991

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Het begint toch allemaal zeer bizar te worden. Hij krijgt zogezegd daderkennis van een celgenoot tijdens de jaren '90. Nadien krijgt hij een minderwaardigheidscomplex door zijn job.

En dat minderwaardigheidscomplex... Het is weliswaar een persoonlijk gevoel, maar als schipper heb je denk ik toch enig aanzien. Je vaart inderdaad soms met de rijken der aarde maar is dat niet eerder een privilege? Iets om fier over te zijn.
Bovendien was zijn vriend aan wie hij het vertelde eerder een gelijke. Iemand die hem als vriend beschouwde, niet als een werknemer. Ik zou zelfs durven zeggen, iemand die in zekere zin naar hem opkijkt (zie de getuigenis van die vriend). Net bij die vriend heeft hij behoefte zijn complex weg te werken...

Hij heeft ook zijn moord van '91 opgebiecht aan een lid van dit forum. Ook al iemand die eerder de schipper benijdt (voor de constant leuke tijd op zee) dan hem als minderwaardig beschouwt. Kaderde deze biecht ook in het wegwerken van zijn minderwaardigheidscomplex? Met het vertellen over een gewone moord als gevolg van een caféruzie. Een die ook nog eens echt gebeurd is.

Had hij dat minderwaardigheidscomplex ook al in de jaren tachtig?

Het is ook interessant te kijken naar Tinck's uitleg toen hij aangehouden werd voor de moord van '91. Na drie maanden op de vlucht geweest te zijn. Internationaal geseind zijnde heeft hij zich moeten overgeven. Maar wat zei hij? Dat hij zich ging aanmelden uit wroeging.

De vermoorde cafébaas zou hem eerst gestoken hebben met een bierglas. Maar ik vermoed dat daar geen getuigen van zijn. Toen de politie na een anoniem telefoontje in dat café ging kijken was er niemand meer aanwezig. Dus geen getuigen. Maar wel een goede uitleg van Tinck die daarmee verhinderde dat hij naar assisen moest en uitlokking kon pleiten.

Met andere woorden. Hij kan het goed uitleggen. Zie ook zijn goede relatie met zijn allochtone buren. Hij die een cafébaas vermoordde omdat die een pintje gaf aan een allochtoon. Besluit: zijn persoonlijkheid is complex. Hij kan de waarheid vertellen maar het zou echter best kunnen dat hij de waarheid goed kan verdraaien.

992

Re: Jean-Marie Tinck

Sebastiaan wrote:

Werner, bedoel je dat de ondervragers hem meteen van 28 moorden beschuldigen en dus blijkbaar van geen van de moorden reeds weten wie de daders geweest zijn ?

Neen, Tinck communiceerde dit in de media. Volgens mijn bescheiden mening konden de speurders helemaal geen verband leggen tot de 28 moorden of zijn betrokkenheid in de volledige lijn van de Bende van Nijvel.

Dit zegt wel dat het Bende van Nijvel-dossier zwaar geladen is en hierdoor valt men steeds in de valstrikken wat individuele en groep verantwoordelijkheid is, naar een daders profiel. We zien een gelijkaardig patroon op dit forum.

993

Re: Jean-Marie Tinck

Het is wel overduidelijk dat er veel vreemde zaken zijn aan Tinck en zijn vrijlating. Hij heeft daderkennis, het woord zegt het zelf, en hij kan geen deftige uitleg geven vanwaar hij het heeft, hij is door een getuige formeel herkend en die is er 100% zeker van, minstens 2 getuigen hebben hem herkend op robotfoto.

De uitleg van de vrijlating: "De bewijzen tegen hem zijn niet geëvolueerd sinds zijn aanhouding"? Vreemde redenering, er zijn dus bewijzen? Het DNA is niet doorslaggevend, kan toch zijn dat Tinck gewoon geen DNA heeft achtergelaten? De huiszoeking bij hem thuis leverde niets op, de analyse van zijn computer en telefoontaps leverden niets op, lachwekkend argument. Tinck slaagde makkelijk in de test met de leugendetector, een leugendetectortest kan gewoon gemanipuleerd worden door iemand die superhard kan liegen (een kenmerk van een psychopaat) en emotieloos (ook een kenmerk) is.

Een Bende die 28 moorden pleegt en wie weet nog meer zijn gewoon psychopaten, ik raad aan voor de kenmerken van een psychopaat op te zoeken,  hier zijn een paar van de kenmerken: opscheppen, vertelt graag straffe verhalen, pathologisch liegen, hij vindt zichzelf heel belangrijk, wil steeds in het middelpunt van de belangstelling staan, hij pocht over zijn grote prestaties, geen schuldgevoelens of spijt, gewetenloos doet hij alles voor geld, manipuleert en bedriegt, hij gaat er vooral prat op slimmer te zijn dan iedereen, een vlotte prater, welbespraaktheid en oppervlakkige charme, niet in staat om de diepgang in emotionele ervaringen te voelen zoals anderen, ongevoelig en gebrek aan empathie, als hij alcohol gebruikt wordt zijn zelfbeheersing nog minder, een psychopaat is 'crimineel veelzijdig' en pleegt allerlei verschillende soorten misdrijven. Hoe intelligenter de psychopaat hoe groter de kans dat deze onbestraft een reeks strafbare feiten kan plegen zonder daar ooit voor ter verantwoording geroepen te worden.

Twee maand in arrest als verdachte in zo'n zaak met deze aanwijzingen/bewijzen heel vreemd, er zitten mensen maanden in voorarrest voor drugs/fraude/vechtpartijen.

Natuurlijk ken ik het inhoudelijke dossier niet, ik baseer mij op wat de media vrij geeft en de media baseert zich op wat het parket vrij geeft (althans zo moet het) en dit is wat het parket mee geeft aan argumenten voor Tincks vrijlating, dan heb ik toch zo mijn twijfels bij het parket en niet op zijn minst, ik doel hier niet op de rechereurs of onderzoeksrechter.

Sorry Tinck ma zoals ze bij ons zeggen: ge zijt ne louchen type.

Peace

Re: Jean-Marie Tinck

Ook zeer bizar te noemen is dat Tinck in dat RTBF-interview beweert één moord te hebben gepleegd, bij hem thuis.

Re: Jean-Marie Tinck

Aan dat RTBF-interview valt me ook op dat Tinck ijzig kalm blijft onder die persbelangstelling, alsof hij al honderden keren eerder op de buis is geweest. En zijn expressie, inclusief (krokodillen) tranen, doet me denken aan VdB op de persconferentie na diens ontvoering. Aan Tinck is wellicht een groot acteur verloren gegaan.

996

Re: Jean-Marie Tinck

Biggus Dickus wrote:

Ook zeer bizar te noemen is dat Tinck in dat RTBF-interview beweert één moord te hebben gepleegd, bij hem thuis.

Hij zegt: "J'ai tué un homme par le passé. C'était une bagarre d'homme à homme."

Niet: "C'était une bagarre dans ma home", hé - da's trouwens geen Frans. hmm

997

Re: Jean-Marie Tinck

Nog eentje van lang geleden (net na de arrestatie van Tinck):

Du fond de sa cellule, un détenu jadis inquiété pour trafic d'armes dans le cadre du dossier des tueurs Brabant Wallon confirme à La Dernière Heure la chose suivante: "Oui, j'ai vendu des armes à Jean-Marie Tinck, mais je ne souhaite pas en dire plus."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

998

Re: Jean-Marie Tinck

Is er ondertussen al geweten wie die celmaat was?

Re: Jean-Marie Tinck

En in welke mate er een (beperkte) DNA-match is? We zijn, neem ik aan, nog niet klaar met Tinck.

1,000

Re: Jean-Marie Tinck

Ik blijf ervan overtuigd dat het Bende van Nijvel-dossier tot op vandaag zeer gevoelig ligt in de politieke wereld. En dat de timing van de arrestatie van Tinck geen toeval is.

Mijn buikgevoel zegt me dat de aanslag in het joods museum ook op een of andere manier raakt aan dezelfde gevoeligheden, kadert binnen dezelfde geopolitieke spanningen.

Maar goed, ik heb veel fantasie, en weinig bewijzen.