Topic: Organigram

Dit zou de structuur van de diverse WNP afdelingen geweest zijn:

http://nsm08.casimages.com/img/2015/01/13//15011310192714738712873537.jpg

2

Re: Organigram

De volgende afdelingen staan reeds op het forum:

Onderstaande groepen staan niet in het schema:

De volgende afdelingen staan nog niet - als apart topic - op het forum (informatie gezocht):

  • COMCENTRA

  • DIRSUPA

  • CSRS (Dit is een titel die verwijst naar Latinus. Hij was de "Chef de la sûreté et du renseignements et de la sécurité", ofwel CSRS.)

  • DIRSUPB

  • SEADEC

  • SEASOME

  • ADMIRSUP

  • SEREGEX

  • SEREGIN

  • BIC

  • BIE

  • BIS

  • BI

  • UNETRA

  • UDI

  • SEGAS

  • TRAIN

  • POSGEC

  • POCRI

Ik denk dat bepaalde WNP'ers bewust de structuur van WNP veel groter maakten/voorstelden dan het in feite was. Dit had volgens mij twee redenen: je naar de buitenwereld profileren als een sterke organisatie en langs de andere kant een doolhof maken waar iedereen in verdwaalt en het dus voor veel leden onduidelijk was wat de exacte structuur van WNP was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Organigram

Interessant Mero! Leuk spelletje om te ontcijferen. In de linkerkolom SEREGEX en SEREGIN: zal misschien service renseignements intern/extern zijn. De BI's zullen wel ongeveer van dezelfde orde zijn. Ik vermoed dat er een bepaalde eenvoud inzit, namelijk de kolom die start met SEREGEX is de tak van Libert, spionage. Dan de kolom die start met CSRS is Latinus het centraal commando, en kolom die start met UNETRA is de militaire tak de onderste blok is immers TRAIN.

Er is ook de meest linkse kolom die start met SEADEC, SEASOME en ADMIRSUP doet me aan de zeemacht denken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

4

Re: Organigram

Het organigram volgens Michel Libert:

Latinus was de CSRS van WNP en de contactpersoon tussen WNP en BURAFEX. (Al staat er op het schema van Merovinger nog een groep/persoon, namelijk DIRSUPA, tussen BURAFEX en CSRS.)

WNP zelf was onderverdeeld in drie belangrijke en onafhankelijke groepen, namelijk SEREG, SESEC en CEDIRE. Volgens mij waren deze drie groepen iedere keer onderverdeeld in dezelfde regio's: Bruxelles, Schelde en Centre. Dit laatste zeg ik onder voorbehoud omdat ik het niet goed kan afleiden uit het verhoor van Libert.

Daarnaast heeft Libert het ook nog over een groepering met de naam ELO, daar kan (of wil) hij niet meer over zeggen. En als laatste punt: ondanks het feit dat de drie groepen volgens Libert onafhankelijk van elkaar werkten, was het perfect mogelijk dat dezelfde persoon in verschillende "bureaus" werkte.

Bron: Verhoor Libert | 9 april 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Organigram

DIRSUPA zou wel eens kunnen staan voor 'direction supérieur A' en dan denk ik aan Christian Smets. Volgens Gérald Damseaux zou Smets immers niet de WNP hebben geïnfiltreerd maar hebben opgericht en aangestuurd. Moeten we dan BURAFEX interpreteren als 'Albert Raes' die, eveneens volgens Gérald Damseaux, met een interne schriftelijk nota Christian Smets aangesteld heeft als hoofd van een 'speciale' sectie voor het uitvoeren van bijzondere opdrachten?

Navenant zou DIRSUPB dan 'direction supérieur B' kunnen zijn die, zoals The End stelt, mogelijks een link vormt met de Zeemacht (Bernard Mercier?).

Re: Organigram

Ja Mero, de DIRSUPA/B zal zoiets zijn. Of je daar Smets in kan plaatsen en WNP zien als een creatie van Albert Raes, ik heb er heel sterk mijn twijfels over. Ik zou Smets misschien bij CEDIRE plaatsen, een aparte afdeling. De 3 kaders van SIPO en andere PO's zullen wel een soort geheime politiedienst zijn, zoals de Gestapo onder leiding van Libert. Over de derde kolom - de militaire om die een naam te geven -, waar Barbier en Van Vinck een leidende rol hebben gehad, vraag ik me af wie de echte leider was, want aan beide namen heb ik twijfels. Welke rol had Calmette bijvoorbeeld in die kolom?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

7

Re: Organigram

Ben wrote:

Daarnaast heeft Libert het ook nog over een groepering met de naam ELO, daar kan (of wil) hij niet meer over zeggen.

Dankzij de Freedom of Information Act heb ik ontdekt wat ELO was. ELO staat voor European Liaison Office en is - voor zover ik heb kunnen ontdekken - een Europese extreem-rechtse groepering. Jean Debbaudt - gewezen SS'er en rechterhand van Degrelle - was één van de leidende figuren binnen de Belgische afdeling van ELO. Ook Léon Degrelle wordt genoemd als een sympathisant van ELO. Andere namen zijn: Robert Eburin en Bob Maes (de leider van de Belgische afdeling van ELO en oprichter van de Vlaamse Militanten Orde, ja ja, die Bob Maes).

Ik weet totaal niet wat de relevantie is maar in dit document vind je meer iets meer informatie (als je het kan lezen) » www.foia.cia.gov

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Organigram

Haar sterkte [van WNP] - in termen van leden - wordt verschillend ingeschat: sommigen spreken van een twintigtal leden, anderen van vijftig. Maar hoe dan ook, net als het Front de la Jeunesse had de WNP op haar beurt, volgens zeggen, ook weer de nodige contacten in het leger en bij de politie, in het bijzonder de rijkswacht.

Of zij op de achterhand eveneens werd gesteund door (belangrijke leden van) een bepaalde politieke formatie, is evenwel niet bekend. Alléén de onderzoeksrechter Schlicker stelde voor de eerste parlementaire onderzoekscommissie dat hem na 1986 was gebleken dat er achter de WNP een heel wat belangrijker organisatie schuilging. Maar hij zei niet welke organisatie dan.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Organigram

Hierbij de details over de naamgeving van de verschillende secties binnen het WNP:

  • BURAFEX: Bureau des affaires extérieurs

  • CONCENTRA: Contact commandement Centre Europe

  • DIRSUP A: Direction supérieure action

  • DIRSUP B: Direction supérieure administrative

  • SEREG: Service de renseignements

  • SEREGIN: Service de renseignements intérieur

  • SEREGEX: Service de renseignements extérieur

  • SESEC: Service de sécurité

  • CEDIRE: Université

  • BQS: Bureau pour les questions sionistes

  • BIC: Bureau d’information commercial

  • BIE: Bureau d’information économique

  • BIS: Bureau d’information scientifique

  • POSGEC: Police de sécurité

  • POCRI: Police criminelle

  • SIPO

  • UNETRA: Unité chargée des Européens à l’étranger

  • UDI: Unité d’intervention

  • CODI: Commandos d’intervention

  • SEGAS: Sections d’assaut

  • TRAIN: La logistique

  • SEASOM: Service d’assistance sociale et médicale

  • SEADEC: Service d’administration et économie

  • ADMIRSUP: Administration supérieure

10

Re: Organigram

Onderstaande uitleg is de legende van het schema dat Merovinger hierboven heeft gepost. Volgens mij bestond zo'n uitgebreide organisatie vooral in het hoofd van Michel Libert.

De organisatie samengesteld naar Michel Libert

Burafex, bureau voor Buitenlandse Zaken, staat in contact met de leiding van Centre Europe (Comcentra), met zijn hogere leiding Aktie (Dirsup A) en zijn hogere leiding administratie (Dirsup B). Afhankelijk van Dirsup A zijn de grote actiediensten: inlichtingen (Sereg), binnenland (Seregin) en buitenland (Seregex), veiligheid (Sesec) en universiteit (Cedire). Van deze laatste hangt, wat betreft terrorisme en subversie, het bureau voor zionistische problemen af (BQS).

Afhankelijk van de Sereg zijn eveneens het bureau voor handelsinformatie (BIC), economische informatie (BIE), wetenschappelijke informatie (BIS), en ook in een andere tak de veiligheidspolitie (Posgec), de criminele politie (Pocri) en de fameuze Sipo.

Afhankelijk van Sesec zijn de eenheden belast met de Europeanen in het buitenland (Unetra), de interventie-eenheden (Udi), de interventie-commando's (Codi), de aanvalssecties (Segas), de logistiek (Train).

WNP verschijnt niet in het organigram: het was niet meer dan een kenteken op de individuele kaarten waardoor de leden zich kenbaar moesten kunnen maken en de bescherming van de officiële diensten vragen.

Afhankelijk van Dirsup B zijn de grote administratieve diensten: medische en sociale hulp (Seasom), administratie en economie (Seadec), hogere administratie (Admirsup) enz.

Volgens Libert telde WNP, in zijn ongeveer dertig afdelingen, bijna 400 leden in België, zowel in Vlaanderen, Wallonië, als Brussel. De gerechtelijke politie heeft er ongeveer 160 geïdentificeerd.

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin | 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube