31

Re: François Achten

Ex-speurder Francois Achten ontkent manipulatie in Bende-dossier, nog geen spijtoptantenregeling

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel ontkent ook François Achten, de tweede ex-speurder die aangehouden is door de onderzoeksrechter in Charleroi, de beschuldigingen van manipulatie. “Mijn cliënt heeft altijd correct gehandeld”, zegt zijn advocaat Ruben Bomans. Van een spijtoptantenregeling voor de voormalige speurders is voorlopig geen sprake.

Vorige week werd de voormalige speurder van de Delta-cel Philippe Vermeersch al aangehouden door de onderzoeksrechter in Charleroi. Philippe Vermeersch wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij een mogelijke manipulatie van het onderzoek rond de vondsten in het kanaal van Ronquières in november 1986. Ook François Achten, die deel uitmaakte van de Waalse onderzoekscel, wordt daarvan verdacht.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

32

Re: François Achten

Straf, na Philippe Vermeersch vraagt ook François Achten uitstel:

Tueries du Brabant: le 2e gendarme arrêté demande lui aussi une remise

François A., arrêté la semaine passée dans le cadre de l’enquête sur les tueries du Brabant, a demandé un report d’audience à la chambre du conseil. Comme son ex-collègue Philippe V., il restera donc sous mandat jusqu’à ce qu’il ait été entendu par la chambre. L’audience a été fixée à mardi prochain.

Pour rappel, les enquêteurs essayent de connaître le rôle de ces deux anciens gendarmes (âgés de plus de 70 ans aujourd'hui) dans la découverte d'armes retrouvées dans le canal Charleroi Bruxelles en 1986: des fouilles avaient été conduites sur place alors que les armes venaient à peine d’y avoir été jetées.

Actuellement, l'enquête cherche surtout à "fermer des portes pour y voir plus clair", résumait le parquet fédéral.

Bron: La Dernière Heure | 5 Februari 2019

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: François Achten

Confrontatie ex-speurders Bende van Nijvel levert nog geen doorbraak op

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel heeft de confrontatie gisteren tussen Philippe Vermeersch en François Achten, de twee ex-speurders die in de cel zitten op verdenking van manipulatie, nog niet tot een doorbraak geleid. De twee mannen verschijnen deze namiddag voor de raadkamer, die beslist over hun verdere aanhouding.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

34

Re: François Achten

Speurders Bende van Nijvel stellen aangehouden collega voor spijtoptant te worden

‘Dit is om steil achterover van te vallen’, zeggen de advocaten van de aangehouden ex-Bendespeurder François A.. ‘Onze cliënt werd door twee speurders blijkbaar op eigen houtje uit de cel gehaald en naar een hotel gebracht. Daar stelden zij hem voor om hen de naam van de gouden tipgever in het Bendeonderzoek te geven in ruil voor het statuut van spijtoptant. Dit kan gewoon niet.’

De speurders die alsnog de Bende van Nijvel willen ontmaskeren, halen duidelijk alles uit de kast. Maar volgens de advocaten van ex-Bendespeurder François A. (65) die al twee weken in de cel zit op verdenking van het verzwijgen van cruciale informatie, gaan ze daarbij zonder meer uit de bocht.

‘Zij hebben onze cliënt op eigen initiatief uit de cel gehaald om hem tijdens een onderonsje te proberen overhalen om hen de zogenaamde gouden tipgever te geven. Zij legden hem uit dat hij in ruil meteen kon genieten van de nieuwe wet op de spijtoptanten om eventueel bescherming te krijgen, of zelfs van identiteit te veranderen om hem voor eventuele wraakacties af te schermen. Lang heeft dat gesprek niet geduurd. Ik heb geen gouden tipgever, legde onze cliënt hen uit. Een half uur later werd hij opnieuw naar de gevangenis gebracht.’

Lees hier het hele artikel » Nieuws

35

Re: François Achten

Tru Dat wrote:

‘Dit is om steil achterover van te vallen’, zeggen de advocaten van de aangehouden ex-Bendespeurder François A. (.....) aldus meester Chomé.

Pierre Chomé... a.k.a. de advocaat van Beijer (die nu blijkbaar ook de advocaat is van François Achten.)

Non semper ea sunt quae videntur

36

Re: François Achten

Soms vraag ik mij af of het wettelijk mogelijk zou zijn om na te gaan in hoeverre betalingen naar/van advocaten correct verlopen (alhoewel ik weet dat bepaalde advocaten gratis werken als er een koppeling is met media aandacht).

37

Re: François Achten

We leven in België... niet alles wordt hier op factuur gezet wink

Non semper ea sunt quae videntur

38

Re: François Achten

Er wordt inderdaad veel zwart geld verdiend door Topadvocaten. Daar ben ik 100% zeker van.

39

Re: François Achten

Oud-speurder blijft aangehouden in zaak Bende van Nijvel en “weigerde spijtoptant te worden”

François A., één van de oud-speurders die werd opgepakt in de zaak rond de Bende van Nijvel, blijft aangehouden. Dat heeft de raadkamer beslist, en schrijft De Standaard. Volgens zijn advocaat werd de man vorige week ook door enkele speurders naar een hotelkamer gebracht om een spijtoptantenregeling voor te stellen. Ook andere bronnen bevestigen aan VRT NWS dat dat gebeurd is.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: François Achten

Het feit dat François Achten nog steeds aangehouden blijft, wilt zeggen dat ze effectief bewijslast hebben tegen de persoon zelf. (Voor zover ik justitie kan volgen in haar beslissingen.)

Spijtige zaak dat hij weigerde om spijtoptant te worden. Maar zou dat niet eerder te maken kunnen hebben met het feit dat er mogelijks "hoge pieten" betrokken zijn bij de bende? In dat geval zal de extra bescherming als spijtoptant niet zo heel veel uithalen lijkt mij.