hoe om te gaan met tegenstander, en om met een paar doden in combinatie met de uitvoering een psychologisch effect te bekomen. Zie ook in Waver, het zinnetje we hebben wat we zochten, het gebruik van de Faul (zeldzaam wapen) en herkenbaar zie robotfoto dat is zijn bedoeling dat dit zo was.

Ook in Nijvel is dit zo. is het toeval denk je dat het Morou zijn eerste werkdag was? Waarom hebben ze hem specifiek op die manier beschoten en vermoord?

856

Om het over de bottom-up te hebben. De dader met het 0.357/0;38 die in Nijvel geschoten heeft, houd er een paar specifieke gedragingen op na. Zo specifiek dat te bepalen is bij welke ander feiten hij ook in actie kwam. Dus met andere woorden welke dader welk schot afvuurde en wat de persoonsbeschrijving is.

857

the end wrote:
Billy& wrote:

Dus de piste van een klein groepje waarvan minstens één het deed voor de kick valt helemaal niet uit te sluiten.

Zoiets doe je niet enkel voor de kick, er is behoorlijk wat voorbereiding geweest in hun acties. Iemand met veel ervaring in geweld situaties die bepaalde technieken of methodes gebruikt laat doorgaans weinig aan het toeval over. Je zou verschieten wat er werd onderwezen hoe om te gaan met tegenstander, en om met een paar doden in combinatie met de uitvoering een psychologisch effect te bekomen. Zie ook in Waver, het zinnetje we hebben wat we zochten, het gebruik van de Faul (zeldzaam wapen) en herkenbaar zie robotfoto dat is zijn bedoeling dat dit zo was.

Ook in Nijvel is dit zo. is het toeval denk je dat het Morou zijn eerste werkdag was? Waarom hebben ze hem specifiek op die manier beschoten en vermoord?

Morue was in ziekenverlof, dacht ik ... indien zo, is het wel vreemd dat hij opgeroepen werd. Volgens zijn echtgenote had hij een slecht voorgevoel ... de rest van het verhaal kennen we jammer genoeg.

858

En wie kon er weet van hebben dat het de eerste werkdag was van Morue? Dezelfden die in staat waren alle materiële sporen achter zich op te ruimen en getuigen te intimideren...

859

Django68 wrote:

En wie kon er weet van hebben dat het de eerste werkdag was van Morou? Dezelfden die in staat waren alle materiële sporen achter zich op te ruimen en getuigen te intimideren...

Werkdag klinkt mss wat raar want hij werd toch 's nachts opgeroepen, niet ? Morue was blijkbaar ook met andere dossiers bezig, maar daarover vind ik maar weinig - eigenlijk geen - info terug. De overval in Nijvel blijft m.i. de meest a-typische in de reeks van wat aan de "BVN" wordt toegeschreven.

860

EricF wrote:

Zijn drive om het te willen weten doet hem nu met hagel schieten (excuse..), in de hoop dat hij iets raakt of iemand van ons op een spoor zet..

In onderstaande zit er een vorm van precisie waar je misschien wel verbaasd kan van zijn. 

the end wrote:

Om het over de bottom-up te hebben. De dader met het 0.357/0;38 die in Nijvel geschoten heeft, houd er een paar specifieke gedragingen op na. Zo specifiek dat te bepalen is bij welke ander feiten hij ook in actie kwam. Dus met andere woorden welke dader welk schot afvuurde en wat de persoonsbeschrijving is.