Re: Jean-Marie Tinck

Ze gaan hem in de jaren 90 niet vastgehouden hebben omdat een paar man hem herkend heeft op een robotfoto en hij een strafblad heeft. Hoeveel gangsters en andere misdadigers zouden er niet "herkend" zijn in de loop der jaren? Te veel om op te noemen waarschijnlijk.

Maar toch hebben ook de speurders van 1997 de moeite gedaan om het DNA van Tinck te testen. Dus moeten ze toen ook al over extra aanwijzingen beschikt hebben. Die aanwijzingen in combinatie met een nieuwe getuigenis (de Fransman) én een succesvolle DNA-match kunnen de reden zijn waarom Tinck nu weer in de cel zit.

Re: Jean-Marie Tinck

Boemerang wrote:

Ben... dat is toch niet wat ik uit dat interview haal. Heeft Coveliers dat soms laten weten dan, dat hij hier over Barbier spreekt die toch, voor zover ik weet, niet gearresteerd is de afgelopen week. De naam Barbier valt niet in het interview, ze hebben het toch duidelijk over de nu gearresteerde persoon en dat die arrestatie kadert in het onderzoek op de "politieke piste" en het een man van de WNP betreft.

Ik had toch ook de indruk dat het om Tinck en niet Barbier ging.

83

Re: Jean-Marie Tinck

Boemerang wrote:

Heeft Coveliers dat soms laten weten dan, dat hij hier over Barbier spreekt...

Ik heb hem gevraagd wat zijn bron was van de stelling dat Tinck lid was van Westland New Post. Ik kreeg als antwoord terug dat hij het niet over Tinck maar Barbier had.

Volgens de Franse vriend sprak Tinck nog geregeld af met de andere leden van de Bende in cafés in Elsene en Etterbeek. Tinck zou tegen deze vriend ook gezegd hebben dat hij de chauffeur was van de Bende van Nijvel.

Over de overvallen heeft de man zodanig veel details verteld, dat de speurders maar moeilijk kunnen geloven dat hij er niet effectief meer van weet. Tenzij hij de voorbije jaren over het onderwerp heel veel gelezen zou hebben.

Tinck werd vorige week gearresteerd in zijn appartement in Jette.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

84

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Ik heb hem gevraagd wat zijn bron was van de stelling dat Tinck lid was van Westland New Post. Ik kreeg als antwoord terug dat hij het niet over Tinck maar Barbier had.

Ok, goed dat je dit hebt nagegaan Ben. Kwestie van geen foute info mee te slepen tot in de oneindigheid.

85

Re: Jean-Marie Tinck

"De man uit Montpellier bevestigde het verhaal aan de Belgische speurders die hem drie weken geleden ondervroegen. Hij zei aan de speurders hoe T. onder andere vertelde dat hij chauffeur was geweest van de Bende en dat hij ook geregeld met de andere leden afsprak in een café in Elsene en Etterbeek."

"Bij zijn aanhouding in zijn appartement in Jette bevestigde T. onmiddelijk in Montpellier geweest te zijn en daar sterke verhalen over de Bende van Nijvel te hebben bovengehaald. Over de overvallen heeft de man echter zodanig veel details verteld, dat de speurders maar moeilijk kunnen geloven dat hij er niet effectief meer van weet. Tenzij hij de voorbije jaren over het onderwerp heel veel gelezen zou hebben. "

Meer » Nieuws

Re: Jean-Marie Tinck

Dat hij zich nu graag laat afschilderen als een mythomaan kan ik me wel voorstellen. Maar ik denk toch dat er meer aan de hand is dan alleen maar iemand die stoere verhalen rondstrooit. Elsene is trouwens een veelvoorkomende plaats in het dossier en was het niet dat Zucker daar haar hoofdverdachte plaatste?

Ik heb mijn twijfels over de theorie dat men hem heeft opgepakt om de discussie over verjaring positief te beïnvloeden. Als het géén serieus spoor is, zal men Tinck immers snel moeten laten gaan en dan hebben de speurders zich dermate belachelijk gemaakt dat er voor politici en de publieke opinie juist minder reden zal zijn om de verjaring op te rekken.

Het is ook niet zo uitzonderlijk dat mensen die onopgeloste gewelddaden hebben gepleegd daarover na een aantal jaren gaan praten. Het is heel lastig om eeuwig je mond te houden over iets dat je leven getekend heeft, hoe gruwelijk een misdrijf ook is.

Re: Jean-Marie Tinck

Brusselaar Jean-Marie Tinck, de man die vorige week werd gearresteerd voor zijn betrokkenheid bij de Bende van Nijvel, zou aan een vriend in Zuid-Frankrijk hebben verteld dat hij chauffeur is geweest bij sommige overvallen. Hij zou ook geregeld met de andere leden van de Bende hebben afgesproken in cafés in Elsene en Etterbeek. Mijn cliënt heeft dat inderdaad verteld’, bevestigt de advocaat van Tinck. ‘Maar hij deed dat om op te scheppen, niet omdat hij echt bij de Bende van Nijvel was.’

Meer »  Nieuws

Re: Jean-Marie Tinck

Nog even het verhaal over het rapport van Zucker nagezocht. Dat onderzoek is omstreden en geniet ook op dit forum geen overweldigende populariteit, maar Tinck zou al bij al vrij goed in het geheel passen.

Re: Jean-Marie Tinck

In Het Nieuwsblad staat dat robotfoto nr 17 is gebaseerd op getuigenverhoor onder hypnose. Het zou niet gaan om getuigen die zijn verhoord na de diefstal van de Austin Allegro, maar om getuigen van de diefstal van de Volkswagen Santana, een dag later. De daders van die diefstal zouden met de Allegro zijn gekomen. De Santana is gebruikt in Maubeuge en Waver.

De officiële website van de speurders koppelt foto 17 echter wel aan de Allegro-diefstal. Verwarrend. Zou het een fout kunnen zijn op de website? Die is een tijd geleden nogal drastisch herzien en er is toen meerdere informatie weggehaald.

90

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

In Het Nieuwsblad staat dat robotfoto nr 17 is gebaseerd op getuigenverhoor onder hypnose. Het zou niet gaan om getuigen die zijn verhoord na de diefstal van de Austin Allegro, maar om getuigen van de diefstal van de Volkswagen Santana, een dag later.

Ik betwijfel dat er getuigen waren van de overval in Lembeek:

"God weet wat hen was overkomen als ze niet zo'n goede slapers waren geweest", zegt Liliane, hun schoondochter 25 jaar later. Alleen in de familie wordt er af en toe nog eens over die nacht verteld. "In het begin werd in Lembeek veel over die Santana gesproken. Nadien is het gesleten." Wanneer vader en moeder Brichau die ochtend van de 11e mei opstaan, merken ze dat de glazen deur van de showroom aan diggelen ligt. En dat de gloednieuwe donkerblauwe Volkswagen Santana is gestolen. Dieven zijn ermee weggereden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube