311

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Daarom: stapje terug, bekijken wat we zeker weten en zien wat we daarmee kunnen doen. Op dit moment is Tinck niet meer dan een persoon die mogelijk een Austin heeft gestolen in Elsene. En die Austin is op één of andere manier in Lembeek geraakt.

Ben, als ik dit linkje zo lees wordt hij verdacht van 9 strafbare feiten » www.dhnet.be

Re: Jean-Marie Tinck

Ik kan met het enthousiasme van diverse forumleden goed voorstellen. Ik vond het ook spannend toen ik de foto's van de zeilclub ontdekte. Jaren gewacht op iets wat een doorbraak lijkt en eindelijk gebeurt er iets. Het kan nog met een sisser aflopen, maar zover als we nu zijn (een officiële verdachte) zijn we sinds De Staerke eind jaren 80 niet meer gekomen.

Aan de andere kant ben ik het eens met Ben dat terughoudend geboden is. Het analyseren van foto's is gevaarlijk, ook het analyseren van filmpjes. Het is ook allemaal heel subjectief. Ik ben zelf 1 m 82, dus even groot als Tinck volgens sommige berichten is. Ik krijg niet de indruk dat de man op de foto's en video groter is dan ik. Voor mij is hij zeker geen reus die vanwege de leeftijd is gekrompen. Anderen krijgen die indruk wel.

Soms is de wens de vader van de gedachte. Je gaat dingen zien die er niet zijn. Maar alleen feiten helpen ons echt verder.

Het feit dat Tinck een grote onbekende lijkt, pleit hem echter ook niet vrij. Integendeel. De Brusselse onderwereld en extreemrechts zijn door de jaren heel vaak belicht, maar ondanks alle verdachtmakingen, vage aanwijzingen en hypotheses is er nooit een keihard bewijs geweest dat ze iets met de Bende van Nijvel van doen hadden.

Het zou dus weleens zomaar kunnen zijn dat het écht om een groepje eenzaten ging, zoals eerst de Canadese profilers zeiden en later ook Zucker. Mannen die hun eigen gruwelijke parcours uitstippelden en feitelijk profiteerden van dat speurders hun pijlen telkens op andere sporen richtten. Als dat het geval is, kan ook de grote onbekende Tinck lid van de Bende van Nijvel zijn.

Persoonlijk vind ik wel het "nautische spoor" interessant. Het is vaag, maar wie weet wat er nog inzit.

Re: Jean-Marie Tinck

http://www.bendevannijvel.com/gfx/17.jpg

http://www.bendevannijvel.com/gfx/19.jpg

Zijn er overeenkomsten tussen deze twee robotfoto's? Let wel: er zit twee jaar tussen. En de eerste is pas na 14 jaar gemaakt. Objectief:

  • bril (beide rechthoekige glazen met ronde hoekjes, niet alle brillen zijn zo);

  • snor;

  • hoedje (al zijn ze niet hetzelfde).

Verschil: haargrens, maar die is op de eerste foto niet te zien. Ook het postuur dat beschreven is, is niet helemaal hetzelfde. Maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van met name de robotfoto van de 'reus'. Zijn hoofd is zo smal dat het zelfs nauwelijks levensvatbaar lijkt. Dus mijn vraag is: zou het tóch kunnen, gezien de objectieve elementen, dat het om dezelfde dader gaat?

314

Re: Jean-Marie Tinck

hier is hij wat voller

http://i58.tinypic.com/684f2h.jpg

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

En wat we nu hebben is (en ik zeg het nog eens) een mogelijke diefstal van een wagen in Elsene, dat is het.

En dat feit is zelfs juridisch verjaard tenzij de Bendevorming (en lidmaatschap door Tinck) kan aangetoond worden.

Maar bon, afwachten wat dinsdag de uitspraak van de raadkamer zal zijn. De man is blijkbaar in beschuldiging gesteld van negen feiten waaronder vrijwillige brandstichting van een voertuig. Wanneer gebeurde de eerste brandstichting door de Bende? Want volgens dit artikel zou Tinck sinds april 1983 niet meer actief geweest zijn in de Bende (dus o.a. niet voor Temse en Nijvel). Hij zou ook niet deelgenomen hebben aan de feiten van 1985 maar wel nog verdacht zijn voor mogelijke dienstverlening aan zijn oude kompanen.

En mai 1982, le suspect est recherché pour le vol d'une vieille Austin Allegro à Ixelles. Deux hommes - parmi lesquels probablement Jean-Marie Tinck - sont les auteurs d'un vol de voiture. C'est le premier fait imputé à la bande de Nivelles. La même nuit, l'Austin (dont le réservoir était quasi vide) est retrouvée dans un garage à Lembeek, où les deux mêmes individus ont volé une VW Santana exposée dans un show-room.

Ce véhicule servira d'ailleurs à plusieurs fusillades et braquages cette année-là. Cinq jours après le vol de la VW, Tinck déménage d'Uccle à Ixelles. Il y habitera pendant un an, et coïncidence troublante, tous les faits qui lui sont reprochés ont eu lieu cette année-là.

Le 30 septembre 1982, trois hommes font irruption dans l'armurerie Dekaise à Wavre. S'en suit une fusillade avec la police à Hoeilaart, un agent est abattu. Pour ce hold-up, c'est à nouveau la même VW Santana qui est utilisée.

À partir d'avril 1983, l'individu n'aurait plus activement fait partie de la bande. Cette année-là, il est condamné pour une affaire de coups et blessures et purge 30 mois de prison. En 1984, c'est le silence radio autour de Jean-Marie Tinck. L'année d'après, trois Delhaize sont la cible d'un braquage à Braine l'Alleud. Les dégâts humains sont considérables avec respectivement 3, 5 et 8 morts. À ce moment-là, le suspect ne fait plus partie de la bande de malfrats, même si les autorités judiciaires le soupçonnent de rendre encore service à ses anciens complices. Il a même peut-être été leur chauffeur pour certains "coups". C'est ce qu'il aurait confessé à son ami français.

316

Re: Jean-Marie Tinck

Heb je wel eens Robotfoto's bekeken van opgeloste misdrijven? Vaak blijkt dat die robotfoto's maar heel magertjes overeen kwamen, beschrijvingen vaak ook, iedereen denkt dat ik grijze ogen heb, maar ze zijn groen, you name it... Het zijn maar tekeningen, door iemand gemaakt die het doet op basis van beschrijvingen, het is meer dat je er 'iets in kan zien' dan dat het een letterlijk portret is... Vaak als je de uiteindelijke misdadiger ziet en dan de robot-foto er bij houd is het een wonder dat de zaak opgelost is.

Ik zou niet te veel blind staren op die robot foto's, als die zo geweldig waren, was de casus al wel twintig jaar geleden opgelost, feit is dat ze nu een vent hebben vast zitten, waar we (wel heel zeker) een hele serie foto's en filmpjes van hebben op basis van de ene eerste foto, of hij er wat mee van doen heeft kunnen we op basis van internet info en foto's nooit bepalen. Ik zie wel veel toevalligheden. Ik ben heel benieuwd wat er a.s. dinsdag weer naar buiten komt.

317

Re: Jean-Marie Tinck

De enige hoop is dat die rakker, als hij er al iets mee te maken heeft, gaat praten en gaat bekennen anders zit men bij de onderzoekers weer muurvast. Ik denk niet dat andere betrokken happig zijn te gaan bekennen. Jean-Marie Ttinck heeft om andere 'domme' reden zijn mond voorbijgepraat. Heel wat mannetjes, want er zullen er wel nog leven die op één of andere manier betrokken zijn, zullen pissed rond lopen, jong of oud.

Re: Jean-Marie Tinck

Precies wat Floris zegt, robotfotos zijn gewoon ook zo multi-interpretabel. Karakter spreekt er al niet uit, zeker niet in die tijd. Wat mij vooral opvalt is dat het iemand is die nooit genoemd is en ergens wel in het profiel kan passen, met de techniek van tegenwoordig (DNA vooral) ben ik benieuwd of (als ie er mee te maken heeft) "doorslaat" en dat zou mooi zijn zo vlak voor de verjaring.

319

Re: Jean-Marie Tinck

Eens met Ben, en vooral ook wat betreft het noemen van namen van onschuldigen (leden van zeilclub) op het forum: niet doen aub! Voor de rest vind ik de foto's en link met Oostende een zeer welkome vondst. Goed gedaan allemaal!

Eric: interessant n°17 en n°19, zo had ik het nog niet bekeken, maar het is niet ondenkbaar.

320

Re: Jean-Marie Tinck

De bedoeling van een robotfoto is niet zozeer om een perfecte afbeelding te hebben, maar veleer herkenning aan de hand van bepaalde karakteristieken. Er is tal van literatuur over de pro's en con's, maar een paar jaar geleden was er op de BBC een reportage waar ze een aantal experimenten deden met robotfoto's:

  • Tekenaar had geen idee dat 3 verschillende mensen elk afzonderlijk dezelfde persoon beschreven die ze live zagen, de 3 tekeningen waren totaal verschillende personen;

  • Getrouwd koppel moesten elkaar zo goed mogelijk beschrijven t.o.v. een aantal tekenaars, de verschillen waren hilarisch.

Natuurlijk waren er ook bij die accuraat waren, maar ik heb toch de indruk dat de robotfoto's hier erg vaak als de heilige graal bekeken worden.