Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Insinder, excuus dat ik een kritische bedenking maakte.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Insider wrote:

Typisch, jij gelooft niets van de theorie over "de strategie van de spanning". Maar waar geloof jij dan in? Jij zoekt je te pletter, want jij hebt iets vernomen? wat dan? Wat heb jij vernomen? waar geloof jij in?

Heeft hij dat niet net uitgelegd? En waarom moet je ineens zo hard op de man spelen? De Witte deelt - net als iedereen op dit forum overigens - zijn opinie. Sinds wanneer is dat verboden of aanstootgevend?

Insider wrote:

Ga eens in op wat Bouten stelt, bewezen heeft of aanneemt in plaats van wat jij in de toekomst denkt te kunnen ontdekken!

Graag, als iemand me kan bewijzen dat alles wat Bouten beweert ook 100 procent waar is. Maar dat kan niemand. Ook Bouten zelf niet. En dus moeten we zijn informatie - net als alle andere informatie/getuigenissen/bekentenissen - met een korrel zout nemen. Nieuwe informatie is niet per se juiste informatie.

53

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Neen, nieuwe informatie is niet meteen juiste informatie, maar het is wel informatie. daar kun je wat mee, namelijk uitzoeken of het klopt wat er gesteld is.

Zoals ik in een vorige posting al aangaf, gaat Bouten op bezoek bij een ieder die ook maar iets met de Bende te maken kon hebben en confronteert hen daarmee. Natuurlijk zullen zij in hun eigen straatje praten en moet je dat met een korrel zout nemen.

Maar je hebt dan wel nieuwe of aanvullende informatie en bij een volgend interview, met iemand die daar ook wat van kan weten, heb je weer mogelijkheden voor vergelijking van de verklaring en zo ga je stap voor stap verder. Dat is wat ik mis, bij velen op het forum. Nagaan wat er van een verklaring klopt of kan kloppen, in plaats van, wat hij stelt kan niet, want ik denk dat het anders zit.

Prima, natuurlijk mag iedereen zeggen of vinden dat het anders in elkaar zit, maar kom dan  met een eigen aanname of visie, die ergens op gebaseerd is en niet met wat je in de toekomst denkt te ontdekken zonder dat je aangeeft wat er fout is aan het door de schrijver gestelde.

Dat is wat ik René De Witte eigenlijk verweet. Ieder poster zal een eigen mening hebben over wat er gebeurd is of gebeurd kan zijn. Logisch dat zo iemand dat zal ventileren maar als je jezelf profileert als schrijver/auteur, en dat is René, dan verwacht ik een onderbouwing en geen afkraking. Dan lijkt het meer op kinnesinne.

Als dat op de man spelen is, dan is dat maar zo. Dat gebeurt ook bij Bouten en zoals je terug kan lezen zeker bij mij. Overigens lijkt René mij zeker iemand die zijn eigen standpunt kan verdedigen.

54

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

René is zeker iemand die zijn standpunt kan verdedigen. Niet dat ik het uitsluit, maar ik weet het zo niet met die chantage-theorie. Het argument dat het alleen Delhaizes betrof vind ik niet veel waard. Statistiek van de kleine getallen, vrees ik. Drie keer in Delhaize, akkoord, maar dat kan even goed gewoon toeval zijn omdat Delhaize nu eenmaal een voor de hand liggende keuze was (en misschien zelfs een routine werd, ook al omdat dit de aanslagen makkelijker maakte want alle Delhaizes lijken structureel nogal op elkaar).

In de vorige golf zat ook Colruyt ertussen, waarom dan? Voor degenen die in deze 3 eventen genoeg statistische waarde vinden: zoiets kan ook groeien met de media-aandacht, waardoor de Bende wel eens de door journalisten gestelde focus op Delhaize wou hard maken, als een soort egostrelende "mythe"? Dan is er nog de affaire met C. Dubois natuurlijk, maar dat vind ik echt wel te "geconstrueerd" om geloofwaardig te zijn (er scheelt echt iets aan deze piste, wat ze natuurlijk wel interessant maakt). En de aansluitende Aarschotstraatverhalen. Nogmaals, niet uit te sluiten maar al bij al zijn er - volgens mijn bescheiden mening - pistes die "vetter" zijn dan dit.

55

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

René De Witte, het probleem is dat mensen maar niet beseffen dat de strategie van de spanning helemaal geen gladio uitvinding is. Het bestaat al sinds de eerste verstedelijking van beschaving in Mesopotamië. Er is inderdaad geen rechtstreekse link tussen een motief van de strategie van de spanning, Bende van Nijvel en de Belgische overheid/samenleving die zich hierdoor in functie van NATO-verlangens heeft aangepast. Dit is zo helder als de aanslag op Charlie Hebdo, dat ook geen aanslag was tegen de persvrijheid en vrije meningsuiting. 

Over de jaren hebben getuigen de revue gepasseerd en hebben sommige onderzoekers/auteurs het kader van het onderzoek gecontamineerd. Door die besmetting zijn ook de fantasten zich beginnen uitlaten rond het Bende van Nijvel-dossier. Kijk maar naar Jean-Marie Tinck. Toen hij door de mand viel kon hij enkel nog op een  huilende wijze zijn verontschuldigingen uiten aan de nabestaanden. Tja, en dan te denken dat mensen daar steeds opnieuw intrappen.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

René De Witte is goed geïnformeerd en beschikt over interessante contacten en veel gezond verstand. Redenen genoeg om zijn analyse ernstig te nemen. Hij schrijft die hier niet zomaar lichtzinnig neer, daar ben ik zeker van.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Gisteren schreef ik al, als 1985 zoals René De Witte oppert, een nieuwe misdaad is (afpersing), is het erg opvallend dat deze bende dan weer met dezelfde wapens komt als bij o.a. het bloedbad bij de Colruyt in Nijvel. Wat is daar dan de logica achter? In alle jaren is dat heel typisch aan de Bende, dat bij meerdere overvallen en misdaden op een rij dezelfde moordwapens en auto's gebruikt worden. Dat is duidelijk een 'handtekening' van de Bende van Nijvel.

58

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Volgens mij zijn de andere wapens net zoals VW Golf van de overval in Aalst nog in iemand zijn bezit als levensverzekering.

59

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Insider wrote:

Neen, nieuwe informatie is niet meteen juiste informatie, maar het is wel informatie. daar kun je wat mee, namelijk uitzoeken of het klopt wat er gesteld is.

Zoals ik in een vorige posting al aangaf, gaat Bouten op bezoek bij een ieder die ook maar iets met de Bende te maken kon hebben en confronteert hen daarmee. Natuurlijk zullen zij in hun eigen straatje praten en moet je dat met een korrel zout nemen.

Maar je hebt dan wel nieuwe of aanvullende informatie en bij een volgend interview, met iemand die daar ook wat van kan weten, heb je weer mogelijkheden voor vergelijking van de verklaring en zo ga je stap voor stap verder. Dat is wat ik mis, bij velen op het forum. Nagaan wat er van een verklaring klopt of kan kloppen, in plaats van, wat hij stelt kan niet, want ik denk dat het anders zit.

Prima, natuurlijk mag iedereen zeggen of vinden dat het anders in elkaar zit, maar kom dan  met een eigen aanname of visie, die ergens op gebaseerd is en niet met wat je in de toekomst denkt te ontdekken zonder dat je aangeeft wat er fout is aan het door de schrijver gestelde.

Dat is wat ik René De Witte eigenlijk verweet. Ieder poster zal een eigen mening hebben over wat er gebeurd is of gebeurd kan zijn. Logisch dat zo iemand dat zal ventileren maar als je jezelf profileert als schrijver/auteur, en dat is René, dan verwacht ik een onderbouwing en geen afkraking. Dan lijkt het meer op kinnesinne.

Als dat op de man spelen is, dan is dat maar zo. Dat gebeurt ook bij Bouten en zoals je terug kan lezen zeker bij mij. Overigens lijkt René mij zeker iemand die zijn eigen standpunt kan verdedigen.

Nu praat je jezelf toch tegen? In uw eigen topic heeft men u regelmatig pertinente vragen gesteld, maar u heeft deze steeds genegeerd of afgewimpeld met een onzinnig antwoord. Het bewijs bestaat nu eenmaal dat uw argumenten in 3 landen, namelijk België, Nederland en Suriname, en in name van hun respectievelijke instanties zijn afgewezen als verzinsels en leugens. En neen, dat zeg ik niet, dat zeggen die instanties.

Trouwens deze topic gaat over het boek van Bouten en niet over hem als persoon. Nergens wordt hij hier persoonlijk aangevallen en jij trouwens ook niet. Betreffende verwijzingen gaan niet over u als persoon

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

En ik geloof niets van René De Witte.