51

Re: Jean-Marie Tinck

Hij stond blijkbaar op het punt om België permanent te verlaten:

Dans le quartier, l’homme de 67 ans, est surnommé "le marin". "C’est un véritable passionné de marine. Il allait souvent à Ostende d’ailleurs, pour son travail, disait-il. Il prenait également des cours du soir d’anglais. Il m'a dit que c’était une condition pour aller pratiquer la marine ailleurs. Il voulait quitter la Belgique", confie un autre membre du voisinage.

Er zijn twee zaken die terugkomen de Zeemacht en Oostende.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Jean-Marie Tinck

Ben, er kunnen wel maanden, zoniet jaren overheen gaan voor een undercover het vertrouwen van zijn "target" weet te bekomen. In dit geval spelen er wel enkele voordelen voor de mol:

  1. De afstand tussen de plaatsen delict en de plaats van het gesprek.

  2. De tijd tussen de delicten en het gesprek.

  3. De drang van het "target" om zijn daden te verantwoorden.

  4. Het gebrek aan tentoongestelde interesse door de mol.

  5. Het amicale dat tussen hen ontstaat.

Indien Jumet zulke operatie zou opstarten zouden ze maanden op voorhand de beslissing moeten nemen, een beslissing die geen waarborg inhield voor resultaten. En als ik maanden terugga, kom ik uit bij Nitelet. (???)

Re: Jean-Marie Tinck

Er staat blijkbaar artikel in zondagseditie van Nieuwsblad met titel:

Buren stomverbaasd: "Hij draagt nog altijd de muts van op de robotfoto"

Weet iemand of je ook een online editie kan kopen (los nummer) van de krant van vandaag via internet?

Re: Jean-Marie Tinck

LEO wrote:

Of was de getuige een undercover met een opdracht?

Op de persconferentie zullen ze niet alles vertellen om bepaalde getuigen te beschermen. Misschien is de cruciale getuige geen Fransman, maar gewoon een Brusselse kennis van Tinck (die nu besloten heeft te praten). Gissingen daarover zijn moeilijk. Zeker is dat ze gegevens die een nog levende getuige kunnen verraden niet zullen meedelen. Dat is te gevaarlijk voor betrokkene. Als die Franse getuige nog leeft moet het zijn dat zijn adres door Tinck en kompanen niet te achterhalen is.

Re: Jean-Marie Tinck

In de krant staat er niet veel nieuws. Enkel dat hij vriendelijk, behulpzaam en niet-racistisch is. Hij heeft natuurlijk wel 2 moorden gepleegd. En in een 'multiculturele' sociale wijk kan je moeilijk staan schreeuwen dat je racist bent. Het appartement was vroeger bewoond door zijn moeder.

Hij vertelde tegen iedereen over zijn verleden bij de marine. Zou nog een bootje hebben in Oostende, waar hij regelmatig naar toe gaat. Het artikel was ook maar een pagina groot ...

Het kan best zijn dat hij betrokken is, maar ik denk als men de waarheid wil achterhalen beter Leon De Staerke een zwaar verhoor kan opleggen. Volgens mij is hij de kleinere oude man en degene die moest toezien dat alles goed verliep/voorbereiding. Als de getuigenis van Kuros klopt was hij ook de man die de bevelen uitvoerde in zijn café.

Hij was één van de meest gerespecteerde 'peetvaders' in het milieu op dat moment. Iemand waar je geen nee kon tegen zeggen, of je uur was geslagen. Iedereen kende hem, iedereen respecteerde hem.

56

Re: Jean-Marie Tinck

Is er geen ex-liefje van Patrick Haemers (Michel De Witte) die een café heeft in Zuid-Frankrijk? Ook de dochter van één van zijn "copains" woont in zuid-Frankrijk, in Montpellier. Die vader heeft trouwens heel wat Facebook-vrienden uit Aalst en omstreken hoewel hij ± 200km verder woont.

Re: Jean-Marie Tinck

Ik hoop dat het gerecht die smeerlap hard op de rooster legt. Iemand die in 1991 reeds iemand heeft vermoord met verschillende messteken... Dat is erger dan een revolverschot volgens mij. Daarvoor moet je echt een moordenaar zijn, "un boucher". Ik begrijp niet warom het gerecht dit individu niet eerder heeft ondervraagd.

Re: Jean-Marie Tinck

club_le-happy-few wrote:

In de krant staat er niet veel nieuws. Enkel dat hij vriendelijk, behulpzaam en niet-racistisch is. Hij heeft natuurlijk wel 2 moorden gepleegd. En in een 'multiculturele' sociale wijk kan je moeilijk staan schreeuwen dat je racist bent. Het appartement was vroeger bewoond door zijn moeder.

Zijn moord op een cafébaas had wel een racistische aanleiding. De barman bediende immers een Arabier en dat stoorde Tinck. Als je om zo'n reden bereid bent om tot een vechtpartij (en uiteindelijk zelfs moord) over te gaan, ben je wat mij betreft een racist.

Re: Jean-Marie Tinck

Ja, akkoord, maar waarom val je dan de café-uitbater aan? En je slacht deze café-uitbater af?

Re: Jean-Marie Tinck

Ik heb zoals iedereen gelezen in de kranten, dat er naar aanleiding van de verspreiding van de robotfoto's in 1997, enorm vele reacties zijn binnengekomen in de cel Waals-Brabant. Kan ik volledig verstaan. Maar men moet deze reacties toch "filteren" en zien of de personen die herkend werden op de robotfoto's een strafregister hebben of niet? Die Jean-Marie Tinck werd herkend op de robotfoto's en hij had toch reeds een enorm zwaar gerechtelijk verleden, met heel heel zware geweldplegingen?

En, zoals ik heb gehoord, werd deze Jean-Marie Tinck zelfs nooit ondervraagd... Of ben ik mis?