661

Re: Jean-Marie Tinck

Of hij was er bij een 'feitje' bij en reed ze rond of deed hij wat 'boodschappen'? Een loopmannetje dus, maar wel eentje die over die ruzie vertelt. Hij lijkt me meer te weten en mogelijks staat hij achter de eerste steen om deze te doen vallen maar om te zeggen dat hij de grote vis is... Neen, ik denk het niet.

662

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Het blijft een gegeven om te onthouden maar als Tinck bij de Bende zat en een contact was van Cocu dan kenden we volgens mij zijn naam al (met dank aan de ondervragingstechnieken van toen). Cocu - of een andere Borain - had toen sowieso zijn naam genoemd als "chauffeur", "schutter" of "gek" (naar gelang zijn rol) en was hij gearresteerd geweest.

Heel goed argument dat mij even doet twijfelen. Toch zou ik de piste niet laten vallen. Er kunnen redenen geweest zijn om hem niet te noemen. Stel, bij wijze van voorbeeld, andere combinaties zijn mogelijk, dat enkel Cocu was betrokken bij Colruyt Nijvel. Dan heeft hij er voordeel bij de echte companen uit de wind te zetten en verwarring te zaaien door namen te noemen die er niet toe deden.

Er zijn andere manieren te bedenken waarom iemand tijdens die Nijvel-ondervragingen niet de volledige waarheid zei. Bv. dat Cocu of Estiévenart (die ook een band had met Géva) zijdelings betrokken was bij iets waar hij zelf het fijne niet van wist, dat hij bvb een wapen gekregen heeft van een goede kennis (Tinck?) maar dat hij bij de overvallen niet aanwezig was. Allemaal mogelijkheden en er zijn er nog te bedenken. Bv. schrik...

Belangrijker dan wat we niet weten is wat we wel weten. Er zijn toen de piste Tinck al gevolgd werd opgravingen gedaan in Hornu. De Géva's zijn denk ik uit Italië afkomstig. Ik vind op Facebook ook niet meer info, maar het kan bijna niet anders dan dat J. en D. Géva familie zijn van elkaar. En als ze al geen familie zijn, Italiaanse inwijkelingen uit hetzelfde kleine dorp: Colfontaine.

Dat D. Géva Michel Cocu kent is bijna zeker. En dan is de zus van de huidige hoofdverdachte van de Bende van Nijvel een vriendin van D. Géva die 35 km verderop woont. Kijk maar zelf eens naar een dorp dat 35 km van het jouwe ligt: dat is tamelijk ver om contact te hebben. Natuurlijk ken ikzelf bvb ook mensen die 35km van me afwonen maar er is in de verste verte geen link met de Bende van Nijvel. Wie van de forumleden heeft familie rond Temse wonen?

Het gaat over Tinck: niet vergeten. Die is van Binche, tegen Anderlues, Landelies, Lobbes, Maubeuge en Bergen. Hoogstwaarschijnlijk woont er familie van hem vlakbij Temse. Als zeiler kent hij waarschijnlijk de fabriek Wittock-Van Landeghem. Hij woont in Ukkel en verhuist in het beginjaar van de Bende van Nijvel naar Elsene. Hij wordt herkend op een robotfoto waar hij inderdaad goed op lijkt (niet vergeten dat de Bende van Nijvel nog niet gezocht werd toen hij die zeer herkenbare schippersmuts droeg en er een diefstal mee pleegde). Hij draagt waarschijnlijk af en toe een vissershoed i.p.v. een schippersmuts. Hij bekent aan enkele individuen dat hij bij de Bende van Nijvel was. Er is een (niet-perfecte) DNA-match.

Dit zijn te samen veel dingen die volgens mij er op wijzen dat de speurders correct zijn. Wil dat zeggen dat de Borains de Bende van Nijvel zijn? Nee, dat zijn ze niet volgens mij. Er zit(ten) in Elsene nog een kompaan of kompanen die onder de radar gebleven zijn. Die de echte Bende van Nijvel zijn. Cocu en co zijn hoogstens zijdelings betrokken. Misschien is er ook een (zijdelingse) rol voor Becker, De Staerke, en andere genoemden in het dossier. De leider van de Bende is denk ik niet Tinck maar hij is wel co- of vice-leider. De persoon die samen met hem de Austin stal + Tinck vormen de kern van de Bende denk ik en ze hebben er later anderen bij betrokken.

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Ik krijg hem zelf ook niet geplaatst en ik heb al wel wat gezocht (wel heel veel interessante zaken ontdekt over boten, duikers en parachutisten) maar ik krijg hem niet geplaatst binnen één of ander schema. Enkel zwakke vermoedens. Er schieten nu een aantal pistes door mijn hoofd:

- Hij had een andere naam. (Onwaarschijnlijk)
- Hij was een informant. (Eveneens onwaarschijnlijk)
- Hij behoorde gewoon niet tot het gekende milieu en pleegde met een paar onbekenden deze overvallen. Ik zal het de Zucker-theorie noemen. (Is mogelijk vermits de Eddy van Zucker ook in Elsene heeft gewoond.)
- Hij behoorde wel tot een gekende groep maar is er op één of andere manier in geslaagd om altijd buiten schot te blijven. (Onwaarschijnlijk)

Of de meest logische uitleg: Tinck heeft helemaal niets met de Bende van Nijvel te maken noch met het misdaadmilieu in het algemeen maar is een 'gewone' burger die twee moorden of doodslagen heeft begaan uit woede of naar aanleiding van een uitlokking. Dan kan je nog lang blijven zoeken naar aanknopingspunten met andere personen of feiten uit het Bendedossier.

Weliswaar moet hij een bizar kantje hebben - of een heel slecht gevoel voor humor - door rond te bazuinen dat hij deel uitmaakte van de Bende. Verlangt hij op één of andere manier stiekem in zijn hoofd dat hij er bij was geweest? Vond hij zijn leven niet spannend genoeg en is hij in de ban geraakt van het Bendeverhaal? het zou bijvoorbeeld al interessant zijn om te weten wanneer hij daarover is beginnen vertellen tegen zijn vrienden en tegen die Fransman. Na of vóór de dood van zijn moeder.

fipilip wrote:

Er is een (niet-perfecte) DNA-match.

Kleine nuance: volgens een journaliste van de RTBF. Ik heb dit nog niet officieel uit de monden van de onderzoekers of magistraten gehoord en ook niet van de advocaat van Tinck die verbaasd zegt over deze mogelijke match niets in het (zijn) dossier heeft gevonden.

664

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

Of de meest logische uitleg: Tinck heeft helemaal niets met de Bende van Nijvel te maken noch met het misdaadmilieu in het algemeen maar is een 'gewone' burger die twee moorden of doodslagen heeft begaan uit woede of naar aanleiding van een uitlokking. Dan kan je nog lang blijven zoeken naar aanknopingspunten met andere personen of feiten uit het Bendedossier.

Daar hou ik ook nog steeds rekening mee maar ik ging er van even van uit dat hij er wel iets mee te maken heeft. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Ik had het wel verwacht, omdat de speurders ongetwijfeld extra tijd nodig hebben om Tinck's verleden in kaart te brengen. Ze willen deze "laatste kans" om een schuldige te vinden niet laten lopen, dus zullen ze alles op alles zetten en elk details binnenstebuiten willen keren. Dat is op zich al een reden om hem langer vast te houden. Het wil niet zeggen dat Tinck schuldig is. Het wil alleen zeggen dat de speurders nog niet overtuigd zijn van zijn onschuld.

Of het is de magistratuur die nog niet overtuigd is.

Enfin laat ons hopen dat iedereen binnen het gerecht zijn werk naar behoren doet (zonder verborgen agenda) en we binnenkort weten of al dan niet de domino's aan het vallen zijn.

666

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Hij behoorde gewoon niet tot het gekende milieu en pleegde met een paar onbekenden deze overvallen. Ik zal het de Zucker-theorie noemen.

Deze variant vind ik in ieder geval zeer aannemelijk klinken ... Er zijn natuurlijk allerlei misdaad netwerken, waarvan de meeste min of meer overlappen, maar als er misdaad netwerken buiten de bestaande groepen vallen komen ze misschien niet zo in beeld. Kent niemand ze in de bekende penoze en kent justitie ze ook niet.

Vervelend is ook dat we niet echt een beeld hebben wat Tinck na de Zeeverkenners gedaan heeft, als ik het allemaal wel op een rij heb, krijgen we pas weer een beeld van hem ergens dik in de jaren '90? Juist dat gat er tussen is voor ons het meest interessant. Wat waren zijn bezigheden in de late jaren '70 en begin jaren '80?Misschien als we dat alleen al zouden weten, dat we ons een beeld zouden kunnen vormen. Zou het een idee zijn om behalve hier de gedachten de vrije loop te laten een feiten dossier van hem te maken, waar alleen de zekerheden op staan en deze wel zo gedetailleerd mogelijk, ik moet zo nu en dan al ver terug zoeken als ik even iets kwijt ben.

Mijn indruk is wel dat hij sowieso graag aan de avontuurlijke kant van het leven vertoeft... Zeeverkenners, parachute springen, militaire training, bar gevechten, moord met mes, zelf een boot bouwen, zeezeilen. Ik kan me niet echt voorstellen dat hij in de jaren dat we hem niet in beeld hebben een koorknaap is geweest. smile

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

Weliswaar moet hij een bizar kantje hebben - of een heel slecht gevoel voor humor - door rond te bazuinen dat hij deel uitmaakte van de Bende. Verlangt hij op één of andere manier stiekem in zijn hoofd dat hij er bij was geweest? Vond hij zijn leven niet spannend genoeg en is hij in de ban geraakt van het Bendeverhaal? het zou bijvoorbeeld al interessant zijn om te weten wanneer hij daarover is beginnen vertellen tegen zijn vrienden en tegen die Fransman. Na of vóór de dood van zijn moeder.

Inderdaad. Als hij er echt niets mee te maken heeft, blijft het verdacht en bizar dat hij op verschillende tijdstippen bekend heeft bij de bende te zijn betrokken geweest. Zeker als de onderzoekers in de jaren '90 al eens bij je zijn komen aankloppen, zou ik me nadien koest houden. Tinck blijkbaar niet. Hij vertelt tegen klanten op zijn boot over zijn verleden als moordenaar, tegen anderen heeft hij het over zijn verleden als chauffeur van de bende.

Jab_317 wrote:

Of hij was er bij een 'feitje' bij en reed ze rond of deed hij wat 'boodschappen'? Een loopmannetje dus, maar wel eentje die over die ruzie verteld. Hij lijkt me meer te weten en mogelijks staat hij achter de eerste steen om deze te doen vallen maar om te zeggen dat hij de grote vis is... Neen, ik denk het niet.

Ik denk dat Tinck inderdaad bij enkele feiten betrokken was, maar dat zijn rol miniem was. Het zou kunnen dat hij er onrechtstreeks bij betrokken was (auto's stelen, wapens bijhouden, ...) en zijn rol nadien heeft opgeblazen. Een link naar een "echte" bende-verdachte zou kunnen verklaren wie hem bij de bende heeft betrokken als loopjongen. De (weliswaar zwakke) link met Cocu is een goed begin.

668

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

Kleine nuance: volgens een journaliste van de RTBF. Ik heb dit nog niet officieel uit de monden van de onderzoekers of magistraten gehoord en ook niet van de advocaat van Tinck die verbaasd zegt over deze mogelijke match niets in het (zijn) dossier heeft gevonden.

Nuance: volgens bijna alle journalisten (RTBF heeft het inderdaad wel alleen over de vest van Angelou). Het klopt dat de onderzoekers dat nog niet bevestigd hebben en dat de advocaat niets in zijn dossier vindt daarover. Dat is eigenlijk een slecht teken geef ik toe. Maar ervaren speurders als oa Vos gaan er dan weer van uit dat niet alle kaarten op tafel werden gelegd, zij kennen de werkwijze van procureurs en onderzoekers toch het best? En wat met de andere, weliswaar hoofdzakelijk indirecte, elementen?

We kunnen er over discussiëren of we de meest negatieve benadering of de meest positieve moeten volgen. Verder zoeken, hypotheses formuleren, linken detecteren, het verleden nagaan van de man die in de cel opgesloten werd door de mensen die het dossier het best kennen. Of het Tinck-spoor laten vallen en elke mogelijke link bij voorbaat afschieten om op dit forum enkel nog te spreken over alle andere verdachten die in de voorbije dertig jaar werden genoemd, die we nog minder kunnen plaatsen, van wie we wel aanknopingspunten vinden met anderen uit het Bende-dossier zonder te weten of die anderen wel iets met de Bende te maken hebben.

669

Re: Jean-Marie Tinck

patrick111 wrote:

Inderdaad. Als hij er echt niets mee te maken heeft, blijft het verdacht en bizar dat hij op verschillende tijdstippen bekend heeft bij de bende te zijn betrokken geweest. Zeker als de onderzoekers in de jaren '90 al eens bij je zijn komen aankloppen, zou ik me nadien koest houden. Tinck blijkbaar niet. Hij vertelt tegen klanten op zijn boot over zijn verleden als moordenaar, tegen anderen heeft hij het over zijn verleden als chauffeur van de bende.

Ho ho! Ik heb nog steeds nergens gelezen dat hij ook echt wist dat zijn DNA afgenomen was voor Bende van Nijvel-zaken, het kan zijn dat de speurders DNA verzameld hebben zonder zijn medeweten. In Nederland gebeurt dit in ieder geval veel, op die manier maak je geen slapende honden wakker en kan je in alle rust iemand uitpluizen. DNA vind je gewoon op een blikje cola dat de verdachte in een afval bak gooit. Soms is dat veel makkelijker dan de hele juridische procedure in te gaan.

Het kan ook zijn dat zijn DNA afgenomen is in verband met die mes-steek zaak, ik weet niet hoe dat in België is maar in Nederland verdwijn je als moordenaar wel in de DNA-databank. Het kan in dat geval goed zijn dat hij helemaal nooit geweten heeft dat hij eerder verdacht was voor Bende van Nijvel-feiten. Ik heb nergens uit begrepen dat ze hem opgepakt hadden, alleen dat ze zijn DNA getest hebben destijds omdat hij in beeld kwam en geen match hadden dus geen rede zagen dat spoor verder te volgen. Als duidelijk ergens staat dat hij opgepakt is, dan hoor ik het graag maar volgens mij blijft dit een beetje in nevelen gehuld...

En als hij het zelf niet wist en hij kletst er wel over, dan is het wel heel verdacht, zeker als je hem als justitie zijnde eerder in beeld had. Trouwens ik las in de eerste week, ik weet niet meer waar maar in een Facebook comment-box ergens op een artikel in het Frans dat hij zelfs aan de eerste de beste kozijnen-verkoper aan de deur liep te bazelen dat hij van de Bende van Nijvel was geweest, als dat waar is lijkt het er op dat waar zijn hart vol van was zijn lippen van overstroomden... maar goed hmmm!

patrick111 wrote:

Ik denk dat Tinck inderdaad bij enkele feiten betrokken was, maar dat zijn rol miniem was. Het zou kunnen dat hij er onrechtstreeks bij betrokken was (auto's stelen, wapens bijhouden, ...) en zijn rol nadien heeft opgeblazen. Een link naar een "echte" bende-verdachte zou kunnen verklaren wie hem bij de bende heeft betrokken als loopjongen. De (weliswaar zwakke) link met Cocu is een goed begin.

Persoonlijk denk ik juist dat hij één van de personen is geweest die de trekker over heeft gehaald naar de kinderen, waarom schep je er anders over op? Als je het er destijds al niet mee eens was wil je er dertig jaar later helemaal niet mee geassocieerd worden is mijn redenering... Je gaat toch niet opscheppen in een kroeg en dan zeggen: ja maar eigenlijk was ik het er niet mee eens en vond ik het heel erg alllemaal, nee volgens mij zeg je dan: ik heb dat en dat allemaal gedaan en die andere jankers die durften toen niet meer, maar ik wel... dat is opscheppen volgens mij?!?

Re: Jean-Marie Tinck

Het is in het geval Tinck misschien wel aardig te weten dat de Zweedse politie door de jaren heen in totaal 130 mensen over de vloer heeft gehad die allemaal bekenden in 1986 hun eerste minister Olof Palme te hebben vermoord. Het moet daar druk zijn geweest op dat trottoir toen het gebeurde.

Het is maar om te zeggen: er zijn mensen die de sterkste verhalen ter wereld over zichzelf rondbazuinen maar verder tamelijk onschuldig zijn. Misschien is Tinck ook wel zo iemand.

Als de advocaat werkelijk geen weet heeft van een DNA-match, dan vermoed ik dat die niet bestaat. Advocaten behoren op de hoogte te zijn van de bewijzen tegen hun cliënten. Anders is er geen sprake van een rechtmatige verdediging.