41

Re: Opgravingen Hornu

Tenzij er een vals spoor is gelegd. Het zou niet het eerste zijn... M.i. is de geografische link richting Borains veel te expliciet.

Re: Opgravingen Hornu

patrick111 wrote:

1990: De onderzoekers krijgen een tip van iemand op zijn sterfbed (mogelijk van schroothandelaar Richard Brouette die begin jaren 90 overleed)
1990 - Voor de eerste maal opgravingswerken op het mijnterrein van Petit Hornu, Boussu.
Januari 2009:Opgravingswerken op het vroegere terrein van Daniël Blanchart in Dour, eveneens een schroothandelaar en mogelijk een kennis van Brouette. Onderzoekers vinden beenderen uit de Merovingische tijd.

Volgens mij lag die tipgever in 2009 op zijn sterfbed en tipte hij toen over het terrein van Blanchart. Ik heb nergens uit begrepen dat de tipgever uit 1990 dezelfde is als die op Blanchart wees.

Re: Opgravingen Hornu

Ik baseerde me op air0240 die zei "En van dezelfde tipper, de schroothandelaar als ik me niet vergis, op sterfbed !"

44

Re: Opgravingen Hornu

CleverTrevor, afgaande op het krantenartikel zijn er meer dan één tipgever die de site als interessant aanduiden. Er zijn ook wel wat gelijkenissen tussen de tips om in Elouges en Hornu te graven. Ze gaan allebei over de beginperiode van de Bende, zijn in dezelfde regio te lokaliseren en hebben het allebei expliciet relatief vaag over waar mogelijk een lijk zou liggen. Let dus op: ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt me wel een goede mogelijkheid

Als het effectief zo is, denk ik dat dit een behoorlijk betrouwbare tipgever is, met inhoudelijk correcte informatie. Ze hebben alleszins delen van een VW Golf gevonden in Hornu, zoals beloofd. En wat Elouges betreft: de tipgever beweerde dat er een lijk lag en dat làg er ook effectief. Een Merovinger, weliswaar, maar wel één die herbegraven werd door iemand die blijkbaar de politie niet durfde bellen. En als het verhaal van zo'n herbegraven lijk doorverteld wordt, was die tip in essentie helemaal correct..

Re: Opgravingen Hornu

Hierbij de gegevens van een mijnsite genaamd "Saint-Antoine Escouffiaux" ten zuiden van Hornu » www.terril.be. Toevallig staat er op deze overzichtspagina van de mijn een foto van een uitgebrande karkas van een auto. hmm

http://www.terril.be/image.php?file=133/20090927-immondice-1.jpg&format=fullsize

Re: Opgravingen Hornu

Bedankt Ben om de foto te vergroten. We kunnen bijna het chassinummer zien. lol

Er komen echter vier terrils in aanmerking met de naam 'Escouffiaux', met name » Terril 1 Le Sac B (synoniem: Escouffiaux) | Terril 1 Le Sac C  (synoniem: Escouffiaux) | Terril 7 Saint-Antoine Escouffiaux (synoniem: Marcasse) | Terril 8 Escouffiaux (synoniem: Le Pachy)

Terril 1 is gelegen in Petit-Hornu en komt overeen met de gok van Hestur. Zoals Hestur al meldde zijn er op Googlemaps daar geen mijngebouwen meer te zien. Op terril 7 zijn langs de sentier de Saint-Ghislain wel nog verlaten mijngebouwen en vele autowrakken te zien. Ook in het noorden langs de Pavé du XVIII du Buisson is een autokerkhof te zien. De omgeving van deze terril was duidelijk een dumpplaats voor auto's.

Re: Opgravingen Hornu

Nu een vraag: welke Bendeauto zou daar mogelijks gevonden kunnen worden? Ik zie als enige mogelijkheid de Golf GTI van Aalst vermits alle andere Bendeauto's gevonden werden. Of zou het ook om een eventuele hulpwagen kunnen gaan?

Als er ook gezocht wordt achter een mannenlijk, is het misschien nuttig om eens op te lijsten welke gekende criminelen er in de jaren '80 spoorloos verdwenen zijn en geen teken van leven meer gegeven hebben. Ik vind momenteel maar twee namen » Heinrich Toumaniantz | Jean-Pierre Halla

Re: Opgravingen Hornu

Ook in Nederland wordt er er over deze zoekactie gesproken » www.crimesite.nl

Re: Opgravingen Hornu

Wie zoekt die vindt! smile Ik heb nog een oude luchtfoto teruggevonden van de site Terril 1, dat is de terril gelegen langs de Place de l'Escouffiaux. Op die oude foto zijn in het midden nog resten te zien van de oude mijngebouwen. Die gebouwen bestonden dus nog in 1994 maar lijken ondertussen te zijn gesloopt. Ik ben niet zeker of de graafwerken daar gebeurd zijn, maar de gelet op de gegevens in de pers ziet het er toch naar uit dat het om deze locatie moet gaan.

Situatie 1994
http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/11/14031102094814738712055783.jpg

Situatie 2012
http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/11/14031102094914738712055784.jpg

Re: Opgravingen Hornu

Mooi zoekwerk! Daar heeft duidelijk wat gestaan in vroegere jaren! Op Google Maps zijn het plaatsen met frisgroene jonge en lage begroeiing! Mag ik zo nieuwsgierig zijn en vragen, Merovinger, waar je zulke oude luchtfoto's kan opdiepen?