Re: Jean-Marie Tinck

Dat is een verontrustend verhaal.

762

Re: Jean-Marie Tinck

Is de hem beloofde immuniteit de reden dat hij zo open was over zijn verleden? Misschien krijgen we binnenkort ook opnieuw opgravingen:

"(...) Ils l’ont pris, ils ont été dans un endroit, creusé un trou. Et le gars leur a demandé pour qui était ce trou. Ils lui ont répondu ‘c’est pour toi, pour le gosse que tu as tué’. Et ils l’ont tué et ils l’ont mis dedans.” D’autres victimes de la bande auraient aussi été enterrées sur ce même terrain."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

763

Re: Jean-Marie Tinck

Werd de ruzie volgens dit scenario veroorzaakt door de moord op Elsie in Aalst?

764

Re: Jean-Marie Tinck

Ik denk van wel, volgens mij kan het enkel daarop wijzen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Marie Tinck

Als zijn verhaal een indicatie is van hoe de vork aan de steel zit, hebben we dus te maken met een organisatie bestaande uit drie niveau's. Het eerste niveau wordt gevormd door de uitvoerders (Tinck, etc.), het tweede niveau zijn de personen die verantwoordelijk zijn voor wat Tinck de "formation très dure sur le plan psychologique" noemt (een soort van logistieke cel, kan ook bestaan uit uitvoerders). Het derde en hoogste niveau bestaat uit mensen die in staat zijn om gevangenisstraffen kwijt te schelden of in te korten (magistraten, politici, etc.). Op dit niveau zijn waarschijnlijk ook de opdrachtgevers terug te vinden. Kortom, georganiseerde misdaad en dus niet een bende boeven die het voor de buit doen.

Re: Jean-Marie Tinck

» www.rtbf.be

767

Re: Jean-Marie Tinck

Even voor degenen hier die moeite hebben met het Frans:

Tijdens de jaren 60 zou hij tijdens zijn dienstplicht in Duitsland een officier ("gradé") hebben neergeschoten. Hij zou levenslang krijgen maar er werd hem de vrijheid aangeboden als hij zou overgaan tot het oprichten van de Bende (NB: wel een hele poos later dan de jaren 60!) na het krijgen van een bikkelharde opleiding (incl. het ter plaatse neerschieten van een persoon die niet aan deze opleiding voldeed).

Hij deed in de Bende (initieel?) dienst als chauffeur. Ze deelden nooit in de buit want het geld werd overgemaakt aan "rijkswachters". Hij zou er nog steeds bij geweest zijn in Aalst waar na het doden van "een kind in een auto" (Elsie?), er ruzie uitbrak en het verantwoordelijke Bende-lid door de anderen vermoord werd.

Hij zou ook een detail vermeld hebben dat nooit in de pers verscheen (welk?), wat hem extra verdacht maakt. Zijn profiel zou niet dat van een mythomaan zijn en hij zou psychopatische trekken vertonen. Hij is akkoord gegaan met het afleggen van een test met een leugendetector.

Re: Jean-Marie Tinck

Tinck heeft dus een speciale training gekregen die al in de jaren 60 werd gestart. Het lijkt me straf dat het trainingsgedeelte zo'n 20 jaar zou geduurd hebben. Dus ofwel liegt hij, ofwel was de bende al ver voor de eerste overvallen actief (huurmoorden plegen?).

Re: Jean-Marie Tinck

Die reportage op RTBF lijkt me eerder een non-event. Wat een warrige, onsamenhangende en ongeloofwaardige getuigenis.

dim, wie is Elsie?

770

Re: Jean-Marie Tinck

Ik vind het maar een eigenaardig gegeven. Hij zou dus een officier vermoordt hebben en komt daar dan nog mee weg ook. Had die officier dan geen familie, vrienden, collega's? Dan kreeg hij die opleiding. Hoe zit dat dan met die instructeurs? Hoe zijn zij hierin betrokken geraakt? Dat is ook weer zo'n kip of ei verhaal. Het detail dat hij vermeld zou betrekking op de vesten kunnen hebben, maar meer zie ik er ook niet in. Afwachten dus.