1

Topic: Robert De Staerke

Robert De Staerke is een neef van Philippe De Staerke. Robert woonde net als zijn moeder in bij zijn grootouders. Hij had een blanco strafblad en zei dat hij "in het zwart" kluste als schilder en omgerekend 500 tot 1000 euro in de maand verdiende, een mening die niet gedeeld werd door zijn stiefgrootvader. Die vond dat Robert zijn tijd doorbracht met video's kijken en dik worden, tot oom Johnny zijn oog op hem liet vallen en hem meenam naar een overval. Met Salesse.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Robert De Staerke

Robert is een zoon van Léon De Staerke uit zijn eerste huwelijk. Léon De Staerke:

"Hij is een zoon uit mijn eerste huwelijk. Een niksnut waarvoor ik meschaam. Onlangs heb ik hem betrapt toen hij mijn tweede vrouw - ze is dertig jaar jonger dan ik - oneerbare voorstellen deed. Ik heb hem buiten gesjot. Hij moet bij mij niet meer binnenkomen."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Robert De Staerke

Robert De Staerke is de zoon van Leon De Staerke. Hij kreeg acht jaar cel op het proces van de bende van Baasrode in Gent. Hij bekende tijdens zijn aanhouding dat hij zijn oom Julien De Staerke in juli 1985 een kist met wapens zag opgraven die hij overbracht naar de Alsembergsesteenweg 731 in Ukkel.

Bron: Het Rattenkwartier: Een Blik in het Nest van de Bende van Nijvel' | Charlie Hedo

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert De Staerke

Mogelijke cassatie en vrijlating voor De Staerke – Procedurefouten te Gent

Robert De Staerke, de jongste van de drie De Staerke's die in Dendermonde zijn aangehouden wegens hun aandeel in de zogenaamde Bende van Baasrode, hoopt vandaag dinsdag voor het Hof van Cassatie te Brussel gelijk te krijgen in een juridisch geschil.

Het parket van Dendermonde en het parket-generaal van Gent zouden tijdens de lange voorhechtenis van de De Staerkes verscheiden procedurefouten begaan hebben. Indien het Hof van Cassatie dit toegeeft, dan moeten niet alleen Robert De Staerke, maar ook de andere bendeleden worden vrijgelaten. Officieel worden zij overigens alleen verdacht van inbraken en overvallen, maar het is al lang geen geheim meer dat sommige leden van de Bende van Baasrode ook beschouwd worden als mogelijke leden van de Bende van Nijvel.

In zijn verzoek tot verbreking van de arresten van de Gentse Kamer van Inbeschuldigingstelling, waardoor zijn voorhechtenis telkens verlengd en bevestigd wordt, steunt Robert De Staerke zich vooral op artikel 26 van de wet op de voorhechtenis. Dat artikel zegt dat, zo een voorhechtenis langer dan zes maanden duurt, de procureur des Konings een verslag moet uitbrengen bij de procureur-generaal (in dit geval die van Gent) en dat de verdediging vóór elke verschijning voor de K.I.B. gedurende ten minste vier dagen moet kunnen beschikken over het dossier.

In de praktijk wordt dit zelden toegepast en in zware gevallen zijn de arresten van de K.I.B. meestal niet meer dan een formaliteit. Het dossier in deze zaak is trouwens zo omvangrijk en zo veel gevraagd, dat het moeilijk vier dagen per maand ter beschikking kan liggen van elke verdediger. Volgens de letter van de wet zou Robert De Staerke dus gelijk kunnen hebben. Als Robert De Staerke vandaag zijn slag thuis haalt, komt een heel moeilijk onderzoek op de helling te staan.

Bron: Het Laatste Nieuws | 25 november 1986

Bindingen met Bende van Nijvel onrechtstreeks bewezen door Hof – Cassatie De Staerke verworpen

"Mijn cliënt zit al negen maanden in voorhechtenis, voor feiten die hij niet betwist: gewone inbraken, overvallen. Het hele onderzoek is al lang achter de rug. Maar de zaak wordt niet verwezen en men houdt hem in voorhechtenis wegens een hypothetische veronderstelling, namelijk dat hij deel zou uitmaken van de bende die de overval te Aalst heeft gepleegd. Niets verantwoordt die voorhechtenis noch die veronderstelling”, aldus meester Van Weyenbergh dinsdag voor het Hof van Cassatie te Brussel.

Maar het mocht niet baten: het hoogste hof, voorgezeten door raadsheer Boon, verwierp het cassatieverzoek van Robert De Staerke, één van de leden van de zogenaamde Bende van Baasrode. Volgens de verdachte werd de procedure in dit geval niet gerespecteerd: zijn verdediging kreeg onvoldoende tijd om zich voor te bereiden (de inzage van het dossier) en de procureur bracht geen verslag uit bij de procureur-generaal te Gent, zoals voorzien in artikel 26 van de wet op de voorlopige hechtenis.

Advocaat-generaal du Jardin wuifde die argumenten weg: "De omstandigheden eigen aan de zaak zijn voldoende voor een handhaving van de voorlopige hechtenis”, meende hij, en artikel 26 had in dit geval geen zin vermits de gedetineerde maandelijks onderworpen is aan het toezicht van de Raadkamer en, als hij in beroep gaat, van de K.I.B., op de werking van de onderzoeksrechter."

De Staerke was niet persoonlijk aanwezig op de zitting. Het Hof trok zich terug en verwierp, na beraadslaging, het cassatieverzoek.

Toch is dit geen maat voor niets. Enerzijds bewijst dit dat het onderzoek betreffende de Bende van Baasrode verder gaat wat betreft de binding met Nijvel, anderzijds bewijzen de woorden van meester Van Weyenbergh wat de pers al lang schrijft: dat er in Dendermonde meer gezocht wordt achter de Bende van Baasrode dan het parket wil toegeven. Het parket van Dendermonde heeft steeds hardnekkig ontkend dat er enige binding wordt gezocht met Nijvel terwijl alle andere bronnen het tegendeel beweren. Als er geen bindingen zijn met de Bende van Nijvel, dan moet er razendsnel een proces van de Bende van Baasrode komen.

Bron: Het Laatste Nieuws | november 1986

Re: Robert De Staerke

Onderzoek naar dood ex-Bendespeurder: “Sinds doorbraak in dossier was papa enorm nerveus”

De speurders van de Bende van Nijvel onderzoeken of er een verband is tussen de dood van oud-Bendespeurder Roger Romelart (78) en de recente aanhouding van twee van zijn ex-collega’s. Gisteren werd bij de overleden speurder een huiszoeking gedaan. De kinderen van Romelart werden door de huidige Bendespeurders ook verhoord. Zijn lichaam wordt naar Charleroi overgebracht voor autopsie. (...)

Maar wat wist Roger Romelart dat hem zo onrustig maakte? De politieman kwam in 1985 bij de cel-Delta van onderzoeksrechter Freddy Troch. Die spitste zijn speurwerk toe op het doen en laten van Robert De Staerke, een van de broers van Philippe De Staerke. Die werd door de cel-Delta beschouwd als een spilfiguur in de Bende. Een van zijn beste makkers was Apostolos Papadopoulos, iemand over wie Romelart ook een en ander wist. (...)

Bron » Nieuws

Bedankt voor de link kenza!

Misschien wel een bemerking: Robert was niet één van de broers van Philippe De Staerke, wel het kleine neefje denk ik. Robert was de zoon van Léon De Staerke.

Re: Robert De Staerke

Volgens boek van Hilde Geens: 1m70 en 120 kg. Dader van de diefstal in Dinant zou zeer dik geweest zijn..

Re: Robert De Staerke

Ik had nog nooit iets gehoord over die "Robert" De Staerke. Dat zou dus een zoon zijn van Léon De Staerke ("Bilout") ?

Re: Robert De Staerke

Ik vermoed dat hij idd die iets dikkere man is die we zien op de foto's van het proces vd Bende van Baasrode.

Ik blijf me Kuros herinneren... mensen die door hun uiterlijk niet echt aan de bak kunnen komen in de maatschappij.

9

Re: Robert De Staerke

Het stelen en gebruiken van dat eenderoer is wel iets dat marginalen als De Staerkes zouden doen..
Ze hadden destijds alle kansen deze marginalen op te pakken al was het voor niet opgeloste overvallen destijds , nu is het te laat dat laf mrginaal krapuul op te pakken want de zaken zijn verjaard.

Re: Robert De Staerke

https://i.imgur.com/BEhQZcc.jpg