201

Re: Jean-Paul Dauphin

fenix wrote:

Bedankt voor je tussenkomst Hipa, we zijn het blijkbaar alweer roerend eens.

Let op, je weet niet wat aan de basis ligt van de inschatting die werd gemaakt, hetzelfde voor het tweede geval waarnaar je verwijst (ik veronderstel Delhuvenne?). Hou je rekening met de mogelijkheid dat het gerecht misschien ook gewoon gelijk kan hebben?

202

Re: Jean-Paul Dauphin

Delhuvenne ... bijlange niet. Ik spreek over onderzoeksdaden door ex-speurders die zeer onderbouwd waren. Ondervragingen van maanden, schaduwoperaties, telefoontaps enz. Ja ... Er waren speurders die zeer goed werk gedaan hebben. En het (gerecht) die heeft hun dan maar in de vuilbak gegooid. Het was moeilijk werken tussen slangen van eigen rangen. Vele onder hun zijn op pensioen, maar hun verstand niet! De tweetaligheid en scheiding der regionen was ideaal voor vele manipulaties. Zoals Bultot ooit zei: Er zijn veel kostuums op maat gemaakt voor iemand te doen passen.

203

Re: Jean-Paul Dauphin

En als zo'n kostuum min of meer paste dachten sommige rijkswachters de Lotto te winnen:

Politieman A: "Je had in die tijd bepaalde speurders die de premie van Delhaize zagen als hun eigen Lotto. Ze gingen informanten opzoeken: 'Heb jij ooit een gangster gekend van een meter negentig? Noem een naam, onderteken een verklaring en zeg dat hij volgens jou de Reus is. Blijkt je gok juist: vijf miljoen voor jou, vijf voor mij.' Zo ging dat.

Zelfde verhaal wat betreft drugs, de premie's die ze toen kregen via de DEA waren soms vele malen het bedrag van de uiteindelijke waarde van de gevonden drugs.

Ik kende mensen die zowel Delhuvenne als Dauphin meerdere malen bezocht hebben. Er bleek blijkbaar niet veel mis met hun lange termijn geheugen. Toch niet wat betreft feiten die gecontroleerd konden worden

Re: Jean-Paul Dauphin

HIPA wrote:

Dauphin … vele jaren terug hem opgespoord. Aandrang om hem te ondervragen, afgeketst door de toenmalige cel als onbetrouwbaar en labiel. Voornamelijk in het kader van nummerplaten en kopies was deze interessant. Als je weet dat ze in dit dossier iemand labiel noemen ... kan je er prat op gaan dat je juist zit.

Alleen een psychiater kan vaststellen of een persoon al dan niet als zijnde labiel dient te worden beschouwd. Waarom eist U niet dat Jean-Paul Dauphin wordt onderzocht door een psychiater?

205

Re: Jean-Paul Dauphin

Tegen de federale en magistratuur staat men machteloos. We hebben 35 jaar gevochten veel van ons leven verspild hieraan. Voor ons is dit geen hobby maar bittere ernst en het neemt nu ganse happen uit onze gezondheid. Mijn leven hing 2 jaar geleden aan een zijde draadje na een herseninfarct. Ik revalideer nog altijd, in het leven krijg je soms nieuwe uitdagingen die je bewust maken van DE MUUR waar je bent tegen gebotst.

Vergeten kan je nooit maar ik ben die wereld van justitie en zijn maffiahandelingen zo beu als koude pap. En ik heb geen zin meer om nutteloze onderzoeken en gevechten aan te gaan, dit hebben we lang genoeg ondergaan. Valsaards, maffia en leugenaars ... ik geef de kelk door, wie wil drinkt ze uit.

206

Re: Jean-Paul Dauphin

Jij hebt meer, veel meer, dan je deel gedaan David. Hoor en zie ons bezig, het is onder normale omstandigheden helemaal niet nodig dat slachtoffers of anderen zich hier mee moeten bezig houden. Het is godsgeklaagd.

Eigenlijk zie ik nog maar 1 mogelijkheid en dat is dat alle slachtoffers de Belgische staat voor de rechtbank dagen. De vraag is natuurlijk welke advocaat dit zou aandurven. Het zou natuurlijk onder de voorwaarde no cure no pain moeten gebeuren want jullie zijn met zijn allen al genoeg geld kwijt geraakt aan advocaten. De Bende is ondertussen voor jullie een chronische ziekte geworden waartegen blijkbaar geen enkel medicijn bestaat.

In feite is Justitie voor jullie gezondheid een sluipmoordenaar. Justitie heeft in jullie zaak al meer mensen kapot gemaakt dan dat de Bende slachtoffers gemaakt heeft.

Volgens Ben zijn ze goed bezig en werken ze hard. Dat zou willen zeggen dat Ben meer weet over het huidige onderzoek dan jullie. Want voor zover ik weet is er geen communicatie tussen jullie en Justitie de laatste tijd. Ook dat is hemeltergend.

Het spijt mij Ben, maar dat is de waarheid.

207

Re: Jean-Paul Dauphin

Voor de rechtstreeks betrokkenen is dit inderdaad geen 'hobby' maar een drama en ik kan maar al te goed begrijpen dat ze moegestreden zijn, het tegendeel ware een mirakel na bijna 40 jaar.

Er zijn twee parlementaire onderzoekscommissies geweest over deze zaak en onnoemelijk veel boeken geschreven. Ik denk ook dat ik mag stellen dat hoewel de posters op deze site totaal verschillende invalshoeken hebben en het onderling niet altijd eens zijn, we het wel eens zijn over één ding: dat heel deze zaak het absoluut failliet betekent van het politioneel en justitieel systeem in België.

Justitie zou het respect en de nederigheid moeten hebben om dat formeel te erkennen.

Ik zie persoonlijk ook geen enkel heil in een verdere verlenging van de verjaringstermijn. Zolang de verjaring niet ingetreden is kan men formeel blijven zeggen dat de zaak 'open' is terwijl iedereen weet dat een proces allang geen realistische optie meer is. Het zou van moed getuigen dat ook te erkennen.

Maar bon, wat ik daarover vind is irrelevant, in eerste instantie zijn het de overblijvende burgerlijke partijen die daarin moeten worden gehoord.

208

Re: Jean-Paul Dauphin

Af en toe ben ik het roerend eens met jou. Maar zoals je zegt, onze mening doet er niet toe.

209

Re: Jean-Paul Dauphin

HIPA wrote:

Delhuvenne ... bijlange niet. Ik spreek over onderzoeksdaden door ex-speurders die zeer onderbouwd waren. Ondervragingen van maanden, schaduwoperaties, telefoontaps enz. Ja ... Er waren speurders die zeer goed werk gedaan hebben. En het (gerecht) die heeft hun dan maar in de vuilbak gegooid. Het was moeilijk werken tussen slangen van eigen rangen. Vele onder hun zijn op pensioen, maar hun verstand niet! De tweetaligheid en scheiding der regionen was ideaal voor vele manipulaties. Zoals Bultot ooit zei: Er zijn veel kostuums op maat gemaakt voor iemand te doen passen.

En toch meen ik gelezen te hebben (weet niet meer waar) dat het grecht nog steeds de piste extreem rechts volgt

Re: Jean-Paul Dauphin

Stropkens wrote:
Ben wrote:

Ik ga mijn bronnen hier niet bekend maken.

De foto van Jean-Paul Dauphin stond afgedrukt op het laatste blad (blad 6) van een anonieme brief van april 2015 en gericht aan mr. Vermassen. Benevens de foto van Jean-Paul Dauphin werden ook nog de foto’s van Michel Libert en Christian Elnikoff afgedrukt alsook de robotfoto’s N°19, N°9bis en N°7 De Bende van Nijvel zou dus bestaan hebben uit een kopstuk van de WNP, een dronkenlap en een kreupele wat uiteraard volslagen absurd is.

Het werd ons niet toegestaan om de anonieme brief te publiceren(*) doch wij mochten er wel enkele zinnen uit citeren;

(…) Er is heden zelfs een televisieploeg van Canvas én van RTBF, aan het werk om een reportage te draaien die moet aantonen dat politie en justitie wél hard, ernstig en gewetensvol werken aan het dossier van de Bende Van Nijvel. Deze televisieploegen zijn heden onderzoeksdaden aan het filmen en rechercheurs worden letterlijk onder druk gezet om er (tegen hun zin en geweten in) in te acteren! (…)

(…) Sommige cameramensen en journalisten weten thans véél beter hoe het staat met het (nep-)onderzoek dan de héél bewust in het ongewisse gelaten nabestaanden van slachtoffers, slachtoffers en hun advocaten. De vraag dringt zich op hoe dit alles in een onderzoek naar een slachtpartij met dergelijke omvang kan verantwoord worden door een overheid. (…)

(…) Verschillende mensen, journalisten en onderzoekers, zouden niets liever doen dan hun geweten volgen en spreken, maar om uiteenlopende redenen die meestal een variant zijn op (economische) zelfbescherming, kunnen deze mensen dit niet maken. Ze zouden zichzelf en/of hun familie in gevaar brengen en minstens hun broodwinning verliezen en onderwerp worden van juridische procedures. (…)

(*) Waarom vraagt het niet eens aan de moderator om het bewuste document te publiceren?