Re: Jean-Marie Tinck

Al wat hij vertelde kon ik evengoed verzonnen hebben.

De Borains zie ik in geen vooraanstaande rol. Voor Temse in opdracht van Lekeu/Beijer/Bouhouche met o.a. Louvaert, Smars en Vandeuren (?). Het is natuurlijk wel mogelijk dat hij meegedaan heeft. Maar te veel tegenstrijdigheden in de pers om er iets van te maken: volgens de ene bron enkel chauffeur, volgens andere bronnen actief deelgenomen. Wat is het nu?

Volgens mij bestaat er geen echte "Bende van Uitvoerders" maar wisselt de bezetting per feit (met één of meerdere personen achter hen: personen die 'criminelen' in contact brachten met de hogere regionen van de maatschappij. Ik kan me bv. de Bende De Staerke moeilijk voorstellen op de koffie bij VDB. Voor die elite zijn ze gewoon pionnen die het vuile werk doen en even snel kunnen weggeruimd worden mochten ze hun mond voorbij praten. Voor die elite zijn ze een 'noodzakelijk kwaad' en uitschot net als het gewone werkvolk.

Hij kan maar hopen dat ze hem in de cel houden, anders is er hem geen lang leven meer beschoren. Zelfs al lult hij uit z'n nek, als er nog 'betrokkenen' in leven zijn zullen die niet tevreden zijn dat het onderzoek terug onder de aandacht komt. Ze hadden waarschijnlijk gedacht (in jaren 80) dat alles na een tijd ging doodbloeien. In die tijd had je geen internet maar nu kan men pv's en getuigenissen etc. allemaal op het net zitten. Mensen kunnen robotfoto's bestuderen etc. Mocht hij toch gelijk hebben, dan moet het toch opnieuw heet onder de voeten worden voor o.a. Bultot.

Voor mij Bende Van Nijvel = opdrachtgevers die volgens bepaaald stramien handelden (typische kenmerken als reus/oude/killer, Golf gti, vissershoedje, ...) met wisselende bezetting (inclusief gevangenen = waterdicht alibi). Ik denk ook dat ze meer misdaden op hun kerstok hebben als ze beweren. Voor '82 en na '85 (afrekeningen, drugstrafiek, wapentrafiek, gestolen wapens, prostitutie, ...). Misschien worden er ook daden gelinkt aan bende die er niet mee te maken hebben.

In een echte 'Bende' geloof ik niet. Om het in voetbaltermen te zeggen: Ik zie ze meer als een Rode Duivels van de misdaad. Ofwel misdadigers die zich in de kijker gewerkt hadden met hun professionele manier van werken, of misdadigers die gechanteerd werden en er zelfs niets aan verdienden. Vandaar waarschijnlijk de lage buit: ze verdienden er zelf niets aan. Hooguit strafvermindering?

Re: Jean-Marie Tinck

Probleem met al jullie complotten is dat als je nou geld en macht hebt en je wil iets organiseren dat de maatschappij ontwricht of voor politieke instabiliteit moet zorgen, dan komt daar de Bende van Nijvel niet uit. Alleen de laatste 3 overvallen springen er echt uit, alle andere misdaden zouden allang vergeten zijn. Ik ben misschien niet populair hier, maar ik lees al heel wat jaartjes mee, en zelfs voor die 3 extreme overvallen in '85 staat geenszins vast dat het om militair getrainde zou gaan. Het valt mij iig op dat er veel gefantaseerd wordt. En als men het even niet meer weet, dan valt altijd de naam van Bouhouche weer, en blijft de circel rond.

793

Re: Jean-Marie Tinck

Moderatie: Gelieve on-topic te blijven. Dit onderwerp gaat waarschijnlijk volgende week meer dan 100 pagina's tellen. Het laatste wat we nu in dit topic nodig hebben is een discussie over complotten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

794

Re: Jean-Marie Tinck

noorderling wrote:

Probleem met al jullie complotten is dat als je nou geld en macht hebt en je wil iets organiseren dat de maatschappij ontwricht of voor politieke instabiliteit moet zorgen, dan komt daar de Bende van Nijvel niet uit.

Je bent zeker niet de enige die niet in complotten gelooft. Er zijn hier ook Belgen die jouw mening delen. De daden van 1985 lijken echte aanslagen, dat geef ik toe. Ik denk echter dat het daden zijn van een of meerdere psychopaten die wraak wilden nemen op de maatschappij, omdat ze zich verongelijkt voelden door een gevangenisstraf of onheus behandeld voelden op financieel vlak (verlies uitkering, belastingaanslag, ...).

Voor 1982-1983 is het zonneklaar. De inbraak in Maubeuge, de moord in de Auberge in Beersel, de moord op de taxichauffeur, de eerste supermarktovervallen, zelfs de inbraak in de Colruyt: beginnelingen die criminele feiten plegen voor enkele kilo's koffie, rookwaren, champagne. Ik veronderstel dat Tinck er bij was en dat hij zijn misdaadcarrière pas dan in 1982 is begonnen, rond zijn vijfendertigste. Beginnelingen die één ding voor hadden op de politie: ze waren niet bang, hadden ongelooflijk veel lef. Pschychopaten hebben dat. Mensen die gerekruteerd worden in ruil voor strafvermindering hebben dat niet. Iemand die zijn leven riskeert en dan ook nog eens zijn geld af geeft: dat bestaat niet.

795

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Moderatie: Gelieve on-topic te blijven. Dit onderwerp gaat waarschijnlijk volgende week meer dan 100 pagina's tellen. Het laatste wat we nu in dit topic nodig hebben is een discussie over complotten.

Ik was bezig aan het tikken toen dit bericht verscheen. Sorry. Dit is natuurlijk de zoveelste discussie over complotten. Op zich is het logisch dat als je in een complot gelooft je ook Tinck in die theorie wil kaderen. Zelf volg ik die theorieën aandachtig, maar ik wacht op logische argumenten. Het kan met de Bende van Nijvel alle kanten uit. Ik koppel Tinck aan de Borains en vind de link met Temse en Anderlues belangrijk. Ik besef dat het een heel andere kant op kan en vind dat niet erg. Door het delen van info komt er misschien toch iets boven, komen er  bvb mensen uit Temse op de site die Tincks kennen. Of die in Wasmes iets kunnen nagaan via familie.

Hetzelfde geldt voor de complotpiste, misschien komt er door nieuwe inzichten iets boven. Anderzijds vind ik ook dat bepaalde stellingen die al dertig jaar verkeerdelijk meegaan, zoals politici die niet willen dat de waarheid aan het licht komt (en toch de verjaringstermijn telkens verlengen) beter ontkracht worden. Tinck is na Philippe De Staerke de belangrijkste verdachte in de geschiedenis van de Bende. Als hij niet wordt vrijgelaten gaan we misschien naar 200 pagina's. Herhalingen zijn misschien wel vervelend en belemmeren een goed overzicht: daarom misschien een aparte Tinck-pagina met alle belangrijke elementen?

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Moderatie: Gelieve on-topic te blijven. Dit onderwerp gaat waarschijnlijk volgende week meer dan 100 pagina's tellen. Het laatste wat we nu in dit topic nodig hebben is een discussie over complotten.

Je hebt gelijk hoor. Probleem is alleen dat er (vermoedelijk) behoefte bestaat aan een mainstream van actuele discussies. En dan gaat het inderdaad van Tinck naar complotten en vervolgens weer terug naar Tinck. Ik weet ook niet goed hoe je dit anders kunt organiseren. Ikzelf lig overigens ongeveer op de lijn van Noorderling en Fipilip. Geen complot, wel Tinck.

Re: Jean-Marie Tinck

Na de jongste berichten over Tinck is er op het forum – en zeker op het Franstalige forum – weer heel wat te doen rond Gladio.

Persoonlijk heb ik heel lang gedacht dat de bendereeks van 1985 te maken had met het zaaien van terreur in ons land. Ik koppelde het aan de zogenaamde ‘strategie van de spanning’, aan extreemrechts, kortom aan terroristische acties. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het er niets mee te maken heeft, maar dat de drie ‘overvallen’ op de een of andere manier specifiek met Delhaize zelf hadden te maken.

Met wou volgens mij zeer expliciet vestigingen van Delhaize treffen. Het ging de bende niet om de buit, maar om Delhaize commercieel heel zwaar te treffen door er bloedbaden aan te richten en klanten weg te houden. Misschien wou men op die manier mensen (bestuurders? Aandeelhouders?) onder druk zetten. Wou men ze afpersen? Geen idee over het motief, maar waarom denk ik dat Delhaize geviseerd werd?

Laat ons veronderstellen dat de bende de opdracht had om het land de daver op het lijf te jagen, dan vraag ik me af waarom dan enkel in supermarkten werd toegeslagen. Het kan natuurlijk zijn dat men warenhuizen uitkoos om aan te tonen dat onze politiediensten totaal niet gewapend waren om moorddadige gangsterbendes te lijf te gaan. Misschien werden daarom in september 1985 ineens twee vestigingen overvallen. Als statement kon dat immers tellen.

Stel dat het de bedoeling was om in supermarkten terreur te zaaien, dan stelt zich de vraag waarom specifiek bij Delhaize. Er waren andere enseignes die als doelwit konden dienen. Toch zou de bende in november 1985 de GB in Ninove voorbij rijden om naar Delhaize in Aalst te gaan. In Aalst hadden ze ook de Colruyt kunnen overvallen aangezien ze zich via de Brusselsesteenweg en Affligem net zo goed uit de voeten konden maken.

De tijdslijn vind ik ook merkwaardig. In september zijn Eigenbrakel en Overijse aan de beurt. Een vraag die ik mij stel is of deze twee vestigingen niet heel bewust zijn uitgekozen. Dan gebeurt er niets tot november. Heeft de bende – of heeft de opdrachtgever – na september haar/zijn zin niet gekregen? Waren Eigenbrakel en Overijse als lesje nog niet genoeg geweest? Is het daarom dat er verscheidene weken zijn tussen Overijse/Eigenbrakel en Aalst? Die pauze past volgens mijn bescheiden mening niet bij de complottheorieën.

Is Aalst uitgekozen om aan te tonen dat men overal terreur kan zaaien, ook buiten het Brusselse en dus ook in Vlaanderen? Geen enkele vestiging zou nog veilig zijn. Aalst werd misschien ook niet toevallig uitgekozen. Het was het weekend van Sint-Maarten (Aalst heeft geen Sint-Niklaas) en van de jaarmarkt op 11 november. Die markt lokte telkens een massa volk. Er stond een verlengd weekend voor de deur en dus zou het ook in Delhaize op zaterdagavond zeer druk zijn. Wou de bende – of de opdrachtgever - aantonen dat men ook zijn moment heel goed wist uit te kiezen? De kerstperiode kwam eraan.

Heel vaak wordt geschreven dat de bendeleden zwaar getrainde mensen waren, blijkbaar kerels die militair waren opgeleid. Ik herinner mij zeer goed wat Fons Baeyens (wapenhandelaar, kampioen practical pistol shooting) me na Aalst vertelde. Hij was ter plaatse naar de kogelinslagen gaan kijken en was er rotsvast van overtuigd dat de schutters eigenlijk prutsers waren. Het waren volgens hem zeker geen geoefende schutters. Het gebruik van riotguns vond hij vooral zeer eigenaardig voor gangsters. Hij zag maar twee mogelijkheden voor het blinde terreur. Ofwel zaten ze zwaar onder de cocaïne/drugs, ofwel ging het om psychopaten. Dat kon moeilijk anders want gangsters zullen ten eerste vermijden slachtoffers te maken en ten tweede, ze zullen zeker nooit op kinderen schieten.

Dit toont volgens mij nog eens aan dat het niet om de buit ging, maar om terreur te zaaien bij Delhaize. Zeg nu zelf, een keten waar zelfs kinderen niet veilig zijn, wie gaat er nog naartoe? Voor het imago van een enseigne kan het niet dodelijker zijn. Allicht was het zelfs dé bedoeling/opdracht om kinderen te treffen. Dat er binnen de bende ruzie zou zijn ontstaan over de jonge slachtoffers, lijkt niet echt geloofwaardig. Die ruzie zou in september moeten ontstaan zijn, maar in november ging men nog driester te werk.

Als men 1985 toeschrijft aan Gladio-toestanden, is die reeks moeilijk in verband te brengen met 1982-1983. Als men 1985 toeschrijft aan maffiatoestanden is er wel een rode draad te vinden. Grof geld, afrekeningen, chantage, afpersing, noem het.

In zo’n verhaal kan een figuur als JM Tinck dus best een rol gespeeld hebben.

Re: Jean-Marie Tinck

René De Witte wrote:

Stel dat het de bedoeling was om in supermarkten terreur te zaaien, dan stelt zich de vraag waarom specifiek bij Delhaize.

Misschien omdat bij andere supermarkten/warenhuizen inmiddels bewakingscamera's waren geïnstalleerd en bij Delhaize nog niet. Snel na de overval in Aalst werden in alle Delhaizevestigingen bewakingscamera's geïnstalleerd. De overvallen hielden toen op. Ik weet het niet hoor, maar het antwoord op dit soort vragen kan simpel zijn.

Re: Jean-Marie Tinck

Aan het gegeven dat Tinck 'een nieuw element' zou verteld hebben aan de speurders hecht ik absoluut geen geloof. Volgende week is het nl. vergadering met de nabestaanden. Waarschijnlijk had de procureur gehoopt daar te kunnen vertellen dat het DNA-onderzoek positief is maar ondertussen is het nieuws gevallen dat dit niet het geval is. Om de nabestaanden niet teleur te stellen wordt dan maar het verhaal de wereld ingestuurd dat Tinck nog 'iets nieuws' zou verteld hebben dat verder onderzocht moet worden. Met deze aankondiging is het ook al duidelijk dat de aanhouding van Tinck volgende week 9 kansen op 10 verlengd zal worden door de raadkamer. En dan zit hij weer voor een maand vast.

Tja het relaas van die Franse getuige lijkt op het eerste zicht schokkend maar zoals vele andere hier op het forum al geformuleerd hebben kloppen er een aantal zaken niet in dat verhaal. Ook is het duidelijk dat de journaliste van de RTBF het dossier ook niet kent want Elsie Nijs werd inderdaad wel degelijk in een auto neergeschoten en dat is een gegeven dat reeds lang gekend is. Ook Bozidar Djuroski, toen 15 jaar, trouwens werd in een camionette beschoten maar hij heeft het wel overleefd. Het is ook diezelfde journaliste die het heeft over DNA op de vest van Angelou i.p.v. DNA op de kogelwerende vest die opgevist werd in Ronquières.

Wat Tinck tegen die Fransman zou verteld hebben lijkt mij een samenraapsel te zijn van verschillende zaken die Tinck gelezen of op TV gezien heeft, ook dat fameuze nieuw element dat hij zou verteld hebben. Het is niet omdat dat element vroeger niet in de pers is verschenen dat Tinck dat element niet op een andere manier kan weten. Er staan nl. heel wat PV's en andere documenten over het Bendeonderzoek op het internet. Ook zijn er de verslagen van de Bendecommissies. Als Tinck zich, zoals wij, de laatste jaren heeft geamuseerd om deze documenten te downloaden en de fora's te lezen, is het niet moeilijk om zaken te vertellen die nooit in de pers verschenen zijn.

Dat is ook zo over de ruzie binnen de bende over de dood van een kind. Dat element bevindt zich nl. ook in een PV van 9 oktober 1985 (dus vóór Aalst !) te vinden op het net. Een informant had zich hierover uitgesproken tegen een gepensioneerde rijkswachter. Deze informant had gezegd dat hij opnieuw contact had opgenomen met die rijkswachter omdat hij zeer geërgerd was door de dood van een kind in Overijse. Die informant had het dan over een aantal personen die volgens hem met de Bende te maken hadden en die vernoemde personen waren beslist géén 'marginalen'!

Dus samengevat:

  • het verhaal over de ruzie over de dood van een kind: te lezen in een PV en op de fora's (+ gekend verhaal over de ruzie binnen de Bende De Staerke);

  • het verhaal over het afmaken met een kogel in het hoofd van een persoon die niet voldeed aan de rekrutering: lijkt sterk op het dossier van de Pastorale-moorden;

  • het verhaal van het afmaken van een kompaan boven een put: zie dossier Haemers en Jean-Pierre Halla;

  • rest nog wel het verhaal over de moord of verwonding van een officier tijdens zijn legerdienst: dat vind ik niet meteen maar het doet mij wel aan iets denken, vermoedelijk van een film.

800

Re: Jean-Marie Tinck

Eric Donkaew wrote:

Misschien omdat bij andere supermarkten/warenhuizen inmiddels bewakingscamera's waren geïnstalleerd en bij Delhaize nog niet. Snel na de overval in Aalst werden in alle Delhaizevestigingen bewakingscamera's geïnstalleerd. De overvallen hielden toen op.

Bewakingscamera's zullen die mannen die uit een wagen stappen om op een politiewagen te gaan schieten niet tegengehouden hebben. Ik vraag me ook af of alle ketens, bv. de voor de Bende van Nijvel beter bereikbare Mestdagh's, bewakingscamera's hadden. Ik zie zeker iets in deze theorie van René De Witte. Zeker in 1985 lijkt het of men Delhaize wou treffen. Alleen het motief begrijp ik niet. Indien afpersing, zou Delhaize dat 30 jaar kunnen verzwijgen, zonder een enkel lek? Maar alles kan, een motief kan verrassend zijn en simpel, zeker voor psychopaten. Terloops, Claude Dubois had een notitie gemaakt over Delhaizebeheerder Leclercq. Hij woonde in 1991 in de straat van Tinck (en hij woonde ook in Elsene in 1982).