Re: Jean-Marie Tinck

Misschien was de muts gewoon om zijn nogal grote oren te camoufleren. Tegenwoordig kan men oren dichter bij hoofd laten zetten, maar in die tijd liepen veel mensen rond met een complex.

Re: Jean-Marie Tinck

En naarmate je ouder wordt, krijg je in de regel een bollere kop. Dus dat klopt ook wel. Opmerkelijk veel puzzelstukjes beginnen te passen...

Re: Jean-Marie Tinck

Iedereen inclusief mezelf zit hier verbanden te zoeken met de Bende van Nijvel (die er misschien niet zijn), maar laat ik dan nog een paar bedenkingen in de groep gooien.

Tinck zou tegen een vriend hebben gezegd dat hij chauffeur was van de Bende van Nijvel. Hij zou dit doen om op te scheppen. We kunnen daar op zijn minst uit concluderen dat zijn Franse vriend zelf een tamelijk harde jongen is. Want opscheppen over zoiets doe je niet als het een zacht ei betreft dat roomser is dan de paus. Zo iemand zou alleen maar hard wegrennen- en uit angst voor represailles al helemaal niet naar de politie.

Maar... als het louter om opschepperij gaat, tegenover een stoere gast die daarvan onder de indruk moet raken, zou je dan zeggen dat je maar chauffeur was als dat niet zo was? Een chauffeur is toch immers maar een domme kracht? Wil een opschepper te boek staan als domme kracht? Zou een opschepper niet meteen het onderste uit de kan halen en zich als een brute moordenaar voordoen, of op zijn minst suggereren dat hij dat was?

Het is maar een bedenking. Toch stel ik me zo voor dat je alleen chauffeur zegt te zijn geweest bij een club als de Bende van Nijvel als je dat ook was, en niet om op te scheppen. Opscheppers houden van groot materieel, niet van sukkelaars.

Maar soit, misschien is Tinck een opschepper van een eerder sullige soort. Hij schijnt immers de vriendelijkste man in zijn straat te zijn. Een stelling uit de krant trouwens die bij mij alleen meer alarmbellen heeft doen rinkelen. Het is immers genoeglijk bekend dat psychopaten - manipulatief als ze zijn - in het dagelijks leven vaak uiterst vriendelijk en behulpzaam zijn.

Tot slot, wat betreft 's mans zeemanschap... Ik las ergens dat hij van beroep timmerman is.

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Ik las ergens dat hij van beroep timmerman is.

Hij zou zee- én timmerman (geweest) zijn.

125

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor, dat soort van mythomanen bestaat wel zeker » YouTube

Indien dat Tinck opschept en zich voorstelt als chauffeur heeft misschien te maken met het feit dat de Bende van Nijvel ook onschuldige bijstaanders bewust heeft vermoord. Daar kunnen ze zelfs in het misdaadmilieu niet mee lachen.

126

Re: Jean-Marie Tinck

Extra bewerkingen van Jean-Marie Tinck met robotfoto's kleur en verjonging.

https://lh4.googleusercontent.com/-6_iiDqK4x8I/U3t0MEEj8mI/AAAAAAAAAeU/bTkev2IoeYs/w347-h420-no/robotfoto17%252BJMT.png https://lh4.googleusercontent.com/-CUOYU8QP6Bk/U3t0NfYcv2I/AAAAAAAAAec/Lw2kouG5E_M/w347-h420-no/robotfoto17%252BJMT2.png https://lh5.googleusercontent.com/-68GvOsjJ8v4/U3t0OcGBVwI/AAAAAAAAAek/Iz-eHEiqh58/w347-h420-no/robotfoto17%252BJMT3.png

Met minder neusplooien en wat minder mondschaduw.

https://lh4.googleusercontent.com/-LNBr93Abb_8/U3t0X8ClYsI/AAAAAAAAAfE/OZbTjoaFHdQ/w694-h839-no/robotfoto17%252BJMT8.png

https://lh3.googleusercontent.com/-wjkz_AqiOT8/U3t0afMOYoI/AAAAAAAAAfM/duyqJ1DIG8E/w694-h839-no/robotfoto17%252BJMT9.png

Jean-Marie Tinck met robotfoto 16:

https://lh5.googleusercontent.com/-IaJD9fhQJuw/U3t0cWQSuvI/AAAAAAAAAfU/Gt3uA9HK6jY/w694-h839-no/robotfoto17%252BJMT10.png

Jean-Marie Tinck 16 + 17.

https://lh4.googleusercontent.com/-FrCnLUjVPHs/U3t0e5RZ7hI/AAAAAAAAAfc/Xs-onrHsWNc/w694-h839-no/robotfoto17%252BJMT11.png

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

127

Re: Jean-Marie Tinck

De rust is terug gekeerd na een druk weekend. Daarom heb ik nog eens geprobeerd om een samenvatting te maken van wat we nu weten (of denken te weten). Het is echter zeer moeilijk om te ontdekken wat feiten en wat geruchten zijn. Niemand lijkt de man te kennen en op deze website en in mijn archief komt hij niet één keer voor. Daardoor is het ook zeer moeilijk (of bijna onmogelijk) om zijn netwerk te construeren. Alle correcties op toevoegingen zijn zeker welkom.

Hij is veroordeeld voor een aantal feiten maar die pleegde hij meestal alleen en lijken eerder impulsieve daden. Het is me op dit moment ook nog niet duidelijk of hij in een criminele bende/organisatie actief was.

Zijn politieke voorkeur wordt omschreven als (extreem-) rechts maar hij zou niet actief geweest zijn in een politieke organisatie. Er wordt wel gezegd dat hij lid geweest zou zijn van Westland New Post maar bevestiging hierover heb ik nog niet gevonden. Op een ledenlijst van WNP die ik in mijn bezit heb, komt zijn naam niet voor. Ik betwijfel op dit moment dus ook de juistheid van deze informatie.

Wat weten we?

Hij is een Brusselaar die oorspronkelijk uit Binche komt (daar is hij ook geboren). Binche is een gemeente in Henegouwen naast Anderlues. Hij is een zeeman en timmerman van beroep (hij zou timmerman van opleiding zijn). Hij is tussen de 67 en 70 jaar oud. En hij is vrijgezel, zonder kinderen.

Begin jaren ’80 heeft hij in Ukkel gewoond. In mei 1982 zou hij verhuisd zijn naar Elsene. In april 1983 verhuisde hij terug naar zijn oude adres in Ukkel. In 2014 woonde hij al 17 jaar in Jette in het appartement van zijn moeder. Hij was vanwege zijn beroep vaak weg en kwam ook vaak in (Zuid) Frankrijk.

Op 28 januari 1991 heeft hij de uitbater van het café Le Champlain – Alain De Ridder – dood gestoken met een mes na een uit de hand gelopen ruzie. Een racistische opmerking was de aanleiding van deze ruzie. In 1992 werd hij voor die moord in Ukkel tot 8 jaar veroordeeld.

Een getuige van het Franstalig forum verklaart dat hij een vaste klant was van bistro Mandarine. Hij woonde samen met een twintigjarige man tegenover deze bistro. Hij had toen geen vast werk maar was wel een zeer goed pokerspeler.

In 1997 (of 1999) - na de vrijgave van tien robotfoto's - werd hij door drie afzonderlijke getuigen herkend als de man die is afgebeeld op robotfoto 17. Twee van die getuigen zijn reeds overleden. De Cel Waals Brabant heeft toen een DNA-test afgenomen en zijn vingerafdrukken gecontroleerd. Deze twee testen waren negatief. Hij werd toen niet ondervraagd door de onderzoekers.

Een tijdje geleden nam een getuige contact op met de onderzoekers. Deze man - uit Montpellier – verklaarde dat iemand tegen hem had gezegd dat hij lid was geweest van de Bende van Nijvel, meer specifiek dat hij de chauffeur was. De getuige bevestigde het verhaal aan de Belgische speurders die hem drie weken geleden in Frankrijk ondervroegen. Hij zei aan de speurders hoe T. onder andere vertelde dat hij chauffeur was geweest van de Bende en dat hij ook geregeld met de andere leden afsprak in een café in Elsene en Etterbeek.

Bij zijn aanhouding in zijn appartement in Jette bevestigde T. onmiddellijk in Montpellier geweest te zijn en daar sterke verhalen over de Bende van Nijvel te hebben bovengehaald. Hij verklaarde echter dat hij dit deed om zich interessant te maken. Over de overvallen heeft de man echter zodanig veel details verteld, dat de speurders maar moeilijk kunnen geloven dat hij er niet effectief meer van weet. Tenzij hij de voorbije jaren over het onderwerp heel veel gelezen zou hebben.

Volgens een journalist van Het Nieuwsblad wordt de piste-Tinck al langer gevolgd en zouden er DNA-analyses zijn die in de richting van Tinck wijzen.

Door zijn buren wordt hij omschreven als zeer vriendelijk en hulpvaardig. Hij had een boot in Oostende, was Engels aan het leren en stond op het punt om België te verlaten.

Tinck heeft in ieder geval beroep aangetekend tegen zijn aanhouding. Een uitspraak hierover valt binnen twee weken. Daarnaast moet de raadkamer maandelijks beslissen of een verdachte in voorlopige hechtenis moet blijven of kan vrijgelaten worden, al dan niet onder voorwaarden. Het ziet er dus naar uit dat er de komende weken wel meer informatie zal vrijkomen.

Beschrijving van Tinck in 1991: 1m82 (andere bronnen spreken dan weer over 1m92, wat van hem een “reus” zou maken), stevig gebouwd, ovaal gezicht, bruin kort haar, bril, frontale kaalheid.

Ik blijf het echter moeilijk hebben met zijn tijdlijn tijdens de jaren ’80. Tussen december 1981 en januari 1982 zat hij twee maanden in de gevangenis. Volgens procureur De Valkneer heeft hij in de gevangenis gezeten voor 1983 en na 1985. Tijdens de “Bende-jaren” zou hij niet in de gevangenis hebben gezeten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

128

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Een chauffeur is toch immers maar een domme kracht? Wil een opschepper te boek staan als domme kracht?

Niet akkoord, bij de bende heeft de chauffeur steeds de kastanjes uit het vuur gehaald. Is niet de rambo van de groep, maar met een chauffeur die gaat lopen ben je niets.

129

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Volgens een journalist van Het Nieuwsblad wordt de piste-Tinck al langer gevolgd en zouden er DNA-analyses zijn die in de richting van Tinck wijzen.

Ik denk dat dit wel eens zou kunnen kloppen. In november vorig jaar verschijnt het nieuws dat onderzoeksrechter Michel enkel nog verantwoordelijk zal zijn voor het Bende-dossier en in maart van dit jaar ontvangen we het nieuws dat er al een tijdje een persstop is binnen de onderzoekscel. De onderzoeksrechter zou voor journalisten haar telefoon niet meer opnemen. In tussentijd probeert procureur De Valkeneer ieder moment aan te grijpen om te pleiten tegen de verjaring van het dossier.

Hou ook in gedachte dat de persconferentie van vrijdag niet gepland was maar noodzakelijk omdat het nieuws gelekt was (of opgevangen door een journalist). Ik durf dus te vermoeden dat de onderzoeksrechter een redelijk sterkt dossier heeft tegen Tinck.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Marie Tinck

Als ik me niet vergis, wordt zijn DNA vergelijken met DNA dat ze op de kogelvrije vesten, die in Temse gestolen werden, teruggevonden hebben. Stel dat het overeenkomt, wat zou dat dan betekenen? Dat hij ooit in aanraking geweest is met die vesten, maar dat bewijst natuurlijk niet dat hij ze gestolen heeft en/of gebruikt heeft voor een overval. Als ze hem echt willen laten opdraaien voor Bende-feiten zullen ze toch met meer bewijzen over de brug moeten komen.