1,011

Re: Jean-Marie Tinck

Willy Van Damme: Hoe reageer je op de recente aanhouding van Jean-Marie Tinck om reden dat hij lid zou geweest zijn van de bende?

Hilde Geens: De naam was mij onbekend maar hij heeft volgens de Cel Waals-Brabant (die nu het onderzoek verder doet, nvdr.) daderkennis en dan zijn er maar twee mogelijkheden, ofwel was hij mededader ofwel kent hij een van de daders. Vraag is ook wat hij weet. Hij woonde wel op zeker ogenblik zoals ik meen te weten in een straat waar er een café was waar een tijd sommigen van de vermeende bendeleden kwamen. Het was het clublokaal van de groep rond Jean Bultot. Kwam Tinck daar ook en dan juist in die periode? Getuigen herkenden hem ook op basis van die robotfoto. Maar die is gemaakt veel jaren na de feiten en onder hypnose en dat geeft alleen maar een slecht resultaat. Het levert niets op en is zelfs schadelijk voor het onderzoek.

Het volledige interview » Forum

Re: Jean-Marie Tinck

Bij die foto's van de jonge Tinck en die robotfoto gaat het duidelijk om hetzelfde type man. Eerder het type natuurkundeleraar dan zware gangster, maar dat maakt voor de herkenning uiteraard niet uit.

Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat meerdere getuigen destijds Tinck aanwezen op basis van die robotfoto. Voor wat dat waard is, natuurlijk. Maar het is en blijft een van de (wellicht kleinere) stukken van de legpuzzel. Grotere stukken zijn dan de bekentenis aan die Fransman, de gedeeltelijke DNA-match (?) en de daderkennis. Er zijn veroordelingen uitgesproken op basis van minder. In Nederland bijvoorbeeld in de zaak van de Deventer moordzaak, waar de rechter een muntje lijkt te hebben opgegooid (de fiscaal-jurist of de klusjesman, wie zou het zijn, een van de twee toch wel ...).

Ik mag toch aannemen dat de speurders driftig op zoek zijn naar meer aanwijzingen en bewijzen tegen Tinck en dat er dan alsnog een kansrijke zaak komt tegen deze man.

1,013

Re: Jean-Marie Tinck

Zeer zeker. En wie weet heeft Tinck - weliswaar zonder het zelf te beseffen - de speurders informatie bezorgd aangaande de manipulatie van het onderzoek.

De grote Manitou ziet alles

1,014

Re: Jean-Marie Tinck

Trojan wrote:

Dat maakt mij plots getuige i.p.v. parallel onderzoeker. En dus wordt het plots wel heel erg delicaat voor mij. Ik vraag jullie begrip dus, ik ga eerst het gerecht op de hoogte brengen van wat ik in dit verband weet.

Wetboek van de strafvordering

Art. 30. Ieder die getuige is geweest van een aanslag, hetzij tegen de openbare veiligheid, hetzij op iemands leven of eigendom, is eveneens verplicht daarvan bericht te geven aan de procureur des Konings, hetzij van de plaats van de misdaad of van het wanbedrijf, hetzij van de plaats waar de verdachte kan worden gevonden.

De grote Manitou ziet alles

Re: Jean-Marie Tinck

Een beetje vergelijkbare situatie. En hier is er wél een zaak »  www.ad.nl

En wat er bij Tinck (i.t.t. Poch) bijkomt:

  • gedeeltelijke DNA-match;

  • nog een paar getuigenissen;

  • sterke overeenkomst met robotfoto;

  • zichzelf tegenspreken tijdens de verhoren (of i.e.g. van verklaring wisselen);

  • Tinck is, i.t.t. Poch, al geregistreerd als moordenaar.

Maar goed, Tinck loop dus weer vrij rond. Dood spoor(?).

1,016

Re: Jean-Marie Tinck

Ik denk dat de verhoorders van Tinck een zeer sterk vermoeden zullen hebben of hij wel of niet betrokken is geweest. Die kennen de dossiers, en trokken tijdens zijn detentie dagelijks met hem op. Stel dat Tinck inderdaad van niks weet, dan hoeft hij bij elk verhoor maar op 1 manier te reageren. Namelijk dat hij dom is geweest. Alles wat hij zegt en doet moet dan in die richting wijzen, immers hij hoeft dan niet te acteren.

Maar als hij gaatjes laat vallen en zijn best moet doen om te liegen, dan merk je dat als verhoorder, zeker als je zo iemand dagelijks spreekt. Ik noem dat het Els Clottemans effect. Namelijk dan heb je voor elke verdachte omstandigheid een verklaring. Als je jezelf gaat tegenspreken, niet volledig onder de beschuldigingen uit kan komen, zoals Els, dan voel je als speurder dat er meer aan de hand is.

Als iemand ontoerekeningsvatbaar is, of een pathologische leugenaar is of anderszins bv een extreem laag iq heeft, dan is het een ander verhaal. Als Tinck alleen maar vanwege juridische redenen is vrijgekomen, dan zullen de speurders blijven zoeken in die richting. Wij als buitenstaanders zullen zulke dingen niet weten voordat het tot een rechtszaak komt, helaas.

1,017

Re: Jean-Marie Tinck

Eric Donkaew wrote:

Maar goed, Tinck loop dus weer vrij rond. Dood spoor(?).

Tinck wordt nog altijd beschouwd als een verdachte. Het is overigens altijd verdacht wanneer iemand zijn verklaringen wijzigt/aanpast.

De grote Manitou ziet alles

1,018

Re: Jean-Marie Tinck

Is het al bekend met wie Tinck in de gevangenis zou hebben gezeten? En zo nee, is er een manier (database) om dat na te gaan?

1,019

Re: Jean-Marie Tinck

Op het Franstalige forum is een topic gepost over spanningen in de huidige Cel Waals Brabant. Er heerst o.a. verdeeldheid onder de speurders over Tinck. een aantal onder hen vind dat er niet genoeg elementen zijn om een aanhouding te rechtvaardigen. Na zijn vrijlating moest Tinck ter beschikking van het gerecht blijven. Sindsdien is hij geen enkele keer meer ondervraagd.

1,020

Re: Jean-Marie Tinck

Dan moeten ze toch iets weten of hebben van Tinck of zou het juist toevallig dat gevoelige zijn dat ze van Tinck weten?