Topic: Inwisselbare wapens

De theorie die ik hier post is niet nieuw en wordt ook door verschillende speurders aangehangen. Volgens mij verklaart de theorie waarom er zoveel verschillende sporen zijn die naar zoveel verschillende motieven leiden. De getuigenis van de informant Asterix die het had over de rijkswachter 'Dany' die wapens uitdeelt en na de raid weer ophaalt.

Ik denk dat het duo Beijer en Bouhouche een soort misdaad nv opgericht hebben. Het startkapitaal haalden ze uit de overval op Swarts en het commando dat Dekaise overviel werd gerekruteerd bij de bende van Farcy. Er waren ook randfiguren bij betrokken zoals Vandeuren die hielp de buit van Dekaise door te sluizen via café De Pomp en parking Beau Site. Anderen zoals Salesse, Kapllan en misschien zelfs Tinck zorgden voor wagens of speelden voor chauffeur. Als Tinck zegt dat hij geen deel uitmaakte van de bende heeft hij in zekere zin gelijk omdat hij slechts in de periferie vertoefde.

Elk feit stond op zichzelf en werd door een verschillend commando uitgevoerd, gerekruteerd uit de rangen van WNP, corrupte rijkswachters, de maffia, de bende Haemers, de Borains, de bende van De Staerke, ... Wie zijn mond voorbijpraatte of daarmee dreigde werd geliquideerd: Louvaert, Vandeuren, Mendez en talloze anderen die door Guy Bouten als cadaveri eccellenti vernoemd werden op het einde van zijn tweede boek.

Darville van de bende Haemers zou kunnen gezorgd hebben voor munitie en Bultot voor personeel. Iedereen van de betrokkenen is slechts op de hoogte van een klein deel van de feiten en de theorie verklaart ook waarom aan extreem-rechts gelinkte feiten en puur banditisme als motief genoemd worden.

Het is mijn overtuiging dat elk deit op zich door een verschillende bende gepleegd werd met een verschillend motief.
Figuren als Bouhouche, Beijer en Lekeu en wie weet hoeveel anderen konden van het begin af de boel manipuleren en valse sporen leggen zodat het onderzoek van bij de start ontwricht werd.

Een deel van de waarheid is volgens mij ooit te vinden geweest in de garageboxen die door Bouhouche & Beijer afgehuurd werden. Het enige in deze theorie waar ik geen mening over heb is of de verdelers van de wapens aan de leiding stonden of dat zij op hun beurt nog personen boven zich hadden staan.

2

Re: Inwisselbare wapens

bedoel je dat deze hypothese wordt gedragen door speurders van de Cel Waals Brabant of door de forum-speurders?

Deze hypothese zou zeker kunnen, maar vergeet niet, diegene die de trekker heeft overgehaald is de schuldige en heeft de moorden op z'n geweten. Ik bedoel maar, je kan blijven zoeken naar hypotheses maar toch zijn de daders diegene die we zoeken, of ze nu in opdracht werkten van wie-dan-ook of eender welk motief ze hadden.

Als mijn baas op mijn werk zegt; gooi die collega in de ketel zwavelzuur! Stel dat ik het echt doe, dan ben ik toch de schuldige nietwaar? Mijn baas zegt dan achteraf ... ja maar, dat was maar symbolisch bedoeld hoor! Als Madani Bouhouche zegt: kerel je krijgt van mij 125.000Bfr als ge die overval doet en iemand een kogel door de kop schiet, hier is zelfs een wapen, breng het maar terug als je ermee klaar bent, en dan geef ik je het geld.

Het zou kunnen hé, maar ik betwijfel het.

Zijn er concrete echte echte aanwijzigen voor deze hypothese?

Re: Inwisselbare wapens

Het is niet echt een officiële piste die de cel Waals Brabant hanteert. In het boek van Hilde Geens worden individuele speurders genoemd die in die richting denken. Wanneer er gewerkt wordt met een gemeenschappelijk wapendepot geeft de ene groep uitvoerders de andere een alibi.

Michel Cocu bijvoorbeeld was ongetwijfeld op een of andere manier betrokken en gaf toe dat hij doodsbang was voor bepaalde personen maar, al legde hij bepaalde bekentenissen af, er waren zaken waar hij ook geen weet van had, zoals de namen van de andere betrokkenen bij de overval waar hij deel aan nam, of wat er met de wapens gebeurde achteraf.

4

Re: Inwisselbare wapens

De hypothese van de inwisselbare wapens past natuurlijk volkomen in mijn huurlingen-hypothese. Zoals ik reeds eerder schreef, je kan het land niet inkomen met wapens in je bagage. Deze moeten terplaatse overhandigd worden. Zoals Bouhouche bezig was met het huren van appartementen, garageboxen en wapens zie ik hem goed zitten in de rol van logistiek beheerder van de Bende van Nijvel, incluis het laten leggen van door hem bedachte valse sporen. Hij kende het klappen van de zweep.

5

Re: Inwisselbare wapens

Als het zo moest zijn dan had er al lang een kleine garnaal gepraat en met de 250.000€ beloning plus intresten gaan lopen zijn!

6

Re: Inwisselbare wapens

Kenza, met alle respect, maar waar in het Bende van Nijvel-dossier plaats je "een kleine garnaal"? Zij die iets hadden kunnen aanbrengen, zijn allen vertrokken naar de eeuwige jachtvelden. Zelfs de Brusselse penoze was niet op de hoogte van wat er rondom hen gebeurde, anders hadden ze wel een tipgever gestuurd om het gerommel van de speurders op doen te houden. De Bende van Nijvel stond buiten de georganiseerde misdaad. Het gerecht kon niet rekenen op hun normale tipgevers uit het milieu en daardoor bereikten ze geen resultaten. De opdrachtgevers wisten dat superspeurders alà Marnette op zoektocht zouden gaan (maw de kroegen afschuimen). Maar er was niets te vinden buiten drank en vrouwtjes.

Re: Inwisselbare wapens

Hoe link je alle feiten van de bende aan elkaar; met verdachten die gelieerd zijn aan extreem rechts, de mafia, het zigeunermilieu, de wapenhandel, gangstermilieu en de rijkswacht.

Een van de motieven volgens mij was het plan van Bouhouche en Beijer om warenhuizen af te persen waarover Christian Amory bekentenissen afgelegd heeft. Ze hadden de infrastructuur uitgebouwd van wapendepots en garages die voor een dergelijk ambitieus plan vereist is. Ze kenden vrijwel alle betrokkenen en saboteerden de boel van binnenuit. Door wapens te verstrekken die gebruikt werden voor andere feiten stuurden ze de speurders alle kanten op.

Re: Inwisselbare wapens

Nu weer die hypothese over Belliraj waar dezelfde wapens zouden gebruikt zijn als als de Bende van Nijvel. Ik vraag me af of er ook een ballistische link is of enkel een nieuwe theorie van de speurders.

Re: Inwisselbare wapens

Eric Sack aan het woord: "De bende van Nijvel was een mythe die later door een ingehuurde bende is overgenomen.Met het geld van Zwarts bijvoorbeeld-minstens enkele tientallen miljoenen frank-hebben Bouhouche en Beijer criminelen ingehuurd om overvallen te plegen. De eerste feiten waren gewone overvallen waaraan waarschijnlijk sommige Borains deelnamen. Rijkswachter Amory werkte toen in Mons en heeft het onderzoek gemanipuleerd. ook wapenexpert Dery heeft zijn steentje bijgedragen met zijn ballistisch onderzoek dat in de richting van de Borains wees. ... Pas na de overval op de Colruyt in Nijvel is de bende echt van start gegaan. (...) Er wordt voor het eerst met veel volk opgetreden en dit op een zeer georganiseerde en bloedige wijze."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

10

Re: Inwisselbare wapens

Nah, ik ga daar niet helemaal in mee. Dat de Bende een constructie was, waarbij aparte feiten aan elkaar gekoppeld werden (zie o.a. de "twee golven" en het gedoe met Ronquières), ok. Maar de zaak Dekaise (en de uitlopers naar Pourtois en de hele libanese connectie), dat was geen "gewone overval". En Nijvel, dat waren niet de "borains" alleen, een onzichtbare hand was ook daar al actief (Cocu trapte er in een heus wespennest).