21

Re: Dokters

» tueriesdubrabant.1fr1.net

De adjunct-commissaris schiet eenmaal met zijn RG (ja, de politie had ze ook wink) vanaf de rotonde. (1) Eddy Nevens, begeleid door zijn collega (J-M Arijs?) schiet voor de eerste keer op de moordenaar, de ene die terugvecht. (1) Op zijn beurt schiet André van der Elst ook twee keer met zijn 7.65 naar de parkeerplaats voordat hij onderdak kreeg aan de andere kant van de straat. (2)

Dan, gaat Eddy Nevens de straat uit en schiet drie keer op het Golf op de looppas. Nevens en zijn collega lanceren tevergeefs na de moordenaars bij zijn voertuig. Ze zullen na een paar minuten terugkeren naar de scène van de aanval. (3)

Het is voor mij niet mogelijk om de nauwkeurigheid van deze chronologie te garanderen bij gebrek aan nauwkeurige documenten.

1 + 1 + 2 + 3 = 7

Voor degenen die het Franse spoor volgen:

Thierry Sliman was ten mintse een keer gewonde. De "arts" die Thierry Sliman (en andere leden van de bende) behandelde werd François Biston genoemd. Hij was geen arts, maar een verpleegster van Charleville-Mézières.

Re: Dokters

C.P. wrote:

Het is voor mij niet mogelijk om de nauwkeurigheid van deze chronologie te garanderen bij gebrek aan nauwkeurige documenten

Helemaal mee eens C.P., vaak kom je tegenstrijdige documenten of verklaringen tegen.

Ik vraag me echter sterk af of men op zoek is gegaan naar de verschoten kogels en hoeveel men daarvan terugvond.

23

Re: Dokters

Ik blijf ervan overtuigd dat de veldonderzoekers hun best hebben gedaan met de kennis en middelen van die tijd.

Re: Dokters

Mensen doen zaken zoals gewoonlijk en alleen als hun directe baas geïnteresseerd is.

Re: Dokters

Ben wrote:

Het woord "docteur / toubib" kan ook gebruikt zijn als bijnaam. Dus niet om een afgestuurde arts aan te spreken maar als bijnaam voor een student geneeskunde. Jean-Marie Paul was voor zijn vlucht naar Zuid-Amerika student geneeskunde aan de ULB.

Misschien wat ver gezocht maar Tou-bib (of iets fonetisch in die aard) als bijnaam voor Tou-maniantz?

Re: Dokters

C.P. wrote:

Voor degenen die het Franse spoor volgen:

Thierry Sliman was ten mintse een keer gewonde. De "arts" die Thierry Sliman (en andere leden van de bende) behandelde werd François Biston genoemd. Hij was geen arts, maar een verpleegster van Charleville-Mézières.

Zie helemaal onderaan deze bijdrag.

Françoise Biston is een verpleegster of verpleegkundige, die de gewonde Thierry Sliman zou hebben behandeld. Biston houdt haar praktijk in Francheville, een dorp dat vlakbij Charleville-Mézières ligt.

» www.cylex-locale.fr | www.google.com

Of dat betrof een behandeling van Thierry Sliman wegens door hem opgelopen kogel(in-/doorslag)wonden (op 9 november 1985), mede in het licht van de in 2010 gemaakte robotfoto en de verklaring van Patrick Verdin dat de bloedvlek op het op 6 november 1986 in de zwaaikom van Ronquières gevonden kogelvrije vest van de firma Wittock-Van Landeghem, afkomstig is van Thierry Sliman, weet ik niet.

Die bloedvlek is onderzocht op DNA van een tot nu toe onbekend gebleven persoon, terwijl de Cel Waals Brabant deze week heeft geweigerd DNA-monsters van (een of meer verwanten van) Thierry Sliman in ontvangst te nemen, zonder dat het Belgische strafprocesrecht de inname daarvan verbiedt als zijnde in strijd met de wet of de regels van behoorlijke strafrechtspleging.

Met een vriend als de Cel Waals-Brabant, heb je (sinds eind 1982) geen vijand meer nodig.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Dokters

Als er al aanwijzingen zijn tegen de Slimans geldt dat enkel voor de overval op Dekaise. Ik heb het boek van Adam gelezen en vindt dat hij op zeer onprofessionele wijze allerlei feiten verdraait om zijn gelijk te bewijzen. Ik kan me ook voorstellen dat de CWB niet opgezet is met zijn bemoeienissen. Net als wij heeft Adam geen toegang tot het dossier en is evenmin op de hoogte van alle onderzoeksdaden die recent uitgevoerd zijn. Als ze zijn piste niet serieus willen nemen zullen ze daar hun redenen wel toe hebben.

Re: Dokters

Wat mij zo verbaast is dat ik uit meerdere hoeken verneem dat Jean-Pierre Adam alleen in de zaak-Dekaise aanwijzingen heeft. Dat feit op zich schijnt mij toe als een potentieel revolutionaire situatie in deze 'grootste Belgische cold case van de twintigste eeuw', in dier voege dat de Cel Waals-Brabant daar in daad niet op wenst voort te borduren. Overigens zijn het in wezen niet de bewijzen van Jean-Pierre Adam, laat staan door Jean-Pierre Adam verdraaide feiten, maar de bewijzen van wat tegenwoordig de Cel Waals-Brabant wordt genoemd.

Ik wil ook helemaal niet mijn zin doordrukken of de frustratie over mijn eigen, wellicht miezerige leven projecteren op alles en iedereen die niet meegaat in de 'Franse piste', maar bedenk wel dat de speurders (rijkswachters) van toen, die zich vanaf 07-10-1982 hebben vastgebeten in het spoor-Sliman, ook niet konden bevroeden dat hun processen-verbaal, met een complex of keur van strafrechtelijke bewijzen, niet verder zouden worden onderzocht en in plaats daarvan, tientallen jaren een zieltogend bestaan hebben geleid in de krochten van justitie. Daar lijkt overigens geen verandering in te zijn gekomen.

Uit niets, maar dan ook uit helemaal niets blijkt dat de Cel Waals-Brabant zich heeft bekommerd om dat spoor, laat staan dat die cel zich op een doorgedreven wijze daarom heeft bekommerd. Daarbij dient uitdrukkelijk te worden vermeld dat het volgen en uitwerken van dit spoor destijds niet de wens was van Jean-Pierre Adam, so don't shoot the piano player.

Dat er vervolgens door de Cel Waals-Brabant wordt geschermd met 'het geheim van het onderzoek', betekent zoveel als wat in Frankrijk is, blijft in Frankrijk. Dit past wonderwel in het plaatje van rijkswachter Jean-Pierre Adam, die in Frankrijk bij toeval stuitte op een spoor dat meer dan 15 jaar daarvoor de facto door de Belgische politie en justitie is verdonkeremaand.

Ik zie een slangenkuil, met daarin de Cel Waals-Brabant als opperslangengod, althans ere wie ere toekomt en wie is er nog meer bereid om tussen de regels door te lezen?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Dokters

Toevallig? Misschien.

30

Re: Dokters

Youssou N'Dour wrote:

Uit niets, maar dan ook uit helemaal niets blijkt dat de Cel Waals-Brabant zich heeft bekommerd om dat spoor.../...

Zou het niet beter passen om op de leidinggevende magistraten af te geven ipv op de onderzoekers binnen de CWB? Als een magistraat njet zegt op uw voorstellen of vragen als onderzoeker, dan sta je binnen uw Cel machteloos. Velen geven steeds af op de Cel  maar het ontgaat hen dat het beslissingsrecht bij de magistratuur ligt. Het is niet zo evident om met een magistraat te werken die bij zijn/haar visie blijft en niet wenst af te wijken van haar/zijn standpunt.