31

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Om de man (Bouten) nu nog eens te gaan stigmatiseren en zijn bekwaamheid met zogenaamde onjuistheden in twijfel te trekken, vind ik veel ver gaan. Voor alle duidelijkheid: Joseph Conrad (1857-1924) heeft zich op het werk van Poe gebaseerd. Conrads Heart of Darkness verscheen voor het eerst als driedelig feuilleton in Blackwood's Magazine in 1899. Drie jaar later werd het als novelle opgenomen in zijn bundel Youth. Joseph Conrad was een groot bewonderaar van Edgar Allan Poe (1809-1849). Ik zou zeggen: bronnen checken... Mijn bronnen? Niet nodig, maar als jullie het echt willen... 

Bronnen: Peter Ackroyd, Edgar Allan Poe, p. 181; John Stape; De vele levens van Joseph Conrad. Een biografie, 480 p.; Joseph Conrad, Hart der duisternis, vert. Bas Heijne, 158 p. en tal van andere bronnen.

Ik juich de erg wijze reacties toe van Walter en van René. Hoed af ook voor Merovinger: ik vind zijn recente bericht een knappe rechtzetting. Aan bepaalde anderen: wie zegt en bewijst dat Bouten zijn bronnen niet heeft geverifieerd? En men moet een boek ook lezen zoals het moet gelezen worden: de auteur geeft immers impliciet aan of hij een bron al dan niet heeft kunnen verifiëren.

32

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Euh, ik weet niet goed meer of jullie nu aan het grappen zijn of niet, maar voor de duidelijkheid - degene waar Bouten in geïnteresseerd is, is de volgende persoon: CIA-huurling Tony Poe (uit de sfeer van Vogeleer, Jim Coyne, enz.) - wat uiteraard niets te maken heeft met E.A. Poe, de auteur van ondermeer "The raven". Het boek van Conrad (and a very fine book it is! echt een aanrader) gaat over Belgisch Congo; het verhaal diende als model voor de film Apocalyps now (waarbij de setting echter verhuisde naar Vietnam - en we dus weer bij Tony Poe & co uitkomen).

33

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

dim, in dat geval heeft Werner toch gelijk als hij schrijft dat het onmogelijk is. Het boek Heart of Darkness is uitgebracht in 1898. Tony Poe, ofwel CIA-militair Anthony Poshepny, is geboren in 1924. Zoals je schrijft, diende het boek als inspiratie voor Apocalyps Now. Waarschijnlijk bedoelt Bouten dus dat Tony Poe als inspiratie diende voor kolonel Kurtz uit de film Apocalyps Now.

Opletten dus!

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

34

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Zo is het helemaal Ben. Tony Poe diende als inspiratie voor de verfilming van Conrad's boek en -toegegeven- Bouten was op dit punt nogal onzorgvuldig omdat hij de (Angelsaksische) literaire en filmgeschiedenis net iets te weinig beheerst. Hoeven we hier van wakker te liggen? Nee. Verder hebben we deze uitwijdingen over E.A Poe, Conrad en Francis Ford Coppola dus helemaal niet nodig en kunnen we weer over tot de orde van de dag.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Je moet met alle informatie - ook die van Bouten - voorzichtig omspringen. Maar het feit dat dit forum sinds enkele dagen weer erg actief is en er weer heel wat nieuwe informatie opduikt, is vooral te danken aan zijn nieuw boek. En dat alleen verdient een enorme pluim. Natuurlijk kan je pro's en contra's over de man aanhalen, maar op het einde van de rit probeert hij slechts één ding: een voor velen al lang vergeten zaak in de aandacht houden. En daar kan niemand iets op tegen hebben.

36

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Werner wrote:

Tijdsduur, investeringen en resultaat voor een boek wegen niets af als de bronnen en informatie niet voldoende gecheckt worden, PUNT. Het probleem met het werk van Bouten is dat hij enkel informatie gebruikt, of op een zodanige wijze formuleert dat het in zijn kraam past.

De wijze hoe hij de rekrutering van J Lhost voor de Equipes spéciales de reconnaissance beschrijft, klopt langs geen kanten. Voor alle duidelijkheid, de ESR was in 1974 niet gekazerneerd in Spich (!) en denkt men nu echt dat men uit een keuze van meer dan 20000 beroepsmilitairen, bij milicien Lhost uitkomt?

Bouten schrijft: "Het leven van Poe inspireerde de Amerikaanse auteur Joseph Conrad voor zijn boek Heart of darkness". Dit is onmogelijk aangezien dit boek gepubliceerd werd op het einde van de 19de eeuw en Poe toen zelfs nog niet geboren was.

Bouten kon in 1990 ook een ontmoeting hebben met generaal Kagame via een PR bedrijf. Ter verduidelijking, Kagame had toen de graad van majoor en de machtsstrijd binnen het RPF moest toen nog beginnen. Ik vermeld er wel even bij dat het RPF net voor hun inval, hun politieke zetel hadden overgeplaatst naar Brussel.

Hoe Bouten het gegeven 'Peter van Haperen' (forumlid insider) beschrijft, is ook zoiets. De info van van Haperen kan slechts door 1 persoon geverifieerd worden, en dat is van Haperen zelf. De fout die Bouten hiermee maakt is dat hij geen vermelding maakt hoe die info behandelt werd tijdens het proces in Suriname. Dat weglaten is dus een kapitale fout.

Langs de andere kant heeft Bouten er geen probleem mee om de teruggetrokken verklaringen van JM Tinck te aanvaarden omdat zo JL Baugniet in het vizier komt.

Kort samengevat, het werk van Bouten mag met veel korrels zout gelezen worden, maar past merkwaardig wel in de sfeer van de laatste jaren door desinformatie van nieuwe getuigen (!).

Is dat wel zo, dat het boek van Bouten met veel korrels zout genomen moet worden? Ik lees nu in de posting van Werner dat er ook iets over mij in het nieuwe boek van Bouten staat. Het verbaast me dat Werner zo stellig kan beweren dat het weglaten van bepaalde informatie, een kapitale fout is?

Wie is Werner? Iemand met 344 postings, vanaf 2012, over wie? Met wie is Werner op deze site bezig? Of Werner echt bezig is met het achterhalen van de feiten over de Bende van Nijvel betwijfel ik. Wanneer heeft Werner voor het laatst gepost en over wat?

In een vorige bijdrage heb ik reeds aangegeven, dat Guy Bouten als onderzoeksjournalist er alles aan doet om uit te zoeken, wat er gebeurd is en hoe het gebeurd is. Morgen koop ik zijn boek en dan pas kan ik gefundeerd commentaar en eventuele kritiek leveren op wat hij deze keer achterhaald en geschreven heeft.

Werner geeft aan dat er een bijdrage over mij in zijn nieuwe boek staat. Mocht zijn bijdrage over mij niet bevallen, dan zal ik daar op reageren en mijn eigen visie daar op geven en/of eventuele aanvullingen. dat doet niets af van het feit dat ik een enorm respect heb voor iemand, die nu al jaren alles opzij zet om de waarheid over de bende boven water te halen. Hij durft het aan om iedereen die iets te maken heeft of daarvan beticht wordt te confronteren met de feiten en veronderstellingen.

Heel wat anders dan bepaalde personen hier die iedereen die een andere mening of hypothese dan zij zelf hebben, proberen onderuit te halen.

37

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ha Insider, goed om je te lezen. Ik hoor graag je mening over het nieuwe boek.

38

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik verwijs naar mijn posts van 29 en 30/1 in verband met Bouhouche. Ik ben benieuwd naar Insiders mening over het boek en over het bewuste deel ervan. Blijkbaar is Guy Bouten ook wat dit thema betreft niet over één nacht ijs gegaan. Gelieve ook niet te denken dat een (grote) uitgever als Van Halewyck zomaar alles publiceert. Sta me toe aan te stippen dat dit boek aan welbepaalde onderzoeksjournalistieke, historische en taalkundige kwaliteitseisen moet voldoen wil een uitgever van formaat zich er in het veld mee wagen. En net als Guy Bouten een moedige auteur is, is André Van Halewyck een moedige uitgever.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Insider: wrote:

Heel wat anders dan bepaalde personen hier die iedereen die een andere mening of hypothese dan zij zelf hebben, proberen onderuit te halen.

Welkom terug Insider, en goed dat u voor het eerst officieel toegeeft Van Haperen te zijn, eerder zei u dat u een bekende van hem was en we via u vragen aan Peter konden stellen. Eerlijkheid duurt het langst.

Maar over 1 ding ben ik het met u niet eens. Dit is een forum. Daar proberen we elkaars argumenten onderuit te halen, dat is nou eenmaal inherent aan discussieren. Om er uiteindelijk allemaal beter van te worden.

40

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

noorderling wrote:

Welkom terug Insider, en goed dat u voor het eerst officieel toegeeft Van Haperen te zijn, eerder zei u dat u een bekende van hem was en we via u vragen aan Peter konden stellen. Eerlijkheid duurt het langst.

Maar over 1 ding ben ik het met u niet eens. Dit is een forum. Daar proberen we elkaars argumenten onderuit te halen, dat is nou eenmaal inherent aan discussieren. Om er uiteindelijk allemaal beter van te worden.

Eigenlijk heb ik er nooit een geheim van gemaakt, wie ik wel of niet zou zijn. Maar op een forum met nicknames, kan het soms beter zijn niet gelijk met je eigen naam naar voren te komen. Ook had het in de derde persoon praten, te maken met mijn werkzaamheden van dat moment

En als derde reden: Je weet nooit met wie je te maken hebt op het forum. Of is jouw familienaam echt "Noorderling"?