101

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Bedankt voor de tip, dolorean!

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ben wrote:
DeadLetterBox wrote:

Ik heb echter nooit begrepen waarom Bouten het niet heeft aangedurfd om met Bouhouche te praten.

Guy Bouten heeft toch geprobeerd om Bouhouche op te sporen? In zijn eerste boek heeft hij een gesprek met de ex-vrouw van Bouhouche:

Een burgerhuis in een vuilgrijze steen in een triestige straat in Jette op een regenachtige dag in december 2005. Op de gelijkvloerse verdieping heeft een dokter zijn praktijk en op de bovenste bel staat de naam van David Bouhouche. Ik druk op de middelste. Een slonzige vrouw met kort, blond geverfd haar doet open. Een opgezwollen gezicht verwoest door slaappillen en tranquillizers, futloos en troosteloos. Ik herken haar niet meteen, het is nochtans Anne Quittner, de echtgenote van Madani Bouhouche van wie ze al jaren gescheiden leeft.

Niets herinnert me aan de knappe vrouw met lang zwart haar die aan een glas champagne nipt of die fier poseert met een gouden Cartier Baignoire. Op de foto lacht ze ondeugend naar de fotograaf, hoogstwaarschijnlijk Bouhouche. Ik wil van haar vernemen waar Dany momenteel verblijft en hoe het met hem is gesteld. 

"Bouhouche est décédé."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Ik kan daar alleen maar uit concluderen dat Bouten wel degelijk de intentie had om Bouhouche te vinden en te ontmoeten. Wat vanwege het overlijden van Bouhouche nooit gelukt is.

Mijn vraag aan Bouten:

"Hoe hebt u al die tijd ingestaan voor uw eigen veiligheid? Nam u maatregelen? Bent ooit bang geweest?"

Bouten:

"Ik was altijd voorzichtig en maakte mijn keuzes op voorhand en weloverwogen. Als een risico mij te groot leek dan bleef ik uit de buurt. Zo heb ik zeer bewust nooit Bouhouche opgezocht omdat ik zeer goed wist dat hij mij zou proberen te vermoorden. Vergiftigen of op een andere manier. Ik kon dat risico niet inschatten en niet instaan voor mijn veiligheid. Dus bleef ik bij hem weg." Aldus Guy Bouten

Servo per Amikeco

103

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ok, maar een paar regels onder de tekst die ik hierboven heb gedeeld, staat:

"Mijn deelneming, mevrouw." Het is eruit voor ik het besef. Gegeneerd weet ik niet goed welke houding aannemen. Blijdschap en opluchting omdat een zware crimineel het leven liet of ontgoocheling omdat ik definitief de kans mis om hem beter te leren kennen.

Ik weet het, het is een detail, maar voor zijn eerste boek was Bouten wel degelijk op zoek naar Bouhouche om met hem te kunnen praten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

104

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ben wrote:

Ok, maar een paar regels onder de tekst die ik hierboven heb gedeeld, staat:

"Mijn deelneming, mevrouw." Het is eruit voor ik het besef. Gegeneerd weet ik niet goed welke houding aannemen. Blijdschap en opluchting omdat een zware crimineel het leven liet of ontgoocheling omdat ik definitief de kans mis om hem beter te leren kennen.

Ik weet het, het is een detail, maar voor zijn eerste boek was Bouten wel degelijk op zoek naar Bouhouche om met hem te kunnen praten.

Ik vond dat toch wel heel erg toevallig: Bouhouche is eind november 2005 omgekomen, en op 2 januari 2006 is het nieuws via Belga naar buiten gekomen. En volgens Bouten zijn stukje ging hij net ... 'op een regenachtige dag in december 2005' op zoek naar Bouhouche, waar hij serieus schrik van had.

105

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Op de lezing van Guy Bouten zijn nieuwste boek in zaal de Leest in Izegem waren er ongeveer een 60-tal personen waaronder journalisten een paar filmproducenten. Die zaten allemaal op dezelfde lijn als Guy Bouten wat de Bende van Nijvel betreft. Nu vraag ik mij echt af hoe een kookboek meer publiciteit krijgt dan een van ergste en lafste drama's van België. Volgens Guy Bouten hebben de brains die achter de overvallen zitten een geheim kastje met heel erg bezwarend materiaal van prominente personen. We zijn nu 30 jaar verder en die ouwe krokodillen zijn al lang niet meer aan de macht!

106

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Nee inderdaad maar zoals Guy Bouten ook zei, de huidige partijen/prominenten hebben misschien ook boter op het hoofd?

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ben, we kunnen daar maar 1 ding uit concluderen: hij spreekt zichzelf tegen, OF in zijn boek, OF tegen mij en de mensen die aanwezig waren (merovinger).

Feit:

  • Hij heeft Bouhouche nooit ontmoet

  • Bouten heeft wel wat gevoel voor dramatiek (verkoopcijfers)

  • In zijn boek zal hij niet zo snel voor al zijn lezers kunnen toegeven dat hij DE man van de hele zaak, DE spinddokter die over veel antwoorden beschikt, niet heeft durven uithoren.

Misschien heeft Bouten, toen hij mij antwoordde, even vergeten wat hij in zijn eerste boek had geschreven.

Wat reclame/media aandacht van het onderwerp betreft, vergeet niet dat een kookboek van sommige figuren een gegarandeerd succes is terwijl een boek-film over een donkere periode uit onze geschiedenis gewoon minder kans heeft op gegarandeerd succes. Een serie op vrt heeft elementen uit de Bende van Nijvel- dossier Atlas gebruikt en had succes. De naam ontgaat mij nu even, maar ze werd hier toenertijd ook besproken.

Maar de zaak Bende van Nijvel is complex, langdradig, vaak saai en dus ook erg moeilijk om op een manier naar de media te brengen die sensationeel veel aandacht zou trekken. Daarbij is het ook een zwaar beladen en deprimerend dossier. We mogen niet onderschatten hoe de media rekening gaat houden met elementen die hun geld opbrengt.

Servo per Amikeco

108

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

kenza, behalve het koningshuis. Albert II leeft nog en met de NV-A als opkomende partij zou het voortbestaan van de monarchie en België wel eens op heel losse schroeven kunnen komen te staan. Ook de reden waarom de Staatsveiligheid als mogelijke opdrachtgever een vieze rol heeft gespeeld, de monarchie beschermen.

109

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ja, volgens Guy Bouten zouden er comprimerende videocassettes bestaan van sexfuiven maar dat is 30 jaar geleden. We leven in 2015, nu is alles vanzelfsprekend. Wat houd de speurders tegen?

110

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Als er effectief een video bestaat waarin Albert II met een meisje van 14 te zien is dan zou ik dat anno 2015 nog altijd niet vanzelfsprekend noemen.