Topic: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Vraagje: zijn De Staerkes echte zigeuners/roma of gewoon Belgische woonwagenbewoners? Er wordt namelijk op dit forum regelmatig gesproken over de zigeuner-piste, vandaar mijn vraag, wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Iedereen zegt zigeuner, maar het zijn woonwagenbewoners. Geen roma.

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

De Staerkes en Beckers wonen al generaties lang in het Brusselse en Waals Brabantse streek van Bergen-Braine Le Comte. Ze genieten daar nog tot op vandaag een imago van 'gevaarlijke gangster familie'

Servo per Amikeco

4

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

fipilip wrote:

Iedereen zegt zigeuner, maar het zijn woonwagenbewoners. Geen roma.

In Beetgenomen vind je dat Philippe De Staerke Sinti-bloed heeft maar langs vaderskant de familie volledig Vlaams is.

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Ik denk dat iedereen Sinti-bloed heeft als je er rekening mee houdt dat de Sinti hier al eeuwen wonen. En het zal wel zo zijn dat ze zich meer met Vlaamse woonwagenbewoners hebben voortgeplant dan met niet woonwagenbewoners. Maar kijk naar de familienamen: Bogaert, Dubois, Becker, Claus, ...: de zigeuners aan de Bergensesteenweg en Bergen zijn eerder autochtonen dan Sinti.

Ik heb een lange tijd doorgebracht op een camping niet ver van Durbuy. 98% van de bezoekers zijn gewone Vlaamse en Waalse gezinnen. Ik heb er ook een kermiskramer ontmoet die daar een vaste woonwagen-standplaats heeft. Zijn familie baat kermisattracties uit, zijn zus is countryzangeres, er zitten authandelaren in zijn familie en ijzerhandelaren. De man is een echte Limburger, woont in een woonwagen, gaat op vakantie in een woonwagen. Hij is langs moederskant familie van Frans Bauer, langs vaderskant van Jean Marie Pfaff. Een zus van hem, uitbaatster van een lunapark, woont aan de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw. Ik heb hem nog niet gevraagd of hij de De Staerkes of Beckers kent omdat ik hem niet meteen wou afschrikken. Ik ben van plan dat later te doen.

Een ding is duidelijk: al die 'voyageurs' zijn sterk verbonden met elkaar. Op zijn trouwfeest waren 1200 genodigden, allemaal 'voyageurs' (hij gebruikte dat woord, ik daarom ook). Ze gaan voor elkaar door het vuur. Ze noemen zich zelfs familie van elkaar. Zijn oom die de broer van Pfaff is verbleef ook enkele dagen op de camping. Die Limburgse voyageur zei er wel 'oom' tegen maar ik denk niet dat het zijn echte oom was zoals wij een echte oom zien (broer van je vader of moeder).

Die man zag er zo Vlaams uit als jij en ik. Stroomt er Sinti-bloed door zijn aderen? Misschien. Hij weet het zelf alvast niet. In een beladen dossier als de Bende van Nijvel verkies ik het om bepaalde verdachten niet Sinti te noemen als ze voor 99% Vlaming zijn. Zelfs de term 'zigeuner' is al te ruim omdat je een grote groep brandmerkt. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de termen 'zigeunerclan Becker' en dergelijke te gebruiken om duidelijk te maken dat niet alle zigeuners tot die clan behoren, laat staan crimineel zijn.

6

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Ik kan me wel in de opmerking van fipilip vinden.

In deze context herhaal ik nog maar eens: als iemand meer weet over eventuele familieleden van de genoemde "clans" die woonachtig zouden kunnen geweest zijn op camping La Cala dan zou dat een meer dan explosieve link kunnen zijn. Vooral gezien het anonieme telefoontje de dag na Nijvel die stelde dat de Bende er een "comfortzone" had. En gezien het feit dat een naast familielid van een door Deprêtre en Wolf genoemde sudist (W. "titi" D. genoemd m.b.t. de Colruyt-overval en met de BMW-diefstal de maandag na Nijvel) er de cafetaria openhield. En gezien dat er ene Dubois woonachtig was met een gewelddadig verleden (intussen overleden). En gezien dat de camping vreemd genoeg ook voorkomt in het dossier Dutroux.

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Het volgende heeft niets met de Bende van Nijvel te maken. Ik wil gewoon inzicht geven in de wereld van de 'voyageurs'. Ik vernam van mijn Limburgse vriend-foorkramer (zie hierboven) dat een familielid van hem uit Lebbeke vast zat voor vernielen van zijn eigen wagen. Zie » www.nieuwsblad.be

Dat familielid uit Lebbeke is ook familie van Pfaff (volgens mijn vriend-foorkramer). Zoals je ziet kan je de familie met meer gemak echt Vlaams dan Sinti noemen. Nog even herhalen dat de zus van mijn friend-foorkramer aan de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw woont en het kan bijna niet anders dat zij daar verbonden is met de families Becker-Bogaert-De Staerke, collega 'voyageurs' die voor een groot deel ook rond de Bergensesteenweg wonen.

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Een blogbericht over de kermis in Denderbelle (Lebbeke) heeft het over de familie De Laet die daar al 120 jaar op de kermis stond. Volgens mij zijn dat autochtone inwoners die zich door hun beroep (foorkramer) mengen met alle andere mogelijke zigeuners in België. Bron » www.kareluyttersprot.be

Uittreksel blogbericht:

De bekendste foorkramer was alleszins de familie De Laet, met een kindermolen en schietkraam. Deze familie zou zowat 120 jaar lang, generatie na generatie de Sinksenfoor kleur geven. Wij herinneren ons nog Jef (+1974), Karel en Marcel De Laet. De molen stond juist voor ons deur. Ons gezin telde (en telt) zeven kinderen. En zag Karel De Laet op het Klein Gent bedevaarders afkomen, dan kwam hij ons halen om op de molen te zitten. Een stilstaande molen zonder volk was immers niet attractief.

Maar ook vader en grootvader van Jef stonden reeds in Belle evenals hun tante Lucie en nonkel Louis met suikergoed, speelgoed, snoep, schommel, schietkraam. De kermis duurde toen 8 dagen! Het schietkraam diende uit panelen te worden opgebouwd en moet ’s avonds in elkaar steken want de kinderen sliepen onder de toonbank van het schietkraam.

9

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Met dank aan fipilip. Het is wel zo dat een groot deel van de bevolking snel een oordeel vormt over zijn medemens. Ook ik ken zulke mensen en kan me goed inleven in hun levensstijl... openhartig en behulpzaam ook al behoort je niet tot hun "way of live". Natuurlijk dragen ze een zweem van marginaliteit met zich mee omdat ze anders leven dan de doorsnee belg. En criminelen vindt je meerdere lagen van de bevolking, kijk maar naar de politiek!

Re: Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

LEO wrote:

En criminelen vindt je meerdere lagen van de bevolking, kijk maar naar de politiek!

Legale criminelen Leo.