771

Re: Jean-Marie Tinck

René De Witte wrote:

dim, wie is Elsie?

Elsie Nijs.

772

Re: Jean-Marie Tinck

Dag allemaal, long time reader, first time poster hier. Ik lees dus al een aantal jaren te pas en te onpas mee op de site zowel als op het forum. Sinds het nieuws rond Jean-Marie Tinck lijkt het hele dossier plots weer een stuk actueler. Gegeven het recente nieuws wil ik toch even reageren.

Het lijkt mijns inziens inderdaad lang uitgerekt, zou men Jean-Marie Tinck (en anderen?) reeds in de periode 1960 hebben ingelijfd, maar misschien valt dit in perspectief te plaatsen. Ik meen mij immers te herinneren dat Gladio-diensten in die periode werden opgericht. In dit perspectief zou men 'het bevel tot het oprichten van een bende', ook wel kunnen vertalen als een kwijtschelden van schuld (de moord) in ruil voor een actieve participatie binnen een stay-behind-netwerk.

Dat deze netwerken niet bepaald vies waren van duistere zaken is in het verleden al gebleken. Dat hun leden van tijd ongecontroleerd durfden handelen is tevens bewezen in Nederland, waar 2 medewerkers van Gladio enkele decennia geleden (het exacte jaartal ontgaat me) geprobeerd hebben een bedrijf in babyvoeding te chanteren met de dreiging de voeding te vergiftigen. Dit zou zijn geweest omdat ze zich in de steek gelaten voelden na het (althans officiële) opdoeken van het netwerk nadat er verschillende wapendepots ontdekt werden. Toegegeven: het gaat hier om slordige en ongecoördineerde actie, maar extreem niettemin.

Last but not least: de Gladio-medewerkers slaagden er veelal in, net zoals Tinck, om ver beneden de radar te vliegen.

Soit, just my idea.

773

Re: Jean-Marie Tinck

Inderdaad, niets belet dat Tinck ook al in de jaren 70 actief zou zijn geweest. Maar niet noodzakelijk in wat traditioneel "de Bende" wordt genoemd.

Re: Jean-Marie Tinck

Als - en dan bedoel ik ook echt 'als' - blijkt dat er iets waar is van Tincks achtergrondverhaal dat door RTBF gelanceerd werd dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat dit alles deel uitmaakt van een grotere Gladio-organisatie, zoals James al opmerkte. Maar goed, dat is redelijk voorbarig. Ben wel benieuwd wat dat ene detail is dat Tinck niet kon weten, maar blijkbaar wel wist en dus doet vermoeden dat hij er op één of andere manier bij betrokken was.

775

Re: Jean-Marie Tinck

A kent B en B kent C.

A heeft iets nodig: er moet iemand uit de weg geruimd worden, er moet iets gestolen worden, ... Daarvoor spreekt deze B aan die zijn weg wel kent in het criminele kruim van onze maatschappij. En zo wordt C gevonden. Deze heeft er iets extra legaals mee te verdienen en zot in hun kop zoals ze zijn doen ze maar mee.

We kunnen enkel maar aan de Bende van Nijvel toeschrijven wat rechtstreeks te linken valt. Dat kunnen zaken zijn die in opdracht waren maar ook zaken uitgevoerd door iemand uit de groep C. Laat ons de ogen niet vol zand laten strooien de Bende zal wel al zaken gedaan hebben voor én dan ook na de gekende feiten (daar zijn voorbeelden van).

De Bende van Nijvel is zo een misplaatste naam.

776

Re: Jean-Marie Tinck

René De Witte wrote:

Die reportage op RTBF lijkt me eerder een non-event. Wat een warrige, onsamenhangende en ongeloofwaardige getuigenis.

Vind ik ook. Het is onmogelijk dat Tinck op basis van deze getuigenis aangehouden werd. Alleen al het verhaal van het afgemaakte kind: er werd er dus meer dan een afgemaakt. Die ruzie daarover binnen de Bende houdt geen steek.

De speurders hebben meer aanwijzingen die naar Tinck leiden en die Franse getuigenis was gewoon welgekomen om hem aan te houden of om rustig te kunnen doorwerken zonder vervelende vragen van de pers. Dat de speurders meer weten blijkt ook hier uit: de Franse getuige die ook met de speurders sprak heeft het vooral over de ergste aanslagen waarbij een kind werd gedood. 1985 dus. Terwijl de speurders Tinck daar niet eens van willen verdenken. Ze verdenken hem voor feiten uit 1982-83 en negeren de verklaringen van de Franse getuige over 1985.

Jab_317 wrote:

Laat ons de ogen niet vol zand laten strooien de Bende zal wel al zaken gedaan hebben voor én dan ook na de gekende feiten (daar zijn voorbeelden van).

Ik ben er zeker van dat voor Maubeuge al inbraken gedaan zijn en na Maubeuge ook inbraken gepleegd zijn, zeker tot de eerste supermarktovervallen begonnen. We horen alleen van de inbraken waar gemoord is of schoten gevallen zijn. Zie ook Auberge in Beersel. Ik denk dan ook dat een van de Bendeleden een horecazaak moet gehad hebben. Wat moet je anders met zoveel koffie, champagne, plantaardige olie, ...

777

Re: Jean-Marie Tinck

Laat ons zeker een onderscheid maken tussen feiten gepleegd in opdracht én dus ook als Bende van Nijvel en de andere feiten die gepleegd worden door uitvoerders van de Bende maar niet in relatie staan met een opdracht van.

Eens een dief altijd een dief. Misschien was één van de leden wel een inbreker. Dergelijk iets kan handig zijn als je bijvoorbeeld moet gaan inbreken bij Wittock. Dat één van hen dan een horecazaak heeft, het valt niet uit te sluiten. Zeker niet, maar uiteindelijk kan je gewoon eens binnen in de winkel gewoon nemen waar je op dat eigenste moment zin in hebt. Dan kunnen we stellen dat die uitvoerders een zootje ongeregeld zijn, leven van moment op moment, impulsief, ...

Maar onder druk van hun opdrachtgevers en vooral de tussenpersonen wel mooi doen wat 'moet'. Als je 'hoog' genoeg stond in de hiërarchie wist je wel op wie je beroep kon doen om iets te bemachtigen of iemand uit te schakelen en waar komen dergelijke hoge pieten samen. Waar komen zij ook in aanraking met mannen die hun weg kennen in het criminele milieu (rijkswachters, gevangenisdirecteurs, ...): seksclubs.

778

Re: Jean-Marie Tinck

thx dim voor de vertaling, nice work!

779

Re: Jean-Marie Tinck

René De Witte wrote:

Die reportage op RTBf lijkt me eerder een non-event. Wat een warrige, onsamenhangende en ongeloofwaardige getuigenis.

dim, wie is Elsie?

Elsie Nijs.

Inderdaad ongeloofwaardig. Nog iets: die journaliste die dat interview met die fransman ineen knutselde sprak over "incoherences" in het verhaal van Tinck en bestond het te zeggen ('k zal het maar in 't Nederlands schrijven) want: "dat er wel kinderen gedood werden maar niet in een auto"!

Dat mens weet dus van toeten of blazen.

Re: Jean-Marie Tinck

Bizar verhaal en zoals anderen opmerken weinig geloofwaardig. Ik vraag me ook af waarom deze getuige voor de camera zijn verhaal wilde doen. Als het verhaal wat Tinck zou hebben verteld klopt, zou ik in zijn positie voortaan geen oog meer toe doen en zeker niet op televisie verschijnen.

Er zit wel een element in dat gemakkelijk te verifiëren moet zijn: de dood van de officier. Zoiets kan niet geheim gehouden worden. Dat men een jonge soldaat op basis daarvan een carrière in een moordenaarsbende aanbiedt in ruil van straffeloosheid klinkt echter als het scenario van een aftandse B-film.