Re: Jean-Marie Tinck

Ik kan me de reactie van de la Serna wel voorstellen. Juridisch ligt het ook moeilijk. Maar het lijkt me onvermijdelijk dat de media erop springen als er eindelijk na zoveel jaar eens iemand wordt aangehouden in een dossier als dit. Het gaat hier niet om een alledaagse winkeldiefstal. Zelfs al bescherm je dan de identiteit van de verdachte, het lekt toch wel uit. Dan is het maar beter open kaart te spelen want dan heb je er nog enige controle over.

102

Re: Jean-Marie Tinck

Samenvatting uit De Morgen van vandaag:

Tinck woonde al 17 jaar in Jette. Hij is vrijgezel, zonder kinderen. Zijn beroep: zeeman (en dus niet marinier). "Dit kan gewoon niet. Hij zou zoiets nooit doen," zegt een ex-cafébazin. Jean-Marie was jaren haar stamgast.

"Ik zag hem enkele keren per maand en dan weer vele maanden niet. Waarom niet? Omdat hij vaak op zee zat, tiens. Jean-Marie palmde altijd een tafeltje in, meestal alleen. Jean-Marie dronk één of twee biertjes. Bij een grote uitzondering eens porto."

"Jean-Marie was een zeevaarder en droeg altijd een matrozenmutsje. Inderdaad: zo'n mutsje zoals die man op de robotfoto. En vroeger had hij ook een snorretje, tja."

En in De Standaard van vandaag staat dat hij in 1997 niet werd ondervraagd. De negatieve DNA-test en vingerafdrukken waren voldoende om hem niet langer als verdachte te zien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

103

Re: Jean-Marie Tinck

Een zeeman is dan een burger die op een schipt werkt? Zoals voor een baggerbedrijf. Het is belangrijk. Tinck vertelde zijn buren dat hij op zee zat. Maar was dat wel zo? Voor welk bedrijf werkte hij dan? Of hield hij gewoon van vissen op zee? Ik ken zelf een paar mensen die een bootje hebben in Oostende om te gaan vissen. Kent iemand het soort hoofddeksel dat robotfoto 17 draagt? Is dat hetzelfde als het vissershoedje dat ooit gevonden werd?

Re: Jean-Marie Tinck

Verhalen over hoe aardig de verdachte is, krijg je altijd. Dat was ook zo bij Ronald Janssen, die gewoon les gaf in de school van zijn slachtoffers en niemand die iets vermoedde. Mensen hebben de illusie dat misdadigers van 's morgens tot 's avonds met een bloeddorstige blik en het mes tussen de tanden rondlopen, maar dat is natuurlijk onzin. Het strafblad van een verdachte spreekt vaak boekdelen, en dat is in het geval van Tinck niet rooskleurig. Ook zijn levensstijl (soms maanden aan een stuk weg zijn 'op zee') is interessant, zowel als de link met Oostende/kust.

105

Re: Jean-Marie Tinck

  • En 1981, il avait poignardé un tiers lors d'une bagarre.

  • En 1993, il était condamné pour le meurtre avec provocation d'un cafetier d'Uccle.

  • Il n'était toutefois pas en détention lors des deux vagues sanglantes perpétrées par les Tueurs du Brabant.

Bron » www.rtbf.be

106

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Tinck woonde al 17 jaar in Jette. Hij is vrijgezel, zonder kinderen. Zijn beroep: zeeman (en dus niet marinier). "Dit kan gewoon niet. Hij zou zoiets nooit doen," zegt een ex-cafébazin. Jean-Marie was jaren haar stamgast.

"Ik zag hem enkele keren per maand en dan weer vele maanden niet. Waarom niet? Omdat hij vaak op zee zat, tiens. Jean-Marie palmde altijd een tafeltje in, meestal alleen. Jean-Marie dronk één of twee biertjes. Bij een grote uitzondering eens porto."

Ex-cafébazin, er is daar wel een soort bar failliet gegaan.

Naam: Le Terminus Bati Decor
Vestigingsadres:
Rue Steppe 2
1090 Jette

Als je daar kijkt zie je geen bar. smile

107

Re: Jean-Marie Tinck

Tijdslijn: blijkbaar werd de man van Montpellier drie weken geleden ondervraagd door Belgische speurders. (ca. 1 mei 2014). De arrestatie volgde dan vorige week (12 mei 2014).

108

Re: Jean-Marie Tinck

Toeval: In de Jules Lahayestraat in Jette heeft Bouhouche nog gewoond (al weet ik niet van wanneer tot wanneer). Dat is op 1.5 kilometer van Honoré Longtinstraat. Bouhouche is nadien naar Zuid-Frankrijk verhuisd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

109

Re: Jean-Marie Tinck

In september 1984 stapte Bouhouche uit ARI om vertegenwoordiger van een reisagentschap te worden en een wapenhandel in Jette, de 'Practical Guns Store', te beginnen » Daders

110

Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Kent iemand het soort hoofddeksel dat robotfoto 17 draagt? Is dat hetzelfde als het vissershoedje dat ooit gevonden werd?

In 't leger noemen ze dat een potske. Bij nacht draag je een zwart, en in den dag een groen potske.