41

Re: Theorie van Trojan

In afwachting van een nieuwe 'synthese' zal ik een aantal verschuivingen opsommen er in mijn onderzoekende geest hebben plaatsgevonden sinds ik dit dossier probeer te doorgronden, de lijst is niet volledig:

  1. Meer aandacht voor SAC, die ik gevaarlijker acht en die een veel langere voorgeschiedenis heeft dan WNP.

  2. Meer aandacht voor de agenda van de wapenhandel, die er baat bij heeft overal conflicten te creëren, en minder aandacht voor de ideologische agenda Strategie van de Spanning'.

  3. Meer aandacht voor de GIP, de Saoudische geheime dienst, en minder aandacht voor de CIA en de Mossad.

  4. Meer aandacht voor Kirschen & co (draaiden Vanden Eynde en Angelou mee in de illegale trafieken?).

  5. Meer aandacht voor het financieel comité van de PVV, in het bijzonder Paul Cams.

  6. Bouhouche minder centraal, en Faez Al Ajjaz meer centraal.

  7. Meer aandacht voor drugs en diamanten als betaalmiddel voor wapens.

  8. Grotere overtuiging dat er in '85 een team van buitenlanders werd ingezet, zonder banden met de Belgische bendes.

  9. Wat Elise Dewit betreft, meer aandacht voor notaris Lefère en wat zij via hem kan hebben geweten.

  10. Nog meer aandacht voor de verknoping van de Brusselse zakenwereld met de Saoudi's in het bijzonder en met wapenhandel in het algemeen.

  11. Bijzondere interesse voor een conflict van zakelijke belangen met aan de ene kant North Europe Insurance en aan de andere kant Assubel.

  12. Bijzondere interesse voor Marbella, dat gekend staat als Europese ontmoetingsplaats van extreem-rechts.

  13. Bijzondere aandacht voor de trafiek van drugs die vertrekt in Spanje en eindigt in Zweden en over Maubeuge zou lopen.

  14. Bijzondere aandacht voor een oud vluchttraject richting Spanje.

42

Re: Theorie van Trojan

Trojan, onder nummer 8 van je opsomming kom je tot het besluit om meer aandacht te schenken aan het inzetten van buitenlanders in de tweede reeks overvallen. Vanwaar dit besluit aub?

Als je mijn posts leest merk je op dat ik al jaren de nadruk leg dat bij de overvallen een beroep werd gedaan op huurlingen. Een aandachtige lezer van het forum zal aan de feiten bemerken dat, losstaand van de opgetrommelde hulpjes als de Borains, de De Staerke's, ... geen enkel bewijs of naam gevallen is van de moordende uitvoerders.

Ik tracht reeds jaren de link te leggen tussen de logistieke personen (imo Bouhouche/ Beijer/Mendez) en het inhuren van de moordenaars. Welke "High Sociéty Members" de opdrachtgevers zijn wordt stilaan duidelijk. Zij die de problemen fiksten voor de "High Sociéty" kun je trapsgewijze naar beneden volgen. Je komt alleen maar vele doden tegen.

Wie recruteerde de killers? Wie betaalde? Je huurt zomaar niet maandenlang appartementen en garageboxen. Zoiets gebeurt maanden op voorhand en in de lijn van een komende operatie. Wie leverde de wapens? Toch zijn er voldoende aanwijzingen richting huurlingen.

Mijn idee hoor.

43

Re: Theorie van Trojan

15. Groeiende overtuiging dat Rossignol en Dubois de sleutelfiguren zijn (wat de eerste golf betreft).

LEO, wat 8 betreft, vooral omdat de wapenhandel de grenzen ver overstijgt, en ook omdat ik er eerder SAC in zie dan WNP, plus de Marbella-piste, of alternatief de piste opleidingen in Libië.

44

Re: Theorie van Trojan

Hele sterke intuïtie: Het frauduleus faillissement van de bank Van Loo is de sleutel naar de verklaring van de eerste golf bendemisdaden. De uitvoerders zijn te zoeken in de omgeving van Rossignol en Dubois. Dubois zelf komt zeker in aanmerking.

Tip: Claude Dubois had een dancing niet ver van De Pomp.

45

Re: Theorie van Trojan

Als er een link is naar exteem-rechts dan via Lammers. Mij wordt het alsmaar duidelijker dat veel volk voor Rossignol heeft gewerkt in de eerste golf. Wie de mastermind van de tweede was, daar ben ik nog niet uit.

Voor Rossignol, of iets ruimer, voor de kliek rond Vanden Boeynants, en van wie zou die dan een pion zijn geweest? Het blijft moeilijk om in te schatten hoe hoog je het moet gaan zoeken. Motief in alles wat raakt aan stoppen van chantage en recupereren van bezwarende cassette in elk geval Bank Van Loo. Daar heb ik eigenlijk geen twijfel over.

46

Re: Theorie van Trojan

Het aantal mensen dat hierin, doorheen de jaren, als uitvoerder of in logistiek of in misleiding (!) heeft meegedraaid, schat ik op tien à twintig. Zoeken naar 'de reus, de killer, de oude' is compleet belachelijk. In mijn opinie:

Mensen uit bende Haemers: zeker
Mensen uit bende De Staerke: zeker
Mensen uit bende Farcy: waarschijnlijk
Mensen in omgeving Borains: best mogelijk

Plus nog wat los volk, Daniel Van Cutsem bv. Plus Bouhouche en Beijer uiteraard. En Lammers wat WNP betreft.

47

Re: Theorie van Trojan

Intuïtie: vader Haemers als in-between tussen bovenwereld en onderwereld?

Intuïtie: Zou die duivelse cassette zeer bezwarend zijn geweest voor Israël of een bepaalde strekking in Israël? Bewijs van wapenhandel richting de vijand? Via Kintex misschien? En gefaciliteerd door Rossignol? Richting de vijand, of richting falangisten in Libanon. Lees ook een keer Shabra en Shatila. Klopt de chronologie een beetje?

Het zou veel verklaren, o.a. waarom het losgeld voor VDB uit die richting komt en waarom Gol de rare reputatie heeft als echt vaderland Israël te hebben.

Re: Theorie van Trojan

Het Bendedossier leent zich slecht voor intuïtie. In uw scenario wedt u op heel veel paarden, het hele circus komt samen, inclusief 'de cassette'. Respect voor uw inzet, maar het komt op mij nog over als los zand gegoten in een jongensboekjasje.

49

Re: Theorie van Trojan

noorderling wrote:

In uw scenario wedt u op heel veel paarden

Nee hoor. Ik toon net aan dat het één stal is. En dat het hele span paarden wordt gemend door dezelfde ruiter. Vader Haemers? Of Dumont? Want die twee zien elkaar wel erg frequent.

Los zand, welja, mijn hoofd zit vol duinen, en het is daar soms een orkaan ... Maar als de storm gaat liggen, ligt er meestal een interessant patroon. wink

Re: Theorie van Trojan

Trojan, het belangrijkste van de post van Noord is: Respect voor uw inzet,.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.