Re: Jean-Marie Tinck

andycap wrote:

Ik had het helemaal niet verwacht. Tinck moet toch slechte papieren hebben. Die zit al va 13 mei in den bak. Toch lang als ge er niets mee te maken hebt.

Ik had het wel verwacht, omdat de speurders ongetwijfeld extra tijd nodig hebben om Tinck's verleden in kaart te brengen. Ze willen deze "laatste kans" om een schuldige te vinden niet laten lopen, dus zullen ze alles op alles zetten en elk details binnenstebuiten willen keren. Dat is op zich al een reden om hem langer vast te houden. Het wil niet zeggen dat Tinck schuldig is. Het wil alleen zeggen dat de speurders nog niet overtuigd zijn van zijn onschuld.

602

Re: Jean-Marie Tinck

LieDetector wrote:

Als je leest staat alles wat er nu bekend is al Mistral.

Is veel lezen, probeer me in te lezen.

603

Re: Jean-Marie Tinck

In dit filmpje zegt de buurvrouw van JMT dat hij zeker geen geisoleerd figuur is, die best bereid was om met haar een praatje te slaan, en dat hij tegen haar heeft gezegd dat hij kinderen heeft ... Tiens, Tinck is wel kinderloos » www.rtl.be

604

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Ik had het wel verwacht, omdat de speurders ongetwijfeld extra tijd nodig hebben om Tinck's verleden in kaart te brengen. Ze willen deze "laatste kans" om een schuldige te vinden niet laten lopen, dus zullen ze alles op alles zetten en elk details binnenstebuiten willen keren. Dat is op zich al een reden om hem langer vast te houden. Het wil niet zeggen dat Tinck schuldig is. Het wil alleen zeggen dat de speurders nog niet overtuigd zijn van zijn onschuld.

De kamer van inbeschuldigingstelling van Bergen is toch onpartijdig? Zij moeten toch argumenten krijgen om deze persoon niet vrij te laten. De Procureur-generaal Christian De Valkeneer moet toch over meer beschikken dan over loslippig dronkenmanschap. Anders hadden ze al 100 man moeten aanhouden ivm Bende van Nijvel. Iemand langer vasthouden dan 17 dagen (en nu nog langer) in België, dat doet de kamer van inbeschuldigingstelling toch niet snel. En zeker niet in een dossier van 30 jaar oud. Denk ik toch?

605

Re: Jean-Marie Tinck

Onpartijdig? Neem me niet kwalijk maar dat is een naïeve gedachte. Zeker wanneer je de gebeurtenissen van de laatste 30 jaar betreffende het onderzoek van de Bende van Nijvel beschouwt.

606

Re: Jean-Marie Tinck

Hestur wrote:

Ik ben niet overtuigd. Beide verhalen sluiten naadloos en logisch op elkaar aan.

We wisten al langer dat er binnen de clan De Staerke een ruzie was na Overijse. Maar als ik het goed heb, bleef onduidelijk waarom. Want uiteindelijk was de overval toch goed verlopen? Dat Tinck verteld zou hebben dat de bende na Overijse ruzie had omwille van het doodschieten van een kind, lijkt me een behoorlijk aannemelijke verklaring.

Maar het verhaal van Tinck laat omgekeerd ook een onduidelijkheid. Ruzie omwille van het doodschieten van een kind, goed, maar waarom schieten ze dan in Aalst nogmaals een familie dood?  Dit is niet logisch. Het verhaal van De Staerke biedt daar een mogelijke aanvulling: er werd gezocht naar een aantal nieuwe bende leden met minder scrupules. Aalst werd maw. door andere gangsters gedaan dan Overijse.

Ik begrijp zeker het bezwaar dat Tinck voorzover bekend geen deel uitmaakte van de clan De Staerke. Deze is niet aangetoond. Omgekeerd is ze ook niet uitgesloten. Gezien de verdenkingen die in de richting van De Staerke bestaan, valt een gezamenlijke betrokkenheid dus niet uit te sluiten en beslist te onderzoeken.

De achtergrondkennis van Tinck betekent niet dat hij zelf betrokken was, mogelijk heeft hij deze verhalen ook opgevangen en inderdaad ze wat opgeblazen en gedaan alsof zijn rol groter was dan ze feitelijk was.

Gevonden:

"De rechercheurs van Dendermonde zijn nooit het fijne te weten gekomen van de ruzie die in de periode van Overijse binnen de clan-De Staerke was losgebarsten. Op een bepaald ogenblik zou Johnny zijn revolver op de borst van zijn beste vriend geplant hebben. Wat was er gebeurd?  Mysterie. Aan zijn maten van Halle had Johnny verteld dat hij door de schuld van Stereo en van Salesse wapens ter waarde van 7500 euro in het water had moeten gooien.

Het viel substituut Willy Acke op dat de clan de ruzie situeerde vóór de raid in Overijse, op zaterdag 14 september, toen ze alle vier afgesproken hadden bij Sotirios om wapens schoon te maken en te testen. Salesse was niet op de afspraak, maar gaf geen uitleg waarom.

Alleen Alain Moussa, een gangster op wie Johnny in die periode terugviel, situeerde de ruzie ná Overijse. 'Van dan af is er een scheiding geweest in deze bende. De twee groepen hebben dan besloten afzonderlijk te werken. Dat had Robert de Staerke hem gezegd, en de reden was dat Johnny te gewelddadig tekeerging. Maar Moussa, die verslaafd was aan medicijnen en dronk, was niet het evangelie.

[...] In december [1985] was de kwestie blijkbaar bijgelegd. [...] Maar ondertussen, in de periode van Aalst, had Johnny duidelijk een personeelsprobleem. [...]

Bron: Hilde Geens, Beetgenomen (pag.. 156-157)

Krant Het Nieuwsblad:

Jean-Marie Tinck schepte in zijn eigen verklaringen aan vrienden vooral op met overvallen van de Bende waarbij op kinderen werd geschoten. Dat gebeurde bij de dubbelaanslag van 27 september 1985 op de Delhaizewarenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. [...] Tinck voegde er tijdens zijn vertrouwelijke gesprekken met vrienden nog aan toe dat zeker het doodschieten van een kind (in Overijse) binnen de Bende tot een hevige ruzie had geleid.

Re: Jean-Marie Tinck

Ik snap alleen niet waarom Tinck nooit gelinkt is aan al die beruchte bendes. Al die (indirecte) bendeleden zijn in boeken gelinkt als verdachten, maar de naam Tinck is nooit gevallen straffe prestatie.

Als Tinck niet liegt was er m.i. een bende van vrijgezellen (of getrouwde mannen die veel van huis waren) die buiten hun normale werkzaamheden tijd hadden om overvallen te plegen. Skippers lijken me daarbij ineens het ideale profiel te hebben? Alleen, ontstaat een dodelijke dievenbende van zeilers? Op school gevangenis, op café, ...

Re: Jean-Marie Tinck

Meegluurder wrote:

Ik snap alleen niet waarom Tinck nooit gelinkt is aan al die beruchte bendes. Al die (indirecte) bendeleden zijn in boeken gelinkt als verdachten, maar de naam Tinck is nooit gevallen straffe prestatie.

Daarom moeten we ook de mogelijkheid open laten dat de ruzie in de bende De Staerke niet de ruzie is waar Tinck over spreekt, maar een ruzie binnen een heel andere bende betreft waar hij zelf wel deel van uitmaakte. En moeten we ook de mogelijkheid open laten dat Tinck het wél over die ruzie heeft, maar dat hij alles verteld heeft omdat hij dezelfde boeken leest die wij lezen... De piste van de mythomaan, met andere woorden, die zich alleen maar interessant wil maken.

609

Re: Jean-Marie Tinck

Ik zou er sterk rekening mee houden, dat mocht Tinck inderdaad iets met de bende te maken hebben (en om eerlijk te zijn vind ik dat hij vrij hoge ogen gooit); dan zal het mij niet verbazen dat de rest van de bende - net als hij - nooit eerder serieus in beeld zijn geweest en dus niet bij 'de bekende bendes' horen.

Het feit dat niemand Tinck op de radar leek te hebben voor de bende kan natuurlijk ook makkelijk gelden voor de andere leden. Het zou mij niet verbazen als Tinck een van de meest agressieve van de bende geweest blijkt te zijn, als je als oude man nog steeds gaat zitten opscheppen over overvallen waar kinderen bij omgekomen zijn... Dat zegt wel iets over je!

610

Re: Jean-Marie Tinck

Hestur, een belangrijke vraag in deze is wanneer was de ruzie in de bende? Voor Overijse of erna? Als men het verloop en bepaalde verklaringen bekijkt nijg ik toch meer om substituut Willy Acke te geloven:

Het viel substituut Willy Acke op dat de clan de ruzie situeerde vóór de raid in Overijse, op zaterdag 14 september, toen ze alle vier afgesproken hadden bij Sotirios om wapens schoon te maken en te testen.

Als vanuit dit gegeven vertrekken, waarbij dus De Staerke een nieuwe bende moest zoeken en bij die 2 Italianen uitkwam (staat in het dossier), dan sluit dit perfect aan bij de verklaring van Smars die in die periode ook in een nieuwe bende was terecht gekomen met 2 Italianen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.