1

Topic: Golden Eagle

Golden Eagle was een parachutistenclub van kolonel Militis in Betrix (in de Belgische Ardennen). In de parachuteclub Golden Eagle is Marcel Barbier lid 128, Martial Lekeu 146 en Luciano Bender 160.

Nadat Lekeu in 1989 in Atlanta werd ondervraagd, komen de onderzoekers terug thuis met tal van zaken die ze moeten onderzoeken. Eén van die zaken is de Golden Eagle-club. Het verslag van de Tweede Bendecommissie schrijft hierover:

Het onderzoek van de ledenlijst van de Golden Eagleclub, een parachutistenvereniging uit Bertrix, waarvan P. voorzitter was: op die ledenlijst stond niemand die banden had met extreem-rechts;

Als Barbier lid is geweest van deze club, dan vraag ik mij af hoe de onderzoekers kunnen concluderen dat er niemand van de leden banden had met extreem-rechts.

Weet er toevallig iemand wie P. is?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Golden Eagle

In het eerste boek van Guy Bouten staat dat de club werd geleid door Lucien Dislaire:

In Bertrix was toen ook een bloeiende parachuteclub gevestigd geleid door de ex-huurling Lucien Dislaire.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Golden Eagle

Dan zou ik toch graag eens de volledige ledenlijst zien...

Waarschijnlijk ook niet los te zien van de "SQUAD Explorateur": Jean Delhez, Roger Swaelens, Jean-Pierre Plomteux, Guy Cautaerts en vermoedelijk Roger Rosier, Jacques Demeyer, Vic(tore) Comblez, Vic(tor) Leroy, Vic Bernstein, André Van Mensel, André Matthys, Jean Vangrimbergen, Bob Lombet, Bob Colin, Bob Emonts,

4

Re: Golden Eagle

dim wrote:

Dan zou ik toch graag eens de volledige ledenlijst zien...

Inderdaad, een bak Westmalle Tripel voor degene die de ledenlijst kan bemachtigen en deelt op het forum (misschien heeft Bouten hem wel). Het zou me ook niet verbazen dat er meer WNP'ers op die lijst voorkomen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Golden Eagle

Prioritair onderzoek: in verband brengen met auto's in de wijde omgeving van Eigenbrakel die versierd zijn met een arend op de motorkap.

Re: Golden Eagle

Ben wrote:

Weet er toevallig iemand wie P. is?

Ik denk dat 'P.' een zekere J-M Paul was.

Re: Golden Eagle

Walter Baeyens wrote:

Ik denk dat 'P.' een zekere J-M Paul was. 

De JMP van schema Latinus? Denken Walter? Intuïtie? of ergens uit af te leiden?

Re: Golden Eagle

JM Paul was lid, maar de baas van de club was Jef Pattyn.

"In '79 zette Pattyn Yves Hugelier, JM Paul, Marcel Barbier en JP De Jonge uit de club omdat ze in een bos in de buurt van de piste van Bertrix schietoefeningen hielden."

Bron: Walter De Bock

Re: Golden Eagle

Misschien goed om even te noemen, Lucien Dislaire wordt ook in verband gebracht met Gladio, en de overval in Vielsalm - waar wapens gestolen worden. Hij zou aan eerdere Oesling oefeningen hebben meegedaan, waar Amerikaanse legeronderdelen oefenden (Special Forces/Marines) met Gladio onderdelen en deze Amerikaanse soldaten die avond (van de overval) hebben afgezet in Vielsalm.

Bron: Daniel Ganser - Operation Gladio en Terrorism in Western Europe.

En hier een filmpje erover » YouTube

10

Re: Golden Eagle

Uit het notitieboekje van Willy Acke:

Op pagina 14 lijkt het interessant te worden. Lekeu heeft het over de parachuteclub Golden Eagle, waar hij zelf deel van uitmaakte en die begin jaren tachtig in de Ardennen militaire oefeningen hield: 'Entrainement de 5 jeunes. Trainingen zijn gegeven aan mensen die gedood hebben. Dat weet ik, weet niet wie.'

Bron » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube