621

Re: Jean-Marie Tinck

En wat betekent dat?

622

Re: Jean-Marie Tinck

Werner wrote:

En wat betekent dat?

Gewoon dat het een het ander niet uitsluit. Plus dat het een eer is om het te dragen, voor hen die ze hebben de wings.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

623

Re: Jean-Marie Tinck

geronimo wrote:

Dacht dat hij bij de marine zat.

Voor zover we weten zat hij niet bij de marine. Hij was recreatief zeiler. Recreatief parachutespringen bestaat ook. Een militaire opleiding heb ik ook gehad, in 1992, de laatste lichting miliciens.

Re: Jean-Marie Tinck

Even opgezocht. Recreatief parachutespringen kan op zes locaties in België en de sport wordt door vele duizenden Belgen met een zekere regelmaat beoefend. Zelfs de Vlaams minister-president noemt het als zijn hobby. smile Dat gegeven op zich zegt dus niks.

Het begrip militaire training kan ook van alles betekenen inclusief de militaire dienst die hij waarschijnlijk vijftig jaar geleden doorliep.

625

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Het begrip militaire training kan ook van alles betekenen inclusief de militaire dienst die hij waarschijnlijk vijftig jaar geleden doorliep.

In 1965 was hij 18, dat zal betekenen dat als hij geen uitstel heeft gehad om een of andere rede, hij in dat jaar of het jaar daarna zijn dienstplicht heeft vervuld. Wellicht is hij ook nog beroeps geweest.

Ik las wel een getuige verslag van jaren geleden waar al werd verteld dat hij een bril droeg, vraag is inderdaad of dat ook al zo was toen hij 18 was? Mijn indruk is wel dat hij vrij dikke glazen heeft, waarmee de kans groter wordt dat hij in zijn jeugd ook al een bril droeg. Nu zou dat een probleem zijn voor een elite eenheid, ik weet niet of dat in 1965 voor het Regiment Para-Commando's ook al gold? En misschien voor het Franse vreemdelingen legioen niet?

Psychologisch kan het ook zo zijn, dat hij altijd graag in het leger gewild had, maar afgekeurd is (bijvoorbeeld vanwege zijn ogen). En daarna een enorme bewijsdrang gevoeld heeft, die zich om gezet heeft in wild om zich heen schieten... om te laten zien dat hij eigenlijk toch wel de commando is die hij altijd had willen zijn, wie zal het zeggen?

626

Re: Jean-Marie Tinck

Terwijl we ons hier uitvoerig bezighouden met het doen en laten van Tinck te reconstrueren, zal de politie vurig hopen dat Tinck begint te zingen en er anderen bijlapt. Want een andere bedoeling kan deze arrestatie moeilijk hebben, zo lijkt me. Tenzij de DNA-resultaten er anders over zouden beslissen.

627

Re: Jean-Marie Tinck

Geheel overigens dacht ik dat het doden met een mes wel een typische commando techniek is waar bij de commando's veel op getraind wordt... (verwijzend naar de moord met het mes in een bar in de jaren '90 waar Tinck wel voor veroordeeld is).

Aubanel wrote:

Terwijl we ons hier uitvoerig bezighouden met het doen en laten van Tinck te reconstrueren, zal de politie vurig hopen dat Tinck begint te zingen en er anderen bijlapt. Want een andere bedoeling kan deze arrestatie moeilijk hebben, zo lijkt me. Tenzij de DNA-resultaten er anders over zouden beslissen.

Dat denk ik ook, maar ergens in zijn verleden ligt natuurlijk ook de sleutel naar de bende... als hij daar inderdaad bij betrokken is geweest.

628

Re: Jean-Marie Tinck

Floris, ge gaat toch niet zeggen dat die twee in Brugge ook bij de commando's gezeten hebben. Het doden met een mes is het wapen dat toen in zijn bezit was. Had hij een vuurwapen gehad op hetzelfde ogenblik zou hij dit wel gebruikt hebben. Het doden met een mes bij de commando's word zeker op getraind maar heeft meestal de bedoeling om een stille dood te geven.

629

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Psychologisch kan het ook zo zijn, dat hij altijd graag in het leger gewild had, maar afgekeurd is (bijvoorbeeld vanwege zijn ogen). En daarna een enorme bewijsdrang gevoeld heeft, die zich om gezet heeft in wild om zich heen schieten... om te laten zien dat hij eigenlijk toch wel de commando is die hij altijd had willen zijn, wie zal het zeggen?

Tinck zou slechte ogen hebben gehad. Daarom zou hij afgekeurd zijn in het leger. Hierdoor zou hij erg gefrustreerd geraakt zijn. Daardoor zou hij wild om zich heen zijn beginnen schieten. Ik denk dat het motief van de Bende van Nijvel bij deze eindelijk gekend is.

Re: Jean-Marie Tinck

In deze reportage van het journaal van de RTBF wordt vermeld dat op de vest van Angelou een gemengd DNA-profiel (van slachtoffer en dader?) is teruggevonden. Klopt dit of is dit een kwakkel?

Volgens de expert is de aanwezigheid van DNA van Jean-Marie Tinck op de vest van Angelou niet uitgesloten maar kan de DNA-analyse dit niet formeel bevestigen. Wat wel ondertussen zou vaststaan is dat het DNA op de sigarettenpeuk uit de asbak van de taxi van Angelou niet afkomstig zou zijn van Tinck. De advocaat van Tinck wacht de tekst van het arrest van de KI af om te weten welke waarde de KI geeft aan de DNA-analyse want hij heeft over deze DNA-analyse nergens in het dossier iets gelezen en heeft daarover ook niet gesproken met zijn cliënt.